Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihunden Arthur og aspiranten Siri

Recommended Posts

Jeg går ikke noe enda, men har planer om å begynne :) Han er såpass ung og teit enda, så jeg venter nok til han er to år ihvertfall. Så spennende! Hvordan synes du det er? :)

Jeg synes det er veldig bra! Helgesamlinga vi hadde i vår var veldig lærerik. Jeg liker veldig godt tanken bak det hele, at man skal være til nytte og glede for andre og ikke på konkurranser og perfekte øvelser. Instruktøren oppmuntret oss til å kjenne etter på hvordan vi følte at øvelsen skulle være, hva som kjentes bra ut -fra en brukers perspektiv. Skulle gjerne hatt flere samlinger og oftere treninger, vi har bare to samlinger også er det egentrening i mellom.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvordan sonen åpner øynene mine for hunderaser jeg aldri har tenkt over, makan så helskjønn Arthur er! Blir artig å følge dere fremover, både på lydighet og terapihundting!

Jeg synes det er veldig bra! Helgesamlinga vi hadde i vår var veldig lærerik. Jeg liker veldig godt tanken bak det hele, at man skal være til nytte og glede for andre og ikke på konkurranser og perfekte øvelser. Instruktøren oppmuntret oss til å kjenne etter på hvordan vi følte at øvelsen skulle være, hva som kjentes bra ut -fra en brukers perspektiv. Skulle gjerne hatt flere samlinger og oftere treninger, vi har bare to samlinger også er det egentrening i mellom.

Er det kun AZS eller er det AZS + Røde Kors?

Vi hadde 4 samlinger gjennom Terapihundskolen, det kjentes ganske passe ut, både hovedinstruktør og ekstern instruktør fikk god mulighet til å lære seg å kjenne hundene i ulike situasjoner, og ga god veiledning i forhold til om man burde gå opp til eksamen eller vente til neste runde om hunden ikke var klar nok.

Ellers er jeg helt enig i det med perfekt og sånn og det er viktig å bli påmint! Ser det der vi går, de blåser da pokkern i om han gjør det perfekt eller hvor mange kommandoer jeg bruker, og jo mer ulydig min er jo morsommere syns de det er :P På hjemmet vi går på så er de veldig opptatt av dyr og har flere dyr enn oss som de eldre kan treffe, og et par av de eldre har også bamser og sånn - Thorvald elsker bamser, og hans favorittleker er bamser fra IKEA, og det har det blitt et par hysterisk artige situasjoner av, og mye latter og liv for alle :) Så det er akkurat det, kjenn hunden og tenk fra bruker + hundperspektiv, ikke hundeførerperspektiv som sikkert flere enn meg litt for lett tar :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naww, han er så fin! Og flink! :wub:

Herlighet han var søt og bare nydelig! :wub:

Det er helt utrolig hvordan sonen åpner øynene mine for hunderaser jeg aldri har tenkt over, makan så helskjønn Arthur er! Blir artig å følge dere fremover, både på lydighet og terapihundting!

Takk :wub: Det går med Bullmastiff også, det tar bare litt lengre tid :P Men han er veldig flink, og jeg er veldig stolt! :D

Høres veldig kjekt ut. Vi gleder oss til å begynne! :D

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun AZS eller er det AZS + Røde Kors?

Vi hadde 4 samlinger gjennom Terapihundskolen, det kjentes ganske passe ut, både hovedinstruktør og ekstern instruktør fikk god mulighet til å lære seg å kjenne hundene i ulike situasjoner, og ga god veiledning i forhold til om man burde gå opp til eksamen eller vente til neste runde om hunden ikke var klar nok.

Ellers er jeg helt enig i det med perfekt og sånn og det er viktig å bli påmint! Ser det der vi går, de blåser da pokkern i om han gjør det perfekt eller hvor mange kommandoer jeg bruker, og jo mer ulydig min er jo morsommere syns de det er :P På hjemmet vi går på så er de veldig opptatt av dyr og har flere dyr enn oss som de eldre kan treffe, og et par av de eldre har også bamser og sånn - Thorvald elsker bamser, og hans favorittleker er bamser fra IKEA, og det har det blitt et par hysterisk artige situasjoner av, og mye latter og liv for alle :) Så det er akkurat det, kjenn hunden og tenk fra bruker + hundperspektiv, ikke hundeførerperspektiv som sikkert flere enn meg litt for lett tar :)

Det er AZS og hundeklubben som arrangerer. Forstod det sånn at besøkshunder har færre timer enn terapihunder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

I helgen var i på utsilling på Karmøy. Meg og @Emilie pakket Fiaten til randen og dro nedover for å hanke slufser! :D

Arthur var påmeldt lørdagen og søndagen, og mor var som vanlig ekstremt nervøs.

