Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

2 timer siden, Aya skrev:

Hei dere! Så fine dere er som tenker på oss! Og tusen takk til @Raksha som rapporterte at alt er bra. I skrivende stund ligger jeg med lille Live på brystet, hun sover (ikke jeg, for i natt mistet jeg enkeltrommet mitt :/). Jeg ble satt i gang lørdag kveld, mandag morgen tok de vannet og klokken 13:55 ble hun født med katastrofesnitt da hun ikke tålte riene. 2180 gram, 45 cm og helt nydelig! Jeg kommer meg masse for hver dag som går også. Godt å ha henne på utsiden!!

Gratulerer så mye! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rosinbolle skrev:

Gratulerer så mye med lille Live, @Aya! :heart: 

 

Ang. perm kommer vi til å gå for 80% dekning. Det er godt å ha lang permisjon og det går så fint opp med barnehagestart. Vi taper noen kroner på det, men ikke mer enn at vi tåler det helt fint. Vi synes den ekstra tiden sammen er verdt det. Så kan vi jo også spe på med noen feriedager, siden jeg ikke får brukt opp alle i år før permisjonen starter og kan overføre til neste år. 

Man fint ha permisjon like lenge med 100% dekning altså. Min betalte permisjon sluttet i desember men jeg er fortsatt hjemme.

Det sagt skjønner jeg de som ønsker 80% i forhold til rettigheter man ikke har i ulønnet permisjon, eventuelt om man vil slippe og måtte spare penger i forkant til de ulønnede månedene. Og jeg skulle egentlig ønske vi hadde valgt det 80% for vi er ikke noe flinke på å spare og lever nå bare på en lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjon syns jeg egentlig er vanskelig og har enda ikke søkt, burde vel få ut fingeren nå (men henta ikke terminbekreftelse før mandag da, så har jo måtte venta på den og :teehe: ). Jeg trooor vi heller mot 80% nå, hele fellesperioden til meg i tillegg til mødrekvoten. Da rekker samboer å tjene opp til pappakvote, som vi tenker at kanskje kan tas ut gradert gjennom høsten. Tar vi 100% vil samboer sannsynligvis ikke rekke å tjene opp rett til pappakvote (han er student nå og bli arbeidssøkende i januar 2017), så da kan vi søke om at den overføres til meg, som forsåvidt også er en grei løsning. Men samtidig litt risky, for det ville vært dumt økonomisk om han akkurat tjener nok (pga etterbetalinger etc som er vanskelige å forutsi) til at søknad om overføring av pappakvoten til meg vil bli avslått. Så 80% er nok kanskje "tryggere", i tillegg vil jeg jo at han skal kunne være hjemme med tassen vår og! Har ikke noe intenst behov om å ta pappakvoten liksom :teehe: Jeg vil nok trenge en liten periode ulønnet permisjon i tillegg til ferieuker for å få det til å gå opp gjennom sommeren frem til barnehagestart, men det blir ihvertfall ikke noen lang periode, og det er jo litt betryggende. Også slipper vi at samboer må være forsiktig med ekstrajobbing "i tilfelle" eller jobbe seg ihjel for å tjene opp så mye som mulig (og ergo måtte være mye borte fra oss), men at han heller kan prøve å tjene greit med penger, og kan balansere det litt mer med hjemmetid og jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiriEveline skrev:

Man fint ha permisjon like lenge med 100% dekning altså. Min betalte permisjon sluttet i desember men jeg er fortsatt hjemme.

Det sagt skjønner jeg de som ønsker 80% i forhold til rettigheter man ikke har i ulønnet permisjon, eventuelt om man vil slippe og måtte spare penger i forkant til de ulønnede månedene. Og jeg skulle egentlig ønske vi hadde valgt det 80% for vi er ikke noe flinke på å spare og lever nå bare på en lønn.

Det der med færre rettigheter er vel en "myte"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Fleire som har overdreven luktesans? Eine hunden har skikkelig diaréangrep denne veka,og kan ikkje hugse dette nokon gong har gitt meg så mykje brekninger....

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirius skrev:

Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Fleire som har overdreven luktesans? Eine hunden har skikkelig diaréangrep denne veka,og kan ikkje hugse dette nokon gong har gitt meg så mykje brekninger....

