Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte går du til tannlegen?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg ble kvalm av å lese denne tråden :( Jeg har så tannlegeskrekk at jeg virkelig sliter hos tannlegen. Jeg tør ikke la være å gå sjeldnere enn en gang i året, for jeg er så redd for at eventuelle problemer blir større enn de må være, men det er forferdelig. Jeg var i høst, boret, hylte, gråt og hyperventilerte og måtte holdes nede av tannpleier :P Men det er jo bare en av de tingene i livet man må gjøre ... Fader ass. Hvis jeg blir skikkelig rik skal jeg legge meg i narkose og bytte ut alle tennene med porselen, og bli liggende i narkose til det ikke gjør vondt lenger.

Men du, får du ikke beroligende for dette? En sobril eller to, evt valium ville ha gjort tannlegebesøket mye lettere for deg. Å ligge som en livredd, spent strikk i tannlegestolen gjør jo ikke sakene bedre.

Flink er du dog, som likevel går til tannlegen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kommer helt an på kosthold, tannkvalitet og renhold av tennene. Det er ikke spesielt dyrt å gå en gang i året for en sjekk og gå ut uten noe mer enn "null hull" Derimot blir det fort veeeeeeeeeldig dy

Jeg har også tannlegeskrekk, så da jeg avlyste timen min i 2013 som jeg ble innkalt til, sa de at de regnet med jeg tok kontakt selv. Men med tannlegeskrekk var ikke det bare bare. Jeg klarte omsider

Tannlegen min sa også noe om at spyttkvalitet, hull og tannstein henger sammen. Jeg har visstnok "veldig bra spytt " for jeg har hverken hull eller mye tannstein Og jeg har naturlig veldig gule tenn

Så flink du er som klarer å gå en gang i året tiltross for din frykt @Aya! De fleste som er redd, vil ikke forholde seg til det og fortrenger det og da ender det jo opp med dårlige tenner og masse behandling tilslutt.

Synd det er så mange som er så redd. I disse dager skal det ikke være vondt å gå til tannlegen med all den bedøvelsen og hjelpemidler de har. Det viktigste er å finne en tannlege man er komfortabel med. Jeg syns jo ikke det er gøy å dra dit, skulle gjerne ha sluppet, men jeg er ikke redd.

Men du, får du ikke beroligende for dette? En sobril eller to, evt valium ville ha gjort tannlegebesøket mye lettere for deg. Å ligge som en livredd, spent strikk i tannlegestolen gjør jo ikke sakene bedre.

Flink er du dog, som likevel går til tannlegen. :)

Søtnoser! Takk for ros! Jeg kan få beroligende (de vil vel egentlig helst at jeg tar det, hehe, for jeg er en NOKSÅ brysom pasient), men jeg vil ikke ha. Jeg driver egenterapi gjennom eksponering, og jeg innbiller meg at det går bittelitt bedre for hver gang. Jeg har gått mye til tannlegen opp igjennom, har trukket en drøss tenner og hatt regulering, og jeg har aldri vært redd tidligere. Men, hadde en skikkelig dårlig opplevelse som endte med en mest sannsynlig bristet/brukket kjeve og noe greier, og etter det har det gått dårlig.

Jeg tror at så lenge jeg klarer å komme meg til tannlegen og gjennomføre besøket, så er det bedre å ikke dope meg ned - for det er jo en terapi i det. Men jeg får alltid omtrent syvdoble doser bedøvelse og blir sendt til spesialist bare jeg skal noe mer enn å ta bilder omtrent :P Dere er fine da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt tannlegen fra ******* som skoletannlege hadde jeg fullstendig tannlegeskrekk, noe som førte til at jeg ikke gikk til tannlege på ca 17 år.

Til slutt måtte jeg, da jeg hadde betente visdomstenner.

I tillegg har jeg TMD, som gjør at jeg gnisser tenner til de brekker.

Pga det brukte jeg over 40 000 på å bygge opp igjen tenner, trekke visdomstenner og reparere noen hull.

Nå har jeg funnet en tannlege jeg er sånn passe trygg på.

Så nå går jeg en gang i året til vanlig sjekk, og ellers ved behov dvs her gang jeg har gnisset en tann i fillebiter.

Hittil i år har jeg brukt i overkant av 9000 kroner pga sykdommen.

Sure penger, men sånn er det bare.

Prøvde å søke NAV om støtte, men der holdt jammen ikke diagnosen fra Ullevold gitt.

Fikk dekket en bittskinne, men ikke "vedlikehold" av tennene pussig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva var det egentlig med de skoletannlegene før i væla? :o Fyttirakkern for noen utgaver av tannlege-rasen og de hadde jo svart belte i å dytte på småunger tannlegeskrekk. Makan. :mad:

Hadde akkurat en slik en da jeg var liten også. Han var så ille og beryktet at mine foreldre bestemte at vi skulle bruke privat tannlege i stedet for han der. Det er kanskje derfor jeg heller aldri har hatt tannlegeskrekk og sitter og nynner for meg selv i stolen når jeg er der :lol:.

Jeg har stort sett, etter at jeg ble voksen, bare vært til tannlege når det har vært noe, som tannpine eller tenner som har brukket, men nå har jeg endelig funnet et tannlegekontor her jeg bor og bedt om at jeg blir kalt inn en gang i året. Det er jo teit å bare gå og vente liksom.

