Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Guest Vicky

Jeg svarer jeg :D mulig jeg ikke så dette fordi det ble litt mange innlegg. :P

<sitat:

Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en. >

Ulver tar hverandre ganske hardt skal jeg si deg. Hører du ikke på lederen ligger du tynt ann i ulveflokken. Gjør ikke ulvene som lederen befaler kan de risikere å bli drept! det er fakta. Ulvene er flinke til å vise at de er fornøyde med det den andre gjør.

Prøv å snakk positivt til hunden din med glad stemme. Løfter ikke hunden din på ørene kanskje? :P

<Sitat:

Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund?>

Slike folk tør nok heller ikke å gå bort til et basseng skal jeg si deg, så der har du nok tulla litt. Jeg har liten tro på at en hund som kun er godbit trent kan vise like stor entusiasme for ros og kos, som en hund som er trent med ros og kos. Dessuten tror jeg ikke klikkertrening kan være like konsekvent. Men dere for mene som dere vil.

<Sitat:

Og hvordan i huleste får du det til at Nordenstamere får mye bedre resultat enn klikkere? Du er i Nordenstam-miljøet og snapper derfor med deg gode resultater der, men du får jo ikke med deg noe særlig gode resultater fra klikkertrening for det er ikke det du holder på med. F eks jeg får med meg ganske mye om Cavalier i Norge, resultater, mange valpekull, spesialer osv. Men jeg får ikke med meg noe som helst av sånne ting når det gjelder Cocker Spaniel f eks! >

Jeg tror ikke du kan få noe 100% med klikker trening. Men det er min mening :P Jeg mener at det alltid kan komme forstyrrelser, og mat er en av dem.

<Sitat:

De aller, aller fleste hunder som blir klikkertrent ville nok klart seg uten godbiter der. Det er få som går rundt med klikker og godbit HELE tiden, og hunden blir jo ikke avhengig av godbiter >

Jeg vil ha en hund som kun ser på MEG, ikke godbiten :P Jeg vil ha hundens fulle kontakt, og det skal ikke være for å få godbit, mener jeg.

Det var min mening :P Men det som gleder meg er hvis dere er fornøyd med deres metode. Jeg personlig mener klikker er tull. Men det er i MINE øyne. :P så ikke bli så sure fordi jeg har en annen mening enn dere.

Mia_Cavalier: det var ikke meningen å fornærme deg, jeg så du ble veldig sur sur for mine meninger. Jeg sier bare min mening, det er jo tross alt et diskusjons forum? Flott at du er fornøyd med din metode :P Det gleder meg virkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Mia_Cavalier: det var ikke meningen å fornærme deg, jeg så du ble veldig sur sur for mine meninger. Jeg sier bare min mening, det er jo tross alt et diskusjons forum?  Flott at du er fornøyd med din metode :D Det gleder meg virkelig :P

Er vel ikke sur, jeg! [-( Men en diskusjon kan jo bli litt opphetet, hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er flott :P jeg er sikker på at du er flink med din hund/er uansett hva slags trenings metode du bruker... :D Så jeg har ikke ment å fornærme deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita sin søster, Carina, er terapi hund... Hun er trent med klikkertrening.

Vicky: Hvorfor tror du alle klikkertrente hunder er trent med godbiter? Carina liker ikke godbiter (merkelig.. hun er jo en labrador!), så eieren bruker leke! En klikkertrent hund vil søke etter belønning. For en nordenstam trent hund betyr bare belønningen : Fjoh! Nå gjør jeg ikke noe galt.

Klikkeren brukes kun som en sekundær forsterker - ikke for folk som har mistet stemmen :D

Tilbake til Carina; hun er som sagt klikkertrent. Det hun gjør når hun går inn på sykehuset er å være seg selv!! Hun er venlig av natur, og elsker alle! dersom noen blir for voldsom mot henne snur hun seg bare vekk! En terapihund skal vise sitt sannejeg på sykehuset! Ikke dra på seg en maske, og kun oppføre seg fordi eieren sier det! (ellers blir det straff..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vicky: Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en.

riktig!

Ulver og hunder har mye til felles, men også ganske mye er ulikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Cita sin søster, Carina, er terapi hund... Hun er trent med klikkertrening.

