Gå til innhold
Hundesonen.no

De siste ulvene i Osdalsflokken er skutt


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

 

 

 

 Vanvittig egoistisk, og det er til å miste troa på menneskeheten av.

Ja, man kan gjerne si at det å ønske mindre ulv / helt uten ulv er egoistisk.  Kanskje ikke sauebøndene på Tolga er helt enig, men det er vel ikke noe mindre egoistisk enn at folk som ikke finnes berørt av ulv vil ha ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 496
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og jeg som trodde at motstanden mot fiskeoppdrett skyldes 1) forurensing til havområdet i nærheten (og "død bunn"), 2) risiko for dårlig dyrevelferd 3) fare for røming og blanding med vill-laks. Men s

Nei, det er ikke godt sagt. Jeg er drittlei av at de som ikke ønsker ulv tror at de som ønsker ulv ikke skjønner eller klarer å forstå hvor vondt det er å miste en hund. Det er ingen som underslår at

Det er liksom ikke svar at rovdyr og beitedyr ikke går ihop. Hva ikke jeg forstår er Hvorfor trumfer sau  rovdyr i disse områdene når det er for mye sau i Norge ?  Hvorfor må rovdyr vike for sau? Yrke

Posted Images

Just now, spot said:

Ja, man kan gjerne si at det å ønske mindre ulv / helt uten ulv er egoistisk.  Kanskje ikke sauebøndene på Tolga er helt enig, men det er vel ikke noe mindre egoistisk enn at folk som ikke finnes berørt av ulv vil ha ulv.

En logisk brist all den tid det er fullt mulig å være sauebonde uten å komme i konflikt med ulv. Det finnes utallige måter, muligheter og tilpasninger man kan gjøre. Men man vil ikke løfte en finger for å vise at vi mennesker lever i koeksistens med naturen; i stedet er vi (les: du/dere) så late at vi sier "jeg vil heller utrydde en dyreart, enn å tilpasse meg". Det er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prioriterte beiteområder er det overhodet ikke rom for ulv. Så enkelt er det faktisk. Ille nok for de som fikk tredd ulvesona over hodene sine, og må leve med ulven. Men utenfor sona bør det ikke være diskusjon om å felle ulven. Så enkelt er det!

Endret av AnkiogBonita
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

En logisk brist all den tid det er fullt mulig å være sauebonde uten å komme i konflikt med ulv. Det finnes utallige måter, muligheter og tilpasninger man kan gjøre. Men man vil ikke løfte en finger for å vise at vi mennesker lever i koeksistens med naturen; i stedet er vi (les: du/dere) så late at vi sier "jeg vil heller utrydde en dyreart, enn å tilpasse meg". Det er egoistisk.

Javel, gjør det????  Hvilke tiltak er det, som ikke er prøvd?  I Norge har vi store og viktige utmarksressurser som vi "siden tidenes morgen" har utnyttet.  (Dvs. siden vi begynte å holde husdyr)  Hvorfor skal vi ikke kunne fortsette å gjøre det det? Pga at noen vil ha ulv?  Nå i sommer har sauene beitet på utmarka på Hadeland, Hurdalen, Romerikssåsen osv.  uten problemer.  Og takk og pris for det.  Hvis vi hadde hatt tilsvarende problemer med ulv som i fjor, måtte bøndene også i år tatt hjem dyrene.  Men det hadde blitt et megaproblem pga den tørre og varme sommeren.  I år har nemlig ikke bøndene muligheter til å fore dyrene hjemme da de har svært små avlinger pga været.  Det hadde da resultert i nødslakt av hundrevis av dyr...  Dessuten er utmarksbeite sterkt å foretrekke fremfor innmarksbeite da dyrene holder seg mye friskere i utmark pga stort smittepress på innmark, og det igjen fører til mye større bruk av medisiner.

