Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vann?


Sirup

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Må jo flire litt da, Argyros :P Det er jo ikke snakk om noen ekstrem arbeidsmengde for å bytte vannet i skåla! 3 liter er det plass til i den skåla jeg har, hvertfall.

Men som du (?) sier, det er vel kanskje mest for vår egen del, hundene drikker jo uansett.

Personlig synes jeg det blir for mye ork å skulle skifte vann 4-5 ganger om dagen, men det er kanskje fordi det nettopp ikke er en nødvendighet. Igjen, folk må gjøre hva de vil for meg. :P

okay, kanskje ikke best forklart, men jeg var trøtt! :P

men enkelt og greit da! hvorfor IKKE gi de reint vann? hvis de har muligheten til å få reint vann, hvorfor ikke la dem få det?! det er nå ihvertfall min mening!

og som nevnt over her så er det ikke akkurat noen kjempejobb å skifte vannet da! :rolleyes:

Hvorfor ikke? Fordi det ikke er nødvendig. Men som jeg har sagt noen ganger nå, det er ikke akkurat til skade for hundene, jeg lurte bare på hvorfor folk gjør det. For min del kan folk godt servere flaskekjøpt vann til hundene sine, dem om det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Mira nytt vann hver morgen. Syntes hvertfall ikke det er nødvendig å skifte det oftere enn dette. Hun drikker det aldri opp heller, så jeg trenger aldri å fylle på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte vann? Skål?

Nei, her har vi store tilitersbøtter med vann, som tar en stund å drikke opp, og ikke blir det skittent heller. Ute blir det selvsagt "skittent", barnåler og slikt som havner i bøtta, men de synker til bunnen og er ikke til noen plage. Det helles selvsagt ut nå og da, og når bøtta skal fylles igjen. Ikke venter vi til de er tomme heller, vann skal de _alltid_ ha fri tilgang til. Kanskje noen her bør vurdere større vannskål?

Jeg må spørre, drikker ikke deres hunder av vannpytter, elver og sjøer når de får sjansen? Jeg forstår at matrester er ekkelt å ha i drikkevannet, men om vannet er rent, hvorfor bytte?

hvorfor skal man vurdere større vannskål? For man er for lat til å fylle på? Har ikke bøtter me vann i huset, men en vanlig skål, som de fleste hundeeiere har. Og vil bikja mi heller ha friskt vann så skal den få det :) Så mye skal jeg kunne skjemme den bort :)

Han prøver å drikke av vannpytter, og av den store vanntønne tingen ute, men inne så vil han ha det skiftet, ellers så drikker han ikke. og jeg vil heller at han skal drikke nok enn å måtte tvinges i vann han ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det blir for mye ork å skulle skifte vann 4-5 ganger om dagen, men det er kanskje fordi det nettopp ikke er en nødvendighet. Igjen, folk må gjøre hva de vil for meg. :(

Hvorfor ikke? Fordi det ikke er nødvendig. Men som jeg har sagt noen ganger nå, det er ikke akkurat til skade for hundene, jeg lurte bare på hvorfor folk gjør det. For min del kan folk godt servere flaskekjøpt vann til hundene sine, dem om det. :P

OT Og du kaller burbrukere late og kunnskapsløse? :devilbanana:

Da må jeg bare le litt altså..

Det tar jo 20 sekunder å skifte vannet til hunden!

Og grunnen til at man skal gjøre det ofte, og samtidig rengjøre skålen?

Det kan dannes alger i vannet som kan være skadelig for hunden!

Og kjenner du med fingeren langs skål-kanten (eller bøtta...) så vil du kjenne et glatt belegg dersom du ikke bytter ofte.

Så det er ikke bra for hunden å drikke "gammelt" vann, nei.

Og hvorfor skal ikke hundene få rent vann når du får det?

Og når det ikke er mye jobb å skifte det heller så ser jeg ikke problemet med å orke å skifte det minst to ganger daglig.

Var det svar på spørsmålet ditt om "hvorfor folk gjør det?"

