Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen...


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

og ingen rapporter på det? Rapporter det når det skjer så får vi se omfanget av det.

At folk liker "sette på plass"innlegg er helt naturlig og det får vi ikke gjort noe med annet enn å eventuelt fjerne liker-funksjonen.

Ironisk nok er hundesonen det eneste stedet dette forekommer, mens andre nettforaer med mannsdominering ikke har muligheten for likes / kun i enkelte deler av forumet (feks alt mulig delen) - mens noen har funksjonen men folk oppfører seg allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har skrevet ett innlegg der inne nå, og jeg mener det som står der. Så du, Bølla, *peke dirrende på* har hard hud! Du henger med selv så mye juling du får av og til, både av meg og andre, det står

Jeg synes det er problematisk at noens følelser teller mer enn andres og at moralpekefingeren heves umiddelbart med skadefro undertone dersom noen ikke følger "røkla", sånn at sjølsensuren er høy til

Hvem er det som er moderatorer her egentlig?

Jeg synes jeg ser moderatorene i liten grad, det kan jo være både positivt og negativt.

Positivt fordi de rydder i det stille på en måte som ikke skaper bruduljer. (jmf Kvinneguiden før i tida feks), negativt om det oppfattes som fritt frem for troll og trollkjerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er hundesonen det eneste stedet dette forekommer, mens andre nettforaer med mannsdominering ikke har muligheten for likes / kun i enkelte deler av forumet (feks alt mulig delen) - mens noen har funksjonen men folk oppfører seg allikevel :P

Nå er jeg ikke med. Er sonen eneste forumet med likes-funksjon hvor folk liker slike innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor grensen går i forhold til mobbing og det at man bare er uenige. Men når det kommer til moderatorne så er det ikke veldig trivelig for brukeren når man får "passet påskrevet" av en moderator og deretter 200 likes på innlegget mot brukeren. Det kan sikkert oppfattes som mobbing. I stedenfor å bli "lynsjet" for sine synspunkter med en moderator i spissen, så er det faktisk mulig å slette innlegget til brukeren i stedet.

Som Raksha sa, at folk liker et innlegg en moderator har skrevet får vi ikke gjort noe med annet enn å fjerne hele funksjonen (det får være opp til Marius og Line som eier forumet). Litt usikker på om du mener at innlegget er skrevet av "moderator" eller når en moderator bare deltar i diskusjonen som privatperson og får "liker" på innlegget sitt. Vi prøver forsåvidt å slette så lite som mulig, om vi kan unngå det.

Det er ikke bare en bruker som reagerer. Det er ikke lenge siden det kom en ny bruker her på forumet som tilnærmet ble hundset etter 5 poster. Jeg liker temperatur, hadde det ikke vært det hadde jeg ikke giddet å diskutere her. Moderering og sletting av innlegg er ikke alltid ensbetydende positivt heller.

Det jeg har reagert sterkest på er åpenlys baksnakking, og det gjelder langt fra bare meg. I starten ble jeg til og med baksnakket daglig på chatten, og der var både debattanter og moderator med i førersetet.

Enkelte lar seg riktignok såre av det meste og det kan man nesten ikke alltid ta høyde for, men det reageres veldig sjeldent på frekke "stikk" som kun har som mål å angripe en annen debattant personlig, men avsporinger og annet ræl bruker dere desto mer tid på.

Ja, jeg er klar over det eksempelet i chatten. Vi tok tak i det da det skjedde, og fikk ordnet opp med de som var involvert. Det er jo beklagelig at det skjedde. Når det er sagt, så tror jeg ikke du kan si at det har skjedd flere ganger eller at vi blåste i hele saken?

Om vi fjerner frekke "stikk" tregt eller ikke tror jeg nok det er vanskelig for et medlem å si noe om. En del tar vi med en gang innlegget er skrevet, noen ganger kommer det rapporter ett minutt etter at et innlegg er postet og vi fjernet det asap. Andre ganger kan det bli stående frem til en moderator logger på, sånn er det bare. Skulle nesten ønske at det var en logg over moderering, så dere kunne se alt som blir gjort :P .

At avsporinger og annet ræl brukes mer tid på, ja selvfølgelig? Det er ikke bare å gå inn i en diskusjon og slette de tre siste sidene fordi det har begynt å gå OT mellom et par medlemmer.

