Gå til innhold
Hundesonen.no

History of the German Shepherd Dog in pictures


Artemis
 Share

Recommended Posts

Synes de ser muterte ut selv, selv når de ikke er stilt opp, så synes jeg overlinja og krysset blir alt for hellende for meg. Og når de løper så ser det jo ikke noe bra ut, om man løfter blikket vekk i fra de lange stega, og heller kikker på overlinja og krysset..Foreløpig har jeg ikke sett mange schæfere som ikke ser slik ut i det hele tatt, alle schæfere har jo en antydning til det, fordi det er ønsket på rasen. Og det er ikke noe jeg selv liker, så derfor har jeg ikke schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Politiet sliter med å finne gode nok hunder. Det gjelder både malle og schäferhund. Fra mitt ståsted er ikke det merkelig overhode, da politiet ofte ikke får kjøpt/kjøper av de beste kombinasjonene el

Det jeg lurer på er følgende: Schäferens vinkler forklares med at rasen er en traver og at den er vinklet slik for at den skal kunne trave lenge. På Norsk og Nordisk så kan de jo trave i opptil en tim

Så rart - vet ikke om dette er bare schäferen, har ikke peiling har ikke sett mange videoer av travende hunder i slow motion, men denne hunden må jo være venstre-eller høyrehendt om dere skjønner - På

Posted Images

Tja.... for å sitere deg i innlegget til Tuvane ovenfor "så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan ha 2 tanker i hodet på en gang å forsøke å rette på ting før det blir et stort problem".

Jeg tror nok at "feffer-folket" er klar over at mange "feffere" ikke er optimale i f t "konstruksjon" og mentalitet. Jeg tror også at denne ensidige fokusen på "feil og mangler" skyter langt over målet siden det de facto også finns svært mange gode schäferhunder - hadde det ikke vært det ville man neppe sett så mange schäfere hevde seg blant tjenestehunder og i sivile hundesporter.

Som det er skrevet tidligere er schäferhunden kanskje den brukshundrasen med størst utbredelse, ikke bare her til lands men på verdensbasis (?). Å endre en rase med så stor utbredelse og variasjon vil nødvendigvis ta tid - og det er slett ikke sikkert at alle land er enige i at nettopp "deres" schäferhunder er de som trenger fornying.

Men hva er en god schæfer hund? Kan de ikke ha eksteriøre svakheter bare fordi det er en rase som er godt representert i hundesport? Hvor mange % av rasen er representert i hundesport sammenlignet med andre raser? Hadde vært litt interessant å sett % egentlig, da det vil gi et mye mer korrekt bilde å gjøre det lettere å sammenligne med mindre tallrike raser. Og hvis rasen hadde vært så bra, hvorfor er det da så mye negativt? Fordi folk bare på generelt grunnlag ønsker å sverte schæferhunden?

Selvsagt vil det ta tid, og selvsagt vil ikke alle være enige i at "deres" type trenger forandring, og det er jo der problemet ligger. Og ikke bare i at noen ikke vil, ofte så er det flertallet som ikke vil innse at det er noe galt også fortsetter det bare i samme retning. Og som sagt så er svaret ganske klart, også fra oppdrettere, ingen grunn til å forandre noe som fungerer, vell da er det jo jaggu ikke rart at ting ikke forandrer seg heller?

