Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Det er veldig vanskelig å lese innlegget ditt uten avsnitt, så jeg har ikke lest hele ordentlig. Men om du får tak på hunden igjen så ville jeg nektet å gi den fra meg før hun har betalt de utgiftene du har hatt med hunden. Det er dessverre ingen enkel løsning på denne situasjonen. Enten må du velge å ta den harde kampen, eller velge å si fra deg hunden og nekte å ta den imot igjen, hvis det er slik at hun bruker deg som hundepasser når det passer henne.
  2. Litt usikker på om det lar seg gjøre, er en løkke med ring i hver ende ala disse (men ikke justerbar). :
  3. Synd det ikke kan være med stopp, jeg har et veldig fint kort et som Kovu aldri kommer til å bruke igjen. Mener jeg kjøpte det på Norsk Hundeutstyr, men det er nok 5-6 år siden minst.
  4. Dette handler tydeligvis om veldig mye mer enn en hund. Og i tillegg er det gjerne flere sider i slike historier. Hvordan har datteren din fått tak i hunden igjen gang på gang? I lovens forstand er hunden en gjenstand, og siden det er hun som har kjøpt den så er hun juridisk sett eier av hunden. MEN, dersom du kan dokumentere både at du har hatt hovedomsorgen for hunden i størstedelen av livet dens, og ansvar for alle kostnadene, så stiller du sterkt i en rettslig konflikt, om det går så langt. Hvis du også har bilder av hunden hos deg og nå hos datteren din og kan vise en vesentlig forskjell i hold så kan du sende det til mattilsynet. Du kan jo eventuelt starte med å be datteren din enten tilbakebetale utgiftene du har hatt med hunden, eller levere hunden tilbake.
  5. Det du kaller "dominansaggresjon" høres for meg ut som ressursforsvar. Hunders forhold til eierskap er veldig annerledes enn hos oss mennesker. Når en hund da forsvarer det han oppfatter som sin ting/sitt område der og da så er det viktig at vi forstår dette og ikke gjør det verre. Ved bruk av kjeft og straff eskaleres bare konflikten. Utenom det å gi ham en annen oppgave som foreslått over, så handler det om å forebygge, og å bytte. Dere forebygger allerede ved å kutte ut å ha ham i sengen. Dersom aggresjonen er relatert til ting han har/finner, bytt det med noe han synes er minst like bra, som et tyggebein eller en leke for eksempel. Du sier han blir stresset i uforutsigbare situasjoner, kan du utdype det? Å bli bundet til et tre er kanskje ikke så uforutsigbart, men her ville jeg rett og slett fokusert på rotrening. Ta med et lite teppe han kan ligge på, og gjerne noe å tygge på. Sett deg ved siden av i starten, og øk avstanden gradvis mens du trener på at han skal ligge rolig. Dette kan ta tid, så ikke øk fra å sitte ved siden av til 20 meter unna i løpet av første gangen! Både stress og aggresjon kan ofte bunne i usikkerhet hos hunden. Som @Ingidano er inne på er det viktig at hunden får brukt både hodet og kroppen nok. Særlig mental aktivisering som søksarbeid er ofte med på å bygge opp selvtillit hos hunden. Det er selvfølgelig også viktig at dere jobber med samarbeid og kontakt, og at hunden er trygg på oppgavene dere gir ham, og at dere ikke presser ham over det han har forutsetning for å mestre.
  6. Med den alderen, og ettersom dere har tenkt å ha hundene ute, så tenker jeg at det beste hadde vært en voksen, moden hund som er vant til å stå ute. Pensjonerte trekkhunder kan jo fortsatt trekke om de ikke nødvendigvis kan gå lange løp i spann for eksempel. Du har jo også "byhunder" som kanskje nettopp omplasseres fordi planen ikke var at den skulle trekke så mye... Men jeg ville nok gått for en voksen omplasseringshund isåfall, ikke en unghund til, da risikerer dere ganske mye jobb likevel.
  7. Tja, jeg tenker det kommer litt an på rasen. Prisen på renrasede hunder har jo gått opp en del, så halv pris for en omplasseringshund på et år er strengt tatt ikke veldig ille synes jeg.
  8. Ville hunden din fått en bedre opplevelse om du hadde stått der med den i bånd? Ja, hunden din fikk en erfaring med at en fremmed løs hund var teit, og at han kan jage den vekk med å brøle. Men han fikk ingen trening/erfaring i å utagere i bånd, han fikk løse situasjonen selv, og selv om det ikke er ideelt at han kanskje lærer at det funker å skremme på den måten så er ingen stor skade skjedd, mener jeg. Når han i tillegg gir seg og kommer etter deg når den andre har gitt seg, og ikke fortsetter for å knørve hunden, så er jo det fint. Mine sier også klart fra hva de mener om oppførsel til møtende hund. Kovu for eksempel om den andre hunden nærmer seg Odin, da stiller han seg mellom og jager bort den andre hunden med kroppsspråk og lyd, om nødvendig. Den dagen vi møter en faktisk aggressiv hund som svarer på dette så kan det virkelig smelle, det er jeg klar over. Men jeg er også rimelig sikker på at konsekvensen blir mye styggere om en slik hund kommer bort til mine i bånd. Hundeeiere som ikke har kontroll på egen hund har lite de skulle ha sagt når din jager den bort.
  9. Jeg tenker at noen av sportene har blitt mer ekstreme enn andre, og jo mer penger inne i bildet, jo mindre viktig blir dyrevelferden. Pengespill på hundeløp er jo mye større i USA og Storbrittannia enn de fleste vestlige land, har jeg inntrykk av. Riktignok tror jeg man hadde oppnådd mye av det samme med å forby pengespill og pengepremier på hundeløp, men sannsynligvis mange av de store konsekvensene også.
