Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering


Kristiin

Recommended Posts

Vurderer og sterilisere Milla, men har hørt at det kan følge med noen skumle bivirkninger.

Vet at noen av dere her inne har steriliserte tisper, hvordan ble det etter sterilisering? Hva var bivirkingene?

Også har jeg ett spørsmål til, når er den anbefalt og sterilisere? Hvor mange løpetider er det lurt at hun får ha før hun blir sterilisert?

(Har søkt litt rundt i tråder men finner ingen med bivirkinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Jeg steriliserer Cita for å minske sjansen for livmorsvulster og Tia ble sterilisert pga innbilt svangerskap etter hver eneste løpetid (den varte lenge og var utrolig slitsom for oss begge).

Har glemt når det er anbefalt å sterilisere, det eneste jeg vet er at man bør vente til man er midt mellom to løpetider.

Eneste bivirkningen jeg har merket er at hun får veldig tykk pels når hun først har pels, men som i mine øyne er ganske bra. Den er ikke så tykk at den blir stygg eller floker seg, det er bare veldig fint.

Har hørt at andre bivirkninger er at hunden legger på seg og hunder som blir late, men det har ikke jeg merket noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie ble sterilisert pga livmorbetennelse da hun var 3. Nå er hun snart 7, og det eneste negative er at hun har litt lettere for å legge på seg enn før.

Hun har mer pels, har ikke disse ekstreme røyteperiodene som hun hadde før og vi slipper å tenke på løpetid. Jeg kan ikke se noe negativt med steriliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte for fem mndr siden, så veit ikke helt om jeg teller. :)

Jeg har jo naken hund, så det jeg har sett det på er dårligere hud, lagt på seg litt (noe som er bra! :) ), lettere å holde kontakt, ikke så vimsete etc. Hun er like full av energi som før. Steriliserte mellom andre og tredje løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken er kastrert. Da tok vi bare eggstokkene og ikke livmoren da det vistnok produseres noe østrogen, slik at de ikke får urinlekkasje når de blir eldre.

Hun legger fortere på seg ja, hehe! Mer mosjon og lightfor :) Vi kastrerte pga hissig gemytt ved løpetid (i tilleg ble hun kjempeslapp og orket nesten ingen ting) og nå er hun mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ita ble kastrert ( man sier oftes sterilisering, selv om inngrepet er en kastrering.. ) når hun var 16 mnd. Hun fikk sin første løpetid når hun var 6 mnd og fikk to hormonsprøyter etterpå til hun ble 'klar' for sterilisering.

Hun la veldig på seg når hun var midt i livet, men med litt ekstra innsats fikk jeg henne ned til normalvekt igjen, og nå holder hun seg fin. Hun er snart 11 1/2 år og har aldri hatt problemer med lekkasje.

Har litt stivere pels enn andre dalmiser jeg har klødd på, mulig det kan ha noe med steriliseringen å gjøre?? Ellers null bivirkninger med inngrepet, hverken rett etterpå eller lengre etter.

Jeg ville aldri latt livmoren bli igjen, for da kan hunden like godt få pyometra og man blir dermed nødt til å ta et nytt inngrep for å fjerne denne. ( = dobbelt så dyrt )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bernertisper jeg har møtt som er kastrert har fått en enorm pelsvekst - pelsen blir tykkere, lengre og mer tovete, og dermed vanskeligere å stelle. Vår tispe fikk så lange skjørter at de fløt utover i tisset hennes når hun satt på huk, så hun måtte stadig vaskes og friseres. Pelsen er verken estetisk eller praktisk, det blir enormt mye arbeid.

Vektøkning er også en kjent bivirkning.

Jeg har også sett tisper som har fått en viss atferdsendring, de har blitt mer "maskuline" og mer "hannhund", så en er ikke garantert at hunden fortsetter å være den samme mentalt eller at en får ønsket effekt for de som kastrerer for å få en roligere tispe - de kan bli mer bøse, brummete, sjefete.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg ser ingen grunn til å rutinemessig fjerne livmor uten årsak - et inngrep er også forbundet med en viss risiko, ikke alle hunder tåler narkose like godt, komplikasjoner underveis og etter inngrepet. Hvorfor ta sjansen, med mindre det er åpenbare grunner (utover at det er litt slitsomt med blod på gulvene eller at en må ta forhåndsregler med hannhund i hus).

