-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Den der er helt utmerket. Jeg tipper S/M funker til BC.
-
Jeg er klar over den holdningen der, at man skiller mellom det, men det bør nettopp være en anbefaling og ikke et krav. Og som deg har jeg erfart at det skillet ikke nødvendigvis er så viktig. Samtidig så har de fleste positive hundeskolene i Oslo (og det begynner å bli en del, er vel 20-30 i Oslo og en tredel eller drøyt det eksplisitt positive) derimot et forbud mot strup og gjerne anbefaling om sele (det er veldig lite konkurransekurs, mest valp og hverdagslydighet).
-
Men det må vel være opp til fører selv å velge? Instruktør kan godt si at "vi anbefaler å skille mellom halsbånd = trening og sele = tur", men å kreve det blir for dumt (og antyder andre baktanker, mener jeg). Jeg har skilt mellom sele og halsbånd på den ene hunden, men ikke den andre. Den eneste grunnen jeg ser til å bruke halsbånd eri en del treningssammenhenger er når man skal ha av alt utstyr i konkurranse, og det er kjappere å svippe halsbåndet over hodet til hunden enn å ta av/på sele. Med valp hadde jeg bare startet med sele, og eventuelt gått over til halsbånd i konkurransetreningen når man begynner å bli konkurranseklar.
-
En 10 uker gammel valp som overhodet ikke er tilvendt halsbånd eller sele? Hvorfor, er min første tanke? Uansett, jeg ville definitivt hatt på halsbånd og bånd ved lufting på fremmed sted ja. Lufting ute i hage/rundt huset før dere går inn. Men ikke for mye gåing/spennende, så valpen ikke får gjort det den må. Det kan antageligvis fungere fint å slippe hunden løs i hagen. Jeg ville hatt katten og valpen adskilt de første par dagene så de får vent seg til hverandres nærvær før nærmere introduksjon.
-
De vil ikke oppgi mer info om saken fordi de er redde for at politiet skal bruke det mot eier, og eier ønsker ikke mer oppmerksomhet? Hvorfor bruker de saken i sin PR da...? NOAH ødelegger dessverre for seg selv med å ofte overdrive saker.
- 1 reply
-
- 3
-
-
-
Hva sa dyrlegen du var hos nylig? Det kan være alt fra helt normalt, en ufarlig pigmentflekk, til symptom på enkelte sykdommer. Hvis hunden ellers er frisk og fin så ville jeg sett det an og ikke gjort noe mer med det. Det virker på meg som at du leter veldig etter sykdommer på hunden din. Hvis det virkelig er noe med hunden din som tilsier at den ikke er frisk (unormal bevegelse, flekker eller kuler som endrer form og/eller farge, dårlig form, lite matlyst, drikker lite...) så bør du ta med hunden din til et fysisk veterinærkontor hvor en dyrlege kan se og kjenne på hunden din og ta nødvendige prøver. Skriv ned alt du har spurt om her på forumet og ta med det og still spørsmålene til en fagperson som faktisk vet hva han snakker om og som kan sjekke hunden din, ikke spør tilfeldige personer på nett.
-
Sommervalp må da være bedre? Kunne aldri tenke meg strevet med denne hustreningen vinterstid (ikke så gira på det i det hele tatt, men sommeren er ihvertfall bedre).
-
Det er vanskelig å si uten å ha sett det selv, men det kan være en form for dempende signal/utløsing av stress i kroppen fordi hunden føler et ubehag ved korrigeringen. Jeg ville ha prøvd å unngå å bruke korrigering og heller jobbe med hva hunden skal gjøre, heller enn hva den ikke skal gjøre. Bruk f.eks. innkalling, kontaktkommando, sitt/dekk osv. for å forhindre at hunden gjør noe den ikke skal.
-
Nina Haaland/Hund i Fokus på Darbu er flink på språk og adferd, anbefaler å ta kontakt der. Ellers gode råd over, tren på å være i nærheten av barn (men på god avstand), belønn ro og kontakt, og ikke press henne inn i situasjoner med nærkontakt med barn.
