Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen - et sted for hundedebatt eller drittslenging


Recommended Posts

  • Svar 460
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på ra

Ser man at diskusjoner som dette også kan lage fyr til flammen forresten? At folk begynner å lese hele forumet med et nytt og feilinnstilt filter? At slike diskusjoner er med på å forme forumet slik a

Jeg vet ikke hva mer jeg kan skrive, enn hva som allerede er sagt. I kjølvannet av denne tråden, så har vi, faktisk, fått inn mange flere rapporter enn vanlig. Det gir oss en pekepinn på hva som

Generelt opplever jeg sonen ofte slik at mange har problemer med å la være å ta ting som blir sagt personlig, og å diskutere saker nøytralt og objektivt. Jeg tror det har mest med temaets natur å gjøre, og at det ikke nødvendigvis er fordi folk er hårsår eller idioter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fulgt med på akkurat den debatten dette handler om, men jeg synes generelt at enkelte av brukerne har en - etter min mening - unødvendig skarp og spydig tunge. Jeg tar meg ikke nær av det personlig, men jeg synes det er slitsomt, og det gjør det mindre interessant å diskutere. Synd, for det er mange svært spennende temaer i hundeverden jeg gjerne kunne tenke meg å diskutere med andre hundemennesker. Men en diskusjon skal for meg være konstruktiv og saklig for å være givende. Blir man personlig eller spydig, så legger jeg inn årene.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå er det tydeligvis ikke så enkelt å definere hva en saklig og god debatt er. Jeg har en helt annen toleransegrense enn feks Kanger, så hvem har fasiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer det glatt - jeg vet jeg kan være usaklig og meggete, jeg, og dessverre lider jeg av at jeg morer meg over å bli irritert *jeg vet - det er teit*. For meg er ikke et diskusjonsforum på nett dødsens alvor - det er mest underholdning. Beklager at jeg poopet det som kunne blitt en utmerket diskusjon :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg av den personlige oppfatning at det, om noen, er TS som slenger med leppa og i det hele tatt har en formuleringstradisjon her inne som i min verden vitner om et dårlig ordforråd. Kanskje det bare er en måte å hevde seg på, når f u c k og tilsvarende ord og vendinger brukes i de mest hverdagslige sammenhenger. Derfor ble jeg jo litt nysgjerrig når det kom en tråd som denne derfra. Litt artig, egentlig. Du har forresten vært her i 4 år, ikke 6. Ikke at det er viktig, men greit å få det riktig.

Avlstråden begynte jeg å følge, fordi jeg lurer på veldig mye rundt dette med hvordan og hvorfor man velger både avlstisper og hanner. Det er jo mange dyktige oppdrettere og rasekyndige mennesker på sonen, så når man kan lese seg opp litt aldeles gratis, er det jo fint å gjøre det. Helt til tullpreiket begynner og jeg skjønte hvilken vei det bar. Dermed gadd jeg ikke lese mer og syns ærlig talt det er veldig synd.

Vel, TS. Det er en stund siden jeg har svart på noe du har sagt, fordi jeg vet at det alltid kommer noe lite hyggelig ut av det. Med denne tråden håper jeg det blir en slutt på dette og at vi i fremtidige diskusjoner kan regne med at bidragene fra deg også er gjennomtenkte og uten forsøk på personlige stikk til dine diskusjonspartnere. Lykke til med å forme sonen slik du vil ha den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia/guri (husker nå ikke i farta, belgersomeone) - skreiv da ordrett "blir så irritert når (somethingsomething om folk som stiller spørsmål til utstilling eller noe i den duren)". Det var nettopp derfor jeg skrev det, fordi det var en interessant kommentar siden man trossalt er i diskusjonskjellern.

Det var jeg som var "belgersomeone", og jeg skreiv:

Men herremåne, hvis det er det samme hvordan bikkja ser ut, og det ikke er så nøye med bruksegenskaper, hvorfor gidde å avle rasehund da? Da er det jo bare å finne en hyggelig whatever til den snille og greie labradoren, liksom.

Jeg kjenner jeg blir litt små-irritert over fremstillinga av utstillingsinteresserte oppdrettere. Jeg stiller ut puddelen (vel, har gjort en gang). Hun skal gå MH nå i september, og så sant det ikke kommer noen store overraskelser der, så skal jeg avle på henne. Fordi hun er frisk (røntget, sjekket knær og skal øyelyse), mentaltestet (som sier noe om hvor sosiale de er, hvor lettskremte de er og hvor god avreagering de har), hun er en jækla trivelig hund OG fordi hun ser ut som den rasen hun er. Helhetlig. Det er langt mer gjennomtenkt enn "jeg veit at bikkja mi er en hyggelig samfunnsborger så hun burde ha et kull" - SELV om hun skal se ut som en puddel i tillegg.

