Gå til innhold
Hundesonen.no

History of the German Shepherd Dog in pictures


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Politiet sliter med å finne gode nok hunder. Det gjelder både malle og schäferhund. Fra mitt ståsted er ikke det merkelig overhode, da politiet ofte ikke får kjøpt/kjøper av de beste kombinasjonene el

Det jeg lurer på er følgende: Schäferens vinkler forklares med at rasen er en traver og at den er vinklet slik for at den skal kunne trave lenge. På Norsk og Nordisk så kan de jo trave i opptil en tim

Så rart - vet ikke om dette er bare schäferen, har ikke peiling har ikke sett mange videoer av travende hunder i slow motion, men denne hunden må jo være venstre-eller høyrehendt om dere skjønner - På

Posted Images

Hvorfor er skarphet en negativ ting hos vokt- og gjeterhunder?

Av de bildene jeg har sett her inne så ser jeg ikke så mange perfekte haser, siden du nevner det. Når det gjelder brukshunder så er ikke fargespillet så relevant heller.

Skarphet og nervøsitet er vel sjelden en god kombinasjon hos noen raser? Han nedarvet rett og slett dårlig gemytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarphet og nervøsitet er vel sjelden en god kombinasjon hos noen raser? Han nedarvet rett og slett dårlig gemytt.

Skarphet er ofte en nødvendighet for å gjøre den jobben man skal gjøre og hos visse raser forventer jeg faktisk at de har det, deriblant hos schæferen.

Nervøsitet er noe helt annet, og i tillegg så skal vi huske på at all arv påvirkes av to foreldredyr, ikke bare ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarphet er ofte en nødvendighet for å gjøre den jobben man skal gjøre og hos visse raser forventer jeg faktisk at de har det, deriblant hos schæferen.

Nervøsitet er noe helt annet, og i tillegg så skal vi huske på at all arv påvirkes av to foreldredyr, ikke bare ett.

Ja, selvfølgelig er skarphet en viktig egenskap, men det hjelper jo ikke en noe som helst når hunden bare gir avkom med dårlig mentalitet. Og ja, arv påvirkes av begge foreldredyra, men hunden ga konsekvent avkom avkom med dårlige nerver, uansett hvilken tispe han ble paret med.

For ikke å snakke om kryptorkide avkom...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig er skarphet en viktig egenskap, men det hjelper jo ikke en noe som helst når hunden bare gir avkom med dårlig mentalitet. Og ja, arv påvirkes av begge foreldredyra, men hunden ga konsekvent avkom avkom med dårlige nerver, uansett hvilken tispe han ble paret med.

For ikke å snakke om kryptorkide avkom...

At schæfere mangler tilstrekkelig med skarphet og konsentrasjonsevne er et stort problem i dag, der jeg helt enig med @Gråtass.

Når det er sagt så tror jeg ikke at @Tabris har kunnskap om disse detaljene om gamle schæfere, for meg virket det som at hun bare ville poste et bilde av en hund hun syntes hadde et tiltalende eksteriør, så dette er uansett ikke så relevant.

Når det er sagt så synes jeg ikke at den hunden var av god konstruksjon den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så synes jeg ikke at den hunden var av god konstruksjon den heller.

Av nysgjerrighet, hva er det du synes ikke var bra med den hunden, eksteriørmessig?

(Eller blandet du med bildet som Djervekvinnen la ut, det var den hunden Tuvane kommenterte).

Og vil du poste et bilde av en schäfer du synes har god konstruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din har et stort mankesøkk som er et stort problem på brukslinjene. Det kan når det blir for stort føre til en mindre sterk rygg. Det er en søt og lett hund, men hun har store eksteriør feil i forhold til hvordan en schäferhund skal være. Jeg har brukslinjer selv og liker hunder som er litt på den knappe siden. Jeg vil gjerne ha kort og rett rygg, ikke for avfallene kryss m.m. Men jeg synes det er viktig med gode knevinkler, ikke for steile overarmsvinkler og vi må passe oss for for store mankesøkk.

Mankesøkk har jeg faktisk aldri hørt om! Regner med dette er arvelig? I hvilken grad kan/vil dette påvirke hunden og er det noe man bør ta hensyn til når man har hunder med sånn? Prøvde å google mankesøkk, men fikk kun opp denne tråden her, så det var det ikke mye hjelp i. Kanskje det har et annet fancy navn på fagspråket.

Ellers er jeg veldig klar over at min hund har en del eksteriøre feil. Hun er ikke en "riktig" schäfer på verken den ene eller den andre måten. Men nå ble hun en gang sånn. Og siden hun ikke skal stilles og heller ikke avles på, så er det igrunnen ganske likegyldig for meg hvordan hun er eksteriørt så lenge det ikke påvirker henne helsemessig. Hun har den driven og energien jeg liker i en hund, og det er mer enn nok for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hva er det du synes ikke var bra med den hunden, eksteriørmessig?

(Eller blandet du med bildet som Djervekvinnen la ut, det var den hunden Tuvane kommenterte).

Og vil du poste et bilde av en schäfer du synes har god konstruksjon?

Nei, jeg tenkte på det du la ut.

Det jeg ser er bløte mellomhender (travende hunder skal ha en annerledes vinkel enn f eks en galopperende mynde), men så bløte mellomhender er en stor bidragsyter til slitasjeskader i de omkringliggende leddene og strukturene rundt. Overlinjen er sterkt fallende med lavt kryss, hunden er overvinklet bakpå og halen er ekstrem, både i tykkelse og lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte på det du la ut.

