Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "mascot"


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til

Trenger ikke si mer enn det, vel?

Det kan du jo fikse!

For stor, pincheren har std på 45-50 cm og om jeg skal opp i den størrelsen har jeg en klar kandidat :)

I såfall burde DP også stå ganske høyt. Det er like raser, litt mer sprett i DPen da.

Jeg oppfatter ikke DP som terrieraktig i gemyttet. De er "pinscher/schnauzer" i gemyttet :P

Både DP, DSG og DS er samme type hunder (vakt og gårdshunder), og finner du et godt individ står det nok ganske tett opptil hva du ønsker i en hund. CC er også en rase med mange likhetstrekk til dem, men jevnt over lavere jaktinstinkt og lavere aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pels får jeg nok neppe gubben med på :P

Av en eller annen grunn seiler den ikke opp som noe favoritt. Men skal ha den i bakhodet :)

Takk for innspill, tror jeg :lol:

Vet du hvordan det er med pelsen, tar de med seg "hele skauen" inn fra tur?

Jeg har ei vennine som har Pp ..Hun blir kledd på hvis været er dårlig og selv om hun har dress med silke for så floker pelsen seg og det er børsting med en gang man kommer hjem fra tur..Hunden drar med seg 4 ganger så mye skog enn andre hunder :P Det var en rase jeg vuderte ei stund som maskot helt til jeg lærte hvor mye pels stell de egentlig krever..

Sheltie er en rase jeg liker veldig godt, men det er noen få ting jeg synes er vanskelig :)

- mentalt stødig, pen og høyde ihh til standarsen i "samme pakke"

- helse. Omtales som en "sunn rase", men nesten ingen helsetester. Hvordan kan den da være sunn, uten noe som helst dokumentasjon?

- vil den trives som "bare" turkompis med litt tøysetrening en gang i blandt. Jeg er i hovedsak IKKE ute etter en trenings- /konkurransehund.

På sheltien kan du få alt i en pakke også når det kommer til helse,gemytt osv du må bare vite hvor du skal lete :innocent: Synes du skal ha ei etter Tindra sin datter eller noe når den tiden kommer :P Tindra kommer jo til Bergen i april :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DS er opprinnelig rottejeger ja, og derav motet, men de hverken oppsøker trøbbel eller er problematiske å ha løse (det siste forutsetter at man har trent innkalling da, men det er vel ganske generelt hehe). En godt sosialisert og normalt oppdratt DS som får turene sine og være med på det som skjer er supre familiehunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere sheltier som jeg liker godt når det kommer til mentalitet, men da er det kvikke arbidshunder og ikke så pene, og noen etter delvis am linjer som jeg ikke vil ha. Såden "fulle pakken" leter jeg fortsatt etter :P

Kennel Kråkeslottet har det jeg vil karakterisere som svært vakre sheltier, hun helseundersøker dem og mentaltester også (men om det er "amerikansk" eller "engelsk" type hun har, aner jeg ikke. En bra hund er en bra hund, uansett type liksom :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall burde DP også stå ganske høyt. Det er like raser, litt mer sprett i DPen da.

Jeg oppfatter ikke DP som terrieraktig i gemyttet. De er "pinscher/schnauzer" i gemyttet :P

Både DP, DSG og DS er samme type hunder (vakt og gårdshunder), og finner du et godt individ står det nok ganske tett opptil hva du ønsker i en hund. CC er også en rase med mange likhetstrekk til dem, men jevnt over lavere jaktinstinkt og lavere aktivitetsnivå.

Om jeg skal opp i den størrelsen har jeg en annen klar kandidat, ikke pinscher altså. Litt dårlig formulert skjønner jeg :)

Jeg har ei vennine som har Pp ..Hun blir kledd på hvis været er dårlig og selv om hun har dress med silke for så floker pelsen seg og det er børsting med en gang man kommer hjem fra tur..Hunden drar med seg 4 ganger så mye skog enn andre hunder :P Det var en rase jeg vuderte ei stund som maskot helt til jeg lærte hvor mye pels stell de egentlig krever..

På sheltien kan du få alt i en pakke også når det kommer til helse,gemytt osv du må bare vite hvor du skal lete :innocent: Synes du skal ha ei etter Tindra sin datter eller noe når den tiden kommer :P Tindra kommer jo til Bergen i april :innocent:

Dress og børsting kan jeg leve med tror jeg, utfordringen ligger nok å finne en puff som er ok i nøtten.

Vi ses nok sikkert på NKK da :)

Sheltiener verdens deiligste rase. Min er både vakker og med godt gemytt.

Men eneste problemet er at du kommer ikke til å klare å ha en sheltie kun som kosehund du som driver med agility ;)plutselig har den danka ut kelipene :P

Tvilsomt ;)

Jeg er ikke rask nok i beina til å føre en liten hund bra nok, store hunder er bedre for sånne som meg som er for brei over baken :P

DS er opprinnelig rottejeger ja, og derav motet, men de hverken oppsøker trøbbel eller er problematiske å ha løse (det siste forutsetter at man har trent innkalling da, men det er vel ganske generelt hehe). En godt sosialisert og normalt oppdratt DS som får turene sine og være med på det som skjer er supre familiehunder :)

Takk for info, men enn så lenge er jeg veldig i tvil :)

Kennel Kråkeslottet har det jeg vil karakterisere som svært vakre sheltier, hun helseundersøker dem og mentaltester også (men om det er "amerikansk" eller "engelsk" type hun har, aner jeg ikke. En bra hund er en bra hund, uansett type liksom :D).