Vicky: Hvorfor tror du alle klikkertrente hunder er trent med godbiter? Carina liker ikke godbiter (merkelig.. hun er jo en labrador!), så eieren bruker leke! En klikkertrent hund vil søke etter belønning. For en nordenstam trent hund betyr bare belønningen : Fjoh! Nå gjør jeg ikke noe galt.

Klikkeren brukes kun som en sekundær forsterker - ikke for folk som har mistet stemmen

Tilbake til Carina; hun er som sagt klikkertrent. Det hun gjør når hun går inn på sykehuset er å være seg selv!! Hun er venlig av natur, og elsker alle! dersom noen blir for voldsom mot henne snur hun seg bare vekk! En terapihund skal vise sitt sannejeg på sykehuset! Ikke dra på seg en maske, og kun oppføre seg fordi eieren sier det! (ellers blir det straff..)>

Jeg er helt uenig i din påstand om at en Nordenstram hund er redd for straff. En Nordenstam trent hund er trygg og sikker fordi den har faste rammer rundt seg, altså en ærlig leder.

Altså du påstår at min hund hele tiden går rundt å er redd for straff.

Takk da! sier jeg. Det er sludder og vås, men du får tro som du vil. Jeg har en selvsikker hund som vet godt hva som er rett og galt. Jeg vil ikke være dumsnill med min hund, men jeg vil ha respekt. Når du sier at hundene går rundt å er redde snakker du veldig stygt om mange mennesker! Jeg syns ikke det du skrev var hyggelig hvertfall :D Hvordan vet du liksom hva min hund føler? Er du liksom Gud? Det høres hvertfall ut som du tror du er det...

Jeg sier igjen: Takk for stempelet du gav meg nettopp!

Jeg har aldri ment noe stygt om meg, og jeg kommer aldri til å mene det. Men jeg må innrømme at det er veldig krenkende å bli stemplet sånn. Ifølge deg er jeg dyremisshandler, siden jeg liksom gjør min hund redd som du påstår! Det er ikke tilfellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både Vicky og Lilleariel.. En hund som blir trent med Nordenstam kan være en like selvsikker og lykkelig hund som en som er klikkertrent. Hunder er forskjellige, og det er også eiere.. Ikke alle som trener Nordenstam er like, og gjør det på lik måte, akkurat som ikke alle som trener med klikker er like! Og jeg kan ikke forstå hvordan en Nordenstam hund som liksom går rundt og gjør alt mulig av frykt for straff kan vise en sånn glede over å få jobbe sammen med eieren, som det mange hunder jeg har sett gjør..? Enten det gjelder lydighet, agility eller bare lydighet for morro.. Hvis du vil se en hund som er redd for straff er det bare å se på en hund som blir banket av eieren, og som ikke stoler på eieren i det hele tatt.. Den kryper, blir stående et par meter fra deg og viser tydelige tegn på underkastelse, samtidig som den halvveis logrer, men den tør ikke gå bort til deg..

Det finnes jo folk som misforstår innenfor Nordenstam, og som krever RESPEKT! Herrr er JEG SJEFEN! Nåde deg om du ikke lyder meg nå!, akkurat som at det finnes folk innenfor "klikkertrening" som totalt har misforstått og har en hund som tror den kan gjøre hva den vil. Begge deler er feil. Og ingen av hundene er lykkelige hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Cita sin søster, Carina, er terapi hund... Hun er trent med klikkertrening.

Vicky: Hvorfor tror du alle klikkertrente hunder er trent med godbiter? Carina liker ikke godbiter (merkelig.. hun er jo en labrador!), så eieren bruker leke! En klikkertrent hund vil søke etter belønning. For en nordenstam trent hund betyr bare belønningen : Fjoh! Nå gjør jeg ikke noe galt.

Klikkeren brukes kun som en sekundær forsterker - ikke for folk som har mistet stemmen

Tilbake til Carina; hun er som sagt klikkertrent. Det hun gjør når hun går inn på sykehuset er å være seg selv!! Hun er venlig av natur, og elsker alle! dersom noen blir for voldsom mot henne snur hun seg bare vekk! En terapihund skal vise sitt sannejeg på sykehuset! Ikke dra på seg en maske, og kun oppføre seg fordi eieren sier det! (ellers blir det straff..)>

Jeg er helt uenig i din påstand om at en Nordenstram hund er redd for straff. En Nordenstam trent hund er trygg og sikker fordi den har faste rammer rundt seg, altså en ærlig leder.

