Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Selv om båndtvangen er for vern av vilt og bufe, så har vi et ansvar for at hunden skal være under kontroll og ikke plage andre. Dvs en hund man ikke har kontroll på, skal man ha i bånd da.

Det er ikke alle hunder jeg har vært like nøye med båndtvangen på. Men jeg ser an hvor jeg slipper de. Eksempel slipper jeg de ikke der jeg vet er ynglesteder for dyr, eller innenfor gjeder der det går bufe (utrolig nok gjøres det...).

Hele året respekterer jeg både folk og fe. Det er ikke andres problem at jeg har hund. Og jeg ser ikke noe grunn til at hundene mine skal være til bry bare fordi det ikke er båndtvang. For det første har jeg en rase som mange er redde for, i tillegg til at jeg bor i områder med mange innvandrere samt har såpass empati at jeg skjønner at folk som er redd hunder ikke synes det er spesielt moro med hverken utagerende eller hoppende hunder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Synes heller man er et godt eksempel enn et dårlig ett når man har løs hund under full kontroll i båndtvangstider jeg da.

Ems går stort sett absolutt alltid løs, ettersom hun har en stålinnkalling, ikke jakter på noe i hele verden, og holder seg på eksakt samme sted ved siden av meg med og uten bånd når hun får beskjed om det. Vi får nesten bare supre tilbakemeldinger vi altså, på hvor lydig og grei hun er og at folk synes det er kjekt å se sånne snille voffser. Nå holder vi oss bare i Bergen sentrum og på byfjellene da, så vi møter ikke akkurat på alt for mye eksotisk kan man si... Men ja, jeg bryter båndtvangen daglig, og vil tørre å påstå at det ikke plager en sjel ettersom hunden går ved min side eller kommer sladrende når hun ser folk eller hunder ellers.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bryter bråndtvangen hvergang jeg er ute å trener bikkjekreket i bruks.

Men i "hverdagen" har jeg p.d.d en som hører dårlig og som jakter. Før kom hun alltid på innkalling, den delen er desverre litt dårlig når den ikke hører så godt ;) Hun har fått flexiline.

Den andre har jeg foreløpig ikke opplevd å ikke kunne kalle inn, så henne tar jeg hensyn med deretter.

Men stortsett så foregår det meste av trim på sommeren i bånd da det blir endel sykling, trekk, kløv o.l. Også er jeg så kjent i "min" skog at jeg holder meg unna dyretråkkene eller tar hensyn i de områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne syntes jeg er dum som respekterer båndtvangen i den grad jeg gjør, men det føles riktig for meg.

Jeg tror ikke noen synes du er dum fordi du respekterer båndtvangen, men at du er dum som ser ned på oss som ikke gjør det. Stor forskjell.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mennesker vet jo ikke at man har full kontroll på bikkja, eller at den aldri kunne finne på å løpe etter vilt. De ser en løs hund de, punktum.

Meh. Haters gonna hate.

Jeg går ut fra at alle de som velger å bryte båndtvangen er klar for å ta konsekvensen av det om de blir tatt. Enten det er i form av bøter, fengsel eller en død hund som ut av det blå valgte å jage.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix er nå løs kun der jeg VET jeg kan få tak i henne og hun har på langline uansett vegetasjon :aww: (ja gigaglipp i går og kilde til denne diskusjonen)

Uta er løs i bynære strøk

Asti er løs nesten overalt, men blir koblet til i det jeg ser Uta værer noe i skogen (ja uta, for han er så dum at han skjønner ikke at den deilige lukten kan være potensiell fastfood). Jeg vet jo ikke hva som skjer om ett rådyr spretter ut på stien foran han.

I Oslo sentrum er så klart alle i bånd

På hytta er alle i bånd når vi går tur eller er på stranden, der vrimler det av rådyr og elg (og ulv i ny og ne). Ved huset og nede på brygga er de løse (med unntak av Nix i år tenker jeg, hun blir nok parkert i en løpestreng)

Uansett tid på året er så klart hensynet til folk like viktig. Jeg forholder meg til loven der.

