Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Jeg tenker at både dalmatiner og labrador blir for store hvis det er viktig å ha minimal størrelsesforskjell. Vi har (en liten) ridgeback, og selv om de går overens og leker en sjelden gang så gjør størrelsesforskjellen at gårdshunden unngår den heftigste lekingen. Er det viktig at hunden går overens med "alt og alle"? Noen dsg-folk har sansen for staff (meg selv inkludert, men blir ikke pga. sosiale greier). Om du vil ha noe mer laidback så synes jeg springer spaniel er et godt alternativ, og det er mindre klipping på dem enn mange spaniels. Men igjen kan det være litt størrelse på hannene da. Jacktspringer er definitivt ikke mer laidback... Hva med toller?
  2. https://www.nrk.no/norge/slik-laerer-du-hunden-eller-valpen-din-nye-triks-1.14384886 Kjempebra å få positiv trening ut til folket! @borderen
      • 5
      • Like
      • Thanks
  3. Det er dessverre mer ønskesituasjonen enn realiteten. Selv om båndet ikke struper er det ikke noe behagelig for hunden når det strammer et tynt halsbånd mot halsen heller, enten det er hund eller fører som drar i det. Om alle hunder hadde travet pent i slakt bånd hadde det ikke vært noe stort problem.
  4. Ja de der tror jeg er ok.
  5. Jeg synes trenden med tynne strupebånd på utstilling er en uting, men ser poenget med å kunne vise mest mulig av hunden (uten at man burde trenge strup for det). Dessverre er nok det på bildet litt voldsomt, men det kan være at rundsydd virker litt nettere.
  6. Hva mener du med noe annet? Sele er nok dumt, men et enkelt halsbånd som ikke struper og separat bånd kan helt fint funke, om det ikke er stort og bredt. Kommer nok litt an på rasen også.
  7. Han var vel kastrert da Maren møtte ham første gangen. Men var sikkert ingen ulempe, da vet du jo hva du har og at du slipper enkelte greier. Å kastrere en hund mellom uttak og levering ville vært mer risky, mtp adferdsendringer.
  8. Ull skal jo også helst være inn mot kroppen. Hvordan funker det for deg med ull utenpå BOT? Jeg sliter også med ryggen, men bruker aldri BOT-genseren min fordi jeg foretrekker ulla inn mot kroppen. Men kanskje det hjelper litt mer...? Men jeg synes BOT puster litt dårlig og jeg svetter lettere da.
  9. Jeg synes ikke det. Nå bruker ikke vi det så mye lengre, men vanligvis har jeg det på i bilen på vei til trening, evt i pausene (hvis pause er mer enn 5 min) og hjem igjen. Evt. før etter lang tur. Når det er sagt så tror jeg like mye på verdien av å holde hunden varm og tørr, og bruker ullgenseren like mye som BOT-dekkenet egentlig.
  10. Det kan være begge deler, jeg ville uansett jobbet med det. Selv om det er spøkelsesalder og ikke usikkerhet så kan det sette seg om det ikke jobbes med, og hunden er i en sårbar alder der ting kan sette seg for resten av livet. Om hundetreneren har god kompetanse på adferd og språk, og har sett hunden i disse situasjonene, så ville jeg nok stolt mer på treneren enn dyrlegen.
  11. Du vil nok stadig oppleve at en ridgeback krever mye tålmodighet... Vi ses snart på trening! Det var veldig kjekt i går, vi var alene med instruktør så kovu måtte jobbe ekstra hardt. Til de som er involvert i stevnearrangering så kan jeg tipse om den nye prøveveilederen som er kommet fra NRL. Har akkurat vært på to dager med seminar sammen med alle de andre dommerene, og det er både kjempenyttig og veldig hyggelig. Gleder meg til å dømme igjen når sesongen starter!
