Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Permisjon.. 80 eller 100%? Er det nokon som har rekna på det?får Ein like mykje..? Eg er lærer, midlertidig ansatt, så har ikkje akkurat noko å gå tilbake til på vårparten. Har de forslag på gode løsninger??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, Sirius skrev:

Permisjon.. 80 eller 100%? Er det nokon som har rekna på det?får Ein like mykje..? Eg er lærer, midlertidig ansatt, så har ikkje akkurat noko å gå tilbake til på vårparten. Har de forslag på gode løsninger??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Nav sier man får utbetalt mer ved å velge 100%.. 

Ellers er det ingen gode løsninger spør du meg :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sirius skrev:

Permisjon.. 80 eller 100%? Er det nokon som har rekna på det?får Ein like mykje..? Eg er lærer, midlertidig ansatt, så har ikkje akkurat noko å gå tilbake til på vårparten. Har de forslag på gode løsninger??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Vi merker faktisk ikke noe forskjell på 80% dekning kontra 100%/vanlig lønn. Jeg tjener såpass lite (jobber deltid i butikl :P ) men jobbet mye ekstra vakter som ble regnet med i grunnlget så det jeg ente med å få utbetalt fra nav ble helt likt sånn lønna mi egentlig er i mnd. Og samboer får full lønn fra arbeidsgiveren sin nå som han er i permisjon. Hadde han bare fått 80% hadde vi merket det såvidt (han byttet jobb etter at frøkna ble født så han tjener betydelig mer nå enn når vi bestemte oss for 80%, hadde han fortsatt jobbet fer ville vi merket det enda mer). 

Vi valgte å gjøre det enkelt og ville ha mye tid hjemme, gadd ikke å styre så mye med ulønna permisjon og sånn, regna på at vi ville gå rundt men ikke kunne fråtse som vi ville :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte 80% sist for da hadde jeg termin i mai og vi ville heller ha lang permisjon i stedet for å ta ulønnet permisjon. Man er jo dårlig stilt dersom man skulle bli syk når man har ulønnet permisjon. Denne gangen har vi valgt 100% siden ungen er født i august og det passer fint med barnehageoppstart, tenkte jeg. Nå angrer jeg :aww: 

Pengemessig er det mer gunstig for oss å ha 100% fordi mannen tjener mer og han skal ha en del av fellespermisjonen. Han går glipp av en del lønn og opptjening av feriepenger.

 

Eldstemann er syk og gikk og la seg kl 17. Hun sover sikkert "rundt", og våkner kl 4 i natt :( Jeg håper lillebror sovner snart, så man får litt tid til å trekke pusten før man starter natt/morgenskiftet med storesøster :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jeg er så lei leigging *sukk* Heldigvis tok Bonden legging på mandag, og skal ta i morgen så jeg får noen kvelder "fri". 

 

Føler med dere! Vi har endelig kommet dit hvor hun selv sier at hun skal legge seg når kl er 18.30! Det er såå deilig. (men da har vi jo fått en som har overtatt lakenskrekken, så noe fri på kvelden har vi fortsatt ikke :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi flyttet hit så skled leggingen HELT ut i noen uker, som føltes ut som evigheter. Sure grinete unger som ikke sovnet før nærmere klokken 23..... Det var så grusomt, så jeg føler virkelig med dere! Her måtte jeg sette opp knallhard regime, og nå er begge iseng til klokken 19 og sover 19.15.... Voksen tid har aldri vært så verdifull som etter at jeg "mistet" det når vi flyttet hit :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fillerya skrev:

Føler med dere! Vi har endelig kommet dit hvor hun selv sier at hun skal legge seg når kl er 18.30! Det er såå deilig. (men da har vi jo fått en som har overtatt lakenskrekken, så noe fri på kvelden har vi fortsatt ikke :lol: )

Ååh kan de komme dit? Kan min? Hun er så trøtt som bare det, men turner, skravler, synger, sparker, kaster smokker, turner mer, maser, skal ha ditt, skal ha datt osv osv... Jeg blir tullerusk! :lol: 

Men hjelper jo å tenke tilbake på da vi ikke var i seng før 2-4 om natta da, så at hun sovner 21-21.30 er jo strengt tatt ikke ille. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg er så lei legging *sukk* Heldigvis tok Bonden legging på mandag, og skal ta i morgen så jeg får noen kvelder "fri". 

