Jump to content
Hundesonen.no

Akkurat nå august

Recommended Posts

I dag har Balder vært så elskverdig å tisse i senga mi når han har vært alene hjemme. Han hadde drukket opp alt vannet sitt og da sier det seg selv at det må ut. Kunne godt funnet ett annet sted syns jeg, men da har han nå sluppet litt av i senga før behovet oppstod da. Beskyttelsesmadrass skal kjøpes inn. Pluss at jeg trur nok jeg må korte litt ned på lengden på alenetreninga og investere i sånn kamera m app. 

Ellers så er jeg så fornøyd med gutten 😍

10 hours ago, AnkiogBonita said:

I dag har Balder vært så elskverdig å tisse i senga mi når han har vært alene hjemme. Han hadde drukket opp alt vannet sitt og da sier det seg selv at det må ut. Kunne godt funnet ett annet sted syns jeg, men da har han nå sluppet litt av i senga før behovet oppstod da. Beskyttelsesmadrass skal kjøpes inn. Pluss at jeg trur nok jeg må korte litt ned på lengden på alenetreninga og investere i sånn kamera m app. 

Ellers så er jeg så fornøyd med gutten 😍

Ååh, kjedelig! Hvis du har en gammel mobil eller et nettbrett eller noe kan du bare bruke en app på den enheten og den mobilen du bruker nå, så slipper du å kjøpe kamera :)

Dere med flere hunder: Er det veldig stor forskjell på å ha to og å ha tre hunder? 😅 Har lyst på en til om to-tre år, men usikker på hvor mye mer jobb det er! Om vi får valp om 2-3 år vil hundene da være ca 9-10 år, ca 5-6 år pluss ny valp. Vi har jo allerede stor nok bil, så bare tull å ikke utnytte det 😂

Just now, Thea said:

Ååh, kjedelig! Hvis du har en gammel mobil eller et nettbrett eller noe kan du bare bruke en app på den enheten og den mobilen du bruker nå, så slipper du å kjøpe kamera :)

Dere med flere hunder: Er det veldig stor forskjell på å ha to og å ha tre hunder? 😅 Har lyst på en til om to-tre år, men usikker på hvor mye mer jobb det er! Om vi får valp om 2-3 år vil hundene da være ca 9-10 år, ca 5-6 år pluss ny valp. Vi har jo allerede stor nok bil, så bare tull å ikke utnytte det 😂

Jeg har hatt 3 hunder og kommer ikke til å ha det igjen. To er mye lettere synes jeg. Det blir mer logistikk med tre, spesielt hvis den eldste hunden har andre behov enn de yngre, ikke kan bli med på de samme turene ol feks. Her hadde det ikke gått uten samboer som tok ansvar for den eldste slik at han fikk kortere turer enn de andre to. 

Jeg syntes også det ble mindre avslappende på turer de gikk løse for det ble mange å følge med på og de hauset opp hverandre lettere. Også blir det jo større utgifter såklart. Det blir flere å skaffe hundepass til og ikke mange er så gira på å passe 3 hunder, så kanskje trenger man flere passere som er ledig til samme tid. 

Det sagt så tror jeg også det kommer litt an på rase og hva man bruker hundene til. Skal man ha 3 turhunder blir nok det lettere enn hvis en eller flere skal trenes i tillegg. Men med en eldre hund MÅ man ta høyde for at det blir ulike behov etterhvert og tenke gjennom hvordan man løser det slik at alle hundene får det de skal. 

47 minutes ago, Tonje said:

Jeg har hatt 3 hunder og kommer ikke til å ha det igjen. To er mye lettere synes jeg. Det blir mer logistikk med tre, spesielt hvis den eldste hunden har andre behov enn de yngre, ikke kan bli med på de samme turene ol feks. Her hadde det ikke gått uten samboer som tok ansvar for den eldste slik at han fikk kortere turer enn de andre to. 

Jeg syntes også det ble mindre avslappende på turer de gikk løse for det ble mange å følge med på og de hauset opp hverandre lettere. Også blir det jo større utgifter såklart. Det blir flere å skaffe hundepass til og ikke mange er så gira på å passe 3 hunder, så kanskje trenger man flere passere som er ledig til samme tid. 

Det sagt så tror jeg også det kommer litt an på rase og hva man bruker hundene til. Skal man ha 3 turhunder blir nok det lettere enn hvis en eller flere skal trenes i tillegg. Men med en eldre hund MÅ man ta høyde for at det blir ulike behov etterhvert og tenke gjennom hvordan man løser det slik at alle hundene får det de skal. 