Lørdagen gitt strålende og Lille-Thur ble 2bhk med EXC, CK og CERT :) Søndagen gikk også veldig bra og Arthur ble 2bhk med EXC, ingen CERT i dag, dommeren mente at han var en nydelig hund, men at bevegelsene hans ødelagte overlinjen. Jeg var helt enig, da gutten byttet på å leke kengeru og padde i ringen, og rulla på ryggen som om det stod om livet :P Det var ekstremt varmt begge dagene og gutten slet i varmen, så det ble mye spyling, plutotepper og bekymret mor. Men det gikk så greit atte, og han sover egentlig enda ut etter helgens strabaser :)

Arthur fylte ett år på søndag (tenk, ETT år!), jeg skjønner ikke hvor tiden har blitt av! Nå nærmer vi oss unghundklasse med stormskritt, blir så spennende! Har bestemt meg for å melde på Dogs4All og se hvordan det går, det blir nok årets høydepunkt :)

Sånn ellers i hverdagen har det skjedd ekstremt lite, da han tåler varmen dårlig og egentlig sover det meste av dagen. Så gleder oss til temperaturen synker litt og vi kan begynne å trene litt lydighet igjen!

Et blide av gullebarnet på ettårsdagen sin :wub:

10542981_10203440130377569_7312127209477

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle dele en koselig unghundhistorie med dere, det er jo viktig å le av seg selv.

Meg, Arthur, @Emilie og Venus hadde vært en liten tur i byen (Venus skulle være statist i en tvproduksjon) og var på vei hjem. Vi var på vei til bybanen og gikk over Torgalmenningen (Bergens store samlingspunkt), og der var det tjukkt i folk, fe og turister. Og DUER, haugevis av duer. Arthur oppførte seg eksemplarisk, gikk i slakt bånd ved siden av meg og jeg var litt i min egen verden. Men der gitt, der så han en due og rykka til. Det er ganske mye kraft i 60 kg som kaster seg frem - såå jeg mista ham.

Så bikkjehelsikket setter avgårde over Torgalmenningen på duejakt (duer som fløy langt oppi luften riktignok, ikke den skarpeste den gutten der), skremmer livet av folk og er selvfølgelig TOTALT døv. Det var ikke snakk om å fa tak i ham. Jeg prøvde diskre å brøle "Arthur", jeg prøvde å fange ham og han fintet meg og jeg prøvde å løpe etter ham - han er overraskende rask for sin massive størrelse. Han fikk seg vel 10 runder rundt plassen før noen ungdommer klarte å lokke ham til seg. Folk lo (de som ikke var vettskremt og sendte meg styyyygge blikk), @Emilie lo, Arthur lo vel egentlig han også, og jeg, jo jeg var dødsflau.

Hva lærte jeg? ALDRI gå i din egen verden med Arhur når det er duer i nærheten.... Heldigvis er jo Arthur verdens snilleste gutt, så jeg trengte i hvertfall ikke bekymre meg over at han skulle være stygg med noen folk eller hunder. Håper dere får noe ut av denne historien, om ikke annet en litt latter ;)

Hilsen sliten tenåringsmor

• Like 13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, Athur da :lol: Tidi hadde en hendelse sist vi var i byen og hun hadde røket båndet sitt så hun gikk mye løs. Jeg skulle ringe en venninne og styrte på med Blondie og akkurat da finner Tidi ut at jenten som soler seg ser ut som et fint offer for kelpieløøøv. Så hun løper bort, jeg prøver å rope på henne mens jeg holder på i telefonen og med Blondie. Det går ikke så bra. Så hun hopper opp på denne jenten som sover og begynner å slikke henne i ansiktet. Tror hun skvatt veldig av å våkne til noe slikt :lol: Men syntes heldigvis det var greit når hun innså at det var en hund :lol: Etterpå spurte hun om det var en valp, og jeg svarte ja. En valp på 1 år :P

Gratulerer med 2 cert på den lekre gutten :wub: Vi tenker også å dra til Dogs4All, så da sees vi ihvertfall der. Kanskje på en sonentrening en gang snart også?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sirkus Samurai hilser til Arthur og sier at det er bra han tar ansvar for duejaginga i Bergen, for jentene får tross alt bare vært på ett sted av gangen! :lol:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, Athur da :lol: Tidi hadde en hendelse sist vi var i byen og hun hadde røket båndet sitt så hun gikk mye løs. Jeg skulle ringe en venninne og styrte på med Blondie og akkurat da finner Tidi ut at jenten som soler seg ser ut som et fint offer for kelpieløøøv. Så hun løper bort, jeg prøver å rope på henne mens jeg holder på i telefonen og med Blondie. Det går ikke så bra. Så hun hopper opp på denne jenten som sover og begynner å slikke henne i ansiktet. Tror hun skvatt veldig av å våkne til noe slikt :lol: Men syntes heldigvis det var greit når hun innså at det var en hund :lol: Etterpå spurte hun om det var en valp, og jeg svarte ja. En valp på 1 år :P

Gratulerer med 2 cert på den lekre gutten :wub: Vi tenker også å dra til Dogs4All, så da sees vi ihvertfall der. Kanskje på en sonentrening en gang snart også?