Endret av spot
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, spot said:

Javel, gjør det????  Hvilke tiltak er det, som ikke er prøvd?  I Norge har vi store og viktige utmarksressurser som vi "siden tidenes morgen" har utnyttet.  Hvorfor skal vi ikke kunne fortsette å gjøre det det? Pga at noen vil ha ulv?  Nå i sommer har sauene beitet på utmarka på Hadeland, Hurdalen, Romerikssåsen osv.  uten problemer.  Og takk og pris for det.  Hvis vi hadde hatt tilsvarende problemer med ulv som i fjor, måtte bøndene også i år tatt hjem dyrene.  Men det hadde blitt et megaproblem pga den tørre og varme sommeren.  I år har nemlig ikke bøndene muligheter til å fore dyrene hjemme da de har svært små avlinger pga været.  Det hadde da resultert i nødslakt av hundrevis av dyr...  Dessuten er utmarksbeite sterkt å foretrekke fremfor innmarksbeite da dyrene holder seg mye friskere i utmark pga stort smittepress på innmark, og det igjen fører til mye større bruk av medisiner.

Excuses excuses excuses. Skal man ha husdyr må man ta ansvar for de.

Forøvrig: gi meg ett godt bevis på at dyr holder seg så mye friskere på utmark enn innmark, jeg skulle gjerne likt å se faktiske tall og bevis på denne påstanden. Da det er tusenvis av dyr som blir syke på utmarksbeite hvert år, som får parasitter, som brekker bein, som faller i elv, innsjø, ned fjellsider, som blir fast mellom trestammer eller gamle gjerder... Stiller meg svært skeptisk til påstanden.

Forøvrig har vi ikke siden tidenes morgen utnyttet utmarksressurser, tidenes morgen var før menneskene kom og voldtok naturen for alt den inneholder uten å se inn i framtiden med tanker som "hva skjer egentlig i framtiden, når jeg gjør dette?".

Den siste episoden i tv-serien Dinosaurs sier det best:

http://muppet.wikia.com/wiki/Episode_407:_Changing_Nature

Quote

In the show's final episode, Earl causes the extinction of the Dinosaur species, when at the prodding of Richfield and the WESAYSO Corporation, he poisons all plant life. In an effort to bring the plants back, he blocks the sun from the planet, sending global temperatures below freezing. Earl realizes that his mistake was to put too much faith in progress and not have enough respect for nature.

Egoisme og antroposentrisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, olga skrev:

*snip*

Wow, så mye feil i et åpent brev er skikkelig pinlig. Foreslår at vedkommende brevskriver tar en titt på fakta før neste brev, som at ulv er langt fra den største trusselen mot sau, at det ikke er snakk om "noen hundre ulv", verken i eller utenfor ulvesona, eller at ministeren tar avgjørelser FOR ulv, for det gjør han virkelig ikke, jfr vedtak om uttak av 75% av all norsk ulv ved årsskiftet. Og sikkert flere andre hårete påstander uten rot i virkeligheten. 

Jeg er forøvrig tilhenger av at alle tar ansvaret for sine egne dyr, og klarer man ikke det, og ikke er villig til å leve med risikoen, så får man heller la være å ha dyr. Det er ikke en menneskerett å ha dyr, men faktisk har dyr en lovfestet rett til egenverdi og eksistens her i landet. Det gjelder både sauer og ulv, akkurat like mye, ikke sauene mer bare fordi bøndene vil kutte strupen selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, olga said:

Åpent brev til Statsminister Erna Solberg.

Kjære Erna, jeg hadde tenkt og ønske deg en god sommer og velfortjent ferie, men det har jeg ikke samvittighet til i ...skrivende stund. Det er nemlig slik at en del mennesker i Norge ikke har det så veldig godt om dagen, og nettopp disse menneskene har slettes ingen god sommer. Jeg snakker om bøndene våre, jeg sier våre jeg, for de produserer maten vår, verdens reneste og mest bærekraftige mat. På grunn av måten norsk landbruk er lagt opp, med utmarksbeite så er vi også velsignet med rent kjøtt nesten uten antibiotika, det er veldig annerledes enn våre naboland der dyrene stort sett går tett og innendørs slik at de er mer utsatt for sykdommer og derfor krever mer Antibiotika. Vi burde være stolte av vårt landbruk, og ikke minst våre bønder, både store og de små. De jobber fra morgen til kveld og vet du hva Erna, jeg er så utrolig takknemlig og stolt av jobben de gjør, det synes jeg alle nordmenn burde være. Norske landbrukstradisjoner sitter i blodet vårt, det tilhører vår kulturarv. Det går tilbake til før oljen, da vi var ett fattig land og det var viktig å benytte mest mulig av landet, særlig til matproduksjon. Men kjære Statsminister, som jeg tidligere sa bøndene våre har ingen god sommer.