Helt ordrett, for å bruke dine egne ord. Jeg kan dog ikke se at du svarte saklig på hverken det innlegget eller noen av de andre der det ble spurt hva DU mener bør være "gode grunner for å bruke en hund i avl".

Det er alltid du som drar frem denne tissekonkurransegreia når du blir motsagt. Det er svært ironisk at du lager denne tråden om å diskutere sak og ikke person når du alltid klarer å lage ethvert motargument til en tissekonkurranse så fort du ikke har noe saklig svar sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på rapport knappen heller enn og la dere erte opp og følge på med personangrep og annet tull. Om ikke fot egen del så for andre da, er litt hyggeligere og være med og diskutere eller bare lese om det hovedsaklig er sak som diskuteres. Dessuten så blir det liksom litt dobbeltmoral og si at Kanger lager kvalm når maan hiver seg på lavmålet selv og begynner og bli personlig. Og moderator eller ikke, hva er vitsen med og sitte og trykke liker på personangrep, uansett hvem som har skrevet dem og hvorfor? Liker dere stemningen? Som mari sa, det trengs to, kan ikke alle bare bli litt flinkere til og då ting moderert og så kan vell alle, også Kanger, ta en liten reality check innimellom og tenke over hvordan man selv fremstår (det trenger ikke være personlig for og erge folk det er fult mulig og legge på en undertone og være usaklig uten og være personlig) og så kan kanksje moderatorer bli litt strengere og kanskje gi ut en advarsel og evt utestengelse om det er noe som gjentar seg.

For det er litt slik her inne at viss en bare starter så er det helt akseptert at denne blir utsatt for personangrep etterpå. Men personangrep er aldrig greit, det er heller ikke lov iflg forumreglene og ikke blir det noe hyggelig for resten her inne heller.

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er ganske så mange her inne jeg, i begge "leire", som avsporer, slenger dritt, forsøker pisse høyest, whatever, som bidrar både godt og over mange innlegg til å avspore/"ødelegge" en debatt som kunne vært interessant. Scrolle-knappen min er flittig i bruk i mange tråder, hvis jeg i det hele tatt orker scrolle over x antall innlegg for å se om det dukker opp noe konstruktivt litt lengre ned, eller rett og slett bare hopper ut av tråden og "gir opp".

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med personangrep er en utrolig vanskelig sak å moderere faktisk. Det som fremstår som klart personangrep for noen, er kanskje ikke like tydelig for andre.

Det er det som er vanskelig. Ikke bare personangrep, men også hvor linjen trekkes mellom kontroversiell uttalelse og provokasjon. En stand up komiker (husker ikke navn) sa i et intervju: "Du vet aldri når folk ler eller buer. Ofte er det av de samme type vitsene. Du kan le av en incestvits, men bli støtt av en vits om rullestolbrukere. Hvor skal grensen gå? Hvis jeg forteller en vits om en teletubbie, så kan det faktisk være noen der ute som tar seg nær av det også. Kanskje de har blitt påkjørt av en?"

Men når det er sagt, så er all kommunikasjon på diskusjonsforaer toveis. Du har muligheten til å svare, samt at man har en form for verngruppe. Om noe blir sagt som kan tolkes veldig urettferdig vil denne gruppen ofte stå opp for vedkommende. Når så ikke skjer, så er det nok fordi man har godtatt invitasjonen til tango for to.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo misforstått tonen som dukker opp på sonen innimellom mellom enkelte faste brukerne fullstendig, jeg :icon_redface: Jeg så for meg "de der" har med glimt i øyet (tastaturet) en "ordkrig" i enkelte diskusjoner, og at det var gjensidig og normalt for de, siden det så ut til å gå likt begge veier. En del brukere her inne har jo en formuleringsevne som nærmest fremstår som en gudegave for sånne kjedelige skrivere som meg. Jeg ser også at den tidvis blir ganske kreativ og en smule skarp - men ytterst sjeldent mot de som ikke skriver i samme "sjangeren" selv. Siden tonen var gjensidig, så antok jeg at det var morsomt kverulering og erting dem mellom... :innocent:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo misforstått tonen som dukker opp på sonen innimellom mellom enkelte faste brukere helt fullstendig, jeg :icon_redface: Jeg så for meg "de der" har med glimt i øyet (tastaturet) en "ordkrig" i enkelte diskusjoner, og at det var gjensidig og normalt for de, siden det så ut til å gå likt begge veier. En del brukere her inne har jo en formuleringsevne som nærmest fremstår som en gudegave for sånne kjedelige skrivere som meg, og jeg ser også at den tidvis blir ganske kreativ og en smule skarp - men ytterst sjeldent mot de som ikke skriver i samme "sjangeren" selv. Siden tonen var gjensidig, så antok jeg at det var morsomt kverulering og erting dem mellom... :innocent:

