Gå til innhold
Hundesonen.no

Best før betyr ikke dårlig etter


Nirm
 Share

Recommended Posts

Artikkel på matvett.no.

En ting å tenke på for de som er slavisk opptatt av disse datoene. Vi stoler på sansene våre om noe blir stygt før best før datoen, så hvorfor gjør man det ikke andre veien? Er du en notorisk kaster av all mat som har "gått ut på dato", så kanskje på tide å lære seg å lese de forskjellige datostemplene? I tillegg til være flinkere å fryse ned mat som man vet av erfaring at man ikke spiser opp før "siste forbruksdag".

Om man kaster 1/3 av maten man kjøper, og har et budskjett på 6000 kr i månden, så kaster man altså 2000 kr rett i søpla. Siden mange snakker om at mat er dyrt, så blir det i hvert fall ikke billigere med den mengden mat enkelte kaster. For de 2000 kr man kaster i sølpa, så kunne man sikkert har spart inn 1500 av å enten kjøpe mer fornuftig, være flinkere til å fryse ned, bruke rester og ikke kaste alt som har "best før" dagen idag.

Andre artikler jeg har lest, sier at vi kaster i snitt 51 kg mat hver i året. Nå er det jo noen som kaster mindre enn det, så ergo er det jo noen som kaster mye mer enn det. Og det er hverken miljøvennlig eller økonomisk.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Artikkel på matvett.no. En ting å tenke på for de som er slavisk opptatt av disse datoene. Vi stoler på sansene våre om noe blir stygt før best før datoen, så hvorfor gjør man det ikke andre veien

Det sier jo litt om hva den sjokoladepuddingen inneholder

I butikken min har vi hvertfall gjort noen tiltak i henhold til å kaste mindre mat, og jeg syntes det er artig og se forandringer over nyttår! Før hadde vi gjerne 2-4 bananesker hver dag med svinn, nå

Guest Michellus

Best før er ingen grunn til å kaste mat nei! Det betyr bare akkurat det det står der, nemlig at maten er kvalitetsmessig best før den datoen. Var på kurs med en fra Anticimex og han fortalte en historie hvor han hadde servert besøket sitt en sjokoladepudding som var ett år over best før datoen. Den var 100% trygg å spise :) Det som er viktig er at man dog bruker sansene sine aktivt. Lukter det rart, ser det rart og smaker rart så ikke spis det :)

Siste forbruksdag er greit å holde seg etter datoene på da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best før er ingen grunn til å kaste mat nei! Det betyr bare akkurat det det står der, nemlig at maten er kvalitetsmessig best før den datoen. Var på kurs med en fra Anticimex og han fortalte en historie hvor han hadde servert besøket sitt en sjokoladepudding som var ett år over best før datoen. Den var 100% trygg å spise :) Det som er viktig er at man dog bruker sansene sine aktivt. Lukter det rart, ser det rart og smaker rart så ikke spis det :)

Siste forbruksdag er greit å holde seg etter datoene på da :P

Det sier jo litt om hva den sjokoladepuddingen inneholder :x

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer skeptisk på noen ting enn andre, dog er jeg ganske flink til og ikke kjøpe mer enn jeg klarer og få i meg før datoen, fordi det er unødvendig og kaste mat, sløsing, men også fordi det er dårlig økonomi. Melk klarer jeg ikke drikke etter dato, men jeg er generelt kresen på og litt skeptisk til melk, så det er ikke at det er noe galt med melken, bare i hodet mitt. Egg kan jeg spise lenge etter dato(3 uker, glatt), og når det har gått så langt at jeg ikke vil ta sjangsen så går de til bikkja, ikke kastet :) Har jeg kjøtt eller andre ting som kan fryses som jeg ser at jeg ikke kommer til og rekke og spise opp så går de i frysa, da er det ikke skummelt og ta dem frem igjen om en mnd eller 3 og spise da :) Ellers går mye kjøtt og andre egnede ting til hund uansett om jeg ikke vil spise det selv. Kaster ikke mer enn nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner litt om Kiwi-reklamen som går på tv nå: "Kjøp 1 betal for 1" hvor de prater om dette med kasting av mat og hvordan vi blir påvirket til å kjøpe ting vi ikke trenger av f.eks 3 for 2 - tilbud.

Samboeren kom hjem rimelig oppgitt fra butikken med noen kompiser her om dagen; de skulle kjøpe wienerpølser og fant to pakker i butikken: en som innehold akkurat nok pølser til 50kr og en pakke som innehold tre ganger så mye til kr 45. Samboer foreslo at de kunne kjøpe den minste pakken, men kompisene kunne ikke forstå tankegangen hans, de fikk jo MER pølser for MINDRE penger?!

Vel.. Jeg brukte opp et par av den resterenede mengen pølser til hundetrening, men de aller fleste ble liggende i kjøleskapet og måtte kastes tilslutt (hadde ikke plass i fryseren.) Sånt er unødvendig synes jeg.