Admin/moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ingen rapporter på det? Rapporter det når det skjer så får vi se omfanget av det.

At folk liker "sette på plass"innlegg er helt naturlig og det får vi ikke gjort noe med annet enn å eventuelt fjerne liker-funksjonen.

Jeg rapporterer det jeg mener bør rapporteres, men det er helt naturlig at å sende rapport på en moddis sitter lenger inne. Jeg mener ikke at dere som moderatorer gjør en dårlig jobb, jeg vet veldig godt at det ikke er så lett å fungere som bruker OG objektiv moderator. Men eksempler som dette:http://hundesonen.no/forum/topic/74985-mitt-navn-er-tabris-og-jeg-har-en-hund-med-skrapmentalitet/page-4 blir jeg ikke videre imponert over.

Jeg har selv vært moderator en gang i tiden her, og ble rapportert. Den gang mener jeg å huske at det ikke ble spesielt godt mottatt av moderatorteamet. Det endte med at jeg trakk meg som moddis. Helt greit, men jeg håper jo at med moderatorrollen kommer et visst ansvar også i dag, og at ikke man alltid "skylder på" at moderatorene er akkurat som alle andre brukere så lenge det ikke står signert mod. i innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rapporterer det jeg mener bør rapporteres, men det er helt naturlig at å sende rapport på en moddis sitter lenger inne. Jeg mener ikke at dere som moderatorer gjør en dårlig jobb, jeg vet veldig godt at det ikke er så lett å fungere som bruker OG objektiv moderator. Men eksempler som dette:http://hundesonen.no/forum/topic/74985-mitt-navn-er-tabris-og-jeg-har-en-hund-med-skrapmentalitet/page-4 blir jeg ikke videre imponert over.

Jeg har selv vært moderator en gang i tiden her, og ble rapportert. Den gang mener jeg å huske at det ikke ble spesielt godt mottatt av moderatorteamet. Det endte med at jeg trakk meg som moddis. Helt greit, men jeg håper jo at med moderatorrollen kommer et visst ansvar også i dag, og at ikke man alltid "skylder på" at moderatorene er akkurat som alle andre brukere så lenge det ikke står signert mod. i innleggene.

Er det innlegget kun ille fordi @Marie (regner med det er hennes innlegg du mener, sitter på mobil så ting er litt rart) er moderator?

Som jeg deltar på, ramla kanskje ut iPhone-knattinga ;)

Hehe da ferdes du på helt andre forum enn meg

Men dvs at likerfunksjonen er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe da ferdes du på helt andre forum enn meg.

Men dvs at likerfunksjonen er et problem?

Kan være det, iallefall om det blir noe som folk synes er ubehagelig. Særlig hvis innlegg som kan oppfattes som personangrep får 20 likes og man sitter der og tenker "jaja, hva er galt med meg da"? Nå har ikke AKKURAT det skjedd med meg, men så er jeg heldig som generelt har en grei måte å takle ting ala det på, jeg tar bare "en folkefiende" også føles alt mye bedre... :P Men for andre som ikke tenker som meg i motgang, så er det jo som noen har vært inne på: en særs uhyggelig tendens som kan føre til at folk får redusert livsglede selv IRL. Og som jeg var inne på tidligere, det er ikke synonymt for et "hyggelig og bra miljø" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rapporterer det jeg mener bør rapporteres, men det er helt naturlig at å sende rapport på en moddis sitter lenger inne. Jeg mener ikke at dere som moderatorer gjør en dårlig jobb, jeg vet veldig godt at det ikke er så lett å fungere som bruker OG objektiv moderator. Men eksempler som dette:http://hundesonen.no/forum/topic/74985-mitt-navn-er-tabris-og-jeg-har-en-hund-med-skrapmentalitet/page-4 blir jeg ikke videre imponert over.

Jeg har selv vært moderator en gang i tiden her, og ble rapportert. Den gang mener jeg å huske at det ikke ble spesielt godt mottatt av moderatorteamet. Det endte med at jeg trakk meg som moddis. Helt greit, men jeg håper jo at med moderatorrollen kommer et visst ansvar også i dag, og at ikke man alltid "skylder på" at moderatorene er akkurat som alle andre brukere så lenge det ikke står signert mod. i innleggene.