-
Det var vel en på forumet, men vet ikke om de er her lengre. Og en som har fått seg catahoula etter at de sluttet å være her. Her er en gammel tråd (brukeren har ikke vært aktiv på forumet på mange år): Har du? Nydelig rase, sikkert flere enn meg her som vil høre mer isåfall.
-
Gjentagelse hjelper, men barn modner også med alderen og mye kan forandre seg over tid, selv uten eksponering for frykten. Og sannsynligvis går det fortere frem neste gang uansett om dere må ta et steg tilbake. Rompa er trygg og fin, nysgjerrige snuter og tunger kan være mye å håndtere for de små. Fireåringen her ble fortalt at Odin slikker fordi han er så glad når han får besøk, og tar det nå som en positiv ting. Veldig bra med framgangen!
-
Flexi eller sporline til skogstur?
simira replied to ChristinB's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Vi bruker 5 meter lang line på begge, synes det er passe lengde og veldig behagelig. Blir ikke masse båndsurr, men plass til å røre seg litt. -
Jeg vil ikke anbefale noen dyrlege på nett, men et skikkelig dyrlegekontor som kan se fysisk på hunden din, ta nødvendige prøver og vurdere helheten.
-
Nei, og jeg kommer ikke til å gjøre det. Jeg bruker min faste, lokale dyrlege som jeg stoler på og som undersøker hunden fysisk.
-
Jeg er høyst skeptisk til dem. De oppgir ingen navn på sidene for hvem som har ansvaret for innholdet. Om man går videre til facebook ser man at de har tilknytning til en hundeskole som driver etter prinsippene til "den norske hundehviskeren", som er metoder jeg vil holde meg langt unna selv og fraråde andre. Det i seg selv betyr selvfølgelig ikke at det veterinærfaglige rådene er feil, men jeg vil gjerne vite hvem som gir meg råd og på hvilket grunnlag. Dessuten er det svært få eller ingen alvorlige sykdommer hos hund som kan eller bør diagnostiseres over nett. Jeg fikk også et treff der da jeg googlet etter et helseproblem og fikk svar om at dette MÅTTE opereres for å bli bra. Vel, hunden min er kvitt problemet, fortsatt kvikk og frisk, helt av seg selv...
-
Jeg tenker at dersom hunden kan være bak grind/i bur/bånd i samme rom som barnet så kan det godt være at det går seg til etterhvert. Nå er jo julen gjerne litt intens, men "vår" fireåring kom over det på et par runder (kortere besøk, siden vi bor nærmere).
-
Gode forslag fra Woola her. Fysisk skille eller bare vise tydelig at dere har full kontroll på hunden (lettere med voksne hunder som var vårt tilfelle med redd nevø), slik at hunden ikke kan komme bort til barnet. Om hun er tilbøyelig så kanskje også trille ball bort til hunden på avstand, sette ned matskåla til hunden mens den sitter på avstand før måltidene og sånt (og gå unna før hunden får værsågod).
-
Hva sa dyrlegen på torsdag? Så lenge hunden ikke plages av det så ville jeg ikke bekymret meg.
-
Instruktørutdannelsen er nok for lengst avsluttet, da tråden er fire år gammel.
-
Nei hjelpes. Valper har godt av å få brukt kroppen de også. Nå er det ikke en helt god sammenligning, men barn har også godt av å klatre, styre og løpe ute, så lenge det ikke fokuset er på prestasjon og treningspress. Hvorfor var dette farlig, mente hun?
-
Hvordan gikk det hos dyrlegen?
-
Ja, de har vi også brukt en del. Fåes også i stenger som lett kan brytes opp i passende biter ved behov.
-
Jeg liker godt de små hjertene eller beinformede som kommer fra mange produsenter nå. Ellers er mine veldig (ekstra, de sluker det meste) glade i disse for tiden: https://www.petworld.no/hundesnacks-kyllingterninger