Jump to content
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt

Recommended Posts

Hvor mange kalorier spiser du om dagen da? Det er jo viktig å spise nok når man er aktiv :)

Jeg veit ikke, under 1500 per dag denne uken ihvertfall. Jeg telte kalorier forrige uke og noen ganger lå jeg på 1000. Slutta å telle fordi det gikk til hodet på meg, og jeg veit det er for lite :P Prøver å skjerpe meg altså!

• Like 1

Nå har jeg endelig begynt med treningen! Og gud hvor kjekt det er med alt det nye fine utstyret jeg har fått meg. Er jo så forfengelig, men det er mer gøy å trene når man føler seg vel. Pulsklokka er super, morsomt å se på grafer osv når jeg kommer inn igjen.

I går gikk jeg nesten 8 km på to timer, og i dag jogga/gikk jeg 3,5 km på 40 minutt. Ikke så veldig å skryte av, men jeg kjenner det føles bra å bruke kroppen!

• Like 1

Jeg veit ikke, under 1500 per dag denne uken ihvertfall. Jeg telte kalorier forrige uke og noen ganger lå jeg på 1000. Slutta å telle fordi det gikk til hodet på meg, og jeg veit det er for lite :P Prøver å skjerpe meg altså!

Ja, det er jo ikke bra å spise for lite. Så lenge man spiser ganske sunt og er aktiv, så tror jeg man kan spise mye uten at det skal hindre at man går ned i fettprosent. :) Jeg ville tenkt mer på hva du spiser, enn på hvor mye! :)

Møkkauke! Møkkakosthold! Møkkaform! Og det henger garantert sammen. Særlig siden jeg har spist ting som trigger betennelse i kroppen. Men det er bare så lett å falle tilbake til synder nær man går litt på tryne...

Så må ta tak på alt igjen nå. Så blir det meste bra.

Eneste er at jeg har forhøyet nivå av røde blodceller nå, og de vet ikke hvorfor. Jeg skal ta blodprøver igjen 10.3 (sjekke hormoner) og da skal de få testet det igjen. Er det fortsatt høyt, blir det vel sånn ca 6 mnd med det, så da skal jeg henvises videre... Det har kommet etter jeg startet å løpe i høst (noen fordeler har man ved å måtte ta blodprøver jamnlig....).

Forumet fortsetter under annonsen

Jeg spiste så lite som det der en to-tre uke, med kun langtur med bikkja hver dag, jeg gik også rett og slett opp, så begynte jeg å spise litt mer og brått gikk jeg nedover i vekt igjen!

Nå endelig begynner det å skje ting iforhold til vekten etter at jeg begynte på lavkarbo :) (skjønner det er bare vann i førsten, men da skjer det saker og ting iallefall)

Jeg spiste så lite som det der en to-tre uke, med kun langtur med bikkja hver dag, jeg gik også rett og slett opp, så begynte jeg å spise litt mer og brått gikk jeg nedover i vekt igjen!

Jeg skal bli flinkere til å spise mer kalorier, idag spiste jeg yoghurt til havregryna mine istede for melk, så det er jo en god start :) (dobbel 0 fra Yoplait, så ikke så mye sukker heller :) )

Enda en god gåtur i dag, 5,5 km. Føler jeg har fått en god start nå, og i kveld kan jeg slappe av med god samvittighet!

• Like 1

Jeg skal bli flinkere til å spise mer kalorier, idag spiste jeg yoghurt til havregryna mine istede for melk, så det er jo en god start :) (dobbel 0 fra Yoplait, så ikke så mye sukker heller :) )

Den yoghurten og melk har nesten akkurat samme kcal pr 100g (42 og 46 alt etter hvor en leser), du må nok trå til med noen nøtter eller honning hvis du skal gjøre en forskjell i havregrøten annet enn hva du rører den ut i :) .

• Like 1

Den yoghurten og melk har nesten akkurat samme kcal pr 100g (42 og 46 alt etter hvor en leser), du må nok trå til med noen nøtter eller honning hvis du skal gjøre en forskjell i havregrøten annet enn hva du rører den ut i :) .

Aha, jeg spiste et par never med nøtter da og hadde oppi solsikkefrø :)

• Like 1

Planer om trening litt senere i kveld, etter jeg har fått spist litt, men spørs om det går. 9 timer ute i dag på hundetrening tar på kjenner jeg og holder på og sovne her jeg sitter :P Men nakken bør få en gjennomgang.