Jeg liker deg. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket mye "krangling" personer i mellom i diskusjonsforumene, og har av den grunn nesten sluttet å lese dem etter 2 sider, av den enkle grunn at det blir så ufattelig mye usaklig og rett på person, og ikke sak/tema.

Sarkasme, ironi, tull etc er ekstremt vanskelig å lese. Og som andre sier her, alle leser setninger forskjellig. Noen tolker dem som tull, andre tar det dønn personlig.

Jeg liker skikkelige debatter og diskusjoner, hvor man snakker saklig, ikke bruker sarkasme eller lignende. Det blir også da mye lettere for oss som er nye å lese. For så fort det kommer en sarkastisk kommentar til noen, hvordan skal vi da tolke denne, som ikke vet så mye om denne personen?

Og jeg vet selv at det er utrolig vanskelig å være moderator i enkelte saker. Er selv moderator i et forum, og det kan være ufattelig vanskelig for meg og skille hvor grensen går.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med personangrep er en utrolig vanskelig sak å moderere faktisk. Det som fremstår som klart personangrep for noen, er kanskje ikke like tydelig for andre.

nei og det er forskjellig hva man tåler og bryr seg om, derfor er det kanskje like greit og ikke skille på hvor grovt det er men dra alle personlige innlegg over samme kam. Det er jo ikke såå vanskelig å se om det er sak eller person som komenteres. Enten så snakker de om hund e.l. eller så bruker de ord som din, du, deg osv da er det person. Men det enkleste er jo om folk bare kan trykke på rapport knappen enten det er personangrep eller bare usaklige innlegg istedet for og fyre opp mer. Da blir det nok mye hyggeligere for alle og man slipper og bli personlig. Og er det noen som troller så gi dem en advarsel og om de ikke tar den så steng dem ut da vell. Burde ikke være så vanskelig og utvise normal folkeskikk blant voksne mennesker, og er det det ja så kan vel vedkomne finne på noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjempevanskelig å sitte som moderator i slike settinger (og jeg skriver nå som bruker med moderatorerfaring, ikke som moderator og på vegne av moderatorteamet. Har moderatorerfaring fra flere plasser). Nettopp fordi noe som oppfattes som mer eller mindre uskyldig, småfrekt sleivspark, av noen, tas som fullstendig personforfølgelse av andre. Vi er jo også brukere og mennesker som preges av gjennomgangstodenen til forumskrivere. Noen er skarpere enn andre naturlig uten at det nødvendigvis ligger mer bak. Vi slipper nok også gjennom mer ting av folk man vet er venner og god kjente utenfor forumet også, da vi regner med det enten er gomodig krangling som ligger bak, eller at de rydder opp seg i mellom senere.

Noen er eksperter på å balansere på den hårfine linjen som ligger mellom en skarp penn og en rett ut ond penn. Andre behersker ikke dette og går på snørra uten å mene å være så skarpe/onde/nedlatende som de oppfattes.

Desverre er det fullstendig umulig å behandle alle likt. Moderatorer og forumrelger kan ikke ta høyde for alle settinger, alle personligheter, alle skrivemåter. Da ville vi druknet i regler som ville være umulig å følge. Dermed kan moderering oppfattes både skjevt og urettferdig. All diskusjon av moderering oppfordres til å ta på PM med enten admin (AnetteH), eier av forumet (Espen) eventuelt en henvendelse til en eller flere av moderatorene.

