Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til dere med Kela-bur


Recommended Posts

har plater opp på sidene, og tregulv. Synes ikke buret er tungt

Hentet det selv så vet ikke hvor mye det koster å sende.

MEN: dørene på vårt dobbeltbur er henslet så de åpner seg "mot midten", dvs det går ikke an å ha begge to åpne samtidig. Ganke klønete. Ville hatt buret hengslet som på bildet du trådstarter la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er også er litt viktig at man sier i fra til han, så han får rettet opp i problemene Jeg er veldig glad i burene hans, men skal det bli slik at han begynner å slurve, vel da vil jeg ikk

Hvor tungt det er, kommer jo åpenbart an på størrelsen - mitt er tungt, og jeg klarer ikke løfte det selv på grunn av størrelsen. Jeg får det ikke ut av bilen alene, også fordi det er på millimeteren

jeg ville tatt kontakt med dem. Jeg kjøpte et gammelt godt brukt Khelabur, og det er så godt som nytt.

MEN: dørene på vårt dobbeltbur er henslet så de åpner seg "mot midten", dvs det går ikke an å ha begge to åpne samtidig. Ganke klønete. Ville hatt buret hengslet som på bildet du trådstarter la ut.

Det er det på mitt bur også! Så dørene kan ikke åpnes samtidig :/

Jeg skal bestille ett bur til fra Kela, da ett enkeltbur :) Trebunnen kommer jeg til å lakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tråden til å stille noen Kela-burspørsmål :)

Jeg skal bestille bur til en Opel Meriva, som er mer som en kombibil enn en stasjonsvogn. Bagasjerommet har plass til

- inntil 72 cm dybde (nederst ved gulvet) og ubegrenset bredde, eller

- dersom vi skyver ene setet fram (=dårlig beinplass til ene baksetet): 82 cm dybde ved gulvet og inntil 60 cm bredde.

Buret må ha litt skrå front og bakvegg, og altså enten smalt og langt (og upraktisk for en passasjer) eller et mer kvadratisk bur.

Hunden er en ikke så veldig stor working kelpie på ca 48 cm og 15-18 kg. Hvor stort bør buret ideelt sett være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal hunden ligge der mye elelr under transport.? Jeg liker at ryggen kan ligge strekt ut. Så mål hunden fra halerot til nesetipp i vannrett. Legg på litt til da får du det ene målet Det andre målet blir omtrent høyden på hunden. Sjekk dette med bilens mål og så lenge det er mindre enn bilens mål så har du bredder og dybde. Høyde så liker jeg at dem kan sitte. Mål hvor mye hun rager under sitting og sjekk det med bilens mål.

Jeg har bur bak til min og det er bøyd både forran og bak fordi bakdøra krommer, Dem som lager bur vet hvor mye som skal krommes men komemr du under målene så er det ikke sikekrt det bør krommes så mye. Jeg har festet buret med en lastestropp som er dredd inn og rundt buret og festet i lastekrokene i bagasjeromet. HAr bare brukt to lastestropper og sønn syntes også at buret satt godt og siden det er tred rundt nede så får jeg benyttet medg av hele lasterommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tråden til å stille noen Kela-burspørsmål :)

Jeg skal bestille bur til en Opel Meriva, som er mer som en kombibil enn en stasjonsvogn. Bagasjerommet har plass til

- inntil 72 cm dybde (nederst ved gulvet) og ubegrenset bredde, eller

- dersom vi skyver ene setet fram (=dårlig beinplass til ene baksetet): 82 cm dybde ved gulvet og inntil 60 cm bredde.

Buret må ha litt skrå front og bakvegg, og altså enten smalt og langt (og upraktisk for en passasjer) eller et mer kvadratisk bur.

Hunden er en ikke så veldig stor working kelpie på ca 48 cm og 15-18 kg. Hvor stort bør buret ideelt sett være?

Det viktigste for Kelamannen er at de kan sitte uten å bøye hodet. Du trenger ikke 82 i lengden med mindre hun er av den ytterst sjelden varianten av gigant dachs kamuflert som WK. Mål lengden hennes, fra snute til halefeste og tada, du vet hvor langt det bør være. Så jeg tipper 55 h og 60 b. og du kan helt sikkert gå ned til 70 d.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst en gigadachs :shocked: Det var veldig vanskelig å måle, men jeg kom til at hun er ca 76 fra snute til halerot. Og ca 60-65 i hodehøyde når hun sitter .. ja, dette ble mye ca :ahappy: Kanskje hvis jeg doper henne ... Men hvis jeg tar feks 72 dypt og omtrent 60 bredt så kan hun ligge utstrekt diagonalt. Blir det stort nok, tro? Det hadde vært så fint å slippe å flytte frem det ene baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst en gigadachs :shocked: Det var veldig vanskelig å måle, men jeg kom til at hun er ca 76 fra snute til halerot. Og ca 60-65 i hodehøyde når hun sitter .. ja, dette ble mye ca :ahappy: Kanskje hvis jeg doper henne ... Men hvis jeg tar feks 72 dypt og omtrent 60 bredt så kan hun ligge utstrekt diagonalt. Blir det stort nok, tro? Det hadde vært så fint å slippe å flytte frem det ene baksetet.

Tror det blir langt nok, hvor ofte strekker de seg hele veien ut liksom? Altså så lang de bare klarer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg også. Når hun ligger i buret "ditt" så har hun KJEMPEGOD plass, og det er 100x53 (tror jeg).Så jeg har tro på bhd: 60-65x69(forslag Kelamann)x72.

