Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund åt på ryggen til levende reinskalv


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Noen vil gjerne forstå hvorfor dette har skjedd og da blir det naturlig å lure på hva som hadde skjedd med kalven. Men antar at det er enten en skade involvert eller jakt som har utmattet den. Helt utrolig grusomt og kvalmt. Kom tilfeldigvis over artikkelen på facebook med bilde, og det var ikke moro! :( Noe av det værste jeg ser i naturen, er når noe slik skjer. Blir dårlig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil gjerne forstå hvorfor dette har skjedd og da blir det naturlig å lure på hva som hadde skjedd med kalven. Men antar at det er enten en skade involvert eller jakt som har utmattet den. Helt utrolig grusomt og kvalmt. Kom tilfeldigvis over artikkelen på facebook med bilde, og det var ikke moro! :( Noe av det værste jeg ser i naturen, er når noe slik skjer. Blir dårlig..

Dette har skjedd fordi hundeeieren ikke har passet på hunden sin, uansett hva som evt. først har skjedd med kalven. Alt annet blir bortforklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd fordi hundeeieren ikke har passet på hunden sin, uansett hva som evt. først har skjedd med kalven. Alt annet blir bortforklaringer.

Jeg sitter å lurer på om en hund faktisk har klart å felle en frisk og rask rein, og begynt og spist på den uten at reinen har klart å flukte...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil gjerne forstå hvorfor dette har skjedd og da blir det naturlig å lure på hva som hadde skjedd med kalven. Men antar at det er enten en skade involvert eller jakt som har utmattet den. Helt utrolig grusomt og kvalmt. Kom tilfeldigvis over artikkelen på facebook med bilde, og det var ikke moro! :( Noe av det værste jeg ser i naturen, er når noe slik skjer. Blir dårlig..

Takk for fint svar :)

Ja, det var rett og slett helt grusomt. Noe av det jævligste jeg har sett.

Dette har skjedd fordi hundeeieren ikke har passet på hunden sin, uansett hva som evt. først har skjedd med kalven. Alt annet blir bortforklaringer.

Det har ingenting å gjøre med bortforklaringer, ansvarsfraskrivelse eller rettferdiggjøring. Som jeg presiserte i første innlegget mitt er dette rett og slett forferdelig.

Jeg syns det er interessant å vite hvordan dette kan ha vært mulig. Vil ikke flokken passe på ungene sine? Kunne dette ha skjedd med en frisk unge? Kan ungen ha vært uten mor og kanskje blitt forlatt? Har ungen vært skadet? Eller vil en relativt liten hund klare å jage en unge vekk fra flokken, drive den til utmattelse og spise av den uten at den klarer å flykte?

Her er en artikkel om en reinkalv som lå alene og forlatt. Moren var død og resten av flokken hadde dratt videre. Denne saken endte godt - bonden fant kalven og tok den inn. Men den kunne fint endt i en lignende situasjon som den over:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/reinkalv-flyttet-inn-i-sauefjoeset/a/10124316/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å lurer på om en hund faktisk har klart å felle en frisk og rask rein, og begynt og spist på den uten at reinen har klart å flukte...

Takk for fint svar :)

Ja, det var rett og slett helt grusomt. Noe av det jævligste jeg har sett.

Det har ingenting å gjøre med bortforklaringer, ansvarsfraskrivelse eller rettferdiggjøring. Som jeg presiserte i første innlegget mitt er dette rett og slett forferdelig.

Jeg syns det er interessant å vite hvordan dette kan ha vært mulig. Vil ikke flokken passe på ungene sine? Kunne dette ha skjedd med en frisk unge? Kan ungen ha vært uten mor og kanskje blitt forlatt? Har ungen vært skadet? Eller vil en relativt liten hund klare å jage en unge vekk fra flokken, drive den til utmattelse og spise av den uten at den klarer å flykte?

Her er en artikkel om en reinkalv som lå alene og forlatt. Moren var død og resten av flokken hadde dratt videre. Denne saken endte godt - bonden fant kalven og tok den inn. Men den kunne fint endt i en lignende situasjon som den over:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/reinkalv-flyttet-inn-i-sauefjoeset/a/10124316/

Mitt poeng er at dette ikke hadde skjedd hvis hundeeieren hadde passet på hunden sin. Ingen hund skal spise levende reinsdyrkalver uansett reinsdyrkalvens forhistorie. Hvis man er opptatt av hvordan reinsdyr forholder seg til sykt eller skadet avkom, er det en litt annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at dette ikke hadde skjedd hvis hundeeieren hadde passet på hunden sin. Ingen hund skal spise levende reinsdyrkalver uansett reinsdyrkalvens forhistorie. Hvis man er opptatt av hvordan reinsdyr forholder seg til sykt eller skadet avkom, er det en litt annen debatt.

Nei - akkurat denne grusomme hendelsen hadde ikke skjedd. Men om det faktisk var slik at reinkalven var forlatt eller syk så hadde den antagelig lidd en annen akkurat like ille skjebne (nei, det rettferdiggjør likevel ikke det som skjedde) - med midre den tilfeldigvis hadde blitt oppdaget før den sultet i hjel eller et rovdyr fikk tak i den... :(

Jeg mener det er snevert å kun ønske å se på en meget liten del av problemet, og jeg syns det er rart å ikke ønske å finne ut hva som har skjedd. Det skulle ikke mye googling til for å finne ut at dødstallet på reinkalver er meget stort. Klima, matmangel (hovedsakelig) og rovdyr er problemet.

Denne gangen var det en hund som tygde på reinungen, men tenk hvor mange reinunger som lider samme skjebne. Ufattelig trist å tenke på :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nyttet ikke å jage den vekk, prøvde han å fange den inn?

Ville fanget inn bikkje kreket å levert det hos polisen.

Det står at hunden oppførte seg aggressiv rundt kalven, så sikkert derfor? :huh: Ville vel forsvare byttet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan fint ta friske rein. En jeg kjenner mistet nylig en drektig simle til en løs elghund. Simla var ikke svak eller noe nei, elghunden jaget i flokken og tok den. Så at hunden i artikkelen har tatt en kalv kommer ikke overraskende på meg ihvertfall. Jeg blir så sint på folk som ikke kan holde hundene sine i bånd! Og ikke får eierne svi eller noe heller, når man ikke får fanget inn/skutt hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen av oss, vil vi gjerne "snakke" om ulike årsaker til hvordan dette kunne skje, det er ganske tydelig at det er mangel på båndtvang som er hovedårsaken til dette, men det er første gang jeg hører om dette (hund spiser på levende, store dyr) og jeg får mange tanker/spørsmål i hodet. Skjønner ikke hva det er som er så dumt med å stille ulike spørsmål i en slik sak, Labb. Det er jo relevant til denne saken siden det handler om dette.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...