Innlegget som står under Marie sitt har fått nesten like mange "liker" - tenker du da at de er ute etter å mobbe deg, eller at de er uenige i det du sa?

Vi lot forøvrig innlegget ditt stå (ikke slette) fordi de var uenighet blant moderatorene. Flertallet vippet over til at det fikk stå (skriver dette kun fordi du brukte eget innlegg som eksempel).

Kanger: Hw.no har også en slik funksjon, siden du nevner mannsdominerte, store forumer. De har dog en "+"-funksjon og ikke "liker" hvor nicket står, noe jeg personlig liker bedre. MEN det kan jo være positivt at man må stå for at man har likt et innlegg også, da.

Moderator/admin IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det, iallefall om det blir noe som folk synes er ubehagelig. Særlig hvis innlegg som kan oppfattes som personangrep får 20 likes og man sitter der og tenker "jaja, hva er galt med meg da"? Nå har ikke AKKURAT det skjedd med meg, men så er jeg heldig som har en grei måte å takle slike ting på, jeg tar bare "en folkefiende" også føles alt mye bedre... :P Men for andre som ikke tenker som meg i motgang, så er det jo som noen har vært inne på: en særs uhyggelig tendens som kan føre til at folk får redusert livsglede selv IRL. Og som jeg var inne på tidligere, det er ikke synonymt for et "hyggelig og bra miljø" :)

Absolutt verd å tenke på om den skal være der eller ikke. Nå blir jo det opp til eiere å ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger: Hw.no har også en slik funksjon, siden du nevner mannsdominerte, store forumer. De har dog en "+"-funksjon og ikke "liker" hvor nicket står, noe jeg personlig liker bedre. MEN det kan jo være positivt at man må stå for at man har likt et innlegg også, da.

Jeg vet ikke om du leste helt det jeg skreiv, men jeg skreiv da visserligen: "mens andre nettforaer med mannsdominering ikke har muligheten for likes / kun i enkelte deler av forumet (feks alt mulig delen) - mens noen har funksjonen men folk oppfører seg allikevel "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorer er jo vanlige brukere de og, som først og fremst meldte seg inn for å delta i diskusjonene? Moderatorjobben har jo kommet i ettertid hos alle? At de får 200 likes har vel mer med innholdet i innlegget å gjøre, enn at de er moderatorer...

Da må det jo eventuelt løses slik at moderatorer har to brukere, en anonym som ikke deltar i diskusjoner, men som brukes til å rydde opp og sende PM'er, behandle rapporter osv, og en vanlig bruker.... slik at ingen vet hvem moderatorene er? Men kan ikke se at det er noen bedre løsning, konspirasjonsteoriene kommer jo til å blomstre for fullt da og :P

Ett forum jeg hang på før i tida hadde faktisk det, en egen konto som kun ble brukt som "moderator-beskjed konto", det fungerte veldig greit der, alle innleggene moderatorene kom med var som privatpersoner. Linja ble veldig skarpt trukket mellom moderator og brukerrolen. Det tydeliggjorde også at moderering var noe ett team diskuterte seg i mellom, ikke bare innskytelser fra enkeltpersoner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært her på forumet siden 2007 og jeg stortrives :D Riktignok er jeg ikke den som deltar mest i diskusjoner, men jeg leser mye og har på den måten lært en del også.

Canis prøvde jeg en periode, men fant fort ut at det ikke var et sted jeg orket å diskutere. Ikke bare er layoten håpløs og gammeldags, men nå for tiden kommer jeg meg ikke inn i det hele tatt. Logg inn funksjonen fungerer ikke. Prøvde å sende de en mail om det, men fikk et svevende svar som ikke hjalp en dritt :hmm: I tillegg er diskusjonene der inne veldig "fjortispreget", og ikke har jeg lært noe nytt der.

Men like greit, jeg leser mindre og mindre der inne. Jeg er og forblir et Sonen-menneske og det er her jeg liker meg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske er egentlig ikke at moderatorene skal måtte bli så mye strengere, at ting skal bli ulovlig, forbudt og ting må slettes. Mitt naive ønske med tråder som dette er først og fremst at sonisene selv gjør noe med dette. Dvs at alle, selvsagt inkludert meg selv, tar et oppgjør med hva vi skriver. Er dette saklig og konstruktivt? Bidrar dette til debatten eller er det bare ment som et sleivspark?