Jeg har selv flere ganger seriøst vurdert å kjøpe meg sch. Jeg har flere ganger vært nære å bestemme meg, brukt utallige timer på å sjekke oppdrettere, helse, linjer, mentalitet osv osv. Jeg vet at jeg relativt lett kunne fått meg en god brukshund, jeg synes mange bruksschæfere er veldig fine bikkjer, med unntak av en ting som går igjen hos så å si alle og det er svake ledd. Det er en rase jeg til stadighet faller tilbake på og som jeg virkelig ønsker meg, men hver gang så stoppes det av to ting: sannsynligheten for sykdom er avskrekkende (merk; sannsynlighet, ikke garanti) og det er svake ledd. Og ja, jeg synes det er et stort problem som burde vært hensyntatt, selv om de fleste ikke direkte har plager med det, i form av smerter eller betydelige handicap. Det betyr ikke at jeg ikke kunne ha kjøpt meg sch før de er "perfekte", for det kunne jeg lett, men jeg ønsker ikke å støtte det før det faktisk er noe som er i gang, før det er fokus på det, før det forsøkes å gjøre forbedringer. For forvandlingen skjer ikke over natten så mens man venter må man nødvendigvis gjennom et par som ikke er "perfekte", men da er det i det minste noe på gang og man er med på å støtter noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen er en fantastisk hund, det er det ingen tvil om, og jeg har personlig stor sans for dem. Når det er sagt, så er det hevet over enhver tvil at dagens konstruksjon (som fremheves, belønnes og opphøyes til noe bra) slettes ikke gagner hundene. En unghund av denne rasen er så lealøs bakpå at man nesten kan knipse dem rett ned.

Jeg synes personlig det er betraktelig mer alvorlig å ødelegge en så ekstremt bra hund med et så vidt arbeidsområde enn disse som avler uvettig på små selskapshunder (uten å hevde at det ikke er alvorlig), men ødelegger man rasen gjør man større skade enn når man fjerner nesen på en mops, schæferen brukes faktisk av veldige mange mennesker i det daglige på jobb og i tjeneste. Det er absolutt kritikkverdig, og jeg tror mye av årsaken til at folk reagerer såpass på schæferen er dens åpenbare problemer ift konstruksjon (per dags dato), samt at så mange av oss har et forhold til den som en fantastisk brukshund med en arbeidskapasitet som få andre hunder kan matche (og da tenker jeg på det vi i dag kjenner som brukslinjene).

For alle som er interesserte i hundens funksjonalitet og oppbygning så anbefaler jeg Rachel Page Elliots bok "Dogsteps".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en god schæfer hund? Kan de ikke ha eksteriøre svakheter bare fordi det er en rase som er godt representert i hundesport? Hvor mange % av rasen er representert i hundesport sammenlignet med andre raser? Hadde vært litt interessant å sett % egentlig, da det vil gi et mye mer korrekt bilde å gjøre det lettere å sammenligne med mindre tallrike raser. Og hvis rasen hadde vært så bra, hvorfor er det da så mye negativt? Fordi folk bare på generelt grunnlag ønsker å sverte schæferhunden?

Selvsagt vil det ta tid, og selvsagt vil ikke alle være enige i at "deres" type trenger forandring, og det er jo der problemet ligger. Og ikke bare i at noen ikke vil, ofte så er det flertallet som ikke vil innse at det er noe galt også fortsetter det bare i samme retning. Og som sagt så er svaret ganske klart, også fra oppdrettere, ingen grunn til å forandre noe som fungerer, vell da er det jo jaggu ikke rart at ting ikke forandrer seg heller?

Jeg har selv flere ganger seriøst vurdert å kjøpe meg sch. Jeg har flere ganger vært nære å bestemme meg, brukt utallige timer på å sjekke oppdrettere, helse, linjer, mentalitet osv osv. Jeg vet at jeg relativt lett kunne fått meg en god brukshund, jeg synes mange bruksschæfere er veldig fine bikkjer, med unntak av en ting som går igjen hos så å si alle og det er svake ledd. Det er en rase jeg til stadighet faller tilbake på og som jeg virkelig ønsker meg, men hver gang så stoppes det av to ting: sannsynligheten for sykdom er avskrekkende (merk; sannsynlighet, ikke garanti) og det er svake ledd. Og ja, jeg synes det er et stort problem som burde vært hensyntatt, selv om de fleste ikke direkte har plager med det, i form av smerter eller betydelige handicap. Det betyr ikke at jeg ikke kunne ha kjøpt meg sch før de er "perfekte", for det kunne jeg lett, men jeg ønsker ikke å støtte det før det faktisk er noe som er i gang, før det er fokus på det, før det forsøkes å gjøre forbedringer. For forvandlingen skjer ikke over natten så mens man venter må man nødvendigvis gjennom et par som ikke er "perfekte", men da er det i det minste noe på gang og man er med på å støtter noe bra.