Så tja jo på en måte lizzm så respekterer jeg båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er bare litt prektig. Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke er så prektig, for det er så slitsomt når jeg er det. En får jo så lyst til å være "politi", bare for å moseknuse all sin perfekthet på de som ikke er så perfekte. Joda, kjenner på den selv jeg, når jeg møter på løse hunder og jeg har mine i bånd. Da får jeg innmari lyst til å gnåle om båndtvang og hensyn og gudene vet hva, men så kommer jeg gjerne på at jeg har koblet mine fordi barnevognmafian ikke synes det er så stas med tre hunder, hvorav to synes barneskrik må sjekkes ut. Da var jeg ikke så perfekt lell, eller er jeg det når jeg klarer å tenke meg om en gang før jeg brøler (da har den andre ikke plaget meg eller andre nevneverdig, plager den andre så ville jeg brølt uansett bånd eller ei) Så da er jeg glad jeg ikke er prektig hele tiden for da ville jeg i hvert fall havnet på glattcelle, her i byen er det mye å blande seg i skal jeg si dere.

Søt. :heart:

Men ja, vi er oss selv nærest. :) Jeg har irritert meg grønnere enn et limetre over løse hunder uten kontroll i skogen da jeg gikk med min egen da hun fortsatt hadde diller, og har på en dårlig dag nok vært litt skarpere enn nødvendig, men samtidig så mener jeg at det ikke er en så forbanna stor biggie at det kommer vimende bort en vennlig hund sånn i det store og hele at det er verdt å hisse seg opp over.

Hovedregelen må være kardemommeloven tenker jeg, og så får vi tåle at det er levende vesen med litt feilmargin i ny og ne. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne syntes jeg er dum som respekterer båndtvangen i den grad jeg gjør, men det føles riktig for meg.

Jeg tror ikke noen synes du er dum fordi du respekterer båndtvangen, men at du er dum som ser ned på oss som ikke gjør det. Stor forskjell.

I alle dager, hva er poenget med å trekke en sånn konklusjon. Jeg ser da ikke ned på deg eller 2ne, hvor får du noe sånt ifra.

Jeg er bare litt sjokkert over at så mange driter i båndtvangen, det virker som det er flere og flere for hvert år. Det som egentlig sjokkerer meg mest er at det ikke engang settes igang en aksjon for å endre lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt sjokkert over at så mange driter i båndtvangen, det virker som det er flere og flere for hvert år.

Men det å bryte båndtvangen er ikke nødvendigvis det samme som å drite i den. Driter man i båndtvangen så bryter man den helt ukritisk. Det har jeg ikke sett beviser på i tråden. Enda iallfall.

Det som egentlig sjokkerer meg mest er at det ikke engang settes igang en aksjon for å endre lovverket.

Snort! Sorry, men jeg har forsøkt å jobbe for å unngå å få lovverk og etterpå for å endre lovverk i snart 10 år, Siri Eveline. Det er en vanskelig, kompleks og tidvis umulig oppgave.

Dessuten, man kan jo være enig i et lovverk samtidig som man bryter det. Fartsgrenser er kjekke å ha selv om de brytes f.eks.

Og jeg, som synes båndtvangbestemmelsene er fine fordi de signaliserer noe viktig, men samtidig at de er så kategoriske at jeg ikke jar noe mot når de brytes på ansvarlig vis.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, hva er poenget med å trekke en sånn konklusjon. Jeg ser da ikke ned på deg eller 2ne, hvor får du noe sånt ifra.

Nei, kanskje du skal se igjennom dine poster for de siste åra ang båndtvang, så skjønner du kanskje at du har en veldig nedlatende skriftlig holdning til oss som bryter båndtvangen...

Og som jeg har sagt før, hva vet du om hva andre soniser jobber med ang hundeholdet i sin kommune? Jeg har bla jobbet knallhardt med å få bygd de lovede friområdene i TRD kommune (hvorav to er nå bygd, vi presser på for å få de tre andre lovede samt friområdet i marka) selv om jeg ikke hadde hund som kunne bruke de da jeg ble engasjert, og nå har hunder som ikke passer inn der om det er hannhunder (uten kontroll/lydighet.....) til stede. Jeg ferdes med mine giganter i offentlig rom hele tiden (nåja, mindre det siste halvåret) på offentlig transport og alle bygninger hvor det er lov, nettopp for å vise at hunder kan oppføre seg blandt folk, uavhengig av str og bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at dere er dårlige hundeeiere eller ser ned på dere, dere slang dere inn på en diskusjon jeg hadde med 2ne, som jeg oppfatter at har hunden sin under kontroll. Hvordan dere da konkluderer med at jeg ser ned på dere, det vet jeg ikke. Men det er ihvertfall overhodet ikke meningen.

