Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for dustete Finn.no annonser!


yoloomg
 Share

Recommended Posts

33 minutter siden, Pixie skrev:

Dagens nye blanding: Cuddel, også omtalt som Kuddel: blanding av Kleinspitz og toypuddel. Til 16.000 per valp selvsagt.

Edit: Den pelsen har potensiale for å bli... interessant.

Dyr, gneldrete floke med fire bein? ? tror jeg står over akkurat i dag ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@tillien okei så jeg kunne ikke dy meg med den labrador-annonsen og sendte melding. Spurte hva regnr var, navn på foreldredyr og hvorfor det er forskjellig pris på kjønn/farge. Dette er svaret jeg fik

"Mor 2.3 km og far er 1.8km" Spennende! 

Så da kan ikke vi ha en sånn? Som verken er single, pensjonister eller barnefamilie? Diskriminering mot par uten barn! 

Posted Images

29 000 for 6 måneder gammel blandingshund, eller som det står i annonsen "6 måneder pomsky til omplassering pga. allergier". Det er jo helt ville priser. 29 000 høres ut som prisen på en valp fra utstillingschampion-pomeranere med helsesjekk og kvalifikasjoner på begge foreldredyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ederi skrev:

29 000 for 6 måneder gammel blandingshund, eller som det står i annonsen "6 måneder pomsky til omplassering pga. allergier". Det er jo helt ville priser. 29 000 høres ut som prisen på en valp fra utstillingschampion-pomeranere med helsesjekk og kvalifikasjoner på begge foreldredyr.

 

Mange tar pris som kvalitetsstempel. Jeg har hørt folk nærmest skryte av hvor mye de betalte for hunden sin :(

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2019 at 2:29 PM, yoloomg said:

Noen som har lyst på stafferanien valper?

4 prinser ankom 16. Desember. ?????????? Både mor og far er av blandingen Stafferanien///PomStaff (engelsk staffordshire bullterrier / pomeranien). Kongelig og gudommelig blodlinje??❤️. Allerede rukket å bli en velkjent, legendarisk og evangelisk rase tross sin ferskhet.

Mattilsynet vært på besøk og sjekket familien og fikk imponerende prima tilbakemeldinger??. Takk for besøket mattilsynet, og takk for all oppmerksomhet rundt familien. Veldig god erfaring med den blandingen. «staffen» blir litt lettere på tå, lengere pels for wikinglandet og mer bjeffsom, Pomeranien blir blandt annet større og kraftigere. Staffen får mer vokal og pomeranien et par hakk mindre bjeffsom. Blandingen/familien er så vidt jeg vet første av sitt slag. Evangelisk ??

Mor: Eternity/Pippi ? Far: kong Brutus den andre ?

Ønsker nytt kjærlig hjem i slutten av februar ca. Leveres «all natural» (uten vaksiner og chip), ønsker selvsagt ikke kastreres. På forhånd takk for interessen/omtanken/fremtidig gjeter-rolle. < 3

Jeg trykket på "ler" reaksjonen før jeg leste den nest siste setningen ? Hva er dette for noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Fransk bulldog og labrador? Håper virkelig tispa var labrador, det ville blitt store valper å bære for en frenchie...

Nja, tispa lager vanligvis ikke større valper enn det de kan bære frem uavhengig av rase seg imellom (vet f.eks av ei dachs tispe som tjuvparret med en golden retriever, og en Boston terrier med en flat ? ). Men fransk bulldog er vel kjent for litt fødselskomplikasjoner, så helt gunstig er det kanskje ikke ?

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Guest Guest
På 6/18/2019 at 12:10 AM, kristin00 skrev:

Blandings hund ( noen liker å kalle dem "australian cobberdog", men jeg kaller en spade en spade) til den latterlige prisen på hele 25 000!! 

Australian Cobberdog er IKKE en blandingshund. Den er ferdig blandet og har sin egen DNA. Alle godkjente raser har også en gang vært blandingshund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marit-M said:

Australian Cobberdog er IKKE en blandingshund. Den er ferdig blandet og har sin egen DNA. Alle godkjente raser har også en gang vært blandingshund. 

Aha, så flott. Da kan kanskje du svare på hvilke raser som inngår i blandingen? Siden ingen andre, inkludert Drøbak ser ut til å ville svare er det hele litt mystifistisk.