Personlig har jeg alltid byttet to ganger daglig og dersom jeg ser det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros: Det du sier er jo at hundene dine ikke får rent og friskt vann fordi du rett og slett ikke gidder å bruke ett minutt på å skifte det. Skulle likt å se deg velge seigt vann med sikkel i, fremfor vann som kommer fra springen.

Ja, det er hunder, men hvorfor ikke gi dem rent vann, selv om de drikker fra pytter når de er ute :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppy drikker ikke sølevann. Den eneste gangen hun har drukket vann utendørs (utenom fra skåla altså), var da hun kom over en bekk med rent vann. Men inne bryr hun seg ikke så mye om vannet er skittent og grått fra møkka fra hennes eget skjegg. Der er det nok matmor som bryr seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man mattilsynets brosjyre om hundehold:

http://dynamic25.protu.no/pictures/122/fil...ikk_h_9863a.pdf

Det står da tydelig

Fôringen må tilpasses hundens alder, rase og aktivitetsnivå. En hund skal alltid ha tilgang på friskt drikkevann. Hunder bør ikke få saltholding mat eller godterier.

Hvorfor ikke la hunden drikke av alt mulig vann man finner utenfor huset?

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/06/30/401917.html

Mer om ernæring og vann:

http://www.canis.no/redirect.php?target=/b...ikler.php?id=66

http://www.canis.no/redirect.php?target=/b...ikler.php?id=47

Jeg synes det er helt naturlig å skifte vannet ofte jeg... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det blir for mye ork å skulle skifte vann 4-5 ganger om dagen, men det er kanskje fordi det nettopp ikke er en nødvendighet. Igjen, folk må gjøre hva de vil for meg. :devilbanana:

Jøss, hvor mange hunder har du? Siden du ikke gidder å skifte vann til dem? Hadde dette vært i USA hadde du hatt rspca på døra fortere enn du aner :( Men seriøst, nesten så jeg tror du provoserer med vilje her Argyros, siden du er så antibur så blir dette helt feil for meg.... Og skifte vann en gang om dagen, krever vel ikke så mye av din tid.

Personlig skifter jeg vann når det er tomt, er grisete eller har stått et par dager. Nå i varmen har jeg vannskåler i gangen, kjøkkenet og nede i kjelleren. Minsten tåler varme ekstremt dårlig og må ha tillgang på vann og da helst frisk romtemperert vann

Litt OT: kroppen vår jobber ekstra når vi får i oss iskaldt vann eller mat og drar ikke like god nytte av vannet. For hurtig nedkjøling kan skape en farlig situasjon (helt ekstreme situasjoner). Håper alle vet at de ikke skal helle vann i hodet på hunden når det er varmt.

Limer inn et par artikler for å underbygge min påstand.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121334

http://www.sykkelmagasinet.no/index.php?p_...t&read=4584

http://www.mozon.no/andre_saker/andre_sake...ann_i_varmen__2

"Alle dyr trenger vann for å leve. Vann er det viktigste næringsstoffet for overlevelse på kort sikt. Hunden får dekket sitt vannbehov gjennom vannet de drikker, fôret og vann dannet i prosesser i kroppen. Fordi vann er involvert i praktisk talt alle reaksjoner i kroppen er det viktig å passe på at hunden aldri har for liten tilførsel av vann. " Tatt fra denne siden: http://www.home.no/hundefaq/stell.html

Holder det nå kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skifter vann 1 gang om daqen, når det begynner å bli tomt.

Eller 2, om han er veldig tørst og det er varmt.

Gutten kunne drukket vann rett fra do`en og vært knallfornøyd han :devilbanana:

Jeg kan gjerne ha et vannglass stående hele dagen og fremdeles drikke det. Har en flaske på jobb som har stått der 4 dager nå, like god enda :(

Kan jeg det, kan han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Og du kaller burbrukere late og kunnskapsløse? :devilbanana:

Da må jeg bare le litt altså..

Det tar jo 20 sekunder å skifte vannet til hunden!

Og grunnen til at man skal gjøre det ofte, og samtidig rengjøre skålen?

Det kan dannes alger i vannet som kan være skadelig for hunden!

Og kjenner du med fingeren langs skål-kanten (eller bøtta...) så vil du kjenne et glatt belegg dersom du ikke bytter ofte.