Altså du påstår at min hund hele tiden går rundt å er redd for straff.

Takk da! sier jeg. Det er sludder og vås, men du får tro som du vil. Jeg har en selvsikker hund som vet godt hva som er rett og galt. Jeg vil ikke være dumsnill med min hund, men jeg vil ha respekt. Når du sier at hundene går rundt å er redde snakker du veldig stygt om mange mennesker! Jeg syns ikke det du skrev var hyggelig hvertfall :D Hvordan vet du liksom hva min hund føler? Er du liksom Gud? Det høres hvertfall ut som du tror du er det...

Jeg sier igjen: Takk for stempelet du gav meg nettopp!

Jeg har aldri ment noe stygt om meg, og jeg kommer aldri til å mene det. Men jeg må innrømme at det er veldig krenkende å bli stemplet sånn. Ifølge deg er jeg dyremisshandler, siden jeg liksom gjør min hund redd som du påstår! Det er ikke tilfellet!

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har lest Full kontroll fra perm til perm (men jeg skal låne den på biblioteket og gjøre det), men jeg har skumlest litt - og det avsnittet jeg sikter her til er skrevet inn her på treningsforumet også. Husker ikke akkurat under hvilket emne da men. I alle fall, det ene avsnittet var om en mann som hadde problemer med kona sin hund, for han kom hjem seint på kveld og hunden beskyttet soverommet der kona lå. Geir Nordenstam rådet mannen til å ta bikkja hardt neste gang den knurret. Mannen gjorde det, og hunden knurret ikke igjen. Og da spør jeg deg, Astrid: Hvorfor knurret ikke hunden igjen?

Mitt svar er at den ikke knurret fordi den var redd for å få straff. Den hadde allerede fått juling for ikke å knurre, og den ble derfor redd for å knurre igjen.

Det er akkurat det jeg synes er så synd med å korrigere/straffe. Man tar bort symptomene - ja. Men selve årsaken til hvorfor hunden knurret, den er ikke tatt bort.

Nå veit jeg at du ikke er enig i alt Nordenstam mener, men hvis man skal diskutere Nordenstam-metoden generelt, må man nesten diskutere det Nordenstam mener, og ikke alle det de forskjellige trenerne som bruker Nordenstam mener. Sånn er det også innen klikkertrening. Noen mener at man skal hjelpe hunden en del, men det er ikke helt riktig i klikkertrening. Da bør man ikke diskutere det den enkelte hundeeier mener klikkertrening går ut på, men derimot hva klikkertrening virkelig er. :wink:

Tror heller ikke at Benedicte mente å kritisere deg som hundeeier akkurat. Selv kan jeg ikke finne noe som helst antydning en gang til personangrep i innlegget hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har lest Full kontroll fra perm til perm (men jeg skal låne den på biblioteket og gjøre det), men jeg har skumlest litt - og det avsnittet jeg sikter her til er skrevet inn her på treningsforumet også. Husker ikke akkurat under hvilket emne da men. I alle fall, det ene avsnittet var om en mann som hadde problemer med kona sin hund, for han kom hjem seint på kveld og hunden beskyttet soverommet der kona lå. Geir Nordenstam rådet mannen til å ta bikkja hardt neste gang den knurret. Mannen gjorde det, og hunden knurret ikke igjen. Og da spør jeg deg, Astrid: Hvorfor knurret ikke hunden igjen?

Mitt svar er at den ikke knurret fordi den var redd for å få straff. Den hadde allerede fått juling for ikke å knurre, og den ble derfor redd for å knurre igjen.

Det er akkurat det jeg synes er så synd med å korrigere/straffe. Man tar bort symptomene - ja. Men selve årsaken til hvorfor hunden knurret, den er ikke tatt bort. >

Den stoppet knurringen fordi den ble satt på plass. En hund skal ikke knurre uansett grunn! Det er et tydelig tegn på at hunden ikke respekterer lederen sin.