 

Vet hva du mener :( Ettertrykkelig møklei legging sjøl :(

Også kommer de inn til meg tidlig på morran for å sove mer i min seng, men tåler ikke være i nærheten av hverandre og begynner i stedet å hyle og krangle,  dermed står vi opp tidlig. Og de blir dermed veldig trøtte utover dagen og kvelden, uten at dét hjelper nevneverdig på legginga. Vurderer sovepiller på hele gjengen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirius skrev:

Permisjon.. 80 eller 100%? Er det nokon som har rekna på det?får Ein like mykje..? Eg er lærer, midlertidig ansatt, så har ikkje akkurat noko å gå tilbake til på vårparten. Har de forslag på gode løsninger??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Google så finner du kalkulator. Så får du se hva du får med de forskjellige løsningene :) klarte ikke lime inn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sirius skrev: Permisjon.. 80 eller 100%? Er det nokon som har rekna på det?får Ein like mykje..? Eg er lærer, midlertidig ansatt, så har ikkje akkurat noko å gå tilbake til på vårparten. Har de forslag på gode løsninger??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Vi merker faktisk ikke noe forskjell på 80% dekning kontra 100%/vanlig lønn. Jeg tjener såpass lite (jobber deltid i butikl [emoji14] ) men jobbet mye ekstra vakter som ble regnet med i grunnlget så det jeg ente med å få utbetalt fra nav ble helt likt sånn lønna mi egentlig er i mnd. Og samboer får full lønn fra arbeidsgiveren sin nå som han er i permisjon. Hadde han bare fått 80% hadde vi merket det såvidt (han byttet jobb etter at frøkna ble født så han tjener betydelig mer nå enn når vi bestemte oss for 80%, hadde han fortsatt jobbet fer ville vi merket det enda mer). 

Vi valgte å gjøre det enkelt og ville ha mye tid hjemme, gadd ikke å styre så mye med ulønna permisjon og sånn, regna på at vi ville gå rundt men ikke kunne fråtse som vi ville [emoji14] 

Er vel noko med at begge må ha same dekning også? Største utfordringa er at eg mest sannsynlig ikkje har jobb før august igjen uansett. Så er kanskje mest teneleg å få pengar lengst mogleg. Det som er verst er egentlig det enorme tapet Ein har ved å ikkje ha fast jobb. Tenker berre på alle feriepengane eg aldri får ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sirius skrev:

Er vel noko med at begge må ha same dekning også? Største utfordringa er at eg mest sannsynlig ikkje har jobb før august igjen uansett. Så er kanskje mest teneleg å få pengar lengst mogleg. Det som er verst er egentlig det enorme tapet Ein har ved å ikkje ha fast jobb. Tenker berre på alle feriepengane eg aldri får ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Ja dere må ha samme dekning :) men jobben til min samboer betaler restbeløpet som ikke nav dekker, så vi taper ikke noe av hans lønn på at vi valgte 80%.

jeg vil få veldig lite feriepenger utbetalt i år da, men har lagt unna litt fra fjorårets utbetaling. 

(Jeg har ei venninne som var i perm samtidig med meg, hun hadde valgt 100% dekning og hadde som deg ikke jobb å gå tilbake til etter endt permisjon. Hun agrert veldig på at de valgte 100%, hun tapte mer på det enn om hun hadde valgt 80% og lengre perm og utbetaling)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på helsestasjonen for noen dager siden, så spurte hs om hvordan det gikkmed leggingen. Jeg sa at vi sleit med det og at han la seg sammen med oss. Hun synes at det var alt for sent og at vi måtte legge han kl 19. Ja, for han legger seg jo med oss fordi vi synes det er så festelig at han er opp til kl 23 liksom :rolleyes: Men løsningen var bare å legge han det, så ville han jo sovne til slutt! 

Jeg spurte om hun syntes han hadde stramme leppebånd, men det hadde hun aldri hørt om før.(jeg har to mødre i barselgruppen som har klipt sine egne leppebånd og tungebånd, så SÅ uvanlig kan det vel ikke være?) Hun avsluttet om å spørre om boligprisene i området og om hvor dyr leilighet vi hadde. Godt dette er en vikar, håper vi ikke får henne igjen :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fillerya skrev:

Da jeg var på helsestasjonen for noen dager siden, så spurte hs om hvordan det gikkmed leggingen. Jeg sa at vi sleit med det og at han la seg sammen med oss. Hun synes at det var alt for sent og at vi måtte legge han kl 19. Ja, for han legger seg jo med oss fordi vi synes det er så festelig at han er opp til kl 23 liksom :rolleyes: Men løsningen var bare å legge han det, så ville han jo sovne til slutt! 