Om de er pene så er de ikke amrikanere :lol:

Takk for tips, skal ta en titt :)

@soelvd

Bor de 4 sammen? Flokkdynamikk gjør jo ofte noe med lydnivået hos raser med lav terskel for lyd :P

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde hatt en av mine jenter i hus en helg så tror jeg ikke du hadde vært det lenger :)

Når man er vant med, og trives med hunder som er myke som smørklatter, så tror jeg overgangen til raser som i utgangspunktet er avlet frem for å være gårdshunder og rottejegere er ganske stor.

U no nice... :cry: Jeg skjønner at du ikke vil ha shiba, altså, men å kalle verdens mest praktiske hale som er ser ut som et mekanisk ror når den logrer for GRISEKRØLL? Makan! :D

Det eneste jeg ser er rompehull som lyser lang vei. Pjuk :P

Orket ikke lese alt, men hva med whippet?

For stor, og jeg er ikke trygg nok på på at jeg ender opp med en jeg kan ha løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er vant med, og trives med hunder som er myke som smørklatter, så tror jeg overgangen til raser som i utgangspunktet er avlet frem for å være gårdshunder og rottejegere er ganske stor.

Jeg tror likevel du hadde tenkt noe annet etter å ha hatt jentene på besøk. Prøver å tenke om jeg kjenner noen fornuftige bergensere med DS...

Kanskje @SFX kan uttale seg? Hun har jo hatt meg og mine på besøk noen ganger og kjenner samtidig kelpiene brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når man har spisshund med pels. :ahappy:

970027_10151531484531721_1256351388_n.jp

Det hjelper faktisk ikke :lol:

Det kan du jo fikse!

Rear+Gear.jpg

:lol:

:lol:

Jeg tror likevel du hadde tenkt noe annet etter å ha hatt jentene på besøk. Prøver å tenke om jeg kjenner noen fornuftige bergensere med DS...

Kanskje @SFX kan uttale seg? Hun har jo hatt meg og mine på besøk noen ganger og kjenner samtidig kelpiene brukbart.

Der jeg bodde før traff jeg en fyr med 3 salt og pepper DS på tur jevnlig, hannhunder om jeg ikke husker feil.

Førsteinntrykket av de var veldig bra, men jeg vet også at han var veldig aktive med de, de gikk mye på fjellet og trente blodspor. Lurer på om ikke et par av de var NVCH :)

Jammen godt det er lange til det skal ny hund i hus, vanskelig! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper faktisk ikke :lol:

:lol:

Der jeg bodde før traff jeg en fyr med 3 salt og pepper DS på tur jevnlig, hannhunder om jeg ikke husker feil.

Førsteinntrykket av de var veldig bra, men jeg vet også at han var veldig aktive med de, de gikk mye på fjellet og trente blodspor. Lurer på om ikke et par av de var NVCH :)

Jammen godt det er lange til det skal ny hund i hus, vanskelig! :P

En DS som hadde bodd hos deg hadde også hatt en aktiv hverdag da - regner ikke med du hadde satt den igjen hjemme når du dro på tur med kelpiene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En DS som hadde bodd hos deg hadde også hatt en aktiv hverdag da - regner ikke med du hadde satt den igjen hjemme når du dro på tur med kelpiene :lol:

Nei, men nå vet jeg ikke hvor langt frem i tid det er snakk om da, "når den tid kommer at jeg vil ha en hund med lavere aktivitetsbehov" det kan jo være alt fra 5 til 15 år likssom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som du ønsker deg en Tinka, jeg. Nå er jo hun opptatt, men det finnes kanskje andre phalener som er litt tøffe i trynet og av en viss størrelse? Hun har ingen begrensninger når det gjelder aktivitet, eller hjernebrytrening, men hun må ingenting. Det eneste er at kram snø i metervis blir digre klumper i pelsen, ja, på begge mine hunder. Det var et problem på to turer i vinter, så ikke noe jeg bryr meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå vet jeg ikke hvor langt frem i tid det er snakk om da, "når den tid kommer at jeg vil ha en hund med lavere aktivitetsbehov" det kan jo være alt fra 5 til 15 år likssom :P

Ja, men de klarer seg fint med lavere nivå - her får de ca en times tur til vanlig, men en sjelden gang litt mindre eller gjerne mer i helgene. De er happy-go-lucky - glade om de får mer evt løpe løse i marka, og de kommer selv om de bare må snuse bittelitt ekstra der det har gått et dyr. De elsker å jobbe selv om de kanskje må ha en litt annen forsterker enn godbit, men de krever det ikke for å være lykkelige og trivelige familiemedlemmer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de klarer seg fint med lavere nivå - her får de ca en times tur til vanlig, men en sjelden gang litt mindre eller gjerne mer i helgene. De er happy-go-lucky - glade om de får mer evt løpe løse i marka, og de kommer selv om de bare må snuse bittelitt ekstra der det har gått et dyr. De elsker å jobbe selv om de kanskje må ha en litt annen forsterker enn godbit, men de krever det ikke for å være lykkelige og trivelige familiemedlemmer.

Du kunne vært selger, vet du det? :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror likevel du hadde tenkt noe annet etter å ha hatt jentene på besøk. Prøver å tenke om jeg kjenner noen fornuftige bergensere med DS...

Kanskje @SFX kan uttale seg? Hun har jo hatt meg og mine på besøk noen ganger og kjenner samtidig kelpiene brukbart.

En DS som hadde bodd hos deg hadde også hatt en aktiv hverdag da - regner ikke med du hadde satt den igjen hjemme når du dro på tur med kelpiene :lol:

Det er faktisk ikke sikkert at "alle andre" finner Dvergschnauzeren attraktiv. Av forskjellige årsaker. :D

Vi er litt forskjellige vi mennesker. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...