Kjære Erna, hvis dette var i gammel tid under Magnus den gode så ville alle bauner langs kysten stått i brann og varslet om fare. For alt er ikke så glamorøst som det kan virke, norsk landbruk og Norges matproduksjon er under beleiring. Det er ingen hemmelighet at rovdyr og særlig ulven skaper problemer. På stortinget har dere vedtatt en ulvepolitikk som strengt tatt ikke akkurat tar hensyn til hverken folk eller bønder, men det får vi prate om en annen gang. Jeg skrev at Norges matproduksjon er under beleiring, og hærsjefen til fienden han heter Ola Elvestuen. Han har fra første dag som din minister gjort alt han kan for å hindre uttak av ulv der det i henhold til politikken du har vedtatt ikke skal være ulv, nemlig i beiteprioriterte områder. Du lurer sikkert på hvorfor akkurat din minister er lederen for hele beleiringen og krigen mot Norges matproduksjon. Dette handler om rovdyr, men samtidig går det dypere enn noen hundre ulv. Ikke bare unngår din minister og gjøre sin jobb, sørge for forvaltning av blant annet ulv som du kjære Statsminister bidro til å få inn i rovdyrforliket. Din minister Ola Elvestuen hadde alle muligheter til å sørge for at ulven som nå herjer på Tolga kunne bli skutt mens det var sporsnø. Men dette klarte din minister elegant og hindre ved å påstå at DNA test var viktig så vi ikke skjøt en genetisk viktig ulv. Kjære Statsminister, en av grunnene til at vi har den ulvesona ingen vil ha er at vi ikke skal ha ulv i beiteprioriterte områder, så her bryter faktisk din minister med din politikk, skal ikke han utføre din politikk forresten??

Alle politikere sier at konfliktnivået skal ned i rovdyrdebatten, jeg er ikke helt sikker på om du har fått med deg at det er litt konflikter rundt ulven? Men så var det din minister igjen da, som i våres presterte å legge ut film av seg selv på Facebook hvor han koser med ulvevalper og navngir dem. Om 1. år er det kanskje din minister sin kjære Balder som herjer i ett beiteprioritert område? Jeg vet ikke helt om du eller andre kan forstå hvor provoserende det er når en Statsråd, som har ansvar for forvaltning av ett rovdyr som gjør uerstattelige skader på distrikts Norge velger og kose med valpene og menneskeliggjøre dem. Ulv er ingen labrador, det er en kaldblodig drapsmaskin, dette burde enhver minister forstå. Kjære Erna, jeg nærmer meg poenget, de tapre bøndene på Tolga har nå den siste uka funnet over 200. drepte og hardt skadde sauer som har måttet bli avlivet, dette kunne vært unngått, men din Statsråd har konsekvent saboterte alle muligheter for jakt på ulven som har forårsaket dette. Jeg noterte meg at han selvsagt fraskrev seg alt ansvar da han var i debatt på dagsnytt 18. med Trygve Slagsvold Vedum. Din Statsråd var mer opptatt av å dekke over egen udugelighet enn å hjelpe bøndene våre på Tolga. Og kjære Erna, jeg vet ikke om jeg skal le, være flau eller bare være sint, for det stopper ikke der.. Mens de fantastiske innbyggerne i Tolga går på leting etter døde lam på Tolga, så tror du ikke din Statsråd lar seg posere smilende med samtlige organisasjoner som ønsker fri flyt av ulv i Norge uten demokratiske prosedyrer, til og med WWF.. Jeg vet ikke om du har fått det med deg kjære Erna, men WWF har saksøkt miljøverndepartementet hvor Ola Elvestuen DIN Statsråd er sjef. Hvordan tror du folk oppfatter demokratiet i Norge? Eller hvordan tror du bøndene på Tolga oppfatter dette?

