Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelagde julegaver


Stine
 Share

Recommended Posts

Vi har en familie som har "alt", så jeg tenkte jeg skulle være litt kreativ å lage noe spiselig til dem til jul. Det her gjelder da foreldrene og besteforeldrene våre. Tenkte å lage fløtekarameller (ikke til besteforeldrene, de har litt dårlig tenner :P ) Troika, Mozartkuler og hjemmelagd marsipan. Pakker dem inn i litt cellofan med en fin sløyfe rundt og legger dem oppi en fin kurv som jeg pakker papir rundt. De får noe kjøpt noe itilegg. Hadde dere syntes det hadde vært alright? Eller blir det bare "gjerrig" og tullete? Jeg elsker å få hjemmelagde gaver ihvertfall (særlig strikkasokker!) og jeg hadde satt pris på noe spiselig, det får man jo brukt opp ihvertfall, istede for å få noe man egentlig ikke trenger som står og støver ned.

Tenker kanskje på å prøve meg på hjemmelagd Baylies og, men får se om det er noe jeg får til :P Andre tips?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt fantastisk ut, jeg! :heart: Det opplegget med å drive og kjøpe så mye til hverandre synes jeg ingenting om, men det at noen gidder å bruke av tida si på å lage noe, det er jo ekte verdi i det! Og når det forsvinner "av seg sjøl" også, så er det jo enda bedre. :flowers:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekepølser :) Gøy å lage, og litt "ordentlig" gave...

Åh! Er det vanskelig? Tar det lang tid (både selve laginga og tørking)? Trenger man noe spesielt utstyr eller ingredienser som kan være vanskelig å få tak i? Har du noen oppskrift? Kjenner at dette fikk jeg veldig lyst til å gjøre! (Men er litt usikker på om studenthybelen min egner seg som arena for et pølsemakeri.)

Edit: Leste litt her http://www.matoppskrift.no/artikkel/Spekepoelser-en-gammel-tradisjon#axzz3GnGpSfdr

Det er jo ikke uoverkommelig, men jeg får ikke gjort det her jeg bor nå. Mamma og pappa har kjøttkvern, så kanskje jeg kan gjøre det hos dem en gang. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at dette fikk jeg veldig lyst til å gjøre! (Men er litt usikker på om studenthybelen min egner seg som arena for et pølsemakeri.)

Kjenner at jeg gleder meg VELDIG til desperate snaps fra en isterinnklint Ingvild med pølser hengende fra alle utstikkende ting i leiligheten, og dernest fortvila skrubbing med lut for å bli kvitt lukta. :D:lol::teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde små sett med pickled-chilli, mango chutney og sukker/kryddermix. Alle i glasskrukker, med små merkelapper og en liten forklaring på hvordan de skulle brukes.

Ble godt mottatt :)

Har både gitt og fått sånn hjemmelagde godteri, og digger det. Brente mandler er også godt i sånne blandinger. Brente mandler :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg lager ofte spiselige gaver til " de som har alt". I fjor lagde jeg troika, salte mandler, sjokoladetrøfler, marsipankuler med bailys og hvit sjokolade trekk. Putter de i små glasskrukker eller norges glass. Det har vært veldig populært!

Tidligere år har jeg tørket traktkantareller, laget fløtekarameller, krydder oljer, vinedikk, sukketøy, egenprodusert såpe og badesalt.

Jeg liker sånne gaveposer i papir, sleng med en pose god kaffe eller te i løsvekt, en pakke servietter, stearinlys eller en flaske vin, så har du verdens beste gavepakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Er det vanskelig? Tar det lang tid (både selve laginga og tørking)? Trenger man noe spesielt utstyr eller ingredienser som kan være vanskelig å få tak i? Har du noen oppskrift? Kjenner at dette fikk jeg veldig lyst til å gjøre! (Men er litt usikker på om studenthybelen min egner seg som arena for et pølsemakeri.)

Edit: Leste litt her http://www.matoppskrift.no/artikkel/Spekepoelser-en-gammel-tradisjon#axzz3GnGpSfdr

Det er jo ikke uoverkommelig, men jeg får ikke gjort det her jeg bor nå. Mamma og pappa har kjøttkvern, så kanskje jeg kan gjøre det hos dem en gang. :D

Nei, finnes ikke vanskelig. Men de må jo henge og speke seg på et passe kjølig og luftig sted (et uoppvarmet rom med vidu på gløtt duger, om man ikke har uthus)

Man trenger strengt tatt bare en pølsetut til kjøkkenmaskinen/kjøttkverna. Også tarm. Kroktarm får du i vanlige butikker (mega, meny) Da blir det morrpølser med spiselig skinn. Ellers får man alt av kunsttarm i en nettbutikk som jeg ikke husker navnet på i farta (popper opp om man googler pølsetarm)

Selve pølseproduksjonen er ikke mer avansert enn å kverne og blande kjøtt + å stappe pølsene. Veldig koselig å drive med, egentlig :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, finnes ikke vanskelig. Men de må jo henge og speke seg på et passe kjølig og luftig sted (et uoppvarmet rom med vidu på gløtt duger, om man ikke har uthus)