Jeg har gått ned i helgen! :jump: Og jeg har vært veldig flink, på Fredag hadde jeg rett og slett ikke lyst på snop, så jeg kosa meg med en bolle med oppskjært frukt blandet med yoghurt. På Lørdag spiste jeg litt sjokolade og peanutter, men det frista egentlig ikke så mye. Så dro jeg en time før på jobb og rodde i 30 min, så når jeg kom hjem på morran dro vi ut på skitur, ble "bare" 1 t og 20 min pga drittføre. Lagde og spiste banankake på kvelden da :P Idag har jeg vært på toppen "min" 2 ganger, bruker nå kun 50 min opp og ned (før brukte jeg 1 time) jogger også deler av strekka hjem igjen, og jeg har ikke fått vondt i beina enda, lover godt! Hele forrige uke har jeg vært ganske fysisk og, tror jeg skal gjøre det til en tradisjon å dra tidligere på jobb når jeg har nattevakt og ro, ikke alle gangene, men et par ganger i uken :)

Brus kan vi vel egentlig slutte å kjøpe, ihvertfall 1.5 l flasker. Åpna en forrige helg og drakk 2 glass, ikke var det noe særlig godt også blir den liggendes i kjøleskapet og miste futten. Vi har fortsatt brus igjen etter jul liksom :P

• Like 3

Nå har vi flyttet, og på onsdag flytter Gira også opp. Da skal jeg endelig klare å bli mer aktiv igjen! Uten hund blir jeg bare sittende inne, men med hund og flotte turområder (vil jeg tro, bor på landet nå med mye skog, så satser på det er en del fine stier) må jeg ut hver dag! :)

I matveien føler jeg at jeg har blitt flinkere. Snop i helgene, det må kuttes ned på. Men spesielt frokost/lunch/kvelds er jeg blitt flinkere på. Mye middag vi kan spise som før, bare mindre porsjoner og bli flinkere å ha salat ved siden av. Men alt i alt tror jeg jeg er på rett vei.

Vekta har stått stille en god stund nå, så håper den begynner å gå nedover når jeg kommer meg i aktivitet! :)

Idag var året første joggetur. Jogget så langt jeg klarte gikk til jeg fikk igjen pusten og jogget igjen. Totalt 4km på 40min ca, så da har jeg et utgangspunkt jeg skal jobbe ut ifra :)

• Like 3

Første dag igjen på bedre kosthold, og jeg føler meg allerede bedre men herlighet sukkerhungeren er jo forferdelig :P Frokost ble cottage cheese, bær og litt nøtter. Lunsj ble to hjemmelaget knekkebrød med ost&skinke. Middag ble kyllingfilet og grønnsaker i tikkamasala saus. Kveldsmat blir enten salat (som jeg skal lage og ha klar for morgendagen!) eller ny runde med cottage cheese :P Ble en lett tur idag også, men kroppen protesterer enda så tar det rolig :) 10 min med rockeringen også :P

Også har jeg bestemt hva mine små delmåls belønninger skal være, så nå er det 4 kg til belønning :D

• Like 5

Jeg prøver (les: prøver...) å slutte å være sukkeravhengig. Flyttet inn til kjæresten og han er supersunn av seg, så jeg føler meg som en feit flabbedask av en sukkerjunkie i forhold... Og det er ikke kult! Dessuten vil jeg ned 5kg til sommeren.

Helgen bestod av sukker, sukker og enda mer sukker.. Men jeg er gått ned O.o Veide 59,1 idag og veide 61 sist jeg gikk på vekten, er vel en uke siden.

53-55kg er målvekten. Da passer jeg alle jeansene mine igjen, nemlig. Mannebeinet sier det er en piece of cake å få til om jeg bare vil... Men jeg vet nå ikke helt. Han sier jeg klarer det på 1mnd om jeg spiser salat og rent kjøtt... (han holder seg til lavkarbo)
Men... Jeg eier jo ikke selvkontroll. Jeg prøver faktisk å unngå å gå på butikken alene, for om jeg går sammen med han ser helsefreaken så holder jeg meg i skinnet. Går jeg alene er det så lett for at det blir med en pakke cafe cookies som jeg sluker på 20min... Eller noe annet noe.

Jeg prøver (les: prøver...) å slutte å være sukkeravhengig. Flyttet inn til kjæresten og han er supersunn av seg, så jeg føler meg som en feit flabbedask av en sukkerjunkie i forhold... Og det er ikke kult! Dessuten vil jeg ned 5kg til sommeren.

Helgen bestod av sukker, sukker og enda mer sukker.. Men jeg er gått ned O.o Veide 59,1 idag og veide 61 sist jeg gikk på vekten, er vel en uke siden.

53-55kg er målvekten. Da passer jeg alle jeansene mine igjen, nemlig. Mannebeinet sier det er en piece of cake å få til om jeg bare vil... Men jeg vet nå ikke helt. Han sier jeg klarer det på 1mnd om jeg spiser salat og rent kjøtt...  (han holder seg til lavkarbo)

Men...  Jeg eier jo ikke selvkontroll. Jeg prøver faktisk å unngå å gå på butikken alene, for om jeg går sammen med han ser helsefreaken så holder jeg meg i skinnet. Går jeg alene er det så lett for at det blir med en pakke cafe cookies som jeg sluker på 20min... Eller noe annet noe.