Din Statsråd både tråkker og spytter på de menneskene han selv har spent bein på, dette er ikke bare uverdig oppførsel av en statsråd. Det er ett hån mot alle de menneskene som får livsverket sitt revet i filler. Men jeg liker og være konstruktiv, så jeg skal gi deg to forslag til hvordan du kan be din Statsråd hjelpe bøndene på Tolga og gjenreise tilliten til norske myndigheter ute i distriktene.
1. Du kan endre loven om skadefelling slik at vi kan bruke 100 mann på ulvejakt på Tolga i istedenfor 4.
2. Eller, du kan ringe til din Forsvarsminister, Frank Bakke Jensen og be han beordre FSK opp i to Helikoptre og ta ut ulven som herjer på Tolga. Dette er fantastisk trening for FSK.

Kjære Erna hør min bønn, din Statsråd Ola Elvestuen forsømmer sin jobb, eget ansvar og det norske folk.
Hvis du ønsker at distriktene skal respektere både deg og våre demokratiske institusjoner, som jeg håper folk fortsatt vil gjøre.
Så vil jeg be deg enten beordre Ola Elvestuen opp til Tolga slik at han kan se folk i øynene og kanskje ta til vettet?

Eller så bare bytter du han ut med en annen minister med litt bedre dømmekraft og litt mer respekt for sitt Embete. Bryt beleiringen av Norsk matproduksjon, avsett Hærsjefen.

Kjære tapre og hardtarbeidende bønder på Tolga, dere er ikke alene!
Hilsen Fredrick Bjerke, Student og medlem av Naturen for alle.

neimen jøss,  denne Fredrick er jeger han. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ord fra en sauebonde:

 

"Kjære Norges befolkning og medmennesker. I dag fikk jeg svar på søknad om hjemmebeitetilskudd fra fylkesmannen i Hedmark. Dette er tilskudd som skal gis for å muliggjøre å ha sau på innmark, for oss som har mistet muligheten til å bruke utmarka, da det der vandrer store flokker med blodtørstig dyrepark-ulv. 
Søknaden min ble avslått. På bakgrunn av at jeg er forsåvidt nyoppstartet bedrift (og dermed er ekstra sårbar økonomisk). Og fordi jeg bor i det som kalles ulvesonen. I svarbrevet ble det skrevet at det her ønskes mindre beitedrift, selvfølgelig til fordel for ulven.

Jeg personlig har egentlig et rolig forhold til ulv. Mest fordi jeg helt har meldt meg ut av hele ulvedebatten da den stort sett består av veganske tradisjon og landbruksdistansierte mennesker -gjerne i bystrøk. Og fordi man som bygdefolk er helt uhørt i en så stor sak som faktisk rammer oss! For min del er det altså en for stor lidelse å se at dette er det sanne Norge og virkeligheten vi lever i, at jeg orker ikke tenke på det.

Men nå tenker jeg, hvor skal dette ende? Ikke bare blir man fratatt livskvalitet. Man blir fratatt muligheten til å drive med dyr som har pleiet utmarka vår i hundrevis av år. Man mister arbeidsplasser og man mister små lokale bedrifter og sysselsetting.

Jeg orker faktisk ikke å vie mer av min resterende energi til den saken her. Men jeg må få sagt at jeg gleder meg til den dagen ulven inntar bystrøkene, til den vandrer over til Vest og Sørlandet og de regjerende faktisk merker LITT av den irritasjonen, frustrasjonen og håpløsheten som vi føler her på Østlandet. Norge har godt av å få kjenne litt på matmangel, og den kommer til å komme før eller siden, se for eksempel noe så enkelt som smør og hva smørkrisa gjorde med befolkningen. 
Frem til da må vi bare godta å ikke bli hørt, for de regjerende har for stor makt, og vi må rett og slett bare godta at i utgangspunktet ubetydelige organisasjoner som dyrevernsekstremister osv, sprer falsk propaganda om landbruk, forurensing, dyrevelferd med mer og får lagt ned det ene etter det andre. 
Vi går en dyster tid i møte, men måtte landbruket få vokse og gro atter en gang, når vi alle får kjent litt på andre tilstander først.

Med dette takker jeg for meg og legger opp med sau. 
Nå skal min fine flokk med bevaringsverdig blæsasau slaktes, da den ikke kan gå noen lys fremtid i møte. Et stort tap for meg og et stort tap for samfunnet."

  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, så lei jeg blir av å lese den stråmannsargumentasjonen om at "dersom det var ulv i byer ville alt vært annerledes". Altså, seriøst. Det går an å ha meninger om ting som ikke berører en direkte! Jeg bor i Vestfold, er en del år siden vi så ulv her dessverre - så min mening om rovdyr er liksom ikke relevant?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Med dette takker jeg for meg og legger opp med sau. 