Jeg er bare nysgjerrig på hva du mener med svake ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er altfor mye fokus på størrelse og pigment i showschäferen, noe jeg synes er litt trist. Jeg skal ikke legge ut bilde her siden det er "frowned upon", men jeg så nylig et bilde av en langhårschäfer som så ut som en svart og mørkebrun nuffe-blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en god schæfer hund? Kan de ikke ha eksteriøre svakheter bare fordi det er en rase som er godt representert i hundesport? Hvor mange % av rasen er representert i hundesport sammenlignet med andre raser? Hadde vært litt interessant å sett % egentlig, da det vil gi et mye mer korrekt bilde å gjøre det lettere å sammenligne med mindre tallrike raser. Og hvis rasen hadde vært så bra, hvorfor er det da så mye negativt? Fordi folk bare på generelt grunnlag ønsker å sverte schæferhunden?

Hva som er en god schaferhund? De som jeg selv har hatt, selvfølgelig men personlig erfaring skal iflg Kanger være diskvalifiserende så da mener jeg ingen ting om den saken :) Men det er så mange år siden at om det ikke var for de overmåte snille jentene på sonen som drar meg med på kurs, trening, IPO og utstilling hadde jeg knapt visst hvordan en schäferhund ser ut idag. Og skal jeg være ærlig så ser ikke jeg der de eksepsjonelt schtøgge schäferne som mange av deltakerne på sonen ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en god schaferhund? De som jeg selv har hatt, selvfølgelig men personlig erfaring skal iflg Kanger være diskvalifiserende så da mener jeg ingen ting om den saken :) Men det er så mange år siden at om det ikke var for de overmåte snille jentene på sonen som drar meg med på kurs, trening, IPO og utstilling hadde jeg knapt visst hvordan en schäferhund ser ut idag. Og skal jeg være ærlig så ser ikke jeg der de eksepsjonelt schtøgge schäferne som mange av deltakerne på sonen ser

Ingen her inne bruker slike benevnelser, men hvorfor skal det være greit å hylle så alvorlige konstruksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare nysgjerrig på hva du mener med svake ledd?

Svake mellomhender, kuhaser (eller hva man nå vil kalle det, kalvbeint?), at hundene omtrent er nedi med hasene bak når de går normalt feks. Jeg savner schæferhunder som står, og går, skikkelig på bena sine, som har rette sterke ben og gode bevegelser, både foran og bak. (mulig svake ledd er feil benevnelse, men tror poenget kommer frem?)

Hva som er en god schaferhund? De som jeg selv har hatt, selvfølgelig men personlig erfaring skal iflg Kanger være diskvalifiserende så da mener jeg ingen ting om den saken :) Men det er så mange år siden at om det ikke var for de overmåte snille jentene på sonen som drar meg med på kurs, trening, IPO og utstilling hadde jeg knapt visst hvordan en schäferhund ser ut idag. Og skal jeg være ærlig så ser ikke jeg der de eksepsjonelt schtøgge schäferne som mange av deltakerne på sonen ser :)

Siden du bruker utrykket "god schæfer" så lurer jeg på hva du legger i det? Og siden du etterpå argumenterer med at siden det er så mange som hevder seg i konkurranse så. Er det da tjeneste og konkurranseresultater som er begrunnelsen din? Det er ingen som snakker om eksepsjonelt schtøgge schæfere, som jeg selv sier, jeg vet av mange flotte hunder, synes bare det er synd at det ikke er fokus på å endre de svake leddene. Du må gjerne bruke egne hunder som eksempel om du tåler at det komenteres konstruktivt, på godt og vondt. Men ofte når man starter med type: "Det finnes også fine, gode xx" etterfulgt av bilder av egen hund da er det sjeldent at man er motagelig for at ikke alle synes nevnte hund er perfekt. I motsetning til om man åpner med et litt mer helhetlig utsagn hvor man er klar over og ikke har problemer med at hunden både har svakeheter og styrker og bruker bilder som en ren illustrasjon, på helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man enkelte shcäferhunder i arbeid også. Denne for eksempel: http://www.kennel-sveboe.com/img/lotte060410_2.jpg

At noen kan forsvare en slik konstruksjon er ufattelig.

