Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store kalkuntråden ;)


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Ja, nå utfordrer jeg dere til å komme med favorittoppskrift på kalkun. Det skal vi (som vanlig) ha på nyttårsaften.

Jeg har gått til innkjøp av: Svisker, syrlige epler, ananas, loff og løk. Er det bra til stuffing? (Sammen med meierismør)

Noe annet som jeg kan ha oppi?

Bor litt sånn i ødemarka, så jeg kjører ikke ens ærend til byen for å kjøpe inn flere ingredienser.

Tenker å steke kalkunen i jerngryta i ovnen, håper bare gryta er stor nok til en kalkun på 6 kg. Men det spørs, gryta tar 7 liter :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde rett før jul å lage den etter en av Hellstrøms oppskrifter, denne her:

http://www.tv3.no/hellstrom/oppskrifter/kalkun-med-stuffing-stekte-gr%C3%B8nnsaker-og-sjysaus

Bytta ut noen av grønnsakene, brukte kålrot, løk og gulerot.

Ble nyyyyydelig med god kraft kokt i 3-4 timer.

Anbefales!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for ferdig marinert lår av kalkun jeg! Så lettvint og godt, og litt mer risikofritt ift tørrhet.

Ved siden skal vi såklart ha waldorf, en eller annen form for poteter, kanskje en hjemmelaget rødvinssaus bare fordi det er feiring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kalkun på 8 kg. :blink:

Jeg skal ikke ta ansvar for steikinga denne gang, men lager stuffing ved siden av. Bruker kyllingkjøttdeig, rødløk, sjalottløk, granatepler, epler, søtpaprika, soltørka tomater, svisker og masse deilig krydder. Er opptatt av at smaken skal være rund og "varm" og at konsistensen på ingrediensene ikke skal bli ekkel. Er derfor litt skeptisk til ananas-prosjektet til TS både av hensyn til syrlighet (for mye?) og mtp konsistens (slimete når stekt så lenge?), men regner med du har testa før? Del gjerne erfaring! :)

I tillegg har vi poteter, rosenkål og saus, og så pleier jeg å lage grønnsaksratatouille, men i år putter jeg de ingrediensene i stuffinga i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kalkun på 4,5 kg. Tenker jeg kommer til å bruke stekepose, men må jeg stappe den??

hvor lenge bør den steke og på hvor mange grader.

Her blir det ikke waldorfsalat, da jeg ikke har likt noe av det jeg har blitt servert før.

tenkte kanskje potetsalat og grønnsaker og fløtesaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur opp ned på tråden din jeg. For jeg har ingen tips, men lurer veldig på hvorfor du skal lage den i gryte?

Edit: Ingen tips. Ikke ingenting. :P

Fordi jeg glemte å kjøpe stekepose. Jerngryta kan settes i stekeovnen og er lett å frakte med seg dit vi skal for å feire nyttår.

Vi har kalkun på 8 kg. :blink:

Jeg skal ikke ta ansvar for steikinga denne gang, men lager stuffing ved siden av. Bruker kyllingkjøttdeig, rødløk, sjalottløk, granatepler, epler, søtpaprika, soltørka tomater, svisker og masse deilig krydder. Er opptatt av at smaken skal være rund og "varm" og at konsistensen på ingrediensene ikke skal bli ekkel. Er derfor litt skeptisk til ananas-prosjektet til TS både av hensyn til syrlighet (for mye?) og mtp konsistens (slimete når stekt så lenge?), men regner med du har testa før? Del gjerne erfaring! :)

I tillegg har vi poteter, rosenkål og saus, og så pleier jeg å lage grønnsaksratatouille, men i år putter jeg de ingrediensene i stuffinga i stedet.

Men ok, det høres logisk ut og da sløyfer jeg ananas. Kan legge den frisk oppskåret på fatet.

Har en kalkun på 4,5 kg. Tenker jeg kommer til å bruke stekepose, men må jeg stappe den??

hvor lenge bør den steke og på hvor mange grader.

Her blir det ikke waldorfsalat, da jeg ikke har likt noe av det jeg har blitt servert før.

tenkte kanskje potetsalat og grønnsaker og fløtesaus

Kalkunen behøver ikke stappes. Det er visst til og med en fordel å ikke stappe, for den trenger lengre steketid med stuffing sier forståsegpåere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtidssteking fungerer alltid best på kalkun (også om man bare steker et bryststykke). Kalkun er veldig magert og har lett for å bli tørt. Stikk smør og krydder under skinnet over brystet, evt legg baconstrimler oppå, sett i steketermometer, legg i stekepose, sett ovnen på 75 grader og la stå i mange, mange timer. Når kjernetemperaturen holder samme temp som ovnen (altså 75 grader) er fuglen ferdig - da guffer man opp ovnen til 220-250 grader, åpner posen (ta bort evt bacon), krydrer litt til og la stå til den er gylden.

Om fuglen står lengre tid på 75 grader enn akkurat til den er ferdig har ingen ting å si. Fjorårets kalkun hadde jeg ca 14 timer i ovnen, og den var på 8 kg. Jeg kjøper alltid den største jeg finner som jeg får plass til i ovnen, for kalkun er glimrende restemat å bruke i gryter samt glimrende godbiter til hundene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å ha hel kalkun, men i år er vi bare fire så da blir det kalkunfilet. Kommer til å brune den i panna, for så å ovnssteke. Surres i bacon mot slutten, så man får den crispi og salte smaken. Serveres med rotgrønnsaker, brokkoli og hjemmelaga soppfløtesaus. Mmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en stor hel kalkun og vi er bare tre stykker på nyttårsaften pluss en bikkje som får smake litt :P Så vi ha iallefall nok kalkun :D Hehe :)

Etter middagen: Ta alt kjøttet av skroget, store biter skjæres i tykke skiver og legges i frysepose for seg, her har du fine restemiddager. Småbiter legges i egne poser og brukes i supper, gryteretter og salater. Enig med Line i at kalkun er topp restemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det kylling bryst filet fordi vi ikke er mange nok til stor kalkun. Også poteter i ovn og tilbehør.

Jeg steker alltid STOOOOR kalkun, slik at jeg har rester i mange dager! Fryser bare ned og varmer det opp ved damping siden ;)

Denne gangen bommet jeg skikkelig på kalkunlagingen min, og klarte å steke fuggel'n opp ned :P Men, det smakte allikevel det :P

Jeg gjør det veldig enkelt. Smelter smør, blander inn salt og pepper og heller dette over kalkunen. Så i ovnen på 175 grader i ca 40 min pr kg fuggel. Vips ferdig.

Men troooor jeg kommer til å prøve stekepose nestegang. Bare for å teste det.

Vi spiser saus, potet, ris og rosenkål til (eller, jeg spiser ikke kålen da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...