Men nå kan det jo hende at du har en kjempegod grunn til å ønske å fjerne livmor på ei tispe som enda er ung og ikke ferdig utviklet verken fysisk eller mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte tisper (sterilisering er svært uvanlig) kan få urinlekkasjer når de blir eldre.

dette har jeg hørt også, og i og med Buffy ble inkontinent på sine eldre dager, så har jeg sjekket en del om det. Men egentlig ikke funnet noe spesielt som kan bekrefte det. Har du noen linker eller annet? (Googler er skikkelig IKKE min venn, så jeg har ikke akkurat fått søkt så mye). Men ja, dette er jeg virkelig nysgjerrig på.

Veterinæren min hadde en tidligere kollega som da jobbet "over there", hvor dette er inngrep som er langt mer vanlig enn her. Og hun kunne ikke rapportere om store problemer med dette, andelen tatt i betraktning av hunder som faktisk ble kastrert/sterilisert.

Buffy ble kastrert (fortell meg forskjellen igjen?) da hun var ca 2,5 år mener jeg å huske... HUn ble inkontinent i 5,5 års alder, og brukte bleie hele sitt siste leveår. I noen få måneder kunne vi se det hadde lekket når hun sov, men siste året var det som sagt nødvendig med bleie konstant.

Bridie ble kastrert for 2 år siden nå. Pga livmorbetennelse og innbildt.

Det jeg merket på hundene:

Buffy: Mer pels, LANG pels. Fluffy pels. Lettere for å legge på seg. MEN, hun fikk etterhvert også kortison fast, så det er umulig å si hva som var skyld i hva... Men mer og lengre pels var iallefall sikkert.

Bridie: mer pels. Hun er ikke nedrøytet lenger. Så på et bilde av henne her nå som ble tatt for 1,5 år siden. Hun har ikke hatt så lite pels siden da, selv om jeg har "mishandlet" henne med furminatoren.

Hun ble også MYE mer behagelig å ha med å gjøre. Spesielt sammen med en annen tispe hun gjerne sloss med før. Roet seg generelt, men dette kan jo også ha med alder å gjøre. Og endringer i min oppdragelse osv.

Men, hun har sluttet å markere, mye jevnere i gemytt (pga innbildt osv), og ja.. En enklere hund å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg hørt også, og i og med Buffy ble inkontinent på sine eldre dager, så har jeg sjekket en del om det. Men egentlig ikke funnet noe spesielt som kan bekrefte det. Har du noen linker eller annet? (Googler er skikkelig IKKE min venn, så jeg har ikke akkurat fått søkt så mye). Men ja, dette er jeg virkelig nysgjerrig på.

I dette abstractet oppgir de at ca. 20 % av over 400 kastrerte tisper ble inkontinente - i gjennomsnitt 2,9 år etter operasjonen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2762792...ogdbfrom=pubmed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette abstractet oppgir de at ca. 20 % av over 400 kastrerte tisper ble inkontinente - i gjennomsnitt 2,9 år etter operasjonen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2762792...ogdbfrom=pubmed

Jeg fikk beskjed av dyrlegen om å holde Bonnie rolig de første dagene så alt inni henne fikk satt seg ordentlig på plass igjen.

Dette for å forhindre inkontinens.

Det virker jo kanskje som det er litt opp til hvor flink man er til å holde hunden i ro i helingsprosessen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy ble kastrert (fortell meg forskjellen igjen?)

Kastrering er når de opererer ut livmor og eggstokker eller testikler. Sterilisering er når de sniper igjen/kutter over eggstokker eller sædledere, men ikke fjerner noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noen forskjell på de jeg har kastrert, annet enn et flatere/jevnere gemytt og litt anderledes pels.