Gidder du? Kan du ikke bare bruke bilde av hunden i normal positiur

lotte060410_3.jpg

Nei, dette er ikke noe blivende sted for meg. Går det an å blokkere tråder så jeg ikke faller for fristelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake mellomhender, kuhaser (eller hva man nå vil kalle det, kalvbeint?), at hundene omtrent er nedi med hasene bak når de går normalt feks. Jeg savner schæferhunder som står, og går, skikkelig på bena sine, som har rette sterke ben og gode bevegelser, både foran og bak. (mulig svake ledd er feil benevnelse, men tror poenget kommer frem?)

Du skrev bruksschæfer i samme settning ;) Jeg har ikke sett den type hunder du skisserer hos brukslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er samme menneskene som dømmer, avler, stiller ut, lager regler, standarder, tolkninger osv. Det er sikkert de samme menneskene som nå også har laget rasespesifikk avlsstrategi RAS for schæferhunden. Denne er akkurat så "balansert" at den ikke kan brukes til noe som helst av dem som ikke liker situasjonen. Mellom linjene sanser man en rørt forfatter som er blank i øynene og dopet med en del eksteriørpremieringer. Det er viktig å finne fram til objektive mennesker i dette arbeidet, som fortsatt har virkelighetsoppfatning og gangsyn i orden.

Det er skrevet litt om overdrevne trekk i eksteriøret, men svært lite konkret. Grensen mellom korrekt vinklet og overvinklet bakbein er hårfin, (og det er jo selvsagt gjevest å være nærmest mulig grensen.) Det sterkt avfallende krysset/ryggen er ikke nevnt. I følge standarden skal krysset falle 23 grader til horisontalen. Det er nå slik at lendepartiet heller 20-23 grader mens krysset heller ofte 30-33 grader. Likevel sier man at det er utstillingslinjene som er mest iht standard. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Margrete, det er jo så flott at oppdrettere og folk som bruker bikkjene sine engasjerer seg, både i disse trådene og i å ta ansvar for rasen (sjøl om jeg skjønner at det føles som å stange hodet i veggen tidvis)! :flowers: Tenk på deg, da, som ikke bare har showvarianten, men attpåtil LANGHÅR som er brukandes! :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du? Kan du ikke bare bruke bilde av hunden i normal positiur

lotte060410_3.jpg

Nei, dette er ikke noe blivende sted for meg. Går det an å blokkere tråder så jeg ikke faller for fristelsen?

Det ser jo overhodet ikke noe bedre ut, da :P Den der forbarska "knekken" i ryggraden er akkurat like tilstede, hvor alt bare går i nedoverbakke from that point and on… Hasene er pent skjult av litt høyt gress, men den litt ustødige understillinga av beina røper svakheten i bakbeina…

I grunn ser fronten litt ut som labradoren i dag, den har liksom blitt så kraftig ifht resten av kroppen - men det er mulig det er det høye gresset som skaper en illusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev bruksschæfer i samme settning ;) Jeg har ikke sett den type hunder du skisserer hos brukslinjene?

Ja, jeg snakker om schæfer, inkl bruksvarianten.

Edit: Og husk nå da at jeg ikke snakker om at alle har dette i overdrevent stor grad eller alt på en gang, eller på annen måte mener at schæfer ikke er noe annet enn en vandrende vannskapning, for det er ikke det jeg mener, og jeg blir ikke annet enn glad om noen beviser meg feil mtp at dette er mindre utbredt enn jeg har inntrykk av å at man uten store problem finner schæferhunder uten dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du? Kan du ikke bare bruke bilde av hunden i normal positiur

lotte060410_3.jpg

Nei, dette er ikke noe blivende sted for meg. Går det an å blokkere tråder så jeg ikke faller for fristelsen?