  12. Du får kjøpt stiger og ramper spesifikt for hund i bil. Ala disse: https://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/hunderamper
  13. Begge deler, det kommer an på omgivelsene, risikoen for at hunden stikker osv. Men hovedtanken bak er jo å gi hunden muligheten til å bevege seg innenfor en større radius enn bånd, og fortsatt kunne ha fysisk kontroll. Noen foretrekker å holde, noen lar den henge etter. Husk bare for all del å ha langline koblet i sele, aldri halsbånd. Om hunden tar fart og du stopper den med å holde igjen på 15 meter så snakker vi en ganske heftig nakkesleng.
  14. Punkt en er jo å være konsekvent uansett hva man gjør og hvordan. Noen forholdsvis enkle teknikker: Ha både halsbånd og sele på hunden på tur. Gå i sele en liten stund så hunden får "soset" fra seg, klips over på halsbånd og være 100% konsekvent på treningen. Stopp hver gang hunden strammer båndet det minste, og gå videre med en gang båndet slakkes. Bytt retning ofte, slik at hunden må følge med hvor du går. Når du begynner å gå med slakt bånd, markere med "bra" eller klikker FØR hunden strammer båndet. Det kan du også godt belønne. Det kan føre til at hunden en stund pendler veldig fram og tilbake, eller henger masse på deg for å få godbiter, men min erfaring er at de da ender med å gå mer i slakt bånd og titte opp på deg for belønning oftere. Etterhvert må du selvfølgelig variere og fade ut belønningen.
  15. Har han fått erfaringer med å leke med andre på treninger eller hundetreff? Isåfall ville jeg kuttet ned litt på det. På trening ville jeg økt avstanden til de andre og jobbet med enkle kontaktøvelser. Det er langt fra stuegulvet til klubbområdet og vanskelig for en unghund å fokusere like mye der. Korte, enkle økter, og så rotrening. Litt vanskeligere nå om vinteren kanskje, men om du har mulighet til å kle på deg og hunden godt og ha en stol og et liggeunderlag, så kan dere sette dere på avstand og bare trene på å ligge/sitte i ro og titte på de andre. Hvis/når det går bedre etter en stund, gi dere på topp og dra hjem. Det er ikke om å gjøre å bli hele treningen, men å gi seg mens det går bra og han takler oppgavene.
  16. Der opplever jeg at det er forskjell på variantene. Jeg synes/hører om flere langhårede, som brukes mer som selskapshunder, som er nervøse og ustabile. Ikke tøffe heller. Men jeg tror ikke jeg har møtt ustabile/ustødige standard eller strihårede dachser. Det betyr såklart ikke at de ikke finnes, noe annet ville vært unormalt, men inntrykket mitt er at de fortsatt avles en god del mot jaktbruk og der er det viktig å beholde de egenskapene.
  17. Jeg syntes den delen var ganske bra. Ikke superinteressant for oss "hundenerder", men en god presentasjon av hundetrening for hvermansen (og deltakerene uten erfaring). Bra jobba! (og takk for svar!)
  18. Hvor ofte er dere ute? Jeg ville tatt henne ut en gang i timen til å begynne med, for å være sikker på at det er ofte nok. Og om dere overhodet mistenker at hun må tisse så ville jeg gått ut, og ikke gått inn før hun har tisset, uansett hvor mye hun kjeder seg. Greia med en valp er at om du skal følge opp det der så må du (med noen valper) følge med absolutt hele tiden. Jeg husker enda da vi fikk Kovu, de to første ukene jeg var hjemme med ham, så hadde jeg øynene på ham så godt som hvert minutt mens han var våken. Og nei, jeg slappet ikke av på flere uker. Det er jo ikke verdens beste årstid å jobbe med dette på heller, er det mulig å finne/ordne et sted med litt ly i hagen?
  19. simira

    Noen som vet.