Takk gud og lov, at mennesker som har så virkelighetsfjerne meninger:

1 hour ago, spot said:

for oss som har mistet muligheten til å bruke utmarka, da det der vandrer store flokker med blodtørstig dyrepark-ulv. 

, skal slutte å ha dyr. Hvem vet hvilke andre vrangforestillinger slike mennesker har. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

Frem til da må vi bare godta å ikke bli hørt, for de regjerende har for stor makt, og vi må rett og slett bare godta at i utgangspunktet ubetydelige organisasjoner som dyrevernsekstremister osv, sprer falsk propaganda om landbruk, forurensing, dyrevelferd

Hvem blir ikke hørt, sa du? Det var ikke vi på vernersiden som ble hørt, i hvert fall, da det ble besluttet å ta ut hele flokker i ulvesona. Det var ikke vi på vernersiden som fikk medhold av det norske rettssystemet selv om beslutningen om uttak er krystallklart mot Bernkonvensjonen. Og det er ikke vi på vernersiden som ble hørt da det nå nylig ble besluttet å skyte enda flere ulver. Snart er ulvesona tom for ulver, og det skal liksom være VÅRT ønske???

Endret av Lene_S
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, spot said:

Noen ord fra en sauebonde:

 

"Kjære Norges befolkning og medmennesker. I dag fikk jeg svar på søknad om hjemmebeitetilskudd fra fylkesmannen i Hedmark. Dette er tilskudd som skal gis for å muliggjøre å ha sau på innmark, for oss som har mistet muligheten til å bruke utmarka, da det der vandrer store flokker med blodtørstig dyrepark-ulv. 
Søknaden min ble avslått. På bakgrunn av at jeg er forsåvidt nyoppstartet bedrift (og dermed er ekstra sårbar økonomisk). Og fordi jeg bor i det som kalles ulvesonen. I svarbrevet ble det skrevet at det her ønskes mindre beitedrift, selvfølgelig til fordel for ulven.

Jeg personlig har egentlig et rolig forhold til ulv. Mest fordi jeg helt har meldt meg ut av hele ulvedebatten da den stort sett består av veganske tradisjon og landbruksdistansierte mennesker -gjerne i bystrøk. Og fordi man som bygdefolk er helt uhørt i en så stor sak som faktisk rammer oss! For min del er det altså en for stor lidelse å se at dette er det sanne Norge og virkeligheten vi lever i, at jeg orker ikke tenke på det.

Men nå tenker jeg, hvor skal dette ende? Ikke bare blir man fratatt livskvalitet. Man blir fratatt muligheten til å drive med dyr som har pleiet utmarka vår i hundrevis av år. Man mister arbeidsplasser og man mister små lokale bedrifter og sysselsetting.

Jeg orker faktisk ikke å vie mer av min resterende energi til den saken her. Men jeg må få sagt at jeg gleder meg til den dagen ulven inntar bystrøkene, til den vandrer over til Vest og Sørlandet og de regjerende faktisk merker LITT av den irritasjonen, frustrasjonen og håpløsheten som vi føler her på Østlandet. Norge har godt av å få kjenne litt på matmangel, og den kommer til å komme før eller siden, se for eksempel noe så enkelt som smør og hva smørkrisa gjorde med befolkningen. 
Frem til da må vi bare godta å ikke bli hørt, for de regjerende har for stor makt, og vi må rett og slett bare godta at i utgangspunktet ubetydelige organisasjoner som dyrevernsekstremister osv, sprer falsk propaganda om landbruk, forurensing, dyrevelferd med mer og får lagt ned det ene etter det andre. 
Vi går en dyster tid i møte, men måtte landbruket få vokse og gro atter en gang, når vi alle får kjent litt på andre tilstander først.

Med dette takker jeg for meg og legger opp med sau. 
Nå skal min fine flokk med bevaringsverdig blæsasau slaktes, da den ikke kan gå noen lys fremtid i møte. Et stort tap for meg og et stort tap for samfunnet."

trist at noen må legge opp. Det er generelt en del som legger opp nå, det er lite penger i sauehold og overskudd av kjøtt. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, spot said:

Men jeg må få sagt at jeg gleder meg til den dagen ulven inntar bystrøkene, til den vandrer over til Vest og Sørlandet og de regjerende faktisk merker LITT av den irritasjonen, frustrasjonen og håpløsheten som vi føler her på Østlandet. 