Takk for svar! 😄 Glemte å si at de to vi har allerede har ekstremt forskjellige behov, og om vi skaffer en til, vil det være en som ligner yngstemann. Eldstemann (eurasier) liker snusing, rulling og å stå stille og se på livet og er vel egentlig mer katt enn hund, mens yngstemann (toller) liker løping, fart og action. Så de må ha forskjellige turer uansett og en person går sjelden tur med begge to i dag, med mindre det er en kort tissetur. Så for oss er det mye tilrettelegging for at begge får dekket sine behov fra før. Derfor vet jeg ikke helt om det vil bli så ekstremt mye mer jobb, annet enn at en valp og unghund jo krever sitt selvfølgelig. En fremtidig valp vil nok være en eller annen mellomstor/stor aktiv rase, og det er egentlig vekta jeg tenker mest på nå. Tre stk blir plutselig ganske mye å holde styr på når samlet vekt blir over egen kroppsvekt! Sånn sett frister det med papillon 😅

Papillon går jo fint sammen med toller! Det er vel en tråd eller to her inne om temaet. Prøv å være flinke til å spørre om hundetemaer i tråder, slik at folk som ikke følger med på Akkurat nå får det med seg?

Jeg tenker at tre ikke er noe stort problem på en rolig tur i bånd, jeg har gått med både tre og fire, inkl. en grand danois, ung Kovu og Odin. Det er bare teknikk. Men det kommer såklart an på hundene, og behovene i hverdagen kan være krevende, særlig når en valp/unghund skal læres opp, og en voksen hund "vedlikeholdes". Men om vi snakker to-tre år så begynner vel Quaran å bli ganske godt voksen...?

Forumet fortsetter under annonsen
2 minutes ago, simira said:

Papillon går jo fint sammen med toller! Det er vel en tråd eller to her inne om temaet. Prøv å være flinke til å spørre om hundetemaer i tråder, slik at folk som ikke følger med på Akkurat nå får det med seg?

Jeg tenker at tre ikke er noe stort problem på en rolig tur i bånd, jeg har gått med både tre og fire, inkl. en grand danois, ung Kovu og Odin. Det er bare teknikk. Men det kommer såklart an på hundene, og behovene i hverdagen kan være krevende, særlig når en valp/unghund skal læres opp, og en voksen hund "vedlikeholdes". Men om vi snakker to-tre år så begynner vel Quaran å bli ganske godt voksen...?

Ok 😊 Tenkte det ikke var et stort nok emne til å lage en hel tråd om, det er mer løst prat, derfor jeg spurte her.

Qaran fylte 7 år for et par måneder siden! Jeg syns 9-10 år begynner å bli max for hvor gammel han kan være om vi skal få en valp. Vi skjermet ham selvfølgelig godt forrige gang vi fikk valp i hus, men likevel.

19 timer siden, Rocket skrev:

Kjenner 2 stykker som planlegger å søke seg inn i bodø neste år også! Gjerne dere havner i samme årskull da! :D  

Åå spennende! Oppdaterer planene mine neste år en gang, så får vi se🤩 

Over til noe annet: kan det skje/er det vanlig(unormalt?) at den eldste hunden på 4 år kan bli påvirket av unghunden på 10 mndr sine hormoner? For han er skikkelig hormonell om dagene! Bare slikke og lukte på tispetiss, jokker på unghunden, null konsentrasjonsevne på fellestrening og nedsatt matlyst. Han spiser altså, men helst om jeg gir det til han fra hånden🧐 Allmenntilstand er fin, slimhinner ol. også. Bør det tas en vetsjekk? Holder en knapp på en løpetid i området, men det har vart vel to uker nå. Bare tenkte om de kunne påvirkes hormonelt av hverandre🙈

Edited by Miloficent
  • Like 1

Tuija har fått allergi symptomer, men leste i en gammel tråd, at man ikke kan allergiteste før ved 1 års alderen. Stemmer det fortsat? For da kan jeg kanskje like gjerne prøve at skrifte for end at få tid hos dyrlegen.. 

Idag våknet jeg til både spy og diaré på stueteppet mitt! Håper dere andre har hatt en bedre morgen😂 

(Også vet jeg ikke hvem av hundene som har vært dårlig i magen heller)

Akkurat nå, Miloficent skrev:

Idag våknet jeg til både spy og diaré på stueteppet mitt! Håper dere andre har hatt en bedre morgen😂 

(Også vet jeg ikke hvem av hundene som har vært dårlig i magen heller)

En av de mange gledene med å ha dyr 😂

• Haha 1

På 8/17/2020 at 12:53 PM, Thea skrev:

Har ikke noe liggende dessverre, men takk for tips 😊

God morgen:)

Bøstafeiring er over, både jeg og Prima er slitne. Og ryggen min er gått, så her blir det hvile, og smertestillende..