@AnetteN , ja de kan gjøre seg ganske lange :D og bittesmå når de vil det også. Jeg ble overrasket over hvor stor hun er, for hun ser jo så liten ut. Hun må ha strukket seg veldig på målingen :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg også. Når hun ligger i buret "ditt" så har hun KJEMPEGOD plass, og det er 100x53 (tror jeg).Så jeg har tro på bhd: 60-65x69(forslag Kelamann)x72.

@AnetteN , ja de kan gjøre seg ganske lange :D og bittesmå når de vil det også. Jeg ble overrasket over hvor stor hun er, for hun ser jo så liten ut. Hun må ha strukket seg veldig på målingen :ahappy:

Hun hadde spist leverpostei :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tråden til å stille noen Kela-burspørsmål :)

Jeg skal bestille bur til en Opel Meriva, som er mer som en kombibil enn en stasjonsvogn. Bagasjerommet har plass til

- inntil 72 cm dybde (nederst ved gulvet) og ubegrenset bredde, eller

- dersom vi skyver ene setet fram (=dårlig beinplass til ene baksetet): 82 cm dybde ved gulvet og inntil 60 cm bredde.

Buret må ha litt skrå front og bakvegg, og altså enten smalt og langt (og upraktisk for en passasjer) eller et mer kvadratisk bur.

Hunden er en ikke så veldig stor working kelpie på ca 48 cm og 15-18 kg. Hvor stort bør buret ideelt sett være?

Jeg har dobbeltbur på: D92 B97 H68. Mine ligger mye i bil og syns ikke de skal ha noe mindre enn det. I bredde og dybde. Høyden kunne gått ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltbur på: D92 B97 H68. Mine ligger mye i bil og syns ikke de skal ha noe mindre enn det. I bredde og dybde. Høyden kunne gått ned litt.

Hm.. alternativet som ikke ødelegger for evt. passasjerer, er å lage det bredere og litt grunnere... feks 80 bredt og 65 dypt. Da blir det iallfall stort nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt valgt alternativ som ikke ødelegger for passasjerer :)

Helt uenig. Det spørs hvor ofte du har passasjerer med!

Jeg skjøv baksetene frem i min forrige bil fordi hundene var der mest og besøk var der en gang i halvåret liksom. Hundene skal ha best plass da de er masse med i bil og på trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Det spørs hvor ofte du har passasjerer med!

Jeg skjøv baksetene frem i min forrige bil fordi hundene var der mest og besøk var der en gang i halvåret liksom. Hundene skal ha best plass da de er masse med i bil og på trening.

Ja, men vi har to unger skal av og til er med i den bilen. Dette er nummer 2-bilen, som brukes en del til henting og kjøring av unger, så da er det like greit å bruke hele bagasjerommet istedet for å skyve forsetet frem. Jeg er enig med deg på generelt grunnlag, da. I min første hundebil, en nissan micra (varebilen, som vi kalte den :ahappy: ) så var begge setene slått ned hele tiden og buret tok all plassen ;) Men da hadde jeg bare plass til én passasjer :)

Hun kommer til å få god plass da: 80x65 burde gi bra plass til en kelpietispe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Det spørs hvor ofte du har passasjerer med!

Jeg skjøv baksetene frem i min forrige bil fordi hundene var der mest og besøk var der en gang i halvåret liksom. Hundene skal ha best plass da de er masse med i bil og på trening.

Klassisk hundesonen... :P Selvfølgelig skal hunden ha god nok plass. Så jeg vet egentlig ikke helt hva du er uenig i. Hvis det står mellom to løsninger, der hunden har god plass på begge, ville du altså da anbefale løsningen som går utover passasjersetene sånn uansett? Er det ikke bedre å ha dem bevart om mulig?

Nå hadde hun stort nok bagasjerom i utgangspunktet, hun bare vurderte løsninger(?). Har ikke inntrykk av at hun vurderer løsning som ikke gir nok plass til hunden...

Vi har sjeldent passasjerer, men likevel veldig glad for at vi har alle setene i behold. Vi har fått bruk for det, derfor anbefaler jeg det også om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som har fått tilsendt stort enkeltbur fra kela til Møre og Romsdal eller Trøndelag og vet hva frakta vil komme på? :-)

Nix, men om timingen og burstørrelsen er riktig så kan det være at noen kjører den veien iblant. ;) Vi skal hjem i romjula, og antageligvis til påske. Mamma og pappa skal også sannsynligvis kjøre t/r Molde - Oslo i begynnelsen av februar, men med stasjonsvogn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått tilsendt stort enkeltbur fra kela til Møre og Romsdal eller Trøndelag og vet hva frakta vil komme på? :-)

Vi fikk det tilsendt tvers over Oslofjorden, og da kom buret + frakt på 2435,-. Buret er 75x65x70, han sendte i postoppkrav og såvidt jeg husker kostet buret alene enten 2000,- eller 2200,- (ett par hundre dyrere enn oppgitt på hjemmesiden hans iallfall, men akkurat etter avtale pr. telefon).

Jeg må innrømme at jeg synes trønderburet er finere enn kela og litt mer praktisk, men vi er kjempefornøyd med kelaburet altså. Han var veldig grei å ha med å gjøre :) Til sommeren synes vi kanskje det er en stor fordel med kela fremover tettere bur også? Hvem vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg bestilte nettopp 65x105x80 med tilsvarende dører. Blir 70 høyt nok til Nico?

Jeg tenkte at de helt sikkert gikk ved siden av hverandre i bilen vår, men da blir det faktisk 5 cm for bredt uansett hvordan jeg vrir og vender på det (vil jo gjerne ha med Odin hjem også). :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...