Her ser du forresten noen av kravene som stilles for at FCI skal godkjenne en ny rase, den må blant annet ha vært godkjent i en nasjonal kennelklubb i 15 år. Aller viktigst så må rasen dele "...definable  and  inheritable  phenotypic  characteristics,  after  breeding  undertaken  by humans  over  a  given  period  of  time,  allowing  this  population  to  be  distinguished  from  other  defined populations  of  dogs/or  defined  breeds.”

Med tanke på den ekstreme variasjonen i cobberdogs og labradoodles (som, joda, en del internasjonale oppdrettere fortsatt hevder er synonymer) er de fortsatt langt unna å tilfredsstille dette kravet. De blandingene jeg har møtt har vært søte og virket hyggelige de, men, nei, noen rasehund har man altså ikke kjøpt seg - hvis det i seg selv var viktig (som det jo virker som det dessverre er, for en del av kjøperne).

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Guest
Akkurat nå, Nimbus skrev:

Aha, så flott. Da kan kanskje du svare på hvilke raser som inngår i blandingen? Siden ingen andre, inkludert Drøbak ser ut til å ville svare er det hele litt mystifistisk.

Her ser du forresten noen av kravene som stilles for at FCI skal godkjenne en ny rase, den må blant annet ha vært godkjent i en nasjonal kennelklubb i 15 år. Aller viktigst så må rasen dele "...definable  and  inheritable  phenotypic  characteristics,  after  breeding  undertaken  by humans  over  a  given  period  of  time,  allowing  this  population  to  be  distinguished  from  other  defined populations  of  dogs/or  defined  breeds.”

Med tanke på den ekstreme variasjonen i cobberdogs og labradoodles (som, joda, en del internasjonale oppdrettere fortsatt hevder er synonymer) er de fortsatt langt unna å tilfredsstille dette kravet. De blandingene jeg har møtt har vært søte og virket hyggelige de, men, nei, noen rasehund har man altså ikke kjøpt seg - hvis det i seg selv var viktig (som det jo virker som det dessverre er, for en del av kjøperne).

Nei, jeg vet ikke hvilke raser som inngår, er det viktig? Hvorfor skal Drøbak svare på det? Vet man eksakt hva godkjente raser opprinnelig er blanding av?

Cobberdog er ikke det samme som Labradoodles. Det brukes ikke renraset puddel eller labrador i avlen. Det er heller ikke noen ekstrem variasjon i utseende, de har forskjellig farge og størrelse men ser ganske like ut. Labradoodles derimot kan variere mye. 

At den ikke er en godkjent rase synes jeg er like greit, når man ser hva utstilling har påført enkelte godkjente raser av sykdom og lidelse, i jakten på de gjeveste premiene.

De fleste som kjøper en Cobberdog vet at den ikke er en godkjent rase. Jeg har en Cobberdog selv og den har et fantastisk gemytt. Foreldrene hans er sjekket for div. sykdommer.

Jeg er bare så lei av å lese negative ting på nettet og bli fortalt at hunden min er en svindyr designerhund og som kan være full av sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marit-M said:

Nei, jeg vet ikke hvilke raser som inngår, er det viktig? Hvorfor skal Drøbak svare på det? Vet man eksakt hva godkjente raser opprinnelig er blanding av?

 

For raser som har blitt etablert i nyere tid, så vet man jo det. Og hvis man jobber for å etablere en ny rase, som jo Drøbak påstår at de med på, via MBDA, er det liksom litt av poenget. De har åpne stamtavler for å kunne spore utviklingen, sjekke uheldige kombinasjoner, etc... Og ja, da er det viktig. For Drøbaks del tenker jeg det også har noe å si fordi de påstår at de spiller med åpne kort, men kortene er altså umulig å sjekke.

9 minutes ago, Marit-M said:

Cobberdog er ikke det samme som Labradoodles. Det brukes ikke renraset puddel eller labrador i avlen. Det er heller ikke noen ekstrem variasjon i utseende, de har forskjellig farge og størrelse men ser ganske like ut. Labradoodles derimot kan variere mye.
 

Deg (og Drøbak) om det. Det er nok av internasjonale oppdrettere som sier noe annet. Det er bare et par, tre år siden Drøbak kun solgte labradoodles fra fabrikken sin, og hadde flust med "studs" som var renrasede pudler og labradorer. De solgte riktignok også en mange 3. og 4. generasjons doodler. Endringen til cobberdogs fremsto ikke som gradvis, for å si det sånn.

