Gå til innhold
Hundesonen.no

Sigerdrivas 4.kull- Mudi


Pingo
 Share

Recommended Posts

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var parringen i boks! Tre kjappe, lette parringer på like mange dager. Zaiko var en perfekt gentleman, og oppførte seg som om han hadde lang erfaring, og ikke var en førstegangs parrende hannhund.

Endelig er valget tatt, og jeg kan presentere kombinasjonen som planlegges. Foreløpig er løpetiden et stykke unna, men tiden går fort og jeg liker å være ute i god tid og å ha kontroll Mamman ti

Løpetiden startet forrige uke, og i morgen reiser vil til skåne for en date eller flere

  • 2 months later...

For å gjøre en lang historie kort så blir det ingen ny parring nå denne våren. :cry:
Jeg synes selvfølgelig det er super kjipt, mtp at det var meningen jeg skulle beholde en tispe. Menn sånn er livet :hmm:
Grunnen er at etter et Anya mistet valpene har hun hatt en væske opphopning livmoren som ikke har forsvunnet helt. Hun trenger mer tid før et nytt kull og hun vil uansett ikke bli drektig så lenge det er som det er. Vi har vært på x- antall UL, og vet. har konsultert med spesialister på NVH, og eneste kuren som er å anbefale er å ta tiden til hjelp. Eneste positive er at Anya selv ikke viser noe tegn til å være syk eller ha noe nedsatt alm.tilstand. Hun er sitt samme glade jeg !
Så da gjør vi nettopp det, venter ! Det blir man jo fryktelig god til som oppdretter :P

Jeg kommer også til å bytte hannhund til evt neste parring av div grunner, ikke bestemt noe helt sikkert ennå. Jeg vet ikke helt når det blir ny parring heller, må se når det passer evt med ferier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så leit. :( Men joda, Anya virker sprek og glad uansett! :wub:

Skjønner også at du bytter hannhund, en vil jo at suksessfaktorene skal være helt maks.

Ja, heldigvis er dette noe hun ikke er syk av.

Æsj :( hvor gammel er hun nå? Mener huske hun er jevngammel med Talli?

Hun er akkurat fylt 6 år nå.

Vi får heller prøve å fokusere på en start i C-spor, om vi bare får orden på det sporet :P 1km ukjent spor etter en viltglad ulv frister ikke spesielt ennå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, heldigvis er dette noe hun ikke er syk av.

Hun er akkurat fylt 6 år nå.

Vi får heller prøve å fokusere på en start i C-spor, om vi bare får orden på det sporet :P 1km ukjent spor etter en viltglad ulv frister ikke spesielt ennå :D

Talli blir 7. Så da har hun god tid på bli bra enda ulven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Alle gode ting er tre...
Jeg har jo planlagt og publisert for dette kullet to ganger før, og nå blir tredje gangen... Så får håpe at det er meningen det skal bli noe denne gangen.

Har valgt å bytte hannhund fra sist gang, av div. årsaker. Kan svare mer på det på PM eller mail om noen er nysgjerrige.

Mamma til det planlagte kullet er:

Anya er en robust og utrolig stødig tispe. Hun er trygg og sosial med folk, og en innstillingen til mennesker at de er hyggelig og artige. Hun er alltid sulten og belønner lett med mat, lekelysten er også bra. Anya har ytterst lite skarphet og vokt, dette er noe vi aldri har sett noe til. Anya er morsom å trene med og vi trener agility bruks(spor),blodspor og freestyle samme. Hun har også en veldig god avknapp, og slapper godt av hvor det måtte være.

Anya har ett kull fra før, som hun var en meget god mor for. Hun var rettferdig og flink til å ta seg av valpene. Disse valpene er nå 3 år, og har utviklet seg godt. De har frem til nå vist gode takter i brukshundarbeid/lydighet,en er godkjent redningshund. 3 stk er enn så lenge helsesjekket og er funnet fri på alt, HD/AD/PL/øyne.
Anya er INT NORD FIN CH, NORDV-10-14, NV-12-14, WW-14 og har gjennomført MM med finfint resultat. Hun er helsesjekket med HD-A, AD-A; PL-0/0, Øyelyst-fri. Hun er sparsomt konkurrert med, men har opprykk til C-spor i bruks, og direkte opprykk til rallylp. kl 2 på første forsøk.
1000135_119035741600280_590688942_n.jpg?


1003270_119035368266984_1906984706_n.jpg

1002098_119035328266988_2097718204_n.jpg

Pappan til kullet er :
Zaiko, Gulakuti Laska, er en fantastisk sosial og trivelig hannhund. Han har en herlig mentalitet som man sjeldent ser på rasen, og er fullstendig skuddfast.Allerede som valp da jeg hentet han i Ungarn så var han en meget spesiell og mentalt stabil liten fyr. En sånn valp som man bare treffer en sjelden gang, men husker resten av livet. Han er lett å belønne på alle måter, og har stor lekelyst. Han er nokså liten med sine 42,5 cm. Han trenes og konkurrerer med sin deleier Eva i lydighet, bruks – både spor og rundering, og rally lydighet. Han har titlene LP1, RLDN, RLDF. Han har gjennomført en fin MH og BPH. Han er svært sparsomt stilt ut men har cert og cacib på utstilling så langt. Han har så langt opprykk til LP kl 3, Rally lp kl avancerad, og opprykk til Lägre klass( C) spor. Zaiko er helsesjekket med HD-C, AD-A, PL-0/0, Øyelyst -fri.

10408071_212162135620973_718109295142035

10955643_212162408954279_378860805074877

1524570_212162438954276_5824405326021480

Jeg synes hundene utfyller hverandre meget bra. Både med tanke på mentalitet, helse og eksteriør. Dette er hunder jeg kjenner godt, og som jeg også har møtt foreldrene til flere ganger, og som jeg liker meget godt.
Kullet vil få en innavlsgrad på 0,0% pga at begge Zaikos foreldre er innregistrerte hunder.(Mudi har fortsatt åpen stambok, der hunder utenfra kan innregistreres. Dette for å bevar den genetiske variasjonen i en populasjonsmessig liten rase.)
Jeg forventer meg selvsagt et kull med som har alle forutsetninger til å bli meget stødige, sosiale og med stor lekelyst.

Forventet løp er i mai. Av farger kan man forvente seg sort, brun, og evt. merle i begge farger. Jeg tror ikke Zaiko bærer fako, så liten/ingen sjanse for det.

Bloggen
Sigerdriva på FB

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...