Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du gjort sammen med hunden din i dag?

Recommended Posts

Skrevet

Standard dag. Ti min lufting på morgenen, 1,5 time etter jobb. Sofasliting resten av kvelden :D De får tisse før vi legger oss hvis de orker. Ofte vil de heller holde seg. :p

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag har Aska og jeg blitt heisa ned med tau fra helikopter, satt av på fjellet, og så heisa opp igjen! Litt av en opplevelse!! Jeg var litt nervøs da det ble min tur. Tenk om Aska skulle få panikk..

Vi har gått sesongens første blodsporprøve. 1. premie og 2. plass (av 19 startende)

Idag dro vi til Valnesfjorden på skitur. Hadde en helt fantastisk tur i - 20. Aska var i tillegg en eksemplarisk trekkhund idag. Hun er en stor schæfer, og når hun virkelig tar i så merkes det! Er så

Posted Images

Skrevet

Svært lite i dag :innocent: Bare minien som er her nå. 

10 min tur, så jobb, så 10 min etter jobb, så leke masse (rolig) med ball inne, så gikk vi en halvtime i rolig tempo og så har vi kosa oss masse på sofaen. 

Mini er fortsatt under rehab etter kneskade og får ikke lov å gjøre stort, men hun begynner å bli så rastløs at vi er nødt for å være litt ute. Ser beinet hopper ut mer når vi er ute, så derfor går hun mest mulig løs og jeg går sakte. 

Som nevnt har vi kost masse i dag da. Susser på sofaen, leker litt i sofaen, biter hverandre litt i nesa mm. Jentekveld :D Nå ligger hun på foten min, som hun alltid gjør på kvelden. Senere i kveld skal vi vaske i leiligheten, og da får mini være med og dra tepper og skitne sokker rundt omkring :P 

Skrevet

Prøvd å lære han konseptet fórball. 

Det gikk ikke. 

Han lærte at poden er bløthjerta og rister det ut for han hvis han piper litt og ser stakkarslig ut.

Skrevet

Trent hund og blitt møkksur på henne. Det hjelper hver gang :thumbsdown: At jeg trente rett ved bestevenninnen og ikke varmet henne opp som jeg pleier tenker vi ikke på!

Så har vi gått en mil på tur, nå ligger begge to å sover. Mer gjør vi ikke sammen i dag. Eller det blir feil, for de deltar villig i alt jeg gjør.

Skrevet

Her startet vi dagen med 20 minutters tur oppi beitet (beitet består av litt skog og litt åpen mark), og de var løse fra vi gikk ut døra til vi kom inn. Etterpå dro jeg til Steinkjer for å holde kurs, og begge hundene fikk være igjen hjemme (like kjedelig å ligge i bilen liksom, bare kaldere og trangere). Da jeg kom hjem var det ny tur ut i beitet, og vi var ute i en halvtimes tid. Igjen løp de løse hele tiden, og jeg la inn litt søk etter hundekjeks og ball underveis. Nå tygger de på hvert sitt tyggebein, mens jeg får varmen i meg. Litt kjedeligere lørdag enn vanlig når jeg bruker nesten hele dagen på andre sine bikkjer og den andre eieren er borte på jakt. :P  Blir en liten kveldstur før vi legger oss i tillegg, men ellers har jeg planer om at vi skal ta det med ro.

Skrevet

Vært en nokså rolig dag her. Hadde tenkt meg opp på en topp, men været ble så bedritent underveis så vi snudde etter en time. Tok oss 40 min ned igjen da. Da var Felix våt gjennom dekkenet og veldig klar for å dra hjem :P 

Sånn ellers har de fått være med i bilen da jeg dro på handletur, blitt lufta utenfor her og spist både middag og grisehale. Satser på en lengre tur i morgen :) 

Guest lijenta
Skrevet

Tja hva vi ar gjort i dag? Han er jo med der det skjer utenom i kjelleren for trappa er noe dritt i hans øyne. Trappa der jeg bodde før løp han opp og ned.

Altså jeg skulle bære noen dekk i kjelelrn. Var litt lat for jeg ble kvalm av bæringa og trilla dekka ned den siste skråningen. JA det gikk fint helt til siste dekket. Niri løp rundt meg hele tiden men nå så måtte vi da leite etter et dekk, eller han løp og jeg leita. Endte med at jeg måtte finne fram hodelykta dekket trilla ned en skråning og begynte på neste skråning. Niri ville ut og løpe og gjerne med pinne og ups der var det et ferskt spor. Dekket kom hjem og det gjorde hunden også

Skrevet

Hatt ei aktiv helg vi. I går møtte vi Rutta sin tante. Var 3 timer i skogen med tur, lek og litt jakttrening :)  Så var vi hjemme i et par timer, så fikk hun være med på 50 årsdag. Aro fikk bare småturer :P

i dag har vi vært et par timer i skogen alle tre, Begge har fått søke opp litt dummies. Så har vi hatt et par økter med trening på stua :)

Skrevet

Skikkelig deilig dag med rimelig fint vær! Jeg og hunden har møtt min far, kjørt bil til et fint turområde i skogen på 4 km der hunden har kunnet få gå løs hele runden, vi har spist ute på cafe og hilst på sauer (innenfor gjerde) og noen høflige hunder og unger. Utenom det sofasliting, og nå skal hunden luftes, så stelles og dusjes før kvelden.  