9 minutes ago, Marit-M said:

At den ikke er en godkjent rase synes jeg er like greit, når man ser hva utstilling har påført enkelte godkjente raser av sykdom og lidelse, i jakten på de gjeveste premiene.

De fleste som kjøper en Cobberdog vet at den ikke er en godkjent rase. Jeg har en Cobberdog selv og den har et fantastisk gemytt. Foreldrene hans er sjekket for div. sykdommer.

Javel, men da ser jeg ikke helt problemet med å kalle den en blandingshund..? Noen av fordelene man får med å kjøpe en rasehund er at det er lett for alle å sjekke ut sykdommer og lang familiehistorie - det er obligatorisk å registrere det og fullt mulig for alle og enhver å sjekke ut. Det er flere ting enn det som foreløpig blir registrert som kunne blitt lagret, ja, men det er faktisk på vei. Jeg er såpass kynisk at jeg er særdeles skeptisk til hva en bedrift som spydde ut mer enn 100 valper bare i Oslo-området i 2013 påstår at de har sjekket og testet (antallet solgte hunder har neppe gått ned siden da). Kan godt være det de sier stemmer, personlig vil jeg sjekke sånt i offentlige registre.

9 minutes ago, Marit-M said:

Jeg er bare så lei av å lese negative ting på nettet og bli fortalt at hunden min er en svindyr designerhund og som kan være full av sykdommer.

Hunden din er sikkert kjempeflott! At folk har behov for å si noe stygt om enkelthunder er bare teit og ødelegger for en debatt som burde handle om etikk, markedsføring og etterrettelighet. (Jeg himler med øynene over alle oppdrettere som påstår at de selger "allergivennlige" hunder, uavhengig av blanding eller rase.) 

Jeg har som sagt kun møtt hyggelige individer. Men svindyre designerhunder, det er de allikevel. Er det ikke like greit å bare eie det, da? Når du er så fornøyd, så spiller det vel ingen trille hva andre måtte mene. Du fikk jo akkurat det du ville ha, ikke en rasehund (men allikevel ikke en blanding?), med kun positive egenskaper listet hos selger. De koster vel ca. 10 000 mer enn en renraset puddel. Usikker på hva labradorer og goldens går for om dagen, men med unntak av råpopulære miniatyrer og desginerraser så er det faktisk ikke så mange raser som blir solgt for mer enn 20 000.

Red: Og bare for å presisere, jeg har altså ingenting imot blandingshunder. Jeg synes ikke engang det trenger å være så ille med planlagt blandingsavl, så fremt man fokuserer på helse og gemytt. Som veterinæren i NRK-artikkelen også påpeper blir det som regel fine avkom etter fine foreldredyr. Det er alt styret rundt, og spesielt den til dels villedende markedsføringen, jeg har ekstremt store problemer med.

 

Endret av Nimbus
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Marit-M said:

Ok, så Australian Cobberdog er altså  en blandingshund selv om den har sin egen DNA og er godkjent i Master Dog Breeders & Associates. 

Ja, selvfølgelig er den det - og hva er problemet med det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av at den ikke en blanding, samtidig som du også ser ut til å mene at det er veldig bra at den ikke er en rase..? Jeg ser en del påstår at den nå har "egen DNA-sekvens", men, igjen, hvor får man sjekket disse påstandene? Andre mener hele opplegget er løgn, og antyder at hundene faktisk ikke blir DNA-testet.

Du kan jo lese lenken i min første respons - kanskje du kan svare på hvem og hva MDBA faktisk er. For når man søker rundt og prøver å nøste opp i det, så fremstår de, vel, som blanda drops. Det er en organisasjon som jobber på siden av den australske kennelklubben, ser det ut til. Og det eneste de faktisk gjør for "cobberdogs" er å lagre stamtavlene til de oppdretterne som er villige til å betale for medlemskap.

Endret av Nimbus
Tydeliggjøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Guest
5 minutter siden, Nimbus skrev:

Ja, selvfølgelig er den det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av at den ikke en blanding, samtidig som du også mener det er veldig bra at den ikke er en rase..? Jeg ser en del påstår at den nå har "egen DNA-sekvens", men, igjen, hvor får man sjekket disse påstandene? Andre mener hele opplegget er løgn, og hevder at hundene ikke blir DNA-testet overhodet.