Jeg, personlig, synes det er lite moderering av diskusjoner på sonen. Og at takhøyden er ganske høy. Den kan kanskje virke FOR høy noen ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært medlem her på sonen så veldig lenge, men jeg fikk raskt med meg knivingen mellom enkelte medlemmer og uvanen med å avspore og ødelegge tråder med svada, sleivspark, flisespikkeri, oppgulp, hersketeknikker og div her inne. Jeg vet ikke om det er noen trøst, men fenomenet er helt normalt på diskusjonsforum med litt "trøkk i".

Dette er med andre ord et helt normalt diskusjonsforum, og jeg er ganske så sikker på at om man ikke har "mangfoldet" av ulike typer medlemmer så har man heller ikke et særlig aktivt forum. Ikke at jeg forsvarer ufin oppførsel på noen som helst måte, jeg bare konstanterer at dette er normalen på mange fora.

Når det kommer til moderatorer og den oppgaven de utfører, så mener jeg det er uhørt å trykke på liker-knappen når innlegg er ufine eller det går på person i negativ retning. Som moderator mener jeg man har påtatt seg en rolle hvor man må gå foran med et godt eksempel ved å være rettferdig, "snill og grei". Det innebærer faktisk noen begrensninger for hva man kan tillate seg, bl a at det blir vanskelig å skille mellom hva man skriver som moderator og hva man skriver som privatperson. Da må man som privatperson hele tiden tenke seg om før man poster og man kan ikke skrive eller oppføre seg som man vil. Man har påtatt seg en rolle og et ansvar som man bør være bevisst.

Nå har jeg aldri på dette forumet fått med meg at noen av moderatorene eller admin har opptrådt ufint eller upassende, heller tvert imot. Jeg skriver generelt nå, om hvordan jeg synes man bør opptre som moderatorer og sikter ikke til noen her på sonen.

Sum av summarum så synes jeg sonen er et flott forum med medlemmer som sitter på ufattelig mye og god kunnskap. Og at de vil dele det med alle andre er for meg gull. Og for meg som er relativt fersk med hund, (jeg har vært hestedame i 30 år), så storkoser jeg med all hjelpen jeg får, lærdommen jeg kan tilegne meg og ellers forumet i sin helhet som har mye å by på. Jeg suger til meg alt jeg får servert som en tørr svamp:-)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei og det er forskjellig hva man tåler og bryr seg om, derfor er det kanskje like greit og ikke skille på hvor grovt det er men dra alle personlige innlegg over samme kam. Det er jo ikke såå vanskelig å se om det er sak eller person som komenteres. Enten så snakker de om hund e.l. eller så bruker de ord som din, du, deg osv da er det person. Men det enkleste er jo om folk bare kan trykke på rapport knappen enten det er personangrep eller bare usaklige innlegg istedet for og fyre opp mer. Da blir det nok mye hyggeligere for alle og man slipper og bli personlig. Og er det noen som troller så gi dem en advarsel og om de ikke tar den så steng dem ut da vell. Burde ikke være så vanskelig og utvise normal folkeskikk blant voksne mennesker, og er det det ja så kan vel vedkomne finne på noe annet.

Jeg, som bruker, er hvertfall veldig glad for at det ikke er så strengt. Folkeskikk, ja - helt klart. Men jeg, personlig, syns det blir veldig "tungt" om man ikke har noe slingringsmonn.

Forum med null tolleranse for alt blir veldig kjedelig, syns jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på et annet forum som modereres ganske hardt, og det er overhode ikke noe morsomt. Heftige og intressante diskusjoner blir tatt brodden av fort. Det er ikke spesielt stor takhøyde der, og modereringen virker ujamn. Noe er lov, og så ikke lov plutselig... (selv om jeg skjønner hvorfor jeg ble moderert når jeg kalte noen for patetisk og feig liten dritt. :aww: ). Jeg vil ha takhøyde, at vi kan gå litt i strupen på hverandre og være skikkelig uenige!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum med null tolleranse for alt blir veldig kjedelig, syns jeg.

Enig. Har vært med på sånt. Alle tilløp til uenigheter også om sak ender i sutring og sletting, det eneste som er lov er å holde hverandre i hendene og synge kumbaya og si hvor søt den andres hund er...

Jeg skjønner at ikke alle er sånn, men jeg syns forumet er en artig og lite høytidelig arena for meg. Jeg er jo meg selv når jeg skriver, men jeg er ikke 110% dødsens seriøs og legger ikke opp livet mitt etter diskusjoner her. Også digger jeg en god, opphetet diskusjon :) Men, det er ikke pent når det blir personangrep, og jeg syns det har vært litt i overkant guffent her lately. Jeg er ingen gammel traver på forumet, men selv jeg har fått med meg minst en slik runde allerede, og syns det ble taklet bra den gang (for meg som er utenforstående stort sett), så har tiltro til at dere får det til igjen :)

Jeg er glad dere moderatorer tør å ha takhøyde her, selv om det tidvis blir skitjobb på dere!