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Haha ja.. Jeg spyr av det meste :lol: jeg holder fortsatt pusten når jeg må fore hundene, for hundematen lukter grusomt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sirius skrev:

Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Kan være lurt å sjekke hvordan dekningen på bhg plasser er der hvor dere bor :) her vi bor har alle som fikk barn i 2015 fått plass i "hoved"bhg fra akkurat når de måtte ønske på året. Mi frøken og 2 fra barselgruppa begynner samtidig nå i april, er alt en del som begynte i januar og noen rett før jul :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krilo skrev:

Kan være lurt å sjekke hvordan dekningen på bhg plasser er der hvor dere bor :) her vi bor har alle som fikk barn i 2015 fått plass i "hoved"bhg fra akkurat når de måtte ønske på året. Mi frøken og 2 fra barselgruppa begynner samtidig nå i april, er alt en del som begynte i januar og noen rett før jul :) 

Mens her sliter de å få til nok plasser til de som har krav på plass, så her får man ikke plass før til august.. Ikke plass i det hele tatt hvis man er Max uheldig.. Eller, ikke plass i bygda.. Mulig innenfor samme kommune da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Mens her sliter de å få til nok plasser til de som har krav på plass, så her får man ikke plass før til august.. Ikke plass i det hele tatt hvis man er Max uheldig.. Eller, ikke plass i bygda.. Mulig innenfor samme kommune da..

Var defor jeg sa at det kunne være lurt å sjekke, kan være man er heldig ;) en annen bygd i kommunen er det som hos dere, dønn umulig å få plass i august selvom en har krav på det.. Men i den bygda vi bor i er det 3 bhg, i den andre er det kun 1, er en bygd i mellom og de har 2 men ikke like god dekning som her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sirius skrev:

Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Fleire som har overdreven luktesans? Eine hunden har skikkelig diaréangrep denne veka,og kan ikkje hugse dette nokon gong har gitt meg så mykje brekninger....

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Ja, men det kan lønne seg å ta 100% i 10 mnd og heller spare opp. Og ellers får man jo kontantstøtte fra de er 13 mnd til 2 år, kanskje kan man prøve å være dagmamma for to til feks, så kan det jo gå. Her vil jeg ikke at hun skal begynne ved første mulighet i august, da er hun knapt fylt året. Syntes halvannet var passe sist. Virker som barnehagen mener det er god mulighet for å få plass januar her i alle fall. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

Det der med færre rettigheter er vel en "myte"? 

Dersom man blir syk og er i ulønnet permisjon får man ingenting. Dersom man er syk og er i permisjon får man sykemelding og far kan være hjemme i permisjonen i stedet mens man er sykemeldt.

I ulønnet permisjon blir man meldt ut av pensjonsordninger osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene ungen falt og kræsja med en hylle i barnehagen i dag. Fint kutt i panna :P

Vi pleier høre på musikk i bilen hjem fra barnehagen, og i dag ville C høre på Muse :D Flink gutt altså. "Mikk mus?" Hæ, Mikke Mus?? "Mikk mus!" Det betydde "musikk, Muse"! :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirius skrev:

Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Fleire som har overdreven luktesans? Eine hunden har skikkelig diaréangrep denne veka,og kan ikkje hugse dette nokon gong har gitt meg så mykje brekninger....

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg har aldri hatt problemer med å ta opp etter hunden min, men mens jeg var gravid brakk jeg meg hver gang jeg skulle plukke opp bæsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krilo skrev:

Var defor jeg sa at det kunne være lurt å sjekke, kan være man er heldig ;) en annen bygd i kommunen er det som hos dere, dønn umulig å få plass i august selvom en har krav på det.. Men i den bygda vi bor i er det 3 bhg, i den andre er det kun 1, er en bygd i mellom og de har 2 men ikke like god dekning som her..

I bygda her, er det pr i dag 3 barnehager, 1 ny.. I nabobygda er det vel også flere bhg.. Men, bygda her er nyetablereringskommune, så kjempe rift om småbarnsplassene.. Det har gjort til at kommunen har kjørt egne grupper med bare barn på 3år på "storbarn", for å få inn flere småbarn.. Allikevel er det venteliste :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirius skrev: Barnehagen er jo ikkje før august,så ungen må jo vere Ein eller annan plass til då. Så vert vel til at Me må få det til lengst mulig.

Fleire som har overdreven luktesans? Eine hunden har skikkelig diaréangrep denne veka,og kan ikkje hugse dette nokon gong har gitt meg så mykje brekninger....

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg har aldri hatt problemer med å ta opp etter hunden min, men mens jeg var gravid brakk jeg meg hver gang jeg skulle plukke opp bæsj. 

Godt eg ikkje er aleine.. Eg har heller aldri hatt problemer med slikt..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soelvd skrev:

Det der med færre rettigheter er vel en "myte"? 

Fillerya skrev akkurat det jeg tenkte på.

1 time siden, Fillerya skrev:

Dersom man blir syk og er i ulønnet permisjon får man ingenting. Dersom man er syk og er i permisjon får man sykemelding og far kan være hjemme i permisjonen i stedet mens man er sykemeldt.

I ulønnet permisjon blir man meldt ut av pensjonsordninger osv.

 

 

Kjenner at barnehageplass gjør meg helt kvalm, vil bare vite NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...