Du kan jo lese lenken i min første respons - kanskje du kan svare på hvem og hva MDBA faktisk er. For når mam søker rundt og prøver å nøste opp i det, så fremstår de, vel, som blanda drops. Det er en organisasjon som jobber på siden av den australske kennelklubben, ser det ut til. Og det eneste de faktisk gjør for "cobberdogs" er å lagre stamtavlene til de oppdretterne som er villige til å betale for medlemskap.

Jeg skrev at det er helt greit at den ikke er en godkjent rase. Men jeg synes det er viktig å få frem at den har sin egen DNA fordi mange forveksler den med Labradoodles og Goldendoodles. 

Andre mener at hele opplegget er løgn osv. Det blir påstand mot påstand. Finnes det noe bevis for at de ikke DNA-tester hundene? Og må man ikke også betale for å registrere kull i Norsk Kennelklubb?

Det blir skrevet mye negativt om Cobberdoggen både her på Sonen og andre forum. Det synes jeg er trist for den er en fantastisk hund, og det er vel derfor den er så populær.

Jeg ser ikke noe poeng i å forsette diskusjonen så jeg avslutter her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Marit-M said:

Jeg skrev at det er helt greit at den ikke er en godkjent rase. Men jeg synes det er viktig å få frem at den har sin egen DNA fordi mange forveksler den med Labradoodles og Goldendoodles.

 

Ja, selv MDBA-registrerte oppdrettere gjør det...

 

5 hours ago, Marit-M said:

Andre mener at hele opplegget er løgn osv. Det blir påstand mot påstand. Finnes det noe bevis for at de ikke DNA-tester hundene? Og må man ikke også betale for å registrere kull i Norsk Kennelklubb?

Jepp, påstand mot påstand. Derfor synes jeg det er så problematisk at det ikke går an å sjekke noen av påstandene deres. NKK er et nasjonalt organ med offentlige registre, som alle har tilgang til. At du må betale er selvfølgelig hverken et kvalitetsstempel, eller ikke, i seg selv, mitt poeng var bare - de har meldt seg inn i en privat forening som ikke engang ser ut til å samarbeide med landets kennelklubb. Hvorfor tenker du at det er så flott og "beviser" noe som helst? Jeg har prøvd å få innsyn i MDBAs registre, har du?

 

5 hours ago, Marit-M said:

Det blir skrevet mye negativt om Cobberdoggen både her på Sonen og andre forum. Det synes jeg er trist for den er en fantastisk hund, og det er vel derfor den er så populær.

Jeg ser ikke noe poeng i å forsette diskusjonen så jeg avslutter her.

Veit du, jeg har faktisk ikke sett så mye himla negativt om hverken cobberdogs eller ymse doodler, hverken her eller andre steder - hundene altså. Men det kyniske, ekstreme storskalappdrettet og den villedende markedsføringen, ja, den har mange problemer med. Så vidt meg bekjent trenger man også fortsatt bare å betale inn depositum så kan man hente seg en valp fra neste ledige kull? Med andre ord er sikkert mange hunder heldige og havner hos snille eiere, andre, vel... I tillegg har de hatt helt hårreisende kjøpskontrakter og en helt avsindig pris. Det er noen av problemene. Ikke søte hunder og fornøyde eiere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Marit-M skrev:

Australian Cobberdog er IKKE en blandingshund. Den er ferdig blandet og har sin egen DNA. Alle godkjente raser har også en gang vært blandingshund. 

Tja... Jeg hørte nettopp om noen som hadde funnet enn blanding av puddel, retriever og spaniel på finn. Innen hun skulle kjøpe valpen var den plutselig en cobberdog da den hadde riktig blanding og utseende ? oppdretter hadde da vært i kontakt med Drøbak og vips! 

 

En positiv ting da. Alle cobberdogsene jeg har møtt har vært meget trivelige og lettlærte hunder ?? Men overpriset delux. 

Endret av Shlush
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 1/23/2019 at 2:29 PM, yoloomg skrev:

Noen som har lyst på stafferanien valper?

4 prinser ankom 16. Desember. ?????????? Både mor og far er av blandingen Stafferanien///PomStaff (engelsk staffordshire bullterrier / pomeranien). Kongelig og gudommelig blodlinje??❤️. Allerede rukket å bli en velkjent, legendarisk og evangelisk rase tross sin ferskhet.