Så det er ikke bra for hunden å drikke "gammelt" vann, nei.

Og hvorfor skal ikke hundene få rent vann når du får det?

Som jeg har sagt, vannet her i huset er ikke fullt av sikkel, skitt eller andre ting, så de FÅR rent, friskt vann (med mindre definisjonen av "friskt" er "rett fra springen", vann har ingen holdbarhetsdato vet dere). Som jeg også har sagt, bøttene tømmes når de skal fylles på (heller ikke bare oppi mer).

Argyros: Det du sier er jo at hundene dine ikke får rent og friskt vann fordi du rett og slett ikke gidder å bruke ett minutt på å skifte det. Skulle likt å se deg velge seigt vann med sikkel i, fremfor vann som kommer fra springen.

Ja, det er hunder, men hvorfor ikke gi dem rent vann, selv om de drikker fra pytter når de er ute :rolleyes:

Se over.

Jøss, hvor mange hunder har du? Siden du ikke gidder å skifte vann til dem? Hadde dette vært i USA hadde du hatt rspca på døra fortere enn du aner :( Men seriøst, nesten så jeg tror du provoserer med vilje her Argyros, siden du er så antibur så blir dette helt feil for meg.... Og skifte vann en gang om dagen, krever vel ikke så mye av din tid.

Personlig skifter jeg vann når det er tomt, er grisete eller har stått et par dager. Nå i varmen har jeg vannskåler i gangen, kjøkkenet og nede i kjelleren. Minsten tåler varme ekstremt dårlig og må ha tillgang på vann og da helst frisk romtemperert vann

Litt OT: kroppen vår jobber ekstra når vi får i oss iskaldt vann eller mat og drar ikke like god nytte av vannet. For hurtig nedkjøling kan skape en farlig situasjon (helt ekstreme situasjoner). Håper alle vet at de ikke skal helle vann i hodet på hunden når det er varmt.

Hvis RSPCA ikke har bedre ting å gjøre enn å kjefte på folk som ikke skifter vannet til hundene sine tre ganger om dagen, tror jeg de kan legge ned med god samvittighet. :P

Nå har jeg sagt det mange ganger synes jeg, men det er jo et hundeforum, så det skader sikkert ikke å si det en gang til. Hundene får rent, "friskt" (?) vann uten skitt eller slim i, og jeg heller ut det gamle vannet når jeg skal fylle på nytt. Jeg har bøtter fordi det er store hunder, og dermed forsvinner det en del vann (det er ikke som om jeg fyller på en gang i uka). Skulle jeg fortsatt å ha vannskål (som var ganske stor), hadde jeg måttet fylle på nytt vann ti ganger om dagen, og - helt riktig - det gidder jeg ikke. Jeg har faktisk bedre ting å gjøre enn å løpe frem og tilbake hele dagen og sjekke at hundene har vann.

De er ikke noe mer ivrig på vannet rett etter at de har fått nytt, forresten. Hvordan har det seg, om vannet de hadde fem minutter før var så fælt?

Det ser ut til at folk tror jeg prøver å omvende dem til å slutte å bytte vann til hundene, hvor har dere det fra? Jeg lurte bare på om det var noen spesielle grunner til at dere byttet så ofte, og det har jeg fått svar på. Jeg er tydeligvis litt mindre "fin på det" (nei, jeg prøver ikke å provosere), og det tror jeg er ganske gjennomgående. Jeg har ingen problemer med hunder og rusk i senga, og jeg dør ikke av at vannet til hundene (eller mitt eget) har fått stå en dag. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok hele gjengen her som bytter vann flere ganger daglig dyremishandlere også :rolleyes:

Ja står jo at hunder alltid skal ha tilgang til FRISKT drikkevann.

