Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vann?


Sirup

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Dere som bruker vannskål til hundene, og ikke sånne fancy automater: Hvor ofte skifter dere vann i vannskåla til hunden?

Selv skifter jeg til hvert måltid (4 ganger per døgn nå) og etter hun har drukket.

Nei, så ofte skifter jeg ikke. Jeg skifter hver morgen, og dersom jeg ser at vannet er skittent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker skåla og skifter vann sånn ca en gang om dagen. Skifter jo vann hvis det skal etterfylles, eller skåla er skitten. Jeg tar jo ikke skåla opp til springen uten å tømme den og skylle av den. (Så mye rart jeg ikke har tenkt over, men bare gjør, liksom :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter ikke vann, de tømmes et par ganger om dagen, så jeg skyller bare og fyller på når jeg ser det er tomt.. Jeg er ikke helt sikker på hvor ofte det er heller, egentlig, jeg har aldri tenkt over det, men det er 2 skåler som skiftes minst en gang om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet skiftes ofte, til hvert måltid, og etter hver tur, og når det måtte trengs ellers. Synes fort at vannskålen blir fettete pga ører og skjegg (når han er langhåret) tar med seg matrester over i vannet, så vannskålen blir derfor også vasket et par ganger om dagen.. Og så merker jeg at han drikker mer om vannet er "ferskt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sær hund som sier fra selv når han vil ha nytt vann. Han står liksom bare foran skåla og stepper mens han kikker på skåla. Har prøvd å ikke bytte vann når han vil det (vannet er ikke skittent bare små bobler i det) , men da drikker han ikke eller så går han ut på verandaen eller opp på soverommet å drikker.

Har kjøpt vanningsautomat til ham, men den skal han ihvertfall ikke drikke av. Den kan bare drikkes av hvis han har hundevenner på besøk, og det ikke finnes et annet alternativ.

Ellers så bytter vi når det er mat eller mye sikkel i. Og når det er litt lite vann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fyller jeg stort sett bare på et par ganger om dagen.. Men når jeg er på gården og passer dyra og det står et par vannskåler ute med to store, røytete schäfere og en mindre røytete blanding, da skifter jeg vannet hver gang jeg er ute og sjekker til de.. Og det blir fort en fem-seks ganger om dagen - minst! Syns så synd på dyra når de må drikke vann med hår og insekter og jord og drit og lort i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...