Og Tulip, jeg forbeholder meg retten til å endre mening etterhvert som åra går og jeg får mer erfaring, så å dra inn tidligere år blir litt feil. Husk at jeg har kun hatt hund i fem sekunders erfaring i forhold til deg, det kan tilogmed hende at jeg endrer holdning ovenfor båndtvangen etterhvert, men slik det er idag så holder jeg båndtvangen nesten 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at dere er dårlige hundeeiere eller ser ned på dere, dere slang dere inn på en diskusjon jeg hadde med 2ne, som jeg oppfatter at har hunden sin under kontroll. Hvordan dere da konkluderer med at jeg ser ned på dere, det vet jeg ikke. Men det er ihvertfall overhodet ikke meningen.

Og Tulip, jeg forbeholder meg retten til å endre mening etterhvert som åra går og jeg får mer erfaring, så å dra inn tidligere år blir litt feil. Husk at jeg har kun hatt hund i fem sekunders erfaring i forhold til deg, det kan tilogmed hende at jeg endrer holdning ovenfor båndtvangen etterhvert, men slik det er idag så holder jeg båndtvangen nesten 100%.

Såklart har du retten til å endre mening! Men som jeg sier, du bør kikke litt på postene dine ang båndtvang, så vil du kanskje skjønne hvorfor mange synes du har en veldig nedlatende skriftlig holdning til oss som bryter båndtvangen. Det betyr ikke at du har det irl, men på nett er du veldig ovenfra og ned, til tross for dine fem sekunders erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som jeg alltid har gjort. Jeg tar hensyn til folk og fe, og roper hunden inn og tar den i bånd når jeg ser noen kommer. Jeg har den ikke løs i områder hvor det er stor sjanse for å treffe folk eller fe. Utenom det så har jeg den løs i kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer båndtvangen, og har stort sett alltid pappisen i bånd uansett. Unntaket er enkelte steder der det ikke er biler ,f.eks. på gangstier "isolsert" fra omgivelsene. Under båndtvangen har jeg hennes kun løs når det er meg og naturen, for å si det sånn. Så jeg prøver å ha henne i bånd.. Hun har noe jaktinnstinkt, men ikke mer enn at hun bjeffer på fugler og katter. Much talk, not so much action!

Chess bor mest hos mamma, og hun gir f. Chess går løs hele året så og si over alt, og det er lite jeg kan gjøre med det. Men med en hund så blottet for jaktinnstinkt og interesse for andre folk og dyr går det utmerket. Hun dilter i anklene på moren min (eller meg, om jeg går med henne) hele tiden, og er aldri mer enn 2-3 meter unna. Det har gått bra i åtte år, og jeg regner faktisk med at det går bra flere år til. Selv har jeg Chess i bånd der det er folk som kan komme til å klage, men slipper henne i områder der det ikke er folk. Som sagt bryr hun seg nada om vilt. Vi bor like ved skogen, og hun er vant med elg, rådyr og annet vilt i hagen samt sau. Bryr seg ikke.

Vi bryter visst båndtvangen til stadighet.

Jeg skjønner hvorfor man må ha båndtvang. Men jeg synes det er synd at de som faktisk kjenner bikkja si så godt som vi kjenner Chessea ikke skal kunne ha hunden løs uten å faktisk være kriminell er veldig synd. Samtidig skjønner jeg jo hvorfor en regel må gjelde alle, på grunn av de mange idiotene som TROR de har kontroll, men som egentlig ikke har det. For meg føles det naturlig å slippe hundene hvis jeg virkelig føler meg trygg på situasjonen. Rett og slett.

Og så synes jeg fortsatt det er snålt med bpndtvang i byen.. Refererer igjen til mitt amerikabesøk der samtlige hunder gikk løse i byområder og parker uten problemer og der folk ikke var hysteriske eller plaget andre med hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig ot. Men apropohunder som aldri har jaget før :lol: Rexie var 11 år hun, første (og siste) gangen hun dro på elgjakt :lol: Men må ikke tro andre enn bikkja lærte av det. Hun fikk bekreftet at å løpe fra mor var skummelt (hun rota seg skikkelig skikkelig bort og fant ikke veien tilbake til hytta selv, måtte hentes på en nabogård). Min mor lærte ikkeno, og skjønner ikke hvorfor ikke gutta mine får gå løs der oppe på sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Uansett om det er båndtvang eller ikke, så skal ikke min hund forstyrre andre mennesker. Det er en selvfølge mener jeg :)

Mye mulig man aldri vinner kampen, men for meg er det heller ikke noe stress å koble på et flexibånd på frøkna jeg har nå. Hun har ikke stort større radius når hu er løs heller. Dermed er det veldig enkelt for meg å knipse det på, og for noen så føles det som jeg har økt kontroll, og det ser jeg heller på som positivt.

