Gå til innhold
Hundesonen.no

advarer mot "gule hunder"


Meg
 Share

Recommended Posts

Jeg syns tanken er god, men jeg ville tenkt meg litt om før jeg bruker det selv. For eksempel: Jeg ville blitt mer skeptisk ovenfor en hund med gul sløyfe, og hvis hunden med gul sløyfe har sløyfe fordi den er usikker på mennesker, så vil den straks registrert min skepsis og blitt mer usikker på situasjonen - uansett hvor mye plass jeg ville gitt hunden. Jeg tror man skal være veldig bevisst på bruken her. Personlig vil jeg egentlig at andre, hunder og folk, skal oppføre seg som de vanligvis gjør når de er rundt mine hunder, oppføre seg slik som er naturlig for dem. Så er det heller min oppgave å veilede mine hunder om disse har en usikkerhet/oppfører seg tåpelig. Så litt enig i kritikken her, selv om jeg syns tanken er god. I hovedsak burde folk bare bli flinkere til å la fremmede hunder være fremmede hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syntes det er å undervurdere folk når man påstår at de vil fraskrive seg ansvar om de setter på en gul sløyfe. Det er mange som ikke respekterer eller forstår at man trener med hunden sin, og ikke

Da var vi klare for tur

Siden ingen skjønte noe av alle de flotte fargesprakende slufsene jeg hadde festa på båndet, fant jeg ut at jeg helgarderer meg med skjule at det er en hund jeg går med, og skulle noen oppdage at det

Posted Images

Det fungerer skikkelig dårlig, kan love deg at de fleste driter en lang xxxx i rød sløyfer i halen på hesten..

Jeg har aldri hørt om at de bruker rød sløyfe på hester, og om jeg hadde sett det på en hest hadde jeg garantert bare trodd den bare var pyntet av fjortisfrøkner :lol: Men nå har ikke jeg det med å gå og klå på hester verken her eller der, så...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at de bruker rød sløyfe på hester, og om jeg hadde sett det på en hest hadde jeg garantert bare trodd den bare var pyntet av fjortisfrøkner :lol: Men nå har ikke jeg det med å gå og klå på hester verken her eller der, så...

Det er jo mer beregnet på folk som driver med hest da. Slik at man ikke rir opp i rumpa på den andre.

Veldig kjekt i et fullt ridehus :)

Og selv jeg som har vært borte fra ridning i mange år husker godt hva den røde sløyfa betyr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns aksjonen har flere svakheter. Noen er påpekt allerede. Jeg høre om en mor med barn som uttalte til barnet at "den hunden må du ikke gå bort til for den er farlig". Kun fordi den hadde gul sløyfe.Liker ikke at hunder skal få et slikt stempel.

Jeg syns unger er befriende greie å ha med å gjøre sånn, jeg. De forstår når jeg sier: "Nei, hun er sinna" når de spør om å få klappe Fibi. Enkelt og greit. Voksne skal absolutt bort og bevise et eller annet og må diskuteres vekk. Slitsomt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ørsmå forskjeller på heste- og hundemiljøet da. Hestemiljøet er litt mer lukket, og er du på stevner, så er du vel i overkant interessert i hest. Det pleier ikke å være all verdens av hest i rundt om i samfunnet, du hører sjeldent om hester som ris og luftes på kirkegårder og barnehager f.eks. At hestefolk veit hva rød sløyfe i man eller hale betyr, er ikke så veldig merkelig.

Enhver idiot kan ha hund, og de drasser gjerne med seg hundene sine overalt (selv i matbutikker :rolleyes2:), og vi med våre hunder må forholde oss mer til samfunnet når vi driver med vår hobby enn hva hestefolk må. Javel, så veit kanskje alle på et stevne hva gul sløyfe betyr (det sliter jeg litt med å tro, for da burde folk på stevner visst at man ikke lar bikkjene sine hilse på alle andre bikkjer helt av seg selv), men tror dere virkelig at alle mennesker vil vite hva gul sløyfe betyr? Tror dere at folk gidder å bry seg om å huske hva gul sløyfe betyr?

Så sorry, jeg ser ikke for meg at gul sløyfe har noe for seg, annet enn som premiegrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk tror Kua er farlig får de jo bare tro det, ser ikke problemet med det. Folk som har hunderedde foreldre blir ofte det selv uansett, desverre

*knis* Ja, for av alle dine hunder, er det Kua som framstår som den mest farlige for folk som syns hunder er skumle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært aktiv med hest i mange år, men vi alle hadde "private" staller (se gårdsbruk) med avdankete travhester som ble ridehester for ungdommen. Jeg har faktisk ikke hørt om den rødesløyfen på hesten før for noen år siden.

Jeg tviler litt på at de mindre aktive hundefolkene ville fått med seg meningen med en fin gul slufse på bikkjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er problemet med å bare si til folk at de ikke får hilse? Mulig jeg ser eksepsjonelt avvisende ut, men jeg har skjelden problemer med hunder som kommer borttil min så lenge eiern henger i andre enden av kobbelet. Mange prøver seg, men jeg sier bare at de ikke skal hilse jeg. Noen ser litt forfjamsa ut, men de fleste aksepterer det. Disse som slipper bikkjene løse uten kontroll vil ikke vite at min har en gul sløyfe på seg siden de er så langt unna, så da hjelper det ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hverken jeg eller bikkjene ser spesielt "hilsevennelige" ut. Jeg opplever oftere at folk drar hunden sin langt på andre siden av veien/stia enn at de kommer bort. Folk flest viser normal respekt. Men nå bor jeg ikke i tjukkeste Oslogryta da. Så jeg møter stort sett ikke folk på turene mine overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder som helt sikkert hadde passet under "gul sløyfe", men ser ingen hensikt å bruke det. Mine hunder er mitt ansvar, det er også mitt ansvar at de ikke havner i situasjoner de ikke takler eller utagerer i. Jeg har inget ønske om at de skal havne i slike situasjoner så jeg leser dem hele tiden når vi går tur.

En gul sløyfe ville ikke stoppet gutten som plutselig heiv seg på Chira da vi gikk tur her en dag. Jeg var bare happy at bikkja ikke er pissredd unger lenger og fortsatt satt pent ved min side.

Gul sløyfe mister hensikten sin når "alle" bruker den bare for at de har lyst... Ser for meg alle disse fuglehundene i Holmenkollåsen (det skrives om her på sonen stadig vekk) får på seg gul sløyfe før de slippes ut på alenetur ;) For den gule sløyfa betyr at man skal gi hunden plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns aksjonen har flere svakheter. Noen er påpekt allerede. Jeg høre om en mor med barn som uttalte til barnet at "den hunden må du ikke gå bort til for den er farlig". Kun fordi den hadde gul sløyfe.Liker ikke at hunder skal få et slikt stempel.

Hva er problemet med at de tror hunden er farlig? Da holder de seg i hvert fall unna, og det er jo det som er poenget.

Klarer helt fint å få folk til å holde unna hundene sine jeg uten gulsløyfe. Det kalles muntlig kommunikasjon.

(Og de som ikke klarer fysisk å holde hundene sine unna mine, klarer det ikke samme hvor mye jeg hadde hatt en gulsløyfe på hundene mine. )

Og nei, jeg har ingen hund den dag i dag som trenger noen gulsløyfe, men jeg har eid det og klart å fortelle muntlig til folk at de skal holde seg unna. Jeg har bodd både i Oslo og på landet.

Mulig det er samlet mange idioter rundt der jeg bor altså, men her er det utrolig mange som ikke bryr seg om at jeg sier hunden min er sint på andre. De slipper den likevel bort. En gang var det en dame som da svarte at "ok, men min hund liker heller ikke andre hannhunder, så da går det fint!", og gikk fra den løse hunden sin. Flaks for henne at min sinte hund var i bånd. Jeg slapp Akita da, og da ble kjerringa livredd.

Det fungerer skikkelig dårlig, kan love deg at de fleste driter en lang xxxx i rød sløyfer i halen på hesten..

På et stevne så tar alle hensyn om hesten din har en rød sløyfe i halen, altså. I hvert fall på de stevnene jeg har vært på. Derfor er det kanskje ikke så dumt med gul sløyfe på hundestevner? Det er jo en del idioter der også, som på død og liv må slippe sin hund bort til alle andre. Selv om du har kontroll på din hund, så får det kanskje andre til å tenke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en fin kampanje, og har brukt gul sløyfe selv ett par ganger når vi har trent. Argumentet at "det er ingen som skjønner hva det betyr" er egentlig litt dårlig, det er jo vår (hundeeierene) sin jobb å informere. Blir veldig glad når folk spørr hvorfor han har gul sløyfe på kobbelet, og de som spør blir glade fordi de får en god forklaring og lærer noe til neste gang og kan spre "budskapet" videre, men såklart det vil ta tid, man kan jo ikke la være å bruke gul sløyfe selv om man kanskje vil heller fordi "ingen har hørt om det".

Likte forøvrig denne artikkelen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en fin kampanje, og har brukt gul sløyfe selv ett par ganger når vi har trent. Argumentet at "det er ingen som skjønner hva det betyr" er egentlig litt dårlig, det er jo vår (hundeeierene) sin jobb å informere. Blir veldig glad når folk spørr hvorfor han har gul sløyfe på kobbelet, og de som spør blir glade fordi de får en god forklaring og lærer noe til neste gang og kan spre "budskapet" videre, men såklart det vil ta tid, man kan jo ikke la være å bruke gul sløyfe selv om man kanskje vil heller fordi "ingen har hørt om det".