Du kan kanskje informere den pensjonerte sauebonden om denne undersøkelsen:

"Blant befolkningen i Oslo-bydelene Alna og Østensjø, som ligger inntil marka, er det en ganske tydelig sammenheng mellom hvor aktiv man er og holdningen til ulven. De mest aktive er mest positive, og de minst aktive er minst positive. De aller mest entusiastiske finnes i de gruppene som driver mest med overnattingsturer, skiturer og bær/soppturer, men det er en positiv sammenheng for alle aktivitetene."

Og, ? fra tidligere bygdejinte her. Med massevis av sau og, av og til, ulv uttafor døra i oppveksten. Jeg vil gjerne ha ulven her, jeg! Så får jeg heller gå med hunden i bånd. Ulven pusler nå bare med sitt, som alle ville dyr. Det er jeg som har tatt et aktivt valg om å skaffe meg hund og bosette meg ved Østmarka. Men jeg teller kanskje ikke? Har kanskje blitt for byete. Da kan man visst ikke mene noe om "landet" lengre (som om utmark og bygda i Norge er én ting...). 

  • Like 4
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, mara said:

Omg, så lei jeg blir av å lese den stråmannsargumentasjonen om at "dersom det var ulv i byer ville alt vært annerledes". Altså, seriøst. Det går an å ha meninger om ting som ikke berører en direkte! Jeg bor i Vestfold, er en del år siden vi så ulv her dessverre - så min mening om rovdyr er liksom ikke relevant?

Nei, det er kun de som er negative til ulv sine meninger som er relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nimbus skrev:

Du kan kanskje informere den pensjonerte sauebonden om denne undersøkelsen:

"Blant befolkningen i Oslo-bydelene Alna og Østensjø, som ligger inntil marka, er det en ganske tydelig sammenheng mellom hvor aktiv man er og holdningen til ulven. De mest aktive er mest positive, og de minst aktive er minst positive. De aller mest entusiastiske finnes i de gruppene som driver mest med overnattingsturer, skiturer og bær/soppturer, men det er en positiv sammenheng for alle aktivitetene."

Og, ? fra tidligere bygdejinte her. Med massevis av sau og, av og til, ulv uttafor døra i oppveksten. Jeg vil gjerne ha ulven her, jeg! Så får jeg heller gå med hunden i bånd. Ulven pusler nå bare med sitt, som alle ville dyr. Det er jeg som har tatt et aktivt valg om å skaffe meg hund og bosette meg ved Østmarka. Men jeg teller kanskje ikke? Har kanskje blitt for byete. Da kan man visst ikke mene noe om "landet" lengre (som om utmark og bygda i Norge er én ting...). 

 

Dette blir jo bare vås.  At folk som liker å dra på tur av ymse slag er positive til ulv blir jo helt uinteressant i forhold til folk som får levebrødet sitt ødelagt.  Det er kanskje litt forskjell på en skiløper som tar seg en tur i skauen på skitur og en bonde som lever av beitedyr.  Det er vel ingen stor overraskelse at skiløperen kan være mer positiv til ulv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Dette blir jo bare vås.  At folk som liker å dra på tur av ymse slag er positive til ulv blir jo helt uinteressant i forhold til folk som får levebrødet sitt ødelagt.  Det er kanskje litt forskjell på en skiløper som tar seg en tur i skauen på skitur og en bonde som lever av beitedyr.  Det er vel ingen stor overraskelse at skiløperen kan være mer positiv til ulv.

I hvilken moralverden er det riktig at noen som gjør sitt levebrød av en marginal bransje som har overskudd av produksjon (altså skader det ingen i samfunnet hvis man produserer mindre) er de eneste som skal ha rett til å uttale seg om forvaltning av et økosystem som definerer selve naturen "alle vi andre" ønsker å nyte? Hvorfor har ikke friluftslivsfolk noe å si i debatten, all den tid de besøker naturen med respekt og ønsker å se en fullendt natur? Hvorfor skal en liten gruppe med ekstrem fremmedfrykt være de eneste som har lov til å mene noe om en sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, spot said:

Dette blir jo bare vås.  At folk som liker å dra på tur av ymse slag er positive til ulv blir jo helt uinteressant i forhold til folk som får levebrødet sitt ødelagt.  Det er kanskje litt forskjell på en skiløper som tar seg en tur i skauen på skitur og en bonde som lever av beitedyr.  Det er vel ingen stor overraskelse at skiløperen kan være mer positiv til ulv.