Men nå får jeg sikkert høre det om ute, om den store balja, MEN han har en bøtte med vann ute som blir rengjort, og skiftet vann i hver gang han skal ut i hagen for å løpe litt fritt :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sagt det mange ganger synes jeg, men det er jo et hundeforum, så det skader sikkert ikke å si det en gang til. Hundene får rent, "friskt" (?) vann uten skitt eller slim i, og jeg heller ut det gamle vannet når jeg skal fylle på nytt. Jeg har bøtter fordi det er store hunder, og dermed forsvinner det en del vann (det er ikke som om jeg fyller på en gang i uka). Skulle jeg fortsatt å ha vannskål (som var ganske stor), hadde jeg måttet fylle på nytt vann ti ganger om dagen, og - helt riktig - det gidder jeg ikke. Jeg har faktisk bedre ting å gjøre enn å løpe frem og tilbake hele dagen og sjekke at hundene har vann.

De er ikke noe mer ivrig på vannet rett etter at de har fått nytt, forresten. Hvordan har det seg, om vannet de hadde fem minutter før var så fælt?

Det ser ut til at folk tror jeg prøver å omvende dem til å slutte å bytte vann til hundene, hvor har dere det fra? Jeg lurte bare på om det var noen spesielle grunner til at dere byttet så ofte, og det har jeg fått svar på. Jeg er tydeligvis litt mindre "fin på det" (nei, jeg prøver ikke å provosere), og det tror jeg er ganske gjennomgående. Jeg har ingen problemer med hunder og rusk i senga, og jeg dør ikke av at vannet til hundene (eller mitt eget) har fått stå en dag. Folk er forskjellige.

Ah! Når du sier det på den måten så. For når jeg så det du skrev i første innlegget ditt, så så jeg for meg en skikkelig møkkete sort plastbøtte hvor algene fløt rund :devilbanana: Skjønner godt at du ikke skifter vann ti ganger om dagen, om dine hunder drikker så mye vann, himmel for en jobb.

Tror nok de fleste her inne har kun en eller to hunder, og da trenger de jo ikke svære bøtter... da blir det ihvertfall ekkelt :( Eller rett og slett sløsing med vann *flir* For ikke å snakke om griset rundt tønna, når man heller ut flere liter med vann...

Mine hunder må også leve med dagsgammelt vann, men nå i varmen sørger jeg for at det er tilgang til friskt vann til alle døgnets tider. Det pga at minsten tåler varme svært dårlig. For eldstemann blir det luksus. Jeg får ikke dilla om mine drikker av vannpytter eller myrhull. Kjære vene, synes de det er godt så...

Det med rspca, var en ren spøk, siden jeg synes de er ekstreme til tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Når du sier det på den måten så. For når jeg så det du skrev i første innlegget ditt, så så jeg for meg en skikkelig møkkete sort plastbøtte hvor algene fløt rund :devilbanana: Skjønner godt at du ikke skifter vann ti ganger om dagen, om dine hunder drikker så mye vann, himmel for en jobb.

Som jeg skrev tidligere, havner det til tider barnåler og slikt i bøtta ute, men dette er jo ikke skitt i mine øyne, det faller til bunnen og vannet forblir like klart og rent. Dette heller jeg selvsagt ut, det er ikke som det ligger et lag med "natur" i bunnen. Møkkete sort plastbøtte med ting flytende rundt i hørtes lite apetittelig ut.

Tror nok de fleste her inne har kun en eller to hunder, og da trenger de jo ikke svære bøtter... da blir det ihvertfall ekkelt :( Eller rett og slett sløsing med vann *flir* For ikke å snakke om griset rundt tønna, når man heller ut flere liter med vann...

Nå er det ikke akkurat en skokk hunder her heller, men de er kanskje "litt" større enn gjennomsnittet hos de som har svart i denne tråden (og drikker dermed mer vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter vann ihvertfall seks ganger om dagen, og vasker skåla hver gang, og bytter også hver gang jeg ser lille snusken har drukket. Men dette er raseavhengig så til de grader, ihvertfall for meg. Har en femlitersskål inne, og hugo liker å drikke noen liter i slengen. Når han drikker så bytter han ut vannet med sikkel, og hvis noen synes jeg er hysterisk så er dere hjertelig velkommen til å komme på besøk og by hundene deres på sikkelvann.. Hugo drikker myrvann som en engel han, men ikke sitt eget sikkel.

For min egen del så sikler ikke hugo mye hvis han har drukket rent vann, men gammelt så henger lange fine slimtråder etter han, og disse blir gjerne tørket av på meg..

Min gamle elskling siklet aldri, og prøvde aldri å mate vannskåla, så hans vannskål ble bare vasket sammen med matskålen før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at folk tror jeg prøver å omvende dem til å slutte å bytte vann til hundene, hvor har dere det fra? Jeg lurte bare på om det var noen spesielle grunner til at dere byttet så ofte, og det har jeg fått svar på. Jeg er tydeligvis litt mindre "fin på det" (nei, jeg prøver ikke å provosere), og det tror jeg er ganske gjennomgående. Jeg har ingen problemer med hunder og rusk i senga, og jeg dør ikke av at vannet til hundene (eller mitt eget) har fått stå en dag. Folk er forskjellige.

Hehehe.. det var akkurat det jeg tenkte! :huh:

Nesten!

Jeg fikk inntrykk av at du var litt redd for å få masse negativ kritikk for det du skrev og at du dermed ble litt i forsvarsposisjon og ønsket å være litt føre var og overbevise folk om at det ikke er så fælt som det hørtes ut som. Men det funket visst helt feil vei..

Men nå er det jo i orden igjen..

Men jeg mener nå fortsatt at vannet uansett burde byttes en gang om dagen (eller fylles på nytt fordi det blir tomt som du gjør) :P ettersom man vet at det kan dannes giftige alger i vannet som kan skade hunden!

Jeg mener at å ikke skifte vann daglig er mer dyreplageri enn å la hunden sove i bur, ettersom den faktisk kan dø av disse algene som dannes!

Og jeg har alltid trodd at friskt vann er vann i bevegelse, enten fra springen, bekken eller fossen..

Men hva vet jeg...!?

Jeg håper ikke jeg fornærmet deg i stad, jeg respekterer at du har en annen mening enn meg, selv om jeg ikke er enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har alltid trodd at friskt vann er vann i bevegelse, enten fra springen, bekken eller fossen..

Men hva vet jeg...!?

Men da er jo ikke vannet friskt lenger når hunden får det, for da er det jo i skål!

Dessuten blir ikke sølevann noe friskere av å være i bevegelse.

(Ja, nå tuller jeg.)

Jeg håper ikke jeg fornærmet deg i stad, jeg respekterer at du har en annen mening enn meg, selv om jeg ikke er enig :P

Fornærmet? Jeg? :huh:

Da må det nok kraftigere kost til, serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo ikke vannet friskt lenger når hunden får det, for da er det jo i skål!

Dessuten blir ikke sølevann noe friskere av å være i bevegelse.

(Ja, nå tuller jeg.)

Fornærmet? Jeg? :huh:

Da må det nok kraftigere kost til, serru.

Det er godt og høre :P

Og jeg regnet med det! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bytter ikke vann - her er det bare etterfyll som gjelder. Med tre hunder tømmes vannskåla relativt fort på varme dager som nå..

samme her...med 2 store hunder så går det mest i å etterfulle skålene hele tiden!! men hver eneste morgen og kveld blir det skiftet og hvis jeg ser det er skittent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset må jeg kontinuerlig skifte ut vannet... dette fordi jeg har en gal dvergpapegøye som har funnet ut at det artigste hun vet er å "bade" i matskålen sin-med det resultat at området rundt buren (ca. en diameter på 2 meter...) blir fullt av frø..... Men når det er sagt, så virker det faktisk som om Sofus liker frøene da. Men jeg synes det ser lite smakfullt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset må jeg kontinuerlig skifte ut vannet... dette fordi jeg har en gal dvergpapegøye som har funnet ut at det artigste hun vet er å "bade" i matskålen sin-med det resultat at området rundt buren (ca. en diameter på 2 meter...) blir fullt av frø..... Men når det er sagt, så virker det faktisk som om Sofus liker frøene da. Men jeg synes det ser lite smakfullt ut...

Flytte vannskålen unna radiusen? :wub:

Skifter sjeldent vann her, etterfyller når det er behov, en gang eller to for dagen og skyller gjerne av skålen i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...