Man trenger strengt tatt bare en pølsetut til kjøkkenmaskinen/kjøttkverna. Også tarm. Kroktarm får du i vanlige butikker (mega, meny) Da blir det morrpølser med spiselig skinn. Ellers får man alt av kunsttarm i en nettbutikk som jeg ikke husker navnet på i farta (popper opp om man googler pølsetarm)

Selve pølseproduksjonen er ikke mer avansert enn å kverne og blande kjøtt + å stappe pølsene. Veldig koselig å drive med, egentlig :D

Dette er helt klart et prosjekt jeg skal ta med pappa en gang det passer seg! De har jo alt som trengs. Til og med stabbur. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et par gaver til min far, som er typen som har ALT. Han er rett og slett vanskelig å kjøpe gave til, så jeg prøver å være litt kreativ og heller lage noe. Ikke noe avanserte greier, mest sjokolade og den slags. Det virker som han setter veldig pris på det, så da kommer jeg nok til å fortsette med det.

Tar gjerne imot tips, men det må være ting som er forholdsvis enkelt og billig å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde endel venninnegaver i fjor som virkelig slo an - men de var ikke direkte hjemmelagde da.

Kjøp et stort norgesglass, pynt med et koselig bånd og fyll opp med smågodt. Skriv en lapp og heng på: "Oppskrift på perfekt hjemmekveld. Ingredienser: En koselig dvd. Et teppe. En sofa. Fyr på peisen. Tre-fire håndfuller snop fra krukken. Blandes godt sammen og nytes."

Jeg lagde også noen kake-på-glass: http://sukkerfeen.com/2011/12/17/arets-mest-sjarmerendejulegave-smaker-himmelsk/ - og du kan lage norgesglass med hjemmelaget kornblanding i f.eks. Det er koselig!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nå fikk jeg lyst til å lage pølser! Men nei, hjemmelagede spiselige (eller uspiselige) gaver er ikke gjerrig. Det er ikke spesielt billig å lage konfekt ol!

Fikk lyst til å gjøre litt sånn selv. Hmm...

Du som har tilgang på masse melk, må jo lage OST :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne avanserte varianter er sikkert en egen vitenskap, men de enkleste er fort gjort på kjøkkenbenken (ferskost og feta + brunost av mysen) marinert feta og brunost er jo velegnet som innpakket gave og :)

Stilig - har aldri tenkt over at det går. Kanskje sjekke opp litt, fetaost hadde vært utrolig gøy å gi bort til mamma foreskempel. Er ikke så mange jeg gir gaver til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår første var 3 år så laget jeg 24 små collager (Picasa, men kunne like gjerne brukt en fotobutikk for å fremkalle istedet) med bilder av henne og hele familien som jeg laminerte og pakket inn. Etterhvert som advent skred frem så ble det til et A5 fotoalbum (ved hjelp av hullemaskin og to ringer til å holde det hele sammen). Det var kjempepopulært og hun er fortsatt veldig glad i albumet sitt (og ønsker påfyll med nye bilder).

Jeg laget et til vår yngste også, men ta fremkalte jeg bare bildene og klippet de i ulike former som jeg festet på fargete ark som var delt til A5. Laminerte, laget hull og festet sammen med to ringer.

Jeg kunne tenkt meg å gjøre noe lignende igjen, men det kan tenkes at 24 ark blir litt mye når det er snakk om påfyll.

Quoter @Helianthus sin adventspakke

Dette er planen for min julegave til ihvertfall lillebror og lillesøster :) Tenkte de skal få 2 bilder hver (1 på hver side) laminert i A6 størrelse så får de en fin mappe til å sette inn bildene i på julaften. Begge ungene har så mye leker og klær at denne ideen var mye bedre enn å gi det "alle gir" :P Så blir spennende å lage!

Skal til farmor imorgen og samle inn bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad for hjemmelagde karameller og brente mandler. Samme med hjemmelaget crüsli!

Og egentlig ganske mye annet hjemmelaget spiselig :)

Jeg hadde også blitt kjempeglad for strikkede ting som sokker og selbuvotter osv.

Burde virkelig vært flinkere til å lage mer slikt selv. Kanskje det blir noe sånt til mormor/morfar og svigerfar som vi mangler til (alt annet er allerede kjøpt og pakket inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å få til en helt hjemmelaget presangjul, men majoriteten i familien har visst verken til eller evner til sånt (i følge dem selv, altså). Men jeg blir uansett veldig inspirert av denne tråden :D

En jul sydde jeg sånne risfylte varmeputer til å varme i mikroen samtlige voksne og forklekjoler til alle jentene, og sparkebukse til en baby faktisk. Det tok vanvittig mye tid og planlegging! :P

Fotokalendre og fotobøker er også artig å lage, og besteforeldrene setter pris på sånt :)

@SiriEveline .. har du virkelig kjøpt alle gavene allerede, unntatt tre?? Jeg har ikke startet engang :shocked:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...