Vås? Sauebonden du siterte gjorde et poeng ut av at byfolk som fikk ulv rekende langs døra også ville mislike ulv. Det viser seg å ikke være tilfelle. Byfolk som faktisk benytter nærområdene hvor det finnes ulv er veldig positive til ulv. 

 

Og ellers, det @Kangerlussuaq skrev ?. Er det noe jeg er lei av så er det at kun en snever gruppe bønder er "berettiget" til å ha en mening om ulv. Jeg liker å spise sau, jeg. Men hvis jeg må velge? Ulv. Så får jeg heller spise litt flere grønnsaker. 

Endret av Nimbus
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spot skrev:

Dette blir jo bare vås.  At folk som liker å dra på tur av ymse slag er positive til ulv blir jo helt uinteressant i forhold til folk som får levebrødet sitt ødelagt.  Det er kanskje litt forskjell på en skiløper som tar seg en tur i skauen på skitur og en bonde som lever av beitedyr.  Det er vel ingen stor overraskelse at skiløperen kan være mer positiv til ulv.

Er du sauebonde? Hvis ikke, teller ikke din negative mening mer enn vår positive :)

Poenget her er at naturen berører oss ALLE, det er ikke en sak som angår kun noen få. Naturen er faktisk vårt levebrød, alle vi som bor på denne kloden, vi er dønn avhengige av at den fungerer for at vi skal overleve. 

I all hovedsak vil jeg si at når man møter motgang, så har man to valg: Man kan la det ødelegge så mye som mulig, og klage over det, med det resultat at man selv går til grunne, eller man kan endre det man kan (i dette tilfelle bør) endre, og leve videre med god frisk. Jeg er ikke religiøs, men jeg liker veldig godt den bønnen AA bruker: "Gud, gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de ting jeg kan, og forstand til å se forskjellen". 
I dette tilfellet, så ER ulven et rovdyr, og den VIL ta sau. Det kan ingen forandre. Den hører også naturlig hjemme i vårt land, det gjør ikke sauen, dette er også noe ingen kan forandre. Da synes jeg at bøndene bør ha mot til å forandre på det de faktisk kan forandre, hvilket er seg selv og sine metoder. For selv om de klarer å bli kvitt ulven, så gjenstår de rovdyrene som faktisk tar mest sau, og hva skal da bøndene klage over? Kommer de til å innrømme at de tok feil, at de overreagerte? 

Endret av Lene_S
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimbus skrev:

Vås? Sauebonden du siterte gjorde et poeng ut av at byfolk som fikk ulv rekende langs døra også ville mislike ulv. Det viser seg å ikke være tilfelle. Byfolk som faktisk benytter nærområdene hvor det finnes ulv er veldig positive til ulv. 

 

Og ellers, det @Kangerlussuaq skrev ?. Er det noe jeg er lei av så er det at kun en snever gruppe bønder er "berettiget" til å ha en mening om ulv. Jeg liker å spise sau, jeg. Men hvis jeg må velge? Ulv. Så får jeg heller spise litt flere grønnsaker. 

Ja, slike undersøkelser bekrefter kun at det er veldig enkelt å være for noe som man ikke er negativt berørt av.  I det også "byfolk" blir negativt berørt vil meningene endres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, spot said:

Dette blir jo bare vås.  At folk som liker å dra på tur av ymse slag er positive til ulv blir jo helt uinteressant i forhold til folk som får levebrødet sitt ødelagt.  Det er kanskje litt forskjell på en skiløper som tar seg en tur i skauen på skitur og en bonde som lever av beitedyr.  Det er vel ingen stor overraskelse at skiløperen kan være mer positiv til ulv.

men altså. de sterkeste motstanderne er nå engang ikke bøndene. Det er jegere. Evt personer som driver med begge deler. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...