Jo tidligere man kastrerer, jo mindre er sannsynligheter for jursvulster. Kastrerer man før første løpetid er sannsynligheten nesten lik 0. De veterinærer som jeg har snakket med sier det er best å kastrere før første løpetid, eventuellt så snart som mulig, etter man har bestemt seg for å gjøre det. De har også sagt at de ville ventet til hunden var minst 6 mnd, pga narkose osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka ble kastrert på grunn av eggstokkcyster og livmorbetennelse, noe som førte til hormonforstyrrelser og problematferd (i tillegg til smerter for henne, selvfølgelig). Etter kastreringa ble hun kvitt dette, og hun fikk dermed økt livskvalitet og ble mye bedre å ha med å gjøre.

Ellers har vi ikke merket noe annet enn at hun jevnt over røyter mer enn tidligere.

Når det er sagt, ser jeg ingen grunn til å kastrere bare for å gjøre det. Det er en omfattende operasjon som også koster en del, og i mine øyne blir det dumt å gjøre det bare fordi man vil slippe løpetid og "hunden skal jo ikke avles på uansett". Da får man heller ta konsekvensene av at man har tispe, og passe på så hun ikke får for nær kontakt med hannhunder de dagene hun står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, ser jeg ingen grunn til å kastrere bare for å gjøre det. Det er en omfattende operasjon som også koster en del, og i mine øyne blir det dumt å gjøre det bare fordi man vil slippe løpetid og "hunden skal jo ikke avles på uansett". Da får man heller ta konsekvensene av at man har tispe, og passe på så hun ikke får for nær kontakt med hannhunder de dagene hun står...

Jeg tror ingen kasterer ''bare for å gjøre det'', alle har nok en grunn. Enten det er for å slippe løpetider pga valper/blodsøl osv eller pga andre ting.

Jeg ser ingen grunn til å ikke kastrere om man selv mener man har en grunn til det og man ikke ser på det som en løsning på alle problemer. Selv kastrerte jeg Kokos for min egen skyld, da vi trener og konkurrerer såpass mye at jeg ikke ville ha løpetider og alle de problemer og unnskyldninger det medfører. Kenya skal kastreres og det mest sannsynlig i disse dager.

Operasjonen er så rutinemessig hos de større dyreklinikkene og det er så og si ingen risiko med en slik operasjon. Det er en risiko å dope en hund, men hunder dør når de dopes for hd/ad røntging. Hundene kommer seg på en liten uke. Jeg har ingen tro på at hundene savner løpetidene, livmora si eller har noe savn etter å få valper eller liksomvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte(fjernet alt) på min dalmasetter, hun ble mer harmonisk, litt mer maskulin(markerte), la lettere på seg, og fikk etter to år urinlekkasje, det var litt slitsomt. Men hun fungerte på pillene hun fikk, så det gikk greit..

Vurderer stadig å gjøre noe med Zebra, da hun er så utidig når hun har løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noen forskjell på de jeg har kastrert, annet enn et flatere/jevnere gemytt og litt anderledes pels.

Jo tidligere man kastrerer, jo mindre er sannsynligheter for jursvulster. Kastrerer man før første løpetid er sannsynligheten nesten lik 0. De veterinærer som jeg har snakket med sier det er best å kastrere før første løpetid, eventuellt så snart som mulig, etter man har bestemt seg for å gjøre det. De har også sagt at de ville ventet til hunden var minst 6 mnd, pga narkose osv.

Så er det mer "godtatt" å kastrere tisper bare fordi man ikke ønsker løpetid og alt det som fører med seg å ha en tispe? Mens hannhunder, nei det skal være så "fy-fy". Og folk på forumet roper ut om at det finnes lover og regler om det med en gang. Gjelder ikke dette tispene også?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tidligere man kastrerer, jo mindre er sannsynligheter for jursvulster. Kastrerer man før første løpetid er sannsynligheten nesten lik 0. De veterinærer som jeg har snakket med sier det er best å kastrere før første løpetid, eventuellt så snart som mulig, etter man har bestemt seg for å gjøre det. De har også sagt at de ville ventet til hunden var minst 6 mnd, pga narkose osv.

Jeg fikk høre av en vet at den aller helst skulle ha en løpetid eller to før den ble kastrert (?)

Det ble litt feil beskrevet i startsinnlegget. Jeg ønsker og vite generelt om bivirkningene :) (men har også vurdert det på Milla) Så det hadde vært veldig fint og dere har holdt dere til topicen om bivirkningene og holde diskusjonen om kastrering eller ei ut herfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kastrere hund