    Det som er litt morsomt er at de først beskriver rasen som at den har eldgammel opprinnelse, , og så skriver at den er gjenskapt av en bestemt blanding. Jeg tviler på at de opprinnelige hundene hadde opphav i malamute, schæfer, husky og chinook. Det kunne selvfølgelig være interessant å studere den opprinnelige rasen nøyere og se hvordan de har gått ut fra egenskaper og opprinnelse når de har avlet fram kopien, eller om de har har gått ut fra utseende. Jeg har ikke hørt om noen oppdrettere i Norden, uten at jeg har prøvd å finne heller. Men når du stiller spørsmål om en ukjent "rase" må du nok regne med å få både flere spørsmål og meninger på kjøpet.
  20. Jeg også stusset litt på bakgrunnshistorien om at den var forlatt i skogen for å dø... de virker veldig sikre på historien. Men det er ikke så lett å få med alt riktig når det skal være underholdning også, tenker jeg. På skituren hadde de nok grima på som en nødløsning dersom det ikke fungerte med trekk og de trengte hjelp til å kontrollere hunden. Hvis hunden hadde løpt i alle retninger måtte han hatt hunden i kort bånd ved siden av kjelken i stedet, og da hatt behov for grime for å ikke velte tenker jeg. Det eneste jeg reagerte på var egentlig at når grima var i bruk var kobbelet kun koblet i grima og ikke grime + halsbånd, som det helst skal være. Men det får være måte på pirking. Og selv om Maren ikke er det jeg vil kalle 100% positiv trener så er jeg rimelig sikker på at hunden ikke led noen nød under treningen, og jeg tror det som ble vist av trening er representativt for hvordan det ble jobbet. Maren er her inne i blant, kan være hun kan fortelle mer? @Rainbow
  21. Står litt i denne tråden:
  22. At du er syk kan godt være en årsak. Jeg ville også sjekket syn og hørsel. Han er jo forholdsvis ung, men Odin har blitt stadig mer kosete med alderen. Usikker på om det har noe med redusert syn og gjøre eller bare alder, det er vel umulig å si.
  23. simira

    Noen som vet.

    Haha. De starter med å beskrive at det er den eldste hundetypen som ble holdt i Nord-Amerika, og så... "... crossed those dogs with the Siberian Husky, Alaskan Malamute, Chinook and German Shepherd in an attempt to “re-create” rather than preserve the original pedigree of the type of native dogs ". Jeg ville nok heller gått for enten malamute ELLER schæfer, om jeg skulle hatt noe ala en slik hund.
  24. Ikke? Jeg synes folk gjør sitt beste for å avle bort de egenskapene som hundene er avlet fram for i utgangspunktet jeg, slik at alle kan ha de som kosebamser? Og skadepotensialet er kanskje ikke like stort, men det er et stort nok problem med kosebamser av brukshundraser som ikke får brukt seg i det hele tatt. Jeg er veldig for et hundeeiersertifikat, men det er en lang vei å gå, og ikke særlig realistisk, dessverre. Men å forby hunderaser tror jeg neppe vil hjelpe. Om man forbyr pitbull, amstaff, ambull og staff for den del, så vil folk finne andre "tøffe" raser og mikse og blande til de får noe like tøft. Oddsen for å få et forbud mot boxer? Schæfer? Malamute? Holdningsarbeid for alle penga, og uansett hvor mye man informerer, forbyr eller regulerer så vil det være noen uansvarlige idioter som bryter alt av regler og sunn fornuft og ender med å skade andre.
  25. Jeg tror nok mange rett og slett er litt "lei" av bc, samtidig som at det har vært en del stress og dårlig mentalitet der. Jeg har inntrykk av at det ikke er altfor vanskelig å finne en god bc hvis man jobber litt med research på oppdrett og ikke kjøper en tilfeldig bc på finn. De andre rasene du nevner er heller ikke problemfrie, jeg føler ihvertfall ikke at det er noe mer bingo å kjøpe bc enn en av disse rasene. Bc dominerer jo også fortsatt i høye klasser.
×
×
  • Opprett ny...