På 8/17/2020 at 3:27 PM, Thea skrev:

Takk for svar! 😄 Glemte å si at de to vi har allerede har ekstremt forskjellige behov, og om vi skaffer en til, vil det være en som ligner yngstemann. Eldstemann (eurasier) liker snusing, rulling og å stå stille og se på livet og er vel egentlig mer katt enn hund, mens yngstemann (toller) liker løping, fart og action. Så de må ha forskjellige turer uansett og en person går sjelden tur med begge to i dag, med mindre det er en kort tissetur. Så for oss er det mye tilrettelegging for at begge får dekket sine behov fra før. Derfor vet jeg ikke helt om det vil bli så ekstremt mye mer jobb, annet enn at en valp og unghund jo krever sitt selvfølgelig. En fremtidig valp vil nok være en eller annen mellomstor/stor aktiv rase, og det er egentlig vekta jeg tenker mest på nå. Tre stk blir plutselig ganske mye å holde styr på når samlet vekt blir over egen kroppsvekt! Sånn sett frister det med papillon 😅

Jeg tenker forskjellen ikke blir voldsomt stor mtp hvordan det er idag. Jeg ville ikke hatt 3 hunder annet enn i overlappsperioden med gammel hund da, for det er jo mer av alt. Og spesielt ikke nå når vi har små barn iallefall. 

Vi hadde jo to tollere og en flat/dobermannblanding på nesten 40 kg samtidig. To stk trakk som et uvær (hannhundene), men gikk da bare godt. 😛

Utfordringa vi hadde her var ikke knytta til å ha 3 hunder, men at ene hadde voldsomt ressursforsvar som eskalerte da han ble gammel. Plassmessig i bil var litt knot, men uten barn var det null stress egentlig. 

• Like 1

Da blir det likevel endnu en tur til dyrlegen. Tuija har fått endda flere sånne kvister og klør ganske mye på kroppen, så blir nødt til at finne ut av hva det er som feiler henne. 

On 8/8/2020 at 12:29 PM, trill said:

Har ikke gått der, men skriv gjerne noe om erfaringen hvis dere drar. Har hatt lyst til å dra dit, men har som deg lest mye forskjellig om turen 🤔

Vi gikk til Knivskjelodden i dag :) Jeg synes ikke det var en tung tur. Stien er ganske steinete (og det kan jo diskuteres hvor givende det er å gå i den type terreng), så gode sko er en fordel. Det er relativt flatt viddelandskap hele veien, med unntak av én bakke der man skrår ned mot havet. Den siste kilometeren går over svaberg som blir glatte hvis det er vått, så dette er nok helst en tur man går i oppholdsvær. Vi brukte rett i underkant av 2 timer utover, litt mer på tilbaketuren.

• Like 2

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Vi gikk til Knivskjelodden i dag :) Jeg synes ikke det var en tung tur. Stien er ganske steinete (og det kan jo diskuteres hvor givende det er å gå i den type terreng), så gode sko er en fordel. Det er relativt flatt viddelandskap hele veien, med unntak av én bakke der man skrår ned mot havet. Den siste kilometeren går over svaberg som blir glatte hvis det er vått, så dette er nok helst en tur man går i oppholdsvær. Vi brukte rett i underkant av 2 timer utover, litt mer på tilbaketuren.

Det høres jo overkommelig ut. Elsker ikke å gå i veldig steinete terreng, men det hender jo at målet er verdt det likevel. Takk for svar! 

Så deilig at høsten er her, elsker det. Endelig slipper den voldsomme varmen.

Jeg har slitt med dårlig rygg noen dager, men nå slipper den taket, så idag blir det tur:)

Prima har feiret bøsta med brask og bram, og jeg er nå matmor til en 7åring... som tida flyr.

Vi har fått ny nabo. Han har tre collier. Ein valp på 6 måneder. Så hun og Tuija skal møtes i morgen. Håper sånn det går bra 🤞

Vår første utstillingshelg er over! Lørdag var det NKK Rogaland, der fikk vi Good. Dommeren likte han ikke og er kjent for å være streng med juniorer. Helt okei kritikk, men jeg kjente ikke igjen hunden min der om jeg skal være helt ærlig. Idag var det spanielklubben sin utstilling, og der fikk vi Very Good! Fornøyd med det😍 Han er bare ungdommen å må få tid til å vokse og legge seg ut. Interessant opplevelse for oss begge vertfall - vi er jo helt ferske! 

Legger ved kritikk for begge dager (og et oppstillingsbilde av Atlas) for de spesielt interesserte. 
EDCCDE46-FC95-4604-AF55-B92B41762EEA.thumb.jpeg.687c5325ec6568c3ebf76cd03ae87de5.jpeg

EFF0445E-935C-45D1-A9CF-2CC947561A85.thumb.jpeg.e03a32542eada19a17d457658378ef8c.jpeg

FC52C708-1576-4E27-B070-9EF5E12231D4.thumb.jpeg.7baf6ff8ee87a3d51e8bd067be055e49.jpegF1067600-AE57-46AA-AE72-FC704C618F5D.thumb.jpeg.d9d9bedc7e09e9301d4c3a6dc704efa2.jpeg

• Like 2

Forumet fortsetter under annonsen