Fint å se hva en schäfereier mener er en normalpositur for en moderne schäfer.

Jeg har egentlig bare ett spørsmål jeg nå: Hvilke fysiske fordeler har den moderne schäferen, representert av hunden på bildet ovenfor, sammenlignet med en schäfer i rasens begynnelse og sammenlignet med en voksende konkurrent i brukshundarbeid, representert på bildene nedenfor?

1183.jpg

Belgian-Malinois.jpg
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Kanger: Hvorfor skulle man ikke kunne vise bilder av "ordentlige" schäferhunder - selv om det er ens egen.

Man må tydeligvis være hundefotograf. ;) Jeg viser fram min egen hund fordi det a) er ham jeg har bilder av og b) er han jeg ser hver eneste dag og vet at er frisk.

Tja, kanskje fordi det ofte blir personlig, så det er umulig å diskutere. La oss si at jeg ikke synes hunden på bildene er en godt konstruert hund, selv om den er frisk og ikke har vondt, hva tror du reaksjonen i diskusjonen blir da?

Om noen synes at hunden min er feil konstruert (noe helt sikkert mange mener), så må de gjerne mene det. Men da er det mest hensiktsmessig å være konstruktiv og ikke si at "hunden ser ut som et misfoster og er helt ødelagt" eller noe sånt, for det bidrar lite til diskusjonen. Min hund har eksteriøre feil som alle andre, men han er ingen ekstremschäfer. Han har verken en ekstrem rygglinje eller ekstreme vinkler, og han er middels stor.

Grunnen til at jeg la ut bilder av min egen hund er fordi det primært er han jeg har bilder av, og fordi jeg vet han er frisk. I tillegg synes jeg det er en uting å legge ut bilder av andres hunder, spesielt dersom det er tenkelig at folk vil slenge dritt.

Når schäferen er stilt opp og traver i utstillingsringen (i stram line), så blir trekkene mer ekstreme. Mitt fokus var at hunden normalt ikke ser sånn ut, og at den normalt ikke løper sånn.

Det er ingen som hevder at schäferen er feilfri, men det er og blir veldig polariserende når folk til stadighet viser fram salryggede schäfere med dårlige fronter av den opprinnelige typen og sammenligner dem med dagens schäfer. Enkelte ting har blitt bedre, enkelte ting har blitt verre. Jeg er personlig ingen fan av ekstreme vinkler eller rygglinjer, men jeg vil heller ha en hund med avfallende kryss og vinkler enn en syk hund.

Mange er veldig glade i å forherlige bruksschäferen; den ser i de fleste tilfeller mer ut som den opprinnelige schäferen, og mange treffer derfor slutningen om at disse er friskere enn utstillingsschäferen. Likevel er realiteten slik at forekomsten av HD, AD og allergi er tilnærmet lik hos både utstillings- og bruksvarianten. Ergo betyr ikke nødvendigvis eksteriøret noe når det gjelder sykdom. For å sette det litt på spissen, så avler bruksfolket på krokodiller og utstillingsfolket på championer, uten at det nødvendigvis gagner rasens helse.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se hva en schäfereier mener er en normalpositur for en moderne schäfer.

Og hvor har jeg skrevet at jeg synes det er slik en schæfer skal se ut? For du aner fint lite om mine preferanser.

Edit: Kom på at jeg ikke gadd leke

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se hva en schäfereier mener er en normalpositur for en moderne schäfer.

Det er godt du vet hva @Margrete mener og ikke mener. Hun skrev "hunden i normal positur", ikke "schäferen sånn som jeg ønsker at den skal se ut".

Når man skal poste et bilde av noe eller noen, så er det jo greit å velge et bilde der hunden/personen ser sånn noenlunde normal ut, og ikke i et "worst possible moment"-bilde. Selv godt konstruerte hunder kan se ut som misfostre på enkeltbilder, uten at det betyr at den er et misfoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du vet hva @Margrete mener og ikke mener. Hun skrev "hunden i normal positur", ikke "schäferen sånn som jeg ønsker at den skal se ut".