Ikke tenk så mye på vekta. Du blir eldre og mer voksen i kroppen. Du kan ikke forvente å veie det samme når du er 28 kontra sa du var 18. Hang meg veldig opp i vekt før jeg også, og det er virkelig bortkastet tid. En velfungerende og frisk kropp trenger ikke være tynn som en strek! Prøv å spis sunt i ukedagene og ikke ta helt av i helgene med det usunne.

Trener du noe? Styrketrening tre ganger i uka vil definere kroppen din og gjøre mye med selvbildet.

• Like 1

Det handler ikke om å måtte være akkurat den og den vekta, det handler mest om at man har vært på den vekten før og trivdes utseendemessig + at nesten hele garderoben min passer til den vekta og dermed er litt for liten nå. Det er så irriterende å ikke kunne bruke alle yndlingsbuksene fordi de er noen hakk for små. Jeg gikk opp 7kg når jeg flyttet hjem til moren min pga trøstespising rett og slett. De kiloene har jeg ikke bruk for :)

Sambo foreslo en dag i uka med snop. Jeg er bare redd jeg skal ta helt av og spise 7000 kalorier i form av snop så jeg spiser inn alt det jeg "sparer" ved å spise sunt! *ler*

Trener veldig lite, det blir turer med hundene samt at jeg kanskje trener noen korte lette økter innendørs i uken.. Sambo har masse forskjellige vekter så i det siste har jeg prøvd å legge de til under knebøy osv. Håper å øke treningsmengden sakte men sikkert etterhvert. Om jeg blir varm i trøya å tør la mannebeinet guide meg litt blir det sikkert veldig bra... Men han er liksom så sprek og full av muskler også kommer jeg som ikke eier kondisjon eller muskler i det hele tatt ;) Blir sliten av å tenke på å trene, hehe...

Guest bikkje1

Det handler ikke om å måtte være akkurat den og den vekta, det handler mest om at man har vært på den vekten før og trivdes utseendemessig + at nesten hele garderoben min passer til den vekta og dermed er litt for liten nå. Det er så irriterende å ikke kunne bruke alle yndlingsbuksene fordi de er noen hakk for små. Jeg gikk opp 7kg når jeg flyttet hjem til moren min pga trøstespising rett og slett. De kiloene har jeg ikke bruk for :)

Sambo foreslo en dag i uka med snop. Jeg er bare redd jeg skal ta helt av og spise 7000 kalorier i form av snop så jeg spiser inn alt det jeg "sparer" ved å spise sunt! *ler*

Trener veldig lite, det blir turer med hundene samt at jeg kanskje trener noen korte lette økter innendørs i uken.. Sambo har masse forskjellige vekter så i det siste har jeg prøvd å legge de til under knebøy osv. Håper å øke treningsmengden sakte men sikkert etterhvert. Om jeg blir varm i trøya å tør la mannebeinet guide meg litt blir det sikkert veldig bra... Men han er liksom så sprek og full av muskler også kommer jeg som ikke eier kondisjon eller muskler i det hele tatt ;) Blir sliten av å tenke på å trene, hehe...

Da må du orke å spise rundt 7-8 melkesjokoladeplater (1,4 - 1,6 kg). :lol: Men hvis du vil spare inn på kaloriene er det smart å begrense inntaket, og f.eks. ikke ha en hel pose potetgull fremme, men heller litt i en liten skål (osv.). :)

Nå har jeg vasa rundt i nesten to timer i tung snø, gele i beina :P Hadde tenkt meg på skitur, men alle selene er i Alta med brodern og spannet og skiløypene var ikke brøyta.

Nå har jeg vært uten sukker eller noe som helst usunt i 8 uker :D stolt!

jeg er jo litt bortskjemt med vekta, den har jo rast nedover hele tiden.. men forrige uke gikk jeg ned mye mindre enn jeg pleier, kjente det var døds kjipt :P for jeg har jo vært flink. Men jeg tror det må ha vært vann i kroppen pga mensen for i dag hoppet vekta ned 800 gram. Håper det fortsetter videre.

Mitt mål innen mars er 15 kilo ned

• Like 5

Jeg begynner på mandag. Sklidd helt ut etter mye sykehusdritt. Men nå har program og kostholdsplan fra pt blitt laget og jeg gledgruer meg til å komme skikkelig i gang!

Skjønner ingenting her. Nesten ikke trent de to siste ukene, sluttet å røyke for en stund siden og gått ned 1/2 kg på en drøy uke. *forvirret*

Forumet fortsetter under annonsen