Liker sonen jeg, det er for det meste både ålreit og lærerikt her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som bruker, er hvertfall veldig glad for at det ikke er så strengt. Folkeskikk, ja - helt klart. Men jeg, personlig, syns det blir veldig "tungt" om man ikke har noe slingringsmonn.

Forum med null tolleranse for alt blir veldig kjedelig, syns jeg.

Jeg er på et annet forum som modereres ganske hardt, og det er overhode ikke noe morsomt. Heftige og intressante diskusjoner blir tatt brodden av fort. Det er ikke spesielt stor takhøyde der, og modereringen virker ujamn. Noe er lov, og så ikke lov plutselig... (selv om jeg skjønner hvorfor jeg ble moderert når jeg kalte noen for patetisk og feig liten dritt. :aww: ). Jeg vil ha takhøyde, at vi kan gå litt i strupen på hverandre og være skikkelig uenige!

Ja men det kan man da vell gjøre helt uten personangrep? Når det begynner og bli personlig så er jo stort sett saken borte og det blir bare dritt slenging frem og tilbake og det har ikke noe med en diskusjon og gjøre. Når man i tillegg sitter og rakker ned på en eller flere men ikke er noe bedre sjøl og folk sitter og trykker liker på slike innlegg så er det regelrett mobbing og jeg skjønner ikke hva som hverken er spennende eller gøy med det. Usmakelig er det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av dere som har lang fartstid her inne gnåler om temaer som blir gjentatt og gjentatt fra samme bruker, men for meg (som anser meg selv som relativt fersking) syns nettopp de forskjellige synspunktene gjør diskusjonene interessante! Jeg syns det er trist å se den skarpe tonen mellom enkelte brukere her inne, og ofte forstår jeg den heller ikke og syns den kan være urettferdig. Jeg føler at mange ganger går det mer på person enn det personen egentlig sier, fordi man allerede er på skråplanet med hverandre :icon_confused: Som andre brukere her inne, hender det jeg åpner interessante diskusjoner, og sitter med mye jeg har lyst til å skrive, og ender med å løpe ut etter et par sider fordi diskusjonen ble borte i personhets :huh: For hvis jeg endelig kommer til siste side så er det ikke lenger samme diskusjon...

Men oftest er sonen et koselig sted altså :ahappy:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det kan man da vell gjøre helt uten personangrep? Når det begynner og bli personlig så er jo stort sett saken borte og det blir bare dritt slenging frem og tilbake og det har ikke noe med en diskusjon og gjøre. Når man i tillegg sitter og rakker ned på en eller flere men ikke er noe bedre sjøl og folk sitter og trykker liker på slike innlegg så er det regelrett mobbing og jeg skjønner ikke hva som hverken er spennende eller gøy med det. Usmakelig er det.

Da tror jeg vi leser med forskjellige briller, for jeg kjenner meg ikke helt igjen i det du beskriver der. Og det du beskriver der håper jeg virkelig du rapporterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det kan man da vell gjøre helt uten personangrep? Når det begynner og bli personlig så er jo stort sett saken borte og det blir bare dritt slenging frem og tilbake og det har ikke noe med en diskusjon og gjøre. Når man i tillegg sitter og rakker ned på en eller flere men ikke er noe bedre sjøl og folk sitter og trykker liker på slike innlegg så er det regelrett mobbing og jeg skjønner ikke hva som hverken er spennende eller gøy med det. Usmakelig er det.

Så lenge vi har forskjellige terskler, så vil det være noen som oppfatter en ting som personangrep, som en annen en ikke oppfatter som det...

Jeg synes eksempel det er ekstremt lite personangrep her inne, siden jeg ikke har spesielt ømme tær, ikke tar ting veldig personlig og skiller greit på person og sak selv om man kanskje ikke alltid ordlegger seg like korrekt. Andre hisser seg opp av ingenting og tar ALT personlig. Det noen oppfatter som skarp tone, oppfatter andre som litt heftig diskutering. Siden vi er forskjellige levende individer som sitter bak hvert vårt tastatur, og tolker ting forskjellig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...