Jump to content
Hundesonen.no

Dine topp 5 favorittraser!

Recommended Posts

Denne listen er basert på utseendet til de nevnte raser. 

1: Siberian husky. En pen sh er noe av det flotteste som finnes i hundevei..❤️ Men selv om jeg er begeistret for både reinskav og pinnekjøtt, så blir det mindre styr om jeg kjøper de nevnte produkter selv, ferdig slaktet, enn om hundene nedlegger de..

2: Azawakh. Utrolig flotte hunder og hadde jeg bodd i 'hutaheiti' uten naboer, så hadde rasen absolutt vært under vurdering. 

3: Skotsk hjortehund. En rase jeg har hatt lyst på i mange år, nydelige hunder! Men med 'halv' forventet levealder og en del helsemessige utfordringer, så blir det nok bare med tanken. 

4: Bullterrier. Har også stått på 'ønskelisten' i mange år meeen..jeg vil være rimelig sikker på at det er samme antall hunder hjemme , ved hjemkomst, som da jeg dro..

5: Dogo argentino. Her har jeg dog berettiget mistanke om at man bør se litt stort på eventuell svinn i bestetningen..mao; jeg tror ikke dette er hunder som egner seg i flokk. 

Edit; aj... bare fem..? Sniker med en rase til..glatthåret foxterrier..flotte men for 'heite' for min smak. 

Saarlos, sibbe, malle, schäfer og borzoi tror jeg det må bli. :ahappy:

Kommer helt ann på hvordan fremtidig hundehold ser ut om noen av de blir aktuelle. Jeg trives svert godt med terv og pyrre. Minst sannsynlig er mallen, med mindre jeg skulle ramle over en utypisk blomst til omplassering eller noe. :P

• Like 1

Border collie - fordi de er så bra når de er bra 

Shetland sheepdog - får mer og mer sansen for dem, skikkelig små arbeidsjern når de har rett hode (skulle bare ønske de kom med mindre pels)

Golden fra jaktlinjer - mest fordi jeg savner tolleren :P

Faraohund - fordi de er pene, rare og kule

Cocker fra jaktlinjer - For de jeg kjenner er små forvirra lykkepiller :)

Jeg er så sær når det gjelder hunderaser :P Men andre raser enn presaen som jeg synes er fine og kunne tenkt meg å hatt er..

Cane corso

ee689820fd77af09c1e7aa1792329527.jpg

Standar amerikansk bulldog 

hogt2_1_.jpg

Pittbull

2df45eb2ea90267280303f6ba7407c2c.jpg

Greyhound 

rase_362_1.jpg

Dogo argentino 

dogo-argentino-300x300.jpg

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen

1. Lundehund

lundehund.jpg

Er skeptisk til helsetilstand og levealder, men syns det er herlige hunder. Syns historien deres er fascinerende og at krysningsarbeidet er veldig spennende å følge med på. Er nok den rasen på listen det er størst sannsynlighet for at jeg kommer til å eie i relativ nær framtid (eventuelt en blandig i regi av krysningsarbeidet). 

2. Storpuddel

storpuddel.jpg

Jeg er helt forelsket i storpudler. Alle jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt og det er en type hund jeg liker veldig godt. Det negative er pelsstell - jeg vet rett og slett ikke om jeg orker. Jeg liker å stille ut også og å holde en puddel i full utstillingsklipp virker som veldig mye arbeid på meg. 

3. Boston Terrier

bostonterrier.jpg

Herlige, morsomme, kule hunder som er med på det meste.

4. Mops

mops.jpg

De har så utrolig herlig gemytt! Jeg drømmer om å ligge på sofaen med min egen lille kosemops som aldri får nok kjærlighet. Men, jeg er veldig skeptisk til helsetilstand og livskvalitet. Jeg vet at det fins mange dyktige oppdrettere som tar helseproblemene i rasen på alvor, men det er et must for meg at hunden i minste fall skal klare en vanlig fjelltur på noen timer uten større problem.

5. Amerikansk Akita

americanakita.png

Rett og slett fordi de er helt utrolig vakre hunder! De har dessverre ikke et gemytt som passer inn i mitt hundehold nå, så sånn sett er det nok den rasen på listen det er minst sannsynlig at jeg kommer til å eie, men se på den da! Nydelig! 