Det jeg ser er bløte mellomhender (travende hunder skal ha en annerledes vinkel enn f eks en galopperende mynde), men så bløte mellomhender er en stor bidragsyter til slitasjeskader i de omkringliggende leddene og strukturene rundt. Overlinjen er sterkt fallende med lavt kryss, hunden er overvinklet bakpå og halen er ekstrem, både i tykkelse og lengde.

Vil du poste et bilde av en schäfer du synes har god konstruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mankesøkk har jeg faktisk aldri hørt om! Regner med dette er arvelig? I hvilken grad kan/vil dette påvirke hunden og er det noe man bør ta hensyn til når man har hunder med sånn? Prøvde å google mankesøkk, men fikk kun opp denne tråden her, så det var det ikke mye hjelp i. Kanskje det har et annet fancy navn på fagspråket.

Ellers er jeg veldig klar over at min hund har en del eksteriøre feil. Hun er ikke en "riktig" schäfer på verken den ene eller den andre måten. Men nå ble hun en gang sånn. Og siden hun ikke skal stilles og heller ikke avles på, så er det igrunnen ganske likegyldig for meg hvordan hun er eksteriørt så lenge det ikke påvirker henne helsemessig. Hun har den driven og energien jeg liker i en hund, og det er mer enn nok for meg :)

Jeg vet faktisk ikke hva mankesøkk heter på fagspråket. Jeg lærte om det av en trønder og har vel derfor bare det trønderske uttrykket. Jeg har det også på den ene linjen min. Litt mer moderat enn hva din har det, men forsøker å ta hensyn til det i avl da det ikke gir en like sterk rygg som en hund med rett rygg har. Men det er vel gjerne hunder med litt høy manke som har det. Og det er faktisk sjeldent man ser eksteriørhunder med denne feilen. Jeg ble advart om at det på sikt kunne gi forkalkninger fordi det ikke er like stabilt der som med hunder uten. Jeg har til nå ikke opplevd på noen av mine at det har ført til problemer. Denne hunden har det blant annet - https://plus.google.com/photos/108100766957643704092/albums/5345694875931173265/5345695423802971010?banner=pwa&pid=5345695423802971010&oid=108100766957643704092

Jeg tok røntgen av ryggen på henne da hun var 9,5 år og det var ingen anmerkninger. så det tenger jo ikke bli et problem, men man trenger ikke å doble problemet i vider avl heller tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drømmer om schäfer, så drømmer jeg om en schäfer fra XO. Spesielt Aylar og Bris, kunne lett tatt med meg en av de hjem :wub:

Jeg har også møtt noen XO hunder og samtlige har vært trivelige og pent konstruerte hunder :-) Synes de ser sunne ut i kroppen (de jeg har sett)... Ellers helse aner jeg ikke noe om siden jeg ikke har satt meg inn i rasen og oppdrettet så det uttaler jeg meg ikke om ;-) Noe lyd derimot, men nå hater jeg lyd. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtt noen XO hunder og samtlige har vært trivelige og pent konstruerte hunder :-) Synes de ser sunne ut i kroppen (de jeg har sett)... Ellers helse aner jeg ikke noe om siden jeg ikke har satt meg inn i rasen og oppdrettet så det uttaler jeg meg ikke om ;-) Noe lyd derimot, men nå hater jeg lyd. hehe

Da har du sikkert bare møtt hunder over Wiska linjen, for på Wicca linjen er det omtrent ikke lyd

Edit: For jeg hater lyd selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke rasebeskrivelsen til schæfer foran meg, men står det at manken skal være markert så følger det også et søkk (man bruker bare ordet dip). En rase som har en slik beskrivelse er f eks grand danois, da man mener at overgangen mellom manke og rygg blir for brå uten dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke rasebeskrivelsen til schæfer foran meg, men står det at manken skal være markert så følger det også et søkk (man bruker bare ordet dip). En rase som har en slik beskrivelse er f eks grand danois, da man mener at overgangen mellom manke og rygg blir for brå uten dette.

Men vi ser jo mange hunder som ikke har dette og i mine øyne så ser en slik rygg sterkere ut.

For eksempel -

http://www.working-dog.eu/dogs-details/898997/C%C3%A4sch-vom-Haus-Salztalblick

http://www.working-dog.eu/dogs-details/963207/Bandit-von-der-Schusterei

http://www.working-dog.eu/dogs-details/63219/Felix-vom-Haus-Pixner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til dette så godt, men jeg tror ikke at dette er en konstruksjonsmessig forbedring nei. Det kan godt hende det er et trekk som er fremelsket av utstillingsbransjen i de raser hvor det er fremtredende overalt (og ikke minst nedfelt i standarden).

Dette dannes jo av at toppen av skulderbladene kommer over ryggtaggene, og det lille søkket som oppstår etter skulderbladene er det man refererer til som dip. Men, dette fører til en fremskutt skulder, og hos labradoren er den en alvorlig feil da hunden må ta byttet rett ovenfra og vertikalt, noe som medfører stor slitasje på nakke og skuldre.

Men igjen, forskjellige raser har forskjellige bruksområder og konstruksjoner, jeg ser bare ikke helt hva godt det skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nå synes jeg schæferen Sheik som @Gråtass (funker ikke tag'en) har ser peeen ut :-D Men har desverre ikke møtt han eller sett han live (og det er for lite bilder ute av han *hint hint*) ;-)

Sheik er mye finere i virkeligheten :wub: Han kunne jeg også lett tatt med meg hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...