Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Frisk rase til litt av hvert.

Recommended Posts

Jeg har blitt singel og har ingen hund i livet mitt for første gang siden jeg var 9 år. Passer ikke med hund nå, men om et år/halvannet regner jeg med at jeg har tid og mulighet til å kjøpe meg hund. Hvilken rase jeg vil ha, vet jeg ikke. Har tenkt litt på toller, har hatt en i oppveksten og jeg er fryktelig glad i rasen. Uansett, litt krav ogsånt. 😂 

Lett å ha med å gjøre, dvs ikke samkjønnsagressjon, ikke ekstremt reservert eller lignende. Raser som er "kjent for" å ha seperasjonsangst er uaktuelt. Ønsker en sosial hund som kan tas med "overalt" med normal sosialisering. Frisk rase, uten pusteproblemer. 

Jeg har en ankel som ikke fungerer optimalt, så lengden på tur vil variere. Noen dager kan jeg gå 1,5t, andre dager 30min. Men stort sett vil den få minimum en times tur i tillegg til småturer. Jeg er dog glad i å trene hund, og vil gjerne ha en som kan brukes til f.eks rally og søk.  Kan den gå løs så er det selvsagt et stort pluss. 

Størrelse er ikke så nøye, men ønsker ikke å ha de aller minste eller giganter. Ikke for mye pelsstell med klippemaskin eller napping. Gjeterhunder og hunder med sterkt jaktinstinkt er selvsagt uaktuelt. 

Jeg har hatt noen år nå med hunder som har vært litt stress å ha, og kjenner jeg er litt ferdig med det. Jeg vil rett og slett ha en enkel og kjedelig hund. 😂 

Tips om rase og evt gode oppdrettere tas i mot med stor takk. Jeg kjenner til de fleste raser, men når man skal velge selv blir det plutselig vanskelig. 

Høres ut som du vil ha en retriever, spør du meg, men det er sikkert en liten håndfull andre raser som også kan passe. Men «kjedelige», det er de ikke, så om det er et absolutt krav, så ... 😛

• Like 2

Akkurat nå, tillien skrev:

Høres ut som du vil ha en retriever, spør du meg, men det er sikkert en liten håndfull andre raser som også kan passe. Men «kjedelige», det er de ikke, så om det er et absolutt krav, så ... 😛

Hehe, ikke sånn kjedelige. Jeg bare orker ikke flere hunder som har "mye greier" hvis du skjønner? 

Just now, Ozzy said:

Hehe, ikke sånn kjedelige. Jeg bare orker ikke flere hunder som har "mye greier" hvis du skjønner? 

Skjønner akkurat hva du mener - det var nok en av grunnene til at jeg IKKE skulle ha retriever når jeg kjøpte hund. Heldigvis tok jeg til vett :D

Standard lab eller golden er det som slår meg også. Golden har vel dog litt mer helseproblemer om jeg har fått rett inntrykk, så kanskje ekstra viktig å være nøye på linjer (og nøye på HD på begge rasene). 

Toller er en hakket mer aktiv rase enn disse og har mye mer diller etter mitt inntrykk generelt. Men finner man rett oppdretter, så kanskje det er gode muligheter for en stabil en for det jeg vet? Mer sjansespill fortsatt vil jeg tro enn de to forrige.

Edited by Stjerneskinn
  • Like 1

Forumet fortsetter under annonsen
17 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Standard lab eller golden er det som slår meg også. Golden har vel dog litt mer helseproblemer om jeg har fått rett inntrykk, så kanskje ekstra viktig å være nøye på linjer (og nøye på HD på begge rasene). 

Toller er en hakket mer aktiv rase enn disse og har mye mer diller etter mitt inntrykk generelt. Men finner man rett oppdretter, så kanskje det er gode muligheter for en stabil en for det jeg vet? Mer sjansespill fortsatt vil jeg tro enn de to forrige.

Hva mener du med diller? 

Jeg liker labrador godt, så er en aktuell kandidat! Men trodde egentlig det var mer HD der enn hos golden. 

5 hours ago, Ozzy said:

Hva mener du med diller? 

Jeg liker labrador godt, så er en aktuell kandidat! Men trodde egentlig det var mer HD der enn hos golden. 

Har lest at toller og flat har enda større forekomst av HD enn disse, men ta det med en klype salt, jeg har ikke satt meg inn i det. Har hørt fra goldeneiere (standard) at det er mye kreft der, men heller ikke noe jeg har satt meg inn i. Så det får du undersøke selv. 

Mye mentale issues, sjelden jeg hører om en mentalt stødig toller, det er jo derimot mer regelen enn unntaket på lab (etter mitt inntrykk hvertfall). 

6 hours ago, Ozzy said:

Hva mener du med diller? 

Labrador og golden er nok i praksis relativt like når det kommer til HD - når man tar usikkerhet med i beregningen, men labrador er på papiret litt bedre. For begge raser er det over 80% frirøntget. Men man velger selvsagt valp fra oppdretter som avler på god HD-indeks.

Toller har det vært mye mentalitetsproblemer med siste par tiår eller så, men det finnes helt sikkert muligheter for å finne gode tollere om man vet hvor man skal lete. Jeg har bare truffet en eneste som virket harmonisk og trygg, dog, og eieren av denne har gitt opp rasen og konvertert over til golden. Det blir anekdotisk, dog.

Just now, Stjerneskinn said:

Har lest at toller og flat har enda større forekomst av HD enn disse, men ta det med en klype salt, jeg har ikke satt meg inn i det. Har hørt fra goldeneiere (standard) at det er mye kreft der, men heller ikke noe jeg har satt meg inn i. Så det får du undersøke selv. 

Flat er en nærmest HD-fri rase, så det stemmer ikke. Flat sliter mer med kreft - så vidt meg bekjent er ikke det problemet like stort eller spesielt stort sammenlignet med raser av samme størrelse - hos golden og labrador. Det stemmer med det jeg klarer å lese ut av RAS’ene, men datagrunnlaget er jo sånn ymse siden det er begrenset hvor gode registreringsrutiner vi har for slikt i Norge.

https://retrieverklubben.no/sunnmore/wp-content/uploads/sites/19/2016/10/RAS-Golden.pdf

https://retrieverklubben.no/wp-content/uploads/2016/10/RAS-labrador-endelig.pdf

https://www.nkk.no/getfile.php/131739-1528360327/Filer/RAS/RAS/Flat coated retriever RAS v1.pdf

I mitt hode når jeg sier «retriever» så tenker jeg i all hovedsak på flat, golden og labrador. Det er nært beslektede raser. Tolleren er litt annerledes, men joda, mye «retreiver» der også når de virker. Ches og curly blir litt for spesielt interesserte.

Jeg heller nok mer og mer mot en  Labrador tispe. Jeg elsker Toller, men er livredd for å få en som "ikke funker".. Jungelen av oppdretter er stor. 

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen