Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vann?


Sirup

Recommended Posts

Flytte vannskålen unna radiusen? :)

Skifter sjeldent vann her, etterfyller når det er behov, en gang eller to for dagen og skyller gjerne av skålen i samme slengen.

Joa, men monsteret flyr jo fritt til tider også, og da tar hun og bader i skålen samt dekker den til med masse papir strimler.. Så uansett, så er det vannet til Sofus mer eller mindre noe Monster betrakter som sitt private "gjørmehull"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Joa, men monsteret flyr jo fritt til tider også, og da tar hun og bader i skålen samt dekker den til med masse papir strimler.. Så uansett, så er det vannet til Sofus mer eller mindre noe Monster betrakter som sitt private "gjørmehull"...

hmm hva med å gi Monsterfugl et eget lite bad, eller er han en slik fugl som mener at alt ditt er faktisk mitt? Eller kjøre ignorering på han :) Eller timeout :) Kan jo klikke og gi frø da.... nei nå tar jeg av litt, sorry...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm hva med å gi Monsterfugl et eget lite bad, eller er han en slik fugl som mener at alt ditt er faktisk mitt? Eller kjøre ignorering på han :P Eller timeout :D Kan jo klikke og gi frø da.... nei nå tar jeg av litt, sorry...

Hehe.. Monster har faktisk eget bad.. men kanskje han har misforstått det fakturm at han er en fugl og driver med "vannvokting"? Vet ikke.. Ignorering.. tja, jo.. men det som er greit for meg er vanskelig for Sofus. Han greier nemlig ikke å ignorere monsterdyret... der må det "lekes"...

Klikke og gi frø.. tja, jo.. men altså, har du forsøkt å gi et monster av en Monster frø med fingrene? Altså, det gjør fort vondt. Slik at klikkingen ville neppe bli opprettholdt av positiv assosiering ganske så raskt etter hver økt ;)

Nei, altså, men når det gjelder vannskifte generelt, så tror jeg nok at det er et pluss at man tar i betraktning det miljø som vannet befinner seg i.. om det er hybelkaniner eller monstre av noen fugler... Og ikke minst, tenke med seg selv "ville jeg ha drukket av den"? Overholder man sin egen grense der, så tror jeg nok hunden har det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror enten min hund er veldig renslig av seg, eller så har jeg dårlig syn. :D Eneste gangen jeg skifter for at det er skittent er når han er i en røyteperiode. Kun da jeg kan se ulumskheteer.

Deco har en fin taktikk og ber pent om vann når det er slutt. Enten så slikker han hard i skåla slik at vi hører det, om det ikke funker står han å graver til vi kommer og gir han vann (skåla på kjøkkenet).. Fyller på når det er tomt, så er vel 1 eller 2 ganger om dagen.

Ellers har jeg en vanskål i buret som skylles og skiftes hver kveld før vi legger oss. :icon_redface: (har hent at jeg har glemt det, og da danner det seg belegg, så er viktig å huske å skifte der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , ser hvor mye Argyros måtte svare på etter å ha skapt litt motstrid her men :)

Jeg er klar over at det ikke er mange minuttene å skrifte vann og vaske skåla, men når noen her inne sier at de skrifte vann og vasker skåla 6 ganger om dagen da begynner jeg å lure litt. Når i huleste skal man få tid til det? Enten er jeg på skole eller jobber ca 6-7 timer i døgnet og ca 8-9 timer består av søvn. Og vil tro de fleste av dere har ett ganske likt liv. Altså 9 + 7 = 16timer. Også blir det litt ut på tur eller trening som tilsvarer kanskje gjennomsnitt 3 timer hver dag. Jeg vil da ha ca 5 timer igjen å tilby vannbytting :D

Hvis man skal fordele dette da litt brukbart så må det bli bytting av vann og vasking av skål etter morgentur før jobb, med en gang jeg kommer hjem, etter at vi har gått tur, etter at bikkja har fått mat, etter at vi har gått enda en tur/trent og før jeg legger meg. I den ene perioden vil bikkjene i så fall få vasket skål og nytt vann 3 ganger i løpet av 1 1/2 time :D

Jeg virkelig beundrer de som har ork og tid til å drive med denne type luksus-sport :P Også får jeg være glad at bikkjene mine liker å drikke av regnpytter og friske bekker i skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Som overskriften sier. hvor ofte skifter du vann til hunden din? Er du nøye på at hunden dn skal ha friskt vann, eller bryr du deg ikke om det står noen dager?

Selv så skifter jeg vann hver gang de får mat (2ganger om dagen), og når det ikke er mer igjen selvfølgelig, og noen ganger til. Selv liker jeg ikke å drikke vann som har stått lenge, så da kan jeg jo skifte vann til hundene mine også:icon_redface:

Dobbelpost, bruk Redigerfunksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nøye på det egentlig. Synes det holder me en gang til dagen slik jeg gjorde med kattene. Men, det blir likevel mange ganger til dagen :lol: For cockeren subber ørene nedi bakken på alle turer og dypper dem nedi skåla når hun drikker. Hehe, så jeg bytter vann hver gang jeg ser det er rusk og rask i vannet, ofte med andre ord :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter vann morgen og kveld. Vannskåla vaskes ca en gang i uka eller noe i den duren.. :) Jeg gjør det sånn mest fordi det er vane fra forrige stedet jeg bodde der det var så høyt kalkinnhold i vannet at det ble tjukt belegg på skålene om de ikke ble vaska over hver dag.

I tillegg fylles selvsagt vannskåle hvis Mikey drikker opp vannet iløpet av dagen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...