Haha, det er godt det bare ikke er Thur. Å, så gøy! :D Ja, da ses vi der, vi stiller fredag og søndag :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, det er godt det bare ikke er Thur. Å, så gøy! :D Ja, da ses vi der, vi stiller fredag og søndag :)

Oy, er det utstilling på fredagen og?
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oy, er det utstilling på fredagen og?

Ja, da er det norsk vinner, også er det nordisk på lørdag og søndag :) Gruppe 2 går på søndagen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er det norsk vinner, også er det nordisk på lørdag og søndag :) Gruppe 2 går på søndagen :)

Åå, så kult! Jeg trodde det kun var lørdag og søndag selv om det var Nordisk og Norsk vinner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det en stund siden noe hadde skjedd her, på tide med en liten oppdatering :)

Jeg er i hovedoppgaveinnspurt, så det skjer egentlig ikke så mye for tiden. MEN, siden sist har vi stilt på BSBK og lille-Thur ble BIR (14 mnd) foran Norges mestvinnende hannhund og INT UCH, Junior :D

Mor er lett sjokkert og veldig glad

1534828_1016608498355896_247877372436506

Mandatory BIR/BIM bilde

1781524_1016593985024014_337997972868118

Ellers drar vi i morgen til Stord i håp om å hanke slufser. Igjen bli lille Fiaten fullstappa med ca 200 kg hund og 200 kg menneske, lurer på om den bilen kommer til å knekke snart? Vi er faktisk blitt en attraksjon på utsillinger når vi kommer med så mye hunder, mennesker og utsyr i en liten bil :P

Neste helg er det dags for D4A, men da tar vi faktisk toget over, og det er kun Arthur som blir med. Jeg er nervøs allerede!

Sånn ellers, begynner Arthur virkelig å finne vakthunden i seg. Han kan sitter i timesvis i vinduet og vokte hagen, og den MINSTE lyd må boffes på. Jeg holder på å bli skrullete. Men, han er nå fremdeles snille gode Arthur, ikke noe forandringer der. Vi holder også på med lydighetstrening, og det går faktisk fremover. På plass, FVF, dekk og bli og avstandskommandering begynner å sitte, flinke Thur :)

Litt bilder:

Vi kjedet oss på Halloween

10616209_818582318184355_460123438970905

Gjengen har fått lys

10425152_822019067840680_802777896657371

Å få fred i sofaen er ikke et alternativ

10710603_1013105548706191_17781157380890

Kong Arthur. Fnis.

10650053_1006904115993001_36076090156623

Bromance, Arthur og Cujo.

10603728_1001503376533075_45479473463324

• Like 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobbelpost (fy!), MEN glemte dette bildet, og det er så fint av gullgutten :)

13-14 mnd.

Mor: Ch Charmie del Paèse, importert fra Tyskland. Far: Ch Benjamin Zimowa Aura, importert fra Polen.