Og for å svare på spm: jeg smaker alltid på mat/drikke som har gått ut på dato. Smaker det ok spises det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer skeptisk på noen ting enn andre, dog er jeg ganske flink til og ikke kjøpe mer enn jeg klarer og få i meg før datoen, fordi det er unødvendig og kaste mat, sløsing, men også fordi det er dårlig økonomi. Melk klarer jeg ikke drikke etter dato, men jeg er generelt kresen på og litt skeptisk til melk, så det er ikke at det er noe galt med melken, bare i hodet mitt. Egg kan jeg spise lenge etter dato(3 uker, glatt), og når det har gått så langt at jeg ikke vil ta sjangsen så går de til bikkja, ikke kastet :) Har jeg kjøtt eller andre ting som kan fryses som jeg ser at jeg ikke kommer til og rekke og spise opp så går de i frysa, da er det ikke skummelt og ta dem frem igjen om en mnd eller 3 og spise da :) Ellers går mye kjøtt og andre egnede ting til hund uansett om jeg ikke vil spise det selv. Kaster ikke mer enn nødvendig.

Det er faktisk ganske lett å sjekke om egg er ok å spise selv etter "best før". Du legger dem bare i en bolle/skål med vann og ser om de flyter opp, blir de liggende på bunn er de helt fine å spise :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flinke til å fryse ned mat, og vi kaster vel egentlig aldri kjøttmat pga dato. Noen gangen pålegg, men jeg lukter og kjenner alltid på det først. Hvis melka går ut på dato så lager vi bare pannekake eller vaffelrøre. En sjelden gang rekker vi ikke å spise opp salat vi har, og vassen salat er ikke godt. Da går det i søpla. Men generelt kaster vi lite mat tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig flinke til å fryse det som fryses kan her, men glemmer alltid å skrive på dato på det også, så vi har bommet et par ganger på å ta opp kjøttdeig som har ligget der en god del mnd for lenge! Ellers er vi ganske flinke, etter at fryseren vår stoppet og ale oppi måtte kastes ble jeg også mer nøye på hva vi kjøper og om vi faktisk har det hjemme! Og har planer nå om å spise middag etter hva vi har i skapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster veldig lite mat, men har en tendens til å ikke spise opp alle grønnsakene jeg kjøper. Tullete egentlig, jeg er veldig glad i frukt og grønt, men kaster støtt og stadig gulrøtter ol :no:

Jeg er litt dårlig på å spise alt jeg fryser ned da, så det hender at noe blir aaaalt for gammelt i fryseren min.

Jeg har ikke troa på at jeg kaster 50 kg mat i året. Kanskje 5-10 maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har regler som tilsier at bedrifter er pålagt å sette en "best før"-dato før det faktisk burde. Melka til Q-meieriene har en dag lenger utløpsdato kontra Tine, selv om prosedyren og melka er omtrent helt lik.

Litago f.eks har tre måneders utløpsdato fra den blir tappet tror jeg. Om det går to uker over har det ufattelig lite å si, så lenge den ikke har stått varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kastes relativt lite mat. Jeg prøver å være flink til å planlegge middager, slik at det vi har i kjøleskap og fryser blir brukt. Pålegg har vi få sorter av samtidig, slik at det blir spist opp. Blir det rester etter middag så spiser vi det dagen etter.

Egg varer i månedsvis. For å si det slik, du spiser ikke egg som er dårlige, det lukter du lenge før du heller det i deg :lol:
Best før-datoer er jeg ikke så nøye på, der stoler jeg på nesen. Og tørrvarer holder nærmest i årevis.

Jeg blir matt av å se folk kaste f.eks en toropose med gryterett fordi den går ut på dato. Pokker heller, jeg har spist slikt flere år etter utløpsdato og ikke merket forskjell :lol:
I høst spiste vi en elgsteik som har ligget i fryseren siden 2008. Var god den ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både luktesans og smakssans, så det meste blir luktet og prøvesmakt etter utløpt dato, skjeldent jeg føler ett behov for å kaste ferskvarer før rundt 1 uke etter utløpsdato. Men er jeg i tvil så går det til bikkjene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg skikkelig dårlig på dette, og kastet altfor mye... Nå har jeg innsett at særlig egg f.eks. varer i evigheter over best før dato.

Dessuten jobber vi aktivt mot å planlegge måltider, og dermed unngå for mye svinn. Syntes det er merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kastes lite mat. Kjøper gjerne meieriprodukter typ yoghurt ol som er på tilbud siden de går ut dagen etter. Det holder seg like bra et par tre uker ekstra.

Eggene vi spiser av nå gikk ut 12.12.13

Hamburgerdressingen som småtten skal bruke til kokkeleringen sin i dag, den gikk ut for 8 mnd siden, men i følge han smakte den utmerket enda. Det sier kanskje litt om innholdet i den da.
Har suppeposer i skapet som gikk ut i 2012, men smaker like bra det.