Listen hadde sett annerledes ut om jeg kunne tatt med min egen rase ja - sannsynligvis kommer jeg alltid til å ha en Schipperke i hus. Det er virkelig drømmerasen for meg :wub:

1. Saluki

2. Borzoi

3. Podenco ibicenco 

4. Italiensk mynde

5. Luzernstøver 

Edit: jeg måtte forandre på lista, for jeg fikk ikke med meg at vi bare skulle ta med raser som vi ikke har hatt. De fire første på lista er raser jeg godt kunne hatt! Og hvertfall én av dem skal jeg få i relativt nær framtid :D Mens den siste må jeg begynne å jakte for å kunne ha, og det er ikke så veldig aktuelt. 

1. Labrador (jaktlinjer)
2. Golden retriever (også jaktlinjer)
3. A. Kelpie
4. Korthåret vorsteh
5. Schæfer (brukslinjer.

Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge, annet enn at jeg foretrekker retrievere.

Tjaaa,ikke har eid.. Irsk ulvehund,Ovtcharka,Bull terrier,Rottweiler og St.Bernard tenker jeg i kveld:)(StorPuddel hvis de kom m noen som tok pelsstellet)

Herreguuud, så utrolig vanskelig å bare velge ut 5 stk. Jeg vil jo ha så mange:wub:

Men i ikke prioritert rekkefølge må det bli:

*Mellompuddel.

*Saluki

*Coton De Tulear

*Yorkshire Terrier

*Pomeranian

*Wippet

Mine topp 5 hunderaser ☺️

* Engelsk springer spaniel: grunnet dens mange bruksområder, og fantastiske utseende! kommer nok til å bli en fremtidig hund her i huset!

*engelsksetter: deres måte å være på, og flotte personlighet!

*vorsteh strihår: jaktlysten og energinivået på disse er noe jeg synes er fantastisk! 

*flatcoated retriever: deres fantastiske personlighet og glede, pluss deres utseende.

*labrador retriever: deres lekenhet, og egenskaper! 

Googla litt, og kom over denne, følte liksom for å svare da, 3 år senere 😂

1. Border Collie - Arbeidsjern uten like, milde og lærevillige. Utseende er jo heller ingenting å klage på! 

2. Chodsky Pes - Fordi omg har dere sett hvor ekstremt nydelige disse hundene er? Gode brukshunder er de også, samt flotte familiehunder! Liker også at rasen ikke er ekstremt stor og kjent av alle. 

3. Nova Scotia Duck Tolling Retriever - Tolleren har liksom alltid vært en favoritt. Retrieverjakt er også noe som fenger meg litt. Gode familiehunder, og veldig gode hunder til brukshundesport! 

4. Jakt Golden Retriever - Mye av det samme som jeg liker med tolleren. Liker ikke utseende på den «vanlige» Golden Retrieveren, men Jakt Golden er helt sinnsykt pene. 

5. JaktLabrador/Chinese Crested - klarer ikke velge 😂 Liker CC fordi jeg godt kunne tenkt meg en mindre type hund i tillegg, disse er jo ekstremt søte og morsomme! Jaktlabb mye av samme grunnene til jaktgolden og toller, men liker at jaktlabben ikke har den pelsen som ALT fester seg til 😎

• Like 1

Jeg har jo en dumsnill og morsomt bearded collie. Men topp 5 raser utenom han kan være følgende 

Langhåret collie: pene og virker enkle hunder 

Dalmatiner: de ser både pene og ser morsomme ut

Settere: vansklig å velge hvilken type, men utrolig pene hunde som også virker dustete snille og gode fuglehunder. 

Engelsk springer spaniel: allround hund med flott utseende. 

Schapendoes: praktisk str. Veldig morsomme. 

Topp 5 som man ikke har eid før...

Vanskelig! Men jeg prøver.

1. Schäfer. Drømmehunden på så mange måter. Men uaktuelt på grunn av mange flere. Mest fordi det virker som at det er utrolig vanskelig å finne en som er riktig skrudd sammen både når det gjelder helse og gemytt.

2. Airedale. Men jeg orker ikke en napperase. 

3. Riesen, se pkt 2.

4. Vorsteh. Alle som jeg har møtt har vært superflotte, men jeg er overhodet ikke egnet til en slik type hund dessverre.

5. Grand Danois. Fantastisk vakre, og alle jeg har møtt har vært supertrivelige. Men jeg skal aldri skaffe meg hund som jeg ikke har forutsetninger til å holde igjen fysisk uten problemer. 

Akkurat nå, Woola skrev:

5. Grand Danois. Fantastisk vakre, og alle jeg har møtt har vært supertrivelige. Men jeg skal aldri skaffe meg hund som jeg ikke har forutsetninger til å holde igjen fysisk uten problemer. 