Litt morsomt var det jo at rett etter at jeg hadde lest starten på denne tråden, så tikket det inn innkalling til time gitt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy! Ja, DET er lenge siden det! :lol:

8-9 år kanskje? Sist jeg var til tannlegen, satte jeg meg pent ned på venterommet.. I ca 5 min, før jeg løp ut med tårer i øynene og hyperventilering.. Siden har jeg ikke vært der..

Hadde ett hull som jeg kjente, men det ble fikset i narkose (for noe annet), for medisineringa jeg skulle gå på i ettertid kunne ødelegge tenner helt. Ellerno, det er en stund siden det og :lol:

Burde ha tatt turen igjen, men.. blir kvalm, svimmel og knyter seg skikkelig i magen bare ved tanken, så lurt å lese tråden rett før jobb! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det med at folk med god tannemalje har mørkere farge på tennene mens de med hvite tenner har dårligere emalje er nok en sannhet med store unntak. Folk med emaljeskade (enten medfødt eller pga dårlig kosthold/coladrikking) har jo uten unntak gule tenner, fordi emaljen er borte. Søstra mi har feks medfødt emaljefeil, så tennene har flekkvise områder som er helt gule.

Det er snakk om den egentlige fargen på tennene, ikke farge som kommer som følge av misfarging, skader og liknende.

Mente ikke å skrive det som en sannhet, men har hørt fra to tannleger at det ofte er en sammenheng (men for all del, det behøver jo ikke å være basert på noe mer enn deres egen erfaring) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og bestilt meg time :P Og med en gang jeg bestilte time fikk jeg skikkelig ising i tanna når jeg spiste, så håper ikke at jeg har hull! :/ Må vente to uker uansett på å finne det ut.

Jeg tror helt seriøst at det er hull og elendighet overalt jeg.... Med en gang den innkallingen kommer :| .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen anbefaler jo at man går hver år, men er det virkelig nødvendig, eller prøver de bare å tjene penger ved å si det? Man hører jo stadig vekk om de som ikke har vært hos tannlegen på flere år som likevel kommer ut med null hull.

Jeg har sinnsykt med tannlegeskrekk, men går likevel til tannlegen hvert år, en gang i året, for jeg tør ikke la være. Skrekken er at det skal ligge uhumskheter og ulme i tennene mine som vokser seg til store, fæle hull, hvis jeg ikke går dit regelemessig og får det sjekket. Det er en tanke jeg ikke fikser, så selv om jeg er livredd, så går jeg dit regelmessig.

Har funnet meg en veldig snill og sympatisk tannlege som er ekspert på folk med tannlegeskrekk, så jeg kunne ikke fått noen bedre der. Kunne ikke tenke meg å bytte henne ut!

Heldigvis har jeg sjelden hull i tennene (grøss og gru hvis jeg ikke hadde hatt sånne tenner...!!), så det går mange år mellom hver gang jeg har hull. Jeg er som regel bare inn til en rask kontroll og så rett ut igjen uten å måtte gjøre noe mer enn å skrape litt tannstein bare. Får av en eller annen grunn alltid tannstein bak fortennene nede i underkjeven. Bare der.

Jeg måtte inn til tannlegen utenom dette årlige besøket for noen få år siden, da jeg brakk av en bit av fortanna, og måtte inn til fiksing av den flere ganger. Flere ganger fordi den lille hjørnebiten knakk av på nytt og på nytt. Til slutt måtte det settes på en kunstig porselenstann, som holdt. For å fikse dette, måtte jeg altså til tannlegen flere ganger utenom den vanlige kontrollen pr år. Men det er heldigvis ikke vanlig. Det var ikke gratis heller, da jeg bruker en litt dyr klinikk i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen anbefaler jo at man går hver år, men er det virkelig nødvendig, eller prøver de bare å tjene penger ved å si det? Man hører jo stadig vekk om de som ikke har vært hos tannlegen på flere år som likevel kommer ut med null hull.

Min tannlege sa at jeg bare trenger å gå til tannpleier en gang i året, og det er rimeligere.

Blir det oppdaget noe av tannpleier, kan han/hun sette opp time hos tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan få dekket eventuelle utgifter om man går på medisiner som fører til munntørrhet?

Her er hva det står hos HELFO ( http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/diagnoser-og-tilstander-som-kan-gi-rett-til-stonad-til-tannbehandling.aspx#.VO8R1PlwsXQ )

10. Hyposalivasjon (munntørrhet)

Dersom tannlegen kan dokumentere med kliniske funn over tid at du lider av munntørrhet, og at dette har medført flere hull i tennene, kan du ha rett til noe stønad fra HELFO. Tannlegen må ha observert og dokumentert tilstanden i minst ett år før du kan få stønad. Ved svært forhøyet kariesaktivitet kan det gjøres unntak fra observasjonstiden hvis spyttproduksjonen er lavere enn de grensene som fremgår av rundskrivet.

HELFO yter først og fremst stønad til konserverende tannbehandling (fyllinger og fyllingsmaterialer) for påførte kariesskader. Dersom tenner går tapt, kan du også få stønad til tannprotetisk behandling for de tapte tennene.

Du må selv betale egenandel for behandlingen, i tillegg til mellomlegget mellom tannlegens pris og folketrygdens takster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tannlege sa at jeg bare trenger å gå til tannpleier en gang i året, og det er rimeligere.

Blir det oppdaget noe av tannpleier, kan han/hun sette opp time hos tannlegen.

Hva er forskjellen og hvor bestiller man time hos tannpleier i såfall? Er det mye billigere? Jeg går til studenttannlege nå, så det er jo litt billig. Ellers fant jeg også en tannlege som hadde gratis sjekk og deretter 20-25 % studentrabatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...