Når man skal poste et bilde av noe eller noen, så er det jo greit å velge et bilde der hunden/personen ser sånn noenlunde normal ut, og ikke i et "worst possible moment"-bilde. Selv godt konstruerte hunder kan se ut som misfostre på enkeltbilder, uten at det betyr at den er et misfoster.

lol, det er godt du vet hva alfamamma mener, for slik jeg leste henne var det ikke det du skriver hun mener. Tvert i mot, jeg leste at hun mener det er trist at selv i det som kalles "normal positur" så ser schäferhunden ut som den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake mellomhender, kuhaser (eller hva man nå vil kalle det, kalvbeint?), at hundene omtrent er nedi med hasene bak når de går normalt feks. Jeg savner schæferhunder som står, og går, skikkelig på bena sine, som har rette sterke ben og gode bevegelser, både foran og bak. (mulig svake ledd er feil benevnelse, men tror poenget kommer frem?)

Jeg tror ikke jeg er enig med deg i at dette er et gjennomsnittlig problem på bukslinjene. Dt finnes selvfølgelig, men det er sjeldent jeg ser hunder med veike mellomhender eller hunder som er kuhaset. De største problemene eksteriørt på brukslinjene slik jeg ser det er mankesøkk, for dårlige overarms vinkler og opptrekt underlinje. Og jeg tror jeg ville lagt merke til det om det var et problem da jeg virkelig ikke liker veike mellomhender og flate poter

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tydeligvis være hundefotograf. ;) Jeg viser fram min egen hund fordi det a) er ham jeg har bilder av og b) er han jeg ser hver eneste dag og vet at er frisk.

Om noen synes at hunden min er feil konstruert (noe helt sikkert mange mener), så må de gjerne mene det. Men da er det mest hensiktsmessig å være konstruktiv og ikke si at "hunden ser ut som et misfoster og er helt ødelagt" eller noe sånt, for det bidrar lite til diskusjonen. Min hund har eksteriøre feil som alle andre, men han er ingen ekstremschäfer. Han har verken en ekstrem rygglinje eller ekstreme vinkler, og han er middels stor.

Grunnen til at jeg la ut bilder av min egen hund er fordi det primært er han jeg har bilder av, og fordi jeg vet han er frisk. I tillegg synes jeg det er en uting å legge ut bilder av andres hunder, spesielt dersom det er tenkelig at folk vil slenge dritt.

Når schäferen er stilt opp og traver i utstillingsringen (i stram line), så blir trekkene mer ekstreme. Mitt fokus var at hunden normalt ikke ser sånn ut, og at den normalt ikke løper sånn.

Det er ingen som hevder at schäferen er feilfri, men det er og blir veldig polariserende når folk til stadighet viser fram salryggede schäfere med dårlige fronter av den opprinnelige typen og sammenligner dem med dagens schäfer. Enkelte ting har blitt bedre, enkelte ting har blitt verre. Jeg er personlig ingen fan av ekstreme vinkler eller rygglinjer, men jeg vil heller ha en hund med avfallende kryss og vinkler enn en syk hund.

Mange er veldig glade i å forherlige bruksschäferen; den ser i de fleste tilfeller mer ut som den opprinnelige schäferen, og mange treffer derfor slutningen om at disse er friskere enn utstillingsschäferen. Likevel er realiteten slik at forekomsten av HD, AD og allergi er tilnærmet lik hos både utstillings- og bruksvarianten. Ergo betyr ikke nødvendigvis eksteriøret noe når det gjelder sykdom. For å sette det litt på spissen, så avler bruksfolket på krokodiller og utstillingsfolket på championer, uten at det nødvendigvis gagner rasens helse.