10514371_10154592674470121_1563309410089

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville for all del prøvd, men om du ikke har meldt inn forholdene ved noen av de flere tidligere anledningene, har lagt henne ta tilbake hunden uten å melde fra da heller og ikke har bevis også fra tidligere saker så stiller du antagelig ikke så sterkt. Tvert om vil du muligens sette deg selv i en litt kjip posisjon da å stå fast på at hunden har blitt misshandlet/sultet m.m. og at du ikke har varslet fra og at du har latt den bli med tilbake( også uten å varsle fra) er jo ikke akkurat til din fordel. Hvorfor skulle Mattilsynet gi hunden til deg isåfall? I verste fall blir du jo regnet som medskyldig i en straffesak. Men hunden bør jo bort derfra om det er tilfellet det du sier, samme hvem den evt havner hos(deg eller noen andre som er egnet). "Problemet" her er jo at MT ofte her folk en sjans til å ordne opp og siden ikke noe er meldt tidligere så er det vell mest sannsynlig det eneste som kommer til å skje i første omgang. De stikker innom, prater litt og får visse krav de må.oppfylle innen en gitt frist ifht utbedringer og ting å gjøre. Utgifter kan man jo godt føre opp, men her igjen så spørs det om.det blir ord mot ord. Lett å tenke at en konflikt eller noe er årsak til at du plutselig vil ha hunden og mtp hendelsesforløpet har du jo ikke så mye å argumentere med som taler til din fordel.  Dessverre.
    • Har ingenting med dominansaggresjon å gjøre, nei. Usikkerhet som du sier, stress(men da mest sannsynlig på grunn av usikkerhet) og evt ressursforsvar i tillegg. Men på en litt veik hund så kan det rett og slett være trusselnivået hunden opplever som er årsaken til at den glefser/biter når dere kjefter. Uavhengig av  om dere er veldig harde eller ikke. Dropp kjefting og bare vær heller rolig og bestemt, ta han ned uten å gjøre noe særlig utav det å be han heller gå å legge seg. Føler dere for å straffe noe utover det så er det bedre å bare rolig geleide han bort til en timeout i bånd/bur/grind eller hva dere må evt har til rådighet. Og ellers prøve å få langt som mulig forebygge at slike ting ikke skjer (feks ved å rydde kjøkkenbenken godt for alt som er interessant) og være konsekvent med å ta han ned eller kommandere han bort om dere ser at han pønsker på.npe. eller rett og slett forbud mot hund på kjøkkenet.  Ifht senga er det nok en god løsning dere har valgt. Høres ut som ressursforsvar og det kan i mange tilfeller være vanskelig å trene vekk. Spesielt i tilfeller som her hvor man tross alt ligger oppi hverandre i ressursen. Unngå hele greia er ofte det beste da. Ute kan det jo forsåvidt være andre ting som stresser han og, men det er vell uansett nærliggende å tenke at det er usikkerheten som har sin innvirkning her og. Tren på det. Ikke først og fremst bare på å stå bundet, men på å være i miljø. Og å være rolig og fokusert i miljø. Det må på plass først.
    • Vi har alle forskjellig syn på hundehold og hva som er et bra et. Jeg synes ikke at hunder skal stå på bås og bare bli brukt 1-2 timer om dagen. Hvis man skal konkurrere, uansett rase og formål, så synes jeg at hundene skal få være en del av en hverdag som  innebærer langt mer enn det å stå på bås utenom treningstida si feks. Jeg sier ikke at man skal forby all slags racing gjør jeg? Synes du virkelig at racingen, som den er idag - og da spesielt typisk greyhound racing, er bra? Jeg tror man fint kan ivareta greyhounden som den er idag med andre virkemidler og fokus.  Selvfølgelig finnes det dritt i alle sporter og hjem. Poenget er at jeg tror man fortsatt kan ivareta greyhound som rase, med god mentalitet og gode egenskaper, uten greyhoundløp. Strenge krav til regler og hundehold burde det absolutt vært, men det virker ikke som om racingindustrien (på løpsbaner som nå bli forbudt) klarer å følge dette? Mye skjult trening med inhumane treningsmetoder. Avl som nesten er som en valpefabrikk hvor hundene blir sett på som maskiner, ikke dyr og individer. Helt ærlig tror jeg ikke regler ville endret så mye, med mindre det ble helomvending MED EN GANG. Gambling forbudt -det har vært nedgang på veddeløpsbanene i noen år nå uansett,  hvorfor ikke bare slutte med det helt. Kan det også være en av grunnene til at de vil avvikle løp kanskje? Det virker som om greyhoundracing bare fortsetter idag fordi det har vært en greie i mange mange år. Jeg synes uansett ikke at det er rett å selektere og avle hunder som det blir gjort idag.  Siden det nå forbys åpnes det for at løp generelt kan bli stoppet men da er det opp til arrangører osv å vise at alt skjer under kontrollerte forhold, og at det ikke skjer lumskheter. Og det gjør det vel ikke i andre typer organiserte løp. Det er heller ikke en garanti at andre sporter blir forbudt bare fordi verstingen blir slått ned på.
    • Du må jo dele bilder da😛 Og hva skal du ta nå?
    • Hvorfor i all verden skulle det være maks av hva en småbarnsfamilie kan klare? Jeg er alene, har lite avlastning/barnepass og greier da fortsatt fint å få til hundelufting/tur, og en time er ikke noe makstid... Nå er jeg rett nok hjemmeværende for øyeblikket og ungen i bhg så nå er det ikke noe stress selvsagt, men vi er nå fortsatt mye ute på ettermiddagene med poden, i helgene og/eller etter leggetid  om jeg har mulighet og trenger det. Hadde vi vært 2 stk foreldre så de fleste kvelder hadde vært fri til å gå tur for en av to voksne så er det jo ihvertfall ikke noe problem.. Unger har ikke vondt av å være ute. Og tur/hundeaktivitet er stort sett forenelig med andre hverdagssysler. Middagen kan spises ute i skogen feks. Man kan gå til butikken, eller til og fra barnehagen eller i verste fall om man ikke kan/orker så mye på kan man i dagens samfunn feks ansette hundelufter, finne noen å bytte pass med etter behov etc om det ikke finnes noen ungdommer som gjerne lufter hunden innimellom. Mulighetene er mange.
  • Nylig opprettede emner