Mattilsynet vært på besøk og sjekket familien og fikk imponerende prima tilbakemeldinger??. Takk for besøket mattilsynet, og takk for all oppmerksomhet rundt familien. Veldig god erfaring med den blandingen. «staffen» blir litt lettere på tå, lengere pels for wikinglandet og mer bjeffsom, Pomeranien blir blandt annet større og kraftigere. Staffen får mer vokal og pomeranien et par hakk mindre bjeffsom. Blandingen/familien er så vidt jeg vet første av sitt slag. Evangelisk ??

Mor: Eternity/Pippi ? Far: kong Brutus den andre ?

Ønsker nytt kjærlig hjem i slutten av februar ca. Leveres «all natural» (uten vaksiner og chip), ønsker selvsagt ikke kastreres. På forhånd takk for interessen/omtanken/fremtidig gjeter-rolle. < 3

Nå ligger en av disse prinsene, samt en "bror" født i oktober 2018 ute til omplassering. 
Ble visst litt mye bjeffsomhet eller noe?
Ikke vet jeg hva de kosta før, men nå er 5550,- prisen på en sånn gjeter ;) 
 

Stafferanien brødre omplasseres kanskje; til rette gjetere og hjem. Joro og Jamasi. To unge, kjekke og friske brødre. Joro - født 16.12.18 Halvt pomeranien - halvt engelsk staffordshire
Jamasi - født 4. Oktober 2018 75% staffordshire - 25% pomeranien
Som jeg vet er jeg eneste som har denne rasen /// blandingen. De er svært sosiale og lekne, og ser etter hjem der de får godt med aktivitet og nære kjærlige relasjoner, til både folk og dyr. Ønsker helst at du/dere bor i nærheten og man kan holde kontakt og jeg passer de gjerne når det skulle passe. Vurderes omplassert da jeg har 4 hunder, som er i overkant har jeg funnet ut. Send meg en melding eller ring om du forelsker deg ifra bildene /// tror dette kan være en «match made in heaven».

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Nå ligger en av disse prinsene, samt en "bror" født i oktober 2018 ute til omplassering. 
Ble visst litt mye bjeffsomhet eller noe?
Ikke vet jeg hva de kosta før, men nå er 5550,- prisen på en sånn gjeter ;) 
 

Stafferanien brødre omplasseres kanskje; til rette gjetere og hjem. Joro og Jamasi. To unge, kjekke og friske brødre. Joro - født 16.12.18 Halvt pomeranien - halvt engelsk staffordshire
Jamasi - født 4. Oktober 2018 75% staffordshire - 25% pomeranien
Som jeg vet er jeg eneste som har denne rasen /// blandingen. De er svært sosiale og lekne, og ser etter hjem der de får godt med aktivitet og nære kjærlige relasjoner, til både folk og dyr. Ønsker helst at du/dere bor i nærheten og man kan holde kontakt og jeg passer de gjerne når det skulle passe. Vurderes omplassert da jeg har 4 hunder, som er i overkant har jeg funnet ut. Send meg en melding eller ring om du forelsker deg ifra bildene /// tror dette kan være en «match made in heaven».

Må ha kjørt den blandingen noen ganger da , med tanke på fødselsdatoer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shokata skrev:

Nå ligger en av disse prinsene, samt en "bror" født i oktober 2018 ute til omplassering. 
Ble visst litt mye bjeffsomhet eller noe?
Ikke vet jeg hva de kosta før, men nå er 5550,- prisen på en sånn gjeter ;) 
 

Stafferanien brødre omplasseres kanskje; til rette gjetere og hjem. Joro og Jamasi. To unge, kjekke og friske brødre. Joro - født 16.12.18 Halvt pomeranien - halvt engelsk staffordshire
Jamasi - født 4. Oktober 2018 75% staffordshire - 25% pomeranien
Som jeg vet er jeg eneste som har denne rasen /// blandingen. De er svært sosiale og lekne, og ser etter hjem der de får godt med aktivitet og nære kjærlige relasjoner, til både folk og dyr. Ønsker helst at du/dere bor i nærheten og man kan holde kontakt og jeg passer de gjerne når det skulle passe. Vurderes omplassert da jeg har 4 hunder, som er i overkant har jeg funnet ut. Send meg en melding eller ring om du forelsker deg ifra bildene /// tror dette kan være en «match made in heaven».

Skulle selvfølgelig gjerne hatt en slik sjelden «rase», men siden jeg ikke er gjeter så... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...