Er din hund fornøyd med en tur i flexibånd? Det er nemlig ikke min... Kunne sett for meg hvordan han hadde endt opp etter noen uker i bånd..

Jeg hadde gledelig betalt ei bot for at hunden min skal få løpe løs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid min i bånd når vi er i områder med folk eller i bystrøk/tettsteder uansett hvilken tid på året.

Fortsatt bryter jeg båndtvangen. Det er full vinter her enda, ingen fugler som hekker og hunden min er så liten at når han går løs på veien klarer han ikke komme seg over brøyteskavlene for å jakte på vilt - vi møter vilt svært skjeldent. Har møtt en reinflokk på de 4 årene jeg har hatt han og da var det ikke båndtvang :P

Med en gang det blir vår og fuglene starter med redene sine blir det langline. Han er veldig nysgjerrig på reder og selv om han ikke tar egg/fuglunger så er det stor sjans for at fuglen skyr redet etter at det har vært en hundenese nedi der.

Nå bor jeg på ei øy med kun 50 innbyggere og jeg vet her hvem som ikke liker hunder og er nazi på båndtvangen. Så når jeg går forbi der de bor er han alltid i bånd - samme når vi går forbi beiter med sauer.

Har avtale med naboen som driver med sau at de må ringe å si i fra hvis han skulle komme seg løs og jager på beitet deres før de evt skyter ham :)

Og det flotte med å ha en sånn liten hund er at de fleste sauer tar han ikke på alvor, han kan løpe etter de 10 meter så snur sauen seg rundt og skal "ta" ham og da er han rask å komme tilbake til meg :P

Men båndtvangen er viktig mener jeg for beitedyr og ville dyr - men man kan jo bruke vett og skjønn når det kommer til dette med å ha de løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig man aldri vinner kampen, men for meg er det heller ikke noe stress å koble på et flexibånd på frøkna jeg har nå. Hun har ikke stort større radius når hu er løs heller. Dermed er det veldig enkelt for meg å knipse det på, og for noen så føles det som jeg har økt kontroll, og det ser jeg heller på som positivt.

Det er ikke noe stress for meg heller å kneppe på henne flexilina. Den utgjør ikke noen større forskjell i kontroll/ikke kontroll heller, derfor kan den like gjerne være av.

I alle dager, hva er poenget med å trekke en sånn konklusjon. Jeg ser da ikke ned på deg eller 2ne, hvor får du noe sånt ifra.

Jeg er bare litt sjokkert over at så mange driter i båndtvangen, det virker som det er flere og flere for hvert år. Det som egentlig sjokkerer meg mest er at det ikke engang settes igang en aksjon for å endre lovverket.

Jeg driter ikke i båndtvangen, jeg tar en kalkulert risk og slipper en hund jeg veit jeg har kontroll på. Når jeg har med hunder som jeg ikke har den kontrollen på, så har jeg bikkja i bånd.

*Pusser glorien og tenker at det går fint an å finne aktiviteter for hunden i perioden mellom 1. april og 20. august som både stimulerer hode og trimmer kropp selv om bikkja må gå i bånd*

:aww:

"Pusser glorien og tenker at det fint går an å ha en hund som alltid er under kontroll løs, også mellom 1. april og 20. august. Fortsetter å pusse glorien når jeg tenker på de hundene jeg har hatt som har vært båndhunder stort sett hele året, fordi jeg ikke har hatt den kontrollen - og hvor flink jeg var til å aktivisere de til tross for det. Du skulle bare visst hvor skinnende den glorien av all pussen den får fordi jeg er en sånn en forbaska flink hundeeier hele tiden" :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er da båndtvand året rundt i tettbebygde strøk. Den båndtvangen er vel ikke ment for å verne om viltet?

Hva er det jeg ikke forstår her nå...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke båndtvang i tettbegygde strøk hele året, men NOEN kommuner har denne regelen, deriblant Ås kommune, som jeg bor i. Lørenskog kommune, min hjemkommune, har ikke denne regelen. Det er store lokale forskjeller når det gjelder båndtvang. Lurer på om det var Nes kommune (må sjekke det opp) der du kan ha hunden løs om du har kontroll på den (visse vilkår), også i båndtvangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...