Etter å ha truffet på noen sånne, altså hunder der eier fysisk har store problemer med å holde igjen eventuellt må surre båndet rundt tre/lyktestolpe der det er tilgjengelig, så skulle jeg ønske flere tenkte som deg.. Båndtvang er null verdt hvis du faktisk ikke greier å holde bikkja igjen.. Jeg klarer meg godt uten denslags 'spennende' møter, der man med hjertet i halsen passerer og håper at båndet på utysket holder..

• Like 1

Akkurat nå, QUEST skrev:

Etter å ha truffet på noen sånne, altså hunder der eier fysisk har store problemer med å holde igjen eventuellt må surre båndet rundt tre/lyktestolpe der det er tilgjengelig, så skulle jeg ønske flere tenkte som deg.. Båndtvang er null verdt hvis du faktisk ikke greier å holde bikkja igjen.. Jeg klarer meg godt uten denslags 'spennende' møter, der man med hjertet i halsen passerer og håper at båndet på utysket holder..

Jeg skulle ønske hele verden tenkte slik... 🙄

Min kan være totalt idiot i passeringssituasjoner, og det er vanskelig å vite på forhånd hvem eller hva han klikker på. Så jeg snur dersom jeg ser noen komme med en svær Dogo eller lignende. 

Ikke fordi jeg er redd hunden deres, som de ofte beskylder meg for, men fordi jeg ikke stoler på at de greier å kontrollere den fysisk.

Jeg har sett ei dame ligge på asfalten med beina i spenn etter en fransk mastiff og en mann som surra dogoen sin rundt omtrent alle lyktestolpene i lysløypa. At folk gidder sier jeg bare. Det kan godt hende at det er de andre bikkjene som yppet, men hvis du ikke klarer å få med din egen hund så har du tapt i min bok.

Jeg bor i et nabolag med ei lita dame som går tur med en svær Schäfer, og hun får bare passere dersom den andre hunden går forbi. Hvis den andre hunden legger seg ned, så har hun ikke sjans å få schäferen av flekken. Da hagler det skjellsord fordi «du gjør det mye vanskeligere for meg».

Om jeg så har lyst å stå på skateboard i flagrende rosa kjole med ti JRT på slep forbi deg, skal du fortsatt greie å kontrollere bikkja di, nek!!!!

• Thanks 2

3 minutter siden, Woola skrev:

Jeg skulle ønske hele verden tenkte slik... 🙄

Min kan være totalt idiot i passeringssituasjoner, og det er vanskelig å vite på forhånd hvem eller hva han klikker på. Så jeg snur dersom jeg ser noen komme med en svær Dogo eller lignende. 

Ikke fordi jeg er redd hunden deres, som de ofte beskylder meg for, men fordi jeg ikke stoler på at de greier å kontrollere den fysisk.

Jeg har sett ei dame ligge på asfalten med beina i spenn etter en fransk mastiff og en mann som surra dogoen sin rundt omtrent alle lyktestolpene i lysløypa. At folk gidder sier jeg bare. Det kan godt hende at det er de andre bikkjene som yppet, men hvis du ikke klarer å få med din egen hund så har du tapt i min bok.

Jeg bor i et nabolag med ei lita dame som går tur med en svær Schäfer, og hun får bare passere dersom den andre hunden går forbi. Hvis den andre hunden legger seg ned, så har hun ikke sjans å få schäferen av flekken. Da hagler det skjellsord fordi «du gjør det mye vanskeligere for meg».

Om jeg så har lyst å stå på skateboard i flagrende rosa kjole med ti JRT på slep forbi deg, skal du fortsatt greie å kontrollere bikkja di, nek!!!!

Som jeg ser det så er det knekkende likegyldig om det er min lille hund som er utagerende i bånd. Uansett så er det den store hundens eier som har ansvaret for å greie å holde sin hund igjen. Om min chi på 2,5 kilo skulle komme seg løs, utgjør den overhodet ingen fare, for hverken den andre hunden eller eieren. Med 'normal' tannstatus for rasen ( som er sørgelig dårlig) så er det vel høyst usannsynlig at hverken den andre hunden eller eieren får så mye som et lite skrubbsår.. 

Den andre eieren kan uten problemer vippe min hund vekk med å bare løfte foten mens en angripende hund på 40-80 kilo kan utgjøre en reell livsfare for både min hund(er)  og meg. 

Forumet fortsetter under annonsen