Smøret fra 2012 ble nettopp brukt opp.

Kjøper glatt den billigste pakka med pølser jeg, for det kan brukes til så mangt (omeletter, pølsegryte, makaronigrateng, pasta og tomatsaus osv).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir matt av å se folk kaste f.eks en toropose med gryterett fordi den går ut på dato. Pokker heller, jeg har spist slikt flere år etter utløpsdato og ikke merket forskjell :lol:

I høst spiste vi en elgsteik som har ligget i fryseren siden 2008. Var god den ;)

Jeg har også spist slike poser som har gått ut på dato for flere år siden - funker helt fint, det :D. Og som student fant vi en hjortesteik nederst i fryseren da vi hadde en opprydding - den var 12 år gammel og smakte helt finfint :).

Jeg bryr meg heller ikke om datostemplinger, det eneste jeg sliter med er sånn skinkepålegg (kokt skinke ol) som begynner å bli litt ekkel i "sausen"... Den går i søpla må jeg innrømme (men jeg har sjelden sånt pålegg nettopp fordi det holder seg litt kort og jeg bruker tid på å spise opp pålegg). Ellers holder jo både melkeprodukter og mye annet seg veldig godt lenge over datostemplingen. Jeg har gumlet i meg stekte kyllingvinger som har ligget et par-tre dager i bilen på sommeren også, jeg.... har smakt utmerket og ikke blitt dårlig av det heller :lol:.

Hos meg er det først og fremst grønnsaker og frukt som blir dårlig og må kastes, enten fordi det har frosset og fått guggen konsistens, eller det rett og slett ER for gammelt og guggent (ikke kan jeg gi det til bikkja heller, for han mener sånt er kaninfôr og ikke noe for staute mannfolk :aww:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg skal plukke opp ideen til mamma og pappa! der blir alt kjøttpålegg tatt ut av embalasjen og lagt i slike beholdere fra tupperware! Så de har jo ingen dato å gå etter engang, når jeg tenker etter har aldri noe blitt dårlig der hjemme til tross for at alt ikke alltid ble spist opp så fort!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hos meg betyr "best før" - død og fordervelse, jeg hverken lukter på, smaker på eller forsøker å ha i meg noe som ifølge datoen var best i går.......... Jeg er kanskje ikke best på å planlegge, men jeg kjøper veldig få typer pålegg av gangen (går mest i ost) og ellers nesten bare ting som kan fryses eller tørrvarer. Frukt og grønt blir det jo av og til litt kasting av, men ikke så halvgalt egentlig.

Men best før datoen, den er absolutt hos meg. Det eneste som kanskje brukes etter datoen er melk og da i vaffelrøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig flinke til å fryse det som fryses kan her, men glemmer alltid å skrive på dato på det også, så vi har bommet et par ganger på å ta opp kjøttdeig som har ligget der en god del mnd for lenge!

Jeg er litt dårlig på å spise alt jeg fryser ned da, så det hender at noe blir aaaalt for gammelt i fryseren min.

Jeg har ikke troa på at jeg kaster 50 kg mat i året. Kanskje 5-10 maks.

Hva mener dere med at mat blir altfor gammelt når det er frosset? Bakterier osv er i stasis, så det er like friskt etter ett år i frysa som etter en uke, det eneste er at det kan være noe tørrere. Fet fisk derimot SER og lukter man før det tiner at det har harsknet, men selv det kan som regel fryses etpar år og fint spises.

Om man er flink til å fryse ned, men ikke til å spise opp, så er det jo bare å bestemme seg for å ete av frysa hver 6 uke elns, det er rett og slett ikke lov å kjøpe inn annet enn melk, brød og et pålegg (ev smør) den uka. Vips, så får man oversikt over hva man har i den :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaster nesten ikkeno. Det vi kaster er sterkt krydret, stekte bein. Enten går det i kaninene, marsvina, hundene eller endene.

Jeg er også veldig flink til å spise ting som har gått ut på dato. Egg ligger leeeeenge, det eneste jeg er litt var på er kjøttpålegg. Brød spiser jeg ikke, det blir så tørt og ekkelt. Men det blir lagt i vann og blir gitt til endene.

Sjekker forøvrig heller ikke dato på ting med mindre jeg merker at det smaker skikkelig ekkelt. Melk som har gått ut på dato går også fint, men jeg sjekker alltid konsistensen og smaker litt først.

Syntes det er trist at det er så mange kilo mat som kastes. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke mye mat nei. Lukter det og ser greit ut, så spiser jeg det. Ikke blitt skikkelig dårlig enda :)

Jeg synes også det kastes altfor mye mat, som er fullt brukbar. I dag f.eks skal jeg lage noen muffins med en ferdigrøre som gikk ut 14.09-2013 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...