Jeg blir så glad av å høre slikt :) Hunden man har er som den er og jeg forstår ikke hvorfor man skal ta seg nær av konstruktiv kritikk eller pressisering av fakta (på en ordentlig måte), jeg bruker ofte min hund som eksempel fordi hun er ikke bra eksteriørmessig å det gjør meg ingenting hverken å påpeke det eller vise det frem til andre. Men alikevell så er det veldig ofte at folk både her inne og andre plasser drar inn egne hunder i slike saker å mener at de er perfekte og blir skikkelig støtt om noen forsøker å si noe annet samme hvor konstruktivt det er, å da blir det sjeldent en bra eller nyttig diskusjon, og det var nok det kanger mente og det jeg svarte på på generelt grunnlag. :) Og helt enig med deg ang å legge ut eksempler, spesielt når det er de dårlige, det er ikke så hyggelig når det ikke er ens egen hund man ilustrerer og kritiserer.

Avl er helhet, det er sammensatt av masse forskjellig og noen ting må nødvendigvis veie tyngre enn andre ettersom det 100%perfekte ikke finnes så vil det alltid være en balansegang for å komme nærmest mulig. Jeg er ingen fan av hverken det ene eller det andre når det blir ensporet, fordi det fører sjeldent noe godt med seg, og jeg hverken mener eller forventer at ting som slakke ledd, men som enda ikke har store følger (som smerter el) skal gå forran hd, allergier eller mer alvorlige ting, men jeg er veldig for å være obs på utfordringene å ta de hensyn man kan, også til det som er mindre graverende. Det er jo sjeldent at det er enten eller, noen ganger finnes det en middelvei også. :) Så for min del, ja takk til avl på friske hunder, bruksdugelige hunder OG så langt det lar seg gjøre også ta hensyn til mindre alvorlige utfordringer slik at man sakte men sikkert beveger seg i rett retning. Jeg har som sagt ingen problem med å forstå at ting ikke forsvinner eller tilkommer over natten, men jeg hadde blitt så glad den dagen jeg hadde fått konkrete svar på at vi holder på, det er viktig, vi jobber med saken. For da er ting i gang å da kommer ting til å skje :) (gjelder forøvrig de fleste raser). Den dagen folk omfavner utfordringene som faktisk er der, tar de for det de er å gjør det beste utav det, ikke bare snakker om det, men egentlig ikke helt ser det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg er enig med deg i at dette er et gjennomsnittlig problem på bukslinjene. Dt finnes selvfølgelig, men det er sjeldent jeg ser hunder med veike mellomhender eller hunder som er kuhaset. De største problemene eksteriørt på brukslinjene slik jeg ser det er mankesøkk, for dårlige overarms vinkler og opptrekt underlinje. Og jeg tror jeg ville lagt merke til det om det var et problem da jeg virkelig ikke liker veike mellomhender og flate poter

Ingenting er bedre enn at jeg tar feil altså, og jeg vet jo at du har sett din andel sch og har inngående kunnskap i linjer og avl osv, og det er ikke noe jeg betviler for ditt oppdrett er noe av det jeg liker aller best når det kommer til sch, på alle måter. Men, det kommer kanskje an på hvordan man definerer problem? Jeg synes jeg ser mye av det, ikke nødvendigvis de verste tilfellene altså eller det mest problematiske, men det er der og jeg synes det går igjen mye og i en eller annen grad hos omtrent alle. Og som jeg har nevnt så vet jeg at det er helt uproblematisk å finne en schæfer som er toppers til bruk og konkurranse som henger med både fysisk og mentalt, så det er ikke sånn type problem jeg tenker på, men så lenge det er der, og det virker som det i stor grad ikke taes hensyn til det, DET er det som er avskrekkende på meg. Jeg er ikke noe særlig for å bare ha en tanke i hodet, så lenge det springer å hopper å fungerer så er det bra så er det bra, samme hvordan det ser ut, det er jeg helt uenig i. Jeg er ingen fan av å slå seg til ro med at de ikke er av de verste, om de kan bli bedre. (nå snakker jeg ikke om ditt oppdrett altså, men har inntrykk av at mange tenker slik ) Om du forstår hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...