Jeg spurte om hun syntes han hadde stramme leppebånd, men det hadde hun aldri hørt om før.(jeg har to mødre i barselgruppen som har klipt sine egne leppebånd og tungebånd, så SÅ uvanlig kan det vel ikke være?) Hun avsluttet om å spørre om boligprisene i området og om hvor dyr leilighet vi hadde. Godt dette er en vikar, håper vi ikke får henne igjen :aww: 

Festlig... 

 

Hørt om stramme tungebånd, men aldri om leppebånd, hvordan virker det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Så fine dere er som tenker på oss! Og tusen takk til @Raksha som rapporterte at alt er bra. I skrivende stund ligger jeg med lille Live på brystet, hun sover (ikke jeg, for i natt mistet jeg enkeltrommet mitt :/). Jeg ble satt i gang lørdag kveld, mandag morgen tok de vannet og klokken 13:55 ble hun født med katastrofesnitt da hun ikke tålte riene. 2180 gram, 45 cm og helt nydelig! Jeg kommer meg masse for hver dag som går også. Godt å ha henne på utsiden!!

  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aya skrev:

Hei dere! Så fine dere er som tenker på oss! Og tusen takk til @Raksha som rapporterte at alt er bra. I skrivende stund ligger jeg med lille Live på brystet, hun sover (ikke jeg, for i natt mistet jeg enkeltrommet mitt :/). Jeg ble satt i gang lørdag kveld, mandag morgen tok de vannet og klokken 13:55 ble hun født med katastrofesnitt da hun ikke tålte riene. 2180 gram, 45 cm og helt nydelig! Jeg kommer meg masse for hver dag som går også. Godt å ha henne på utsiden!!

Så fantastisk at hun er ute :D

Hun var nydelig på bildet på fb :wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Aya skrev:

Hei dere! Så fine dere er som tenker på oss! Og tusen takk til @Raksha som rapporterte at alt er bra. I skrivende stund ligger jeg med lille Live på brystet, hun sover (ikke jeg, for i natt mistet jeg enkeltrommet mitt :/). Jeg ble satt i gang lørdag kveld, mandag morgen tok de vannet og klokken 13:55 ble hun født med katastrofesnitt da hun ikke tålte riene. 2180 gram, 45 cm og helt nydelig! Jeg kommer meg masse for hver dag som går også. Godt å ha henne på utsiden!!

Gratulerer! Det er tydeligvis ganske kort siden jeg fødte, for nå ligger jeg her ved siden av min egen lille baby og gråter. Bare fordi man blir så rørt liksom. Ta vare på deg selv og henne, og la andre gjøre all annen jobb, hvis det er mulig? Det er hard nok jobbing den der ammetreningen med en sånn liten en og med sår på magen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya Gratulerer så mye til deg og velkommen skal du være, Live! Håper formen din er bra etter operasjonen :heart: Kos dere i barselstiden og lukt masse på hodet hennes. Kan tenke meg hun er helt nydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lille Live, @Aya! :heart: 

 

Ang. perm kommer vi til å gå for 80% dekning. Det er godt å ha lang permisjon og det går så fint opp med barnehagestart. Vi taper noen kroner på det, men ikke mer enn at vi tåler det helt fint. Vi synes den ekstra tiden sammen er verdt det. Så kan vi jo også spe på med noen feriedager, siden jeg ikke får brukt opp alle i år før permisjonen starter og kan overføre til neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aya skrev:

Hei dere! Så fine dere er som tenker på oss! Og tusen takk til @Raksha som rapporterte at alt er bra. I skrivende stund ligger jeg med lille Live på brystet, hun sover (ikke jeg, for i natt mistet jeg enkeltrommet mitt :/). Jeg ble satt i gang lørdag kveld, mandag morgen tok de vannet og klokken 13:55 ble hun født med katastrofesnitt da hun ikke tålte riene. 2180 gram, 45 cm og helt nydelig! Jeg kommer meg masse for hver dag som går også. Godt å ha henne på utsiden!!

Phu, høres ut som tøffe døgn. Godt å høre hun er trygt på utsiden nå. Gratulerer så mye som mamma, håper formen snart er tipp topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...