  10. Nå er det vel ikke hundepasseren som drikker her...
  11. De skal ikke bruke unødig makt.
  12. Du må vel vaksinere før den hun har nå går ut. Når og hvor det skjer er ikke viktig, så lenge du vaksinerer før utløpsdato så er gyldigheten sammenhengende.
  13. Nå er det vel ikke hundepasseren selv, men mannen som drikker. Selv om jeg ikke tror det er direkte skadelig så ville jeg nok ikke latt noen med et alkoholproblem ha ansvaret for hunden - det gjør jo noe med beslutningsevne og ansvarsfølelse - men så lenge det er en edru hundepasser der ville jeg ikke bekymret meg.
  14. Trener dere på passering i hverdagen? Jeg ville ihvertfall kuttet ut all hilsing i en lang periode. For hver gang hun får hilse så bygger du opp den forventningen som skaper problemene. Ellers så er det vel i grunn "tradisjonell passringstrening" som vil hjelpe her. Kontakt, belønning, avstand, alternativ adferd, sladring, osv.
  15. Det var en del folk, men ikke black-Friday-crazy. De hadde flere tilbud ut uka, men litt sent nå kanskje. ?
  16. Tja. Jeg er ikke fan av de store innendørs utstillingene heller, men det krever langt mer å tilrettelegge for mange ulike arter, som det presenteres skal være her. Så ja, verre. Samt at hunder flest er ihvertfall stort sett vant til å håndteres av og møte forskjellige folk, og de fleste på store utstillinger har trening i det miljøet.
  17. Det står på nettsidene, det er en bransjemesse, i likhet med boligmessa og lignende. Jeg må innrømme at jeg ser for meg en del dårlig dyrevelferd på en slik messe...
  18. Neeei, jeg har lett etter lignende men aldri vært fornøyd. Children of the Nile likte jeg ikke. Men skal prøve dette, takk for tipset!
  19. Så lenge han ikke er utagerende eller voldelig så tenker jeg at det ikke er noe problem.
  20. Jeg spiller gjennom Zeus, Pharaoh og Caesar med jevne mellomrom. Og Heroes of Might and Magic 3-6.
  21. For en gangs skyld både kom jeg på EFIT og skulle ut av huset, så her er dagen vår: Ni-tiden: Bladde over kalenderen og kom på at det er EFIT-dag. Hvorfor ikke gjøre et forsøk (jeg synes egentlig ikke den kalenderen er så himla god, mye halvteite sitater og bilder). En time senere stod jeg i kø på XXL. Butikkåpning på Storo med masse gode tilbud. Jeg fant en Lundhags-bukse som passet! (herremodell vel å merke) Ullsokker, ny dynejakke til gubben og litt mer. Fra Storo kjørte jeg opp til Grefsenkollen. Litt grått mot toppen, men tur må til. På andre siden så det litt bedre ut. Utsikt over bydelen. Da vi kom hjem bandasjerte jeg et sår som Kovu slikket på før vi dro ut. Upopulært. Så fikset jeg nettsidene og litt annet småtteri på jobb. Før jeg spiste lunsj og gledet meg litt til FERIE! Rimelig sliten etter dagens gjøremål, på tide med et langt, varmt bad. Jeg er skrekkelig glad i badet og ikke minst badekaret mitt! Beundrer paprikaene mine. Har høstet et par nå, og flere går i kyllingsalaten til middag i dag. Jeg tviler på at de som fortsatt henger igjen blir ordentlig modne, men vi får se. Fuglenetting mot ridgebacken... Glemte nesten å ta bilde rundt middagstider. Potetstappe med erter og pepperoni var kjempegodt! (vi hadde laks til også) Etter middag la gubben seg på sofaen. Som vanlig kom Kovu travende og skviset seg inn mellom ham og sofaryggen. Jeg parkerte foran maskina og spilte Cleopatra resten av dagen. Siden jeg var grytidlig oppe med elektriker dagen før så var jeg trøtt og det ble tidlig kveld.
  22. Du må ikke bare sjekke om foreldrene er sykdomsfrie, men evt deres søsken og foreldre igjen. Det hjelper ikke om de er friske om hele stamtavlen er full av sykdom. Jeg tror ikke det er noe bestemt du bør sjekke i forbindelse med at det er en blanding, men sjekk minst like nøye de tingene man vanligvis ville sjekket hos renrasede hunder.
  23. Hvorfor har de blandet rasene? Sånn i forhold til egenskaper så er det jo ikke noe problem å blande, de er samme rasetype og ingen veldig motsettende egenskaper. Men jeg ville ihvertfall hatt en god grunn til å bruke to renrasede hunder i en slik blanding uansett. Om de er gode individer burde de jo heller være brukt til å føre rasen videre med stamtavler. Jeg ville ha sjekket alt som bør sjekkes av helsestatus på begge rasene. Er foreldrene sjekket? Har de stamtavle, så du eventuelt kan sjekke helsetester også bakover i slekta?
  24. Ooh, så fint ut. Jeg reiser til Tenerife neste søndag. Voksenhotell med oppvarmet bassen, spa, og ikke minst direktetransport fra flyplassen og innsjekk på hotellet på hjemreisen. Bare helsereise for meg alene, så blir mest hvile og litt vanntrening. Ingen måltider, enkel frokost på rommet og mat når det passer meg. Blir deilig. På lengre sikt lurer vi på å kjøre østkysten av USA neste høst (NY til Miami) med en uke i Florida som sydenferie, men det kommer antageligvis litt an på det politiske klimaet.
  25. Doglife og Sportshunder kan jeg ihvertfall anbefale. Flinke folk som i hovedsak trener positivt (litt usikker på om alle i Doglife er konsekvente).
×
×
  • Opprett ny...