Men selv om jeg er naiv nok til at dette er det jeg personlig ønsker, så er jeg også realistisk nok til å forstå at det nok aldri kommer til å skje. Og da blir det litt som debatten vi hadde om forbud av raser pga helseproblemer - det ultimate er at man slipper å trå til med masse regler og forbud, men når folk ikke klarer å gjøre det som kanskje er til det beste for alle, så må vi kanskje trå til med slikt likevel - til det beste for miljøet og sonen generelt.

Men jeg forstår at dette er vanskelig for moderatorene. For mye av det som lager dårlig stemning er ikke direkte regelbrudd. Det er sånn at jeg skulle egentlig ønske at problemet heller var kraftige personangrep og rene troll, det er enklere å forholde seg til og enklere å slå ned på. Men sarkasme og hersketeknikker er ikke alltid lovbrudd, og er ikke like enkelt å slå ned på. Det er bare noe som ødelegger stemningen og trekker ned nivået på diskusjonene.

Så egentlig anklager jeg ikke moderatorene for at de ikke modererer heftigere på dette, som IW har vært inne på så har de allerede reagert på en del. Det eneste jeg reagerer på med modereringen er at man ikke får lov til å kommentere at man synes andre debatterer ufint. Jeg forstår (tror jeg) hensikten med det, men det føles som en knebling og at det å kommentere at noen er ufine er tabu, mens det å faktisk være ufin er greit (nettopp fordi det ikke alltid er like lett å vite om man skal slå ned på det eller ikke).

Da ender man opp med at man bare må tie still og ta i mot, mens de som debatterer med hersketeknikker og sarkasme får frie tøyler (med masse likes fra andre brukere i tillegg). Det er i hvert fall slik det noen ganger oppfattes, og det gir ikke noen gode følelse i debatter overhodet.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Tabris. Det er veldig vanskelig med de som diskuterer på grensa, de bryter ikke reglene men klarer å forsure mange tråder allikevel... vi prøver å ta det, men har ikke så mange konkrete knagger å henge det på!

Moderator/admin IW.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rapporterer det jeg mener bør rapporteres, men det er helt naturlig at å sende rapport på en moddis sitter lenger inne. Jeg mener ikke at dere som moderatorer gjør en dårlig jobb, jeg vet veldig godt at det ikke er så lett å fungere som bruker OG objektiv moderator. Men eksempler som dette:http://hundesonen.no/forum/topic/74985-mitt-navn-er-tabris-og-jeg-har-en-hund-med-skrapmentalitet/page-4 blir jeg ikke videre imponert over.

Jeg har selv vært moderator en gang i tiden her, og ble rapportert. Den gang mener jeg å huske at det ikke ble spesielt godt mottatt av moderatorteamet. Det endte med at jeg trakk meg som moddis. Helt greit, men jeg håper jo at med moderatorrollen kommer et visst ansvar også i dag, og at ikke man alltid "skylder på" at moderatorene er akkurat som alle andre brukere så lenge det ikke står signert mod. i innleggene.

Vet du, jeg bruker kun mobilversjonen og jeg ante ikke at Marie var moderator en gang. Allikevel likte jeg innlegget.

Jeg tror faktisk de aller aller fleste liker innlegg de liker, uavhengig av om det er moderatorer eller andre som skriver det.

Og for de aller aller fleste er moderator vanlig bruker frem til de tar på seg moderatorhatten og modererer.

Deres meninger om hundetrening er på ingen måte mer verdt enn andres på grunnlag av en moderator- rolle på et forum liksom..

Og hvis moderatorer ikke skal få lov til å mene noe i diskusjoner her inne av frykt for såre tær og mange likes så er man fort på feil spor..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@morbilly: meg, marie, kaja og soppencamilla er vanlige moderatorer, så har vi IW og Anetteh som admins/moderatorer. Vi prøver å være så usynlige vi kan med moderering. Mesteparten av det vi gjør merker ikke dere noe til. :)

Ang. egne moderatorkontoer:

Folk "vet" hvem som er moderatorer, så å gi en anonym moderatorbruker til hver hadde forsåvidt fungert i den grad at man ikke vet hvilken av moderatorene som gjør hva. Jeg syns det blir unødvendig pes å styre med to brukere, men det er klart at det kan være noe å tenke på om det er alternativet til at moderatorene ikke får være vanlige brukere. Og jo, vi har tatt til oss endel av det som ble sagt i en tilsvarende tråd for et årsiden. Vi leser alt, diskuterer ting oss i mellom og utvikler oss sammen med forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe godt miljø på sonen lenger. Det er et evig press på hvordan man får skrive, hva man får skrive om og hva man bør mene, og tildels hvem man bør omgås med utenom forumet - da er man jo en klikk. Beskyldninger om mobbing, hersketeknikker og stråmenn hagler, og det er fullt mulig at den gjengse forumbruker mener at takhøyden er for høy enda, men den er betraktelig lavere nå enn da jeg begynte her for en haug av år siden.

Det interessante syns jeg, er at det ser ut som det er en håndfull brukere som skal få legge an føringa for hvordan det skal være her. De klager mest om miljøet, og fremfor å argumentere i diskusjoner de deltar i, så kommer de med dette vage "hersketeknikk"-kortet sitt. De som denne håndfullen ikke liker, er kjerringer som mobber. Nei, jeg er ikke sarkastisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan dette kan være så viktig. Det er et FORUM, det er internett, det er ikke det virkelige liv. Kommer jeg over noe jeg ikke liker, eller noen jeg synes er teite, så svarer jeg om jeg har lyst eller ignorerer om jeg har lyst – slik som jeg gjør i det virkelige liv. Istedet for å forvente at en håndfull mods skal passe på at voksne mennesker klarer å oppføre seg. Blir ikke hyggeligere enn man gjør det til sjæl.

Forøvrig er det mest vellykkede forumet jeg noen sinne har vært på ila. mine åtte år som forumbruker vært et forum av relativt stor størrelse, med kun damer, med liker-funksjon og uten en eneste moderator (kun to stk. som tar på seg tekniske oppgaver som må gjøres)...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante syns jeg, er at det ser ut som det er en håndfull brukere som skal få legge an føringa for hvordan det skal være her. De klager mest om miljøet, og fremfor å argumentere i diskusjoner de deltar i, så kommer de med dette vage "hersketeknikk"-kortet sitt. De som denne håndfullen ikke liker, er kjerringer som mobber. Nei, jeg er ikke sarkastisk nå.

Vel, tidligere er det jo en annen håndfull brukere som har fått lagt føringen på hvordan det skal være her - nemlig de som trives med hersketeknikker og sarkasme.

De gangene jeg har sett noen har blitt beskyldt for hersketeknikk, så har det i de aller fleste tilfellene ikke vært noe vagt i det hele tatt, ei heller bruk av noe kort. Det har vært påpekning av reell bruk av hersketeknikk. Så hvis man synes det er for mye snakk om hersketeknikker, så vil jeg si at det egentlig bare er et tegn på at det er en del bruk av hersketeknikker her. Eventuelt at de som bruker det lager såpass mye utav seg at det legges godt merke til.

Angående mobbinger og klikk så har det kommet andre argumenter for hva som kan menes med dette tidligere i tråden, og det har ingenting å gjøre med om man liker en bruker eller ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe godt miljø på sonen lenger. Det er et evig press på hvordan man får skrive, hva man får skrive om og hva man bør mene, og tildels hvem man bør omgås med utenom forumet - da er man jo en klikk.

Det der har vi lagt merke til også - det brukes ufattelig mye energi på å skrive hvaslags argumenter som er gode argumenter, hva som er hersketeknikke og ikke, hvar som er godkjente "eksempler" osv i mange tråder. Dersom folk kan henge seg mer opp i saken og ikke skrivemåten, så tror jeg trådene - selv de med "temperatur" faktisk vil forbli mer saklige og mer interessante å følge med på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har vi lagt merke til også - det brukes ufattelig mye energi på å skrive hvaslags argumenter som er gode argumenter, hva som er hersketeknikke og ikke, hvar som er godkjente "eksempler" osv i mange tråder. Dersom folk kan henge seg mer opp i saken og ikke skrivemåten, så tror jeg trådene - selv de med "temperatur" faktisk vil forbli mer saklige og mer interessante å følge med på.