Likte forøvrig denne artikkelen

Men innen du har fått forklart denne personen hva gul sløyfe betyr, så har jo den andre personens hund for lengst kommet alt for nært din hund, tror du ikke? Jeg personlig pleier nå aldri å gå rundt og spørre folk hvorfor de har sløyfe på hunden sin, eller båndet sitt, jeg - jeg ville antakelig antatt at det bare var til pynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Herlighet for noen PR-kåte tusseladder må de ta seg en bolle eller ti. Sorte edderkopper, hva er det de putter i frokostblandingen sin?

Men innen du har fått forklart denne personen hva gul sløyfe betyr, så har jo den andre personens hund for lengst kommet alt for nært din hund, tror du ikke? Jeg personlig pleier nå aldri å gå rundt og spørre folk hvorfor de har sløyfe på hunden sin, eller båndet sitt, jeg - jeg ville antakelig antatt at det bare var til pynt...

Mhm, sant..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tara er en meget søt oghappy labrador frøken på 7 mnd. Tara skal forhåpentligvis bli tjenestehund, og derfor er det viktig at matmor og Tara får trene i fred, men desverre har folk ikke respekt for tjenestemerket hun har på, derfor må eieren avbryte trening og fortelle folk at de ikke fårslippe sine hunder bort til henne eller hilse selv når de jobber. Folk respekterte heller ikke gule sløyfer, det var så og si ingen som ante hva gule sløyfer på hunden betydde, ingen spurte heller - Tara ble bare ekstra søt hun i deres øyne. Men munnkurven, wow, da skygga folk banen gitt.

Jeg har nada tro på gule sløyfer eller sløyfer i andre farger. Jeg kjenner et par stykker med førerhund, selv ikke de får gå i fred, til tross for gjentatte tv-reklamer om at førerhunder må få jobbe i fred, ellers kan det være farlig for bruker. Hvordan kan man da tro at en sløyfe skal gjøre at folk holder seg unna?

Det blir som med disse som kjøper smuglerhunder det. Selv etter gjentatte artikler i aviser og advarsler hist og her, så kjøper de allikevel. Idioter når man ikke frem til okke som, enten det er hvermannsen i gata, folk på utstillinger eller på samlinger av ymse slag. De gir blanke i om hele bikkja er gul.

Ane91: Du skriverat så klart det vil ta tid. Ja, hvor lang tid mener du det vil ta? Når folk enda ikke klarer respektere førerhunder i arbeide? Hvor lang tid tror du det vil ta at hvermannsen vil skjønne at gul sløyfe på firfotingen betyr at man ikke skal klå? Når de ikke skjønner at de ikke skal klå eller la bikkja si gå bort uten den andre hundens eiers tillatelse? Jeg satser på at vi får verdensfred før alle vet hva gul sløyfe betyr ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund som utdannes til terapihund, og det har enda ikke vært et stort problem, men har fullstendig slutta å bli overraska over folk, dessverre. Har noen som bor oppi her som har gått beskjed om null hilsing i de 16 mnd jeg til nå har hatt hunden, og det har enda ikke nådd inn gitt..

Om gule sløyfer hadde funka hadde det vært et fint verktøy, så jeg håper jo det når ut. Treningsdekkenet vårt er gult da, men det var ikke et planlagt valg, var bare det som var tilgjengelig i riktig størrelse. Tjenestedekkenet er blått, så jeg får forske på om det blir noe forskjell på det :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg skikkelig lyst til å ta gripetak i båndet til Chico og rope til svinsedamene "Pass hundene deres, bikkja biter!".

Makan til skjødesløshet, der går jeg bortover og jobber med å få munstern til å gå pent i bånd, før jeg plutselig får to hoppende og sprettende hunder opp i ansiktet hans.

Fant derimot ut at jeg ikke gadd å fremstille Chico som farlig, for han er overhodet ikke det. Men angrer på at jeg ikke kremtet til og ba dem ihvertfall ha litt mer oversikt over hundene sine. Personlig blir jeg rent flau dersom hunden min buser bort til fremmede og beklager meg som regel alltid.

Men on topic igjen, så er dette dessverre et tilfelle der jeg tviler på at en gul sløyfe hadde hjulpet, det er nemlig ikke belysning der og de var et stykke unna da de så meg, og hadde nok aldri sett en gul sløyfe på den avstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg drev med konkurranseridning i mine yngre dager og da var det aldri snakk om røde sløyfer i halene. Så den er ny og den tror jeg kom sammen med at folk slutta å tenke.

Som mange andre her, har jeg ikke rare trua på de gule sløyfene. Jeg tror jeg er en eneste stor gul sløyfe, for jeg sliter faktisk ikke med at folk bare kommer bort. Selv ikke nå med hårverket på 9 uker blir jeg plaget av ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...