Skrevet

Ingenting. Er såå fint vær og deilig tempetatur, og så ligger vi inne med gardina trekt for... Koda har klart å skade øyet sitt, så har fått salve, smertestillende og øyedråper som forstørrer pupillene. Så han har én stor pupill, stakkars, så fikk beskjed om å holde oss inne i mørket. Kjipe greier.

Skrevet

I dag har vi vært på fjelltur. Ble ikke lange turen, men Nemi har løpt løs som en tulling hele veien. Var ute i 40 min bare, siden helsen krangler. Men vi har storkost oss :) deilig å kunne ha hun løs i fjellet igjen!

Skrevet

Kua har vært med på jobb, dvs 30 min sykling til og 1 time sykkel tilbake.  

På jobb har hun stort sett liggi under teppet i en stol, og nå ligger hun sånn, fordi hun ikke fikk ligge på fanget :lol: 

20151102_175402.jpg

• Like 2
Skrevet

I dag, opp 05:50, mat og lufting i hagen. Så jobb fra 07:10  til 14:40, hjemme 15:30 (mannen luftet hundene når han kom hjem fra jobb 14:00). Middag, så og ut på tur kl 17:00 -18:30 innlagt fvf, utgangsstilling, søk, stå under marsj og dekk trening. Det vil si konstruktiv trening der målet er LP. Kveldsmat, og så en luftigs i hagen et par ganger før natta. Samt at vi har tulla og tøysa rundt på stue gulvet. 

Skrevet

Morgenlufting i 06 tiden. Altfor tidlig så vi sov litt til... :P

Agilitytrening i formiddag, etterfulgt av en liten skogstur med bc og sheltie med sin tofoting. 

Rolig em/kveld før nattevakt, så tok K kveldsluftingen :)

Skrevet

10 minutter luftetur i ni tiden, før hun var "hjemme alene" sammen med mamma (det vil si at det ikke er noe aktivisering).

Så kom jeg hjem i 15 tiden og gikk en halvtimes luftetur. Middag, hvile magen, så en time med LP trening. Hjem og kose litt i sofaen før 10 minutters kveldslufting. Kos resten av kvelden :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skrevet

ÅÅ, jeg er så travel med innlevering av prosjekt denne uken, så det blir alt for lite tid til det jeg egentlig vil. Bruker i stedet masse tid på å publisere ting på hundesonen.  :innocent:

I går ruslet vi bare en par kilometer sola og tok litt apporttrening inne i skrivepausene. Hadde egentlig tenkt til å trene en god økt lydighet ute og kanskje legge et spor, men ble sittende med prosjekt så tiden bare fløy fra meg.

I dag har vi heldigvis prioritert litt annerledes så vi fikk både gått tur, lagt spor og trent på fot, avstandssitt, apport og litt ymse. Valpen lader uheldigvis opp ganske fort, så måtte kjøpe meg litt fri med litt tyggebein nå i kveld også har de fått lov til å leke fekteleken med hverandre inne. Slipper billig unna med valpen sånn sett når de kan aktivisere hverandre. Han har ikke tygget på noe i det hele tatt (annet enn Lunah, haha!) :)

Skrevet

I dag startet vi dagen med en 2 timers strandtur. Er egentlig blitt en standard start på dagen. Stranden ligger jo rett ved siden av huset! :ahappy:
Så kom vi hjem tidsnok til at både Koios og Minion fikk puttet alt sanden de hadde i pelsen, på gulvet, sånn at de var rene og pene til fysiodama kom. 
Så i dag har de hatt sin første massasjetime. (Stakkars Kiwi, hun fikk ikke massasje)
Minion satt veldig pris på massasjen, Koios ville heller ligge på ryggen og skape seg og få kos på brystkassen. :rofl:
Men fikk ihvertfall bedt han leke voksen hund i den timen det tok. :P

Nå ligger de å sover, og spørs om de vil være med på noe mer i dag. :P

20151104_102350_Kiwi_Ver.1.jpg

Skrevet

3 km joggetur med Talli på morgenen. Ellers har valpene sett på ett "monster" st.bernhardshund :lol: og lagt i bilen (hjulpet nabo flytte) 

Snart skal vi ned å rydde kjeller, valpene er jo fortsatt der at de syns slikt er kjempe spennende!!! 

Så blir det nok en kveldstur i dag. 

Skrevet

Nemi og jeg har hatt første natten sammen på to uker, så vi koste lenge idag tidlig. :wub: Ellers har det vært en sløv dag. En 10 minutter tissetur på morgningen, 10 min etter skole og 5 min etter middag. Litt senere i kveld tar vi timesturen med en venninne av meg. :ahappy: For øyeblikket ligger jeg i sofaen med pcen på fanget og Nemi sovende oppå beina mine. Deilig å være hjemme hos gullklumpen min igjen!

Skrevet

10 minutters morgentur og frokost. Så inne og gjøre ingen ting, før vi gikk en mil i skogen og hun fikk løpe løs som hun ville.

Sovna når vi kom hjem, før vi tok en liten økt med LP trening ute :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...