Det er der jeg er uenig. For selv om tanken i seg selv er god så fører dette til det som jeg påpekte tidligere - at det er fritt frem for folk å være sarkastiske og drive med hersketeknikker, men det blir tabu å påpeke at noen gjør det. Ergo så får man beskjed fra både moderatorer og brukere at man bare må tie still og ta i mot.

Dvs at man først blir møtt med hersketeknikker og dårlig retorikk, så får man påpakk fra både mods og brukere om man påpeker dette - antagelig også med flere Likes til de sarkastiske innleggene. Det er i hvert fall ikke noe jeg anser som godt miljø på noen som helst plan, ei heller noe som bidrar til gode og saklige diskusjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innlegget kun ille fordi @Marie (regner med det er hennes innlegg du mener, sitter på mobil så ting er litt rart) er moderator?

Hehe da ferdes du på helt andre forum enn meg

Men dvs at likerfunksjonen er et problem?

Jeg skjønner jo hvorfor du ikke ser problematikken når dette for deg er bare et "kun".

Nei, jeg mener ikke at liker-knappen bør fjernes, for den sparer oss for en rekke "amen", "helt enig", "takk for at du skrev det jeg tenkte"-poster. Men det er faktisk lov her som på facebook, å tenke over hva man "liker".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der jeg er uenig. For selv om tanken i seg selv er god så fører dette til det som jeg påpekte tidligere - at det er fritt frem for folk å være sarkastiske og drive med hersketeknikker, men det blir tabu å påpeke at noen gjør det. Ergo så får man beskjed fra både moderatorer og brukere at man bare må tie still og ta i mot.

Dvs at man først blir møtt med hersketeknikker og dårlig retorikk, så får man påpakk fra både mods og brukere om man påpeker dette - antagelig også med flere Likes til de sarkastiske innleggene. Det er i hvert fall ikke noe jeg anser som godt miljø på noen som helst plan, ei heller noe som bidrar til gode og saklige diskusjoner.

Har et barn som ikke syns mamman skal sitte med pcen mer nå (og jeg er enig) så blir kort.

Jeg ser hvor du vil hen, og jeg tror vi må prøve å slå ned på "milde ufinheter" (milde, som i at de ikke er direkte regelbrudd), uten at det blir noe stor greie i diskusjonen. PMer, advarsler osv. Dere må huske at dere ser ikke alt, dere får ikke vite hva vi gjør på "bakrommet" og sånt er mellom oss og den enkelte bruker. Det skjer betraktelig mer enn det som er synlig for dere. Men det er ufattelig ødeleggende for diskusjoner med ørten innlegg om diskusjonsteknikk, hersketeknikk osv. For helheten i diskusjonen så blir det mye mer ødeleggende enn faktisk hersketeknikk og spydigheter. Vi kan ikke moderere alt som oppfattes som hersketeknikker og spydigheter - det er jo også tilfellet at "du driver med hersketeknikk" faktisk også ER en hersketeknikk, og da har vi det gående. See my point?

Det mest effektive mot dårlig debatteknikk og hersketeknikk er nå en gang å overse det. Rapportere så vi kan se om det er noe vi kan gjøre, men selv holde seg til saken og fortsette en saklig diskusjon. Er jo selvsagt lov å si "nå syns jeg du er ufin" osv. og spørre om utdyping osv om man lurer på om folk rett og slett er ufine eller om det er formuleringer som slår feil, blir misforstått.

Jeg skjønner jo hvorfor du ikke ser problematikken når dette for deg er bare et "kun".

Nei, jeg mener ikke at liker-knappen bør fjernes, for den sparer oss for en rekke "amen", "helt enig", "takk for at du skrev det jeg tenkte"-poster. Men det er faktisk lov her som på facebook, å tenke over hva man "liker".

Da må du forklare meg problemet litt bedre. For jeg syns å bruke marie som et eksempel er litt snodig. Det omtalte innlegget er vel det første i hennes sonenhistorie hvor hun har vært oppriktig provosert. Og bli provosert er ikke det samme som mobbing. Så da spør jeg jo, er innlegget ille fordi hun er moderator? Hadde ingen likt innlegget, hadde det fremdeles vært ille? Hadde innlegget vært greit om hun ikke var moderator, og det fikk like mange "liker"? Jeg har problemer med å se problemet ja, spesielt med det innlegget som eksempel om det faktisk er et problem at moderatorne "tyner folk" og alle hiver seg på og liker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...