<Nå veit jeg at du ikke er enig i alt Nordenstam mener, men hvis man skal diskutere Nordenstam-metoden generelt, må man nesten diskutere det Nordenstam mener, og ikke alle det de forskjellige trenerne som bruker Nordenstam mener. Sånn er det også innen klikkertrening. Noen mener at man skal hjelpe hunden en del, men det er ikke helt riktig i klikkertrening. Da bør man ikke diskutere det den enkelte hundeeier mener klikkertrening går ut på, men derimot hva klikkertrening virkelig er. >

mhm, men Nordenstam er veldig individuelt. Det er ikke alle hunder som trenger å bli tatt i det hele tatt. Det spørs hvor sterk psyke hunden har.

<Tror heller ikke at Benedicte mente å kritisere deg som hundeeier akkurat. Selv kan jeg ikke finne noe som helst antydning en gang til personangrep i innlegget hennes.>

Det kan jeg fint se. Hun sa at min hund er redd for å gjøre feil osv.. Det er ikke tilfellet! Jeg er ingen dyremisshandler, og det har jeg bevis på! Jeg har en selvsikker hund som ikke er redd for noen ting! Du kan gå å spørre de jeg trener sammen med. Fordi jeg tar min hund for frekkheter betyr det ikke at den er redd. Jeg er en rettferdig leder, det alle hunder fortjener og bør ha. Hun snakket ikke akkurat pent om Nordenstammeres hundehold. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil at hunden skal knurre i det hele tatt, er jo det greit - prøver å få bort sjalusien til Lissi - for hun knurrer hvis jeg klapper andre hunder ... :D

Det er veldig skummelt å lære en hund å ikke knurre!

Knurringen er jo en advarsel om at nå kan jeg komme til å bite, så hvis man fjerner denne knurringen ved straff, har hunden ingen annen mulighet enn å gå rett på bitingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med hunder som kan bite :D

Snakker om Lissi - og den burde vel bli redd for å bite etter hvert og da :roll:

Jaja, gjør som du vil.. Men du fjerner jo bare symtomet, ikke årsaken. Den følelsen som fikk henne til å knurre er akkurat like sterk selv om hun ikke tør å knurre. Du bør heller prøve å hjelpe henne til å komme over det som gjør at hun knurrer, sånn at hun f.eks. slipper å være redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sjalu for at jeg klapper andre hunde rnår hun sitter i fanget - ikke når hun ligger ved siden av meg, som da er litt merkelig .. :-k

Sikker på at hun ikke føler seg presset da? Fordi hun liksom "sitter fast" på fanget, sånn at hun føler seg litt beklemt? Eller det kan være at hun prøver å beskytte deg "eiekjærhet"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Vicky er også grusomt sjalu. Jeg tar henne for det tullet. Det går jo ikke ann å bare fjerne andre hunder bestandig! Hun driver å vokter på sekken, det får hun lov til... men hun får ikke lov å knurre eller lage styr fordi en annen hund koser med meg. Det gjorde hun før, men nå har hun slutta helt. Føt kunne hun finne på å hogge til en annen bikkje hvis jeg kosa med den, så illle var det. Men etter at jeg tok henne har hun aldri prøvd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma sier hun "tenker" sånn:

- Ikke kom hit til han - han er min og godbitene òg! :D

Om du tar henne for å knurre, så stopper hun kanskje å knurre, men hun føler det fremdeles sånn: "Ikke kom til han, han er min og godbitene også!" Og hva tror du hun gjør neste gang, når det bare blir for mye for henne? Knurrer? Det tviler jeg på, siden hun er blitt tatt for det. Nei, da hopper hun over knurringa og går rett på å bite. Hvis du skal ta henne for å knurre så må du i alle fall følge med på de dempende signalene hennes senere, så du kan se på henne om hun synes det er nok.

Jeg ville heller gradvis vent henne til å ha andre hunder i nærheten av deg mens hun sitter på fanget. Start med at den andre hunden står et par meter unna deg, og belønn Lissi for at hun ikke knurrer. Etter en stund kan hunden flytte nærmere og nærmere dere to, mens du hele tiden belønner for at Lissi ikke knurrer. Da får du bort både årsaken til knurringa, og selve knurringa - og ikke bare symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns det er helt i orden at bikkjene sier ifra til hverandre, bare det ikke er noe aggressivt med det. Valper kan bli innpåslitne, Vicky pleier også å si ifra, noen ganger tar hun dem til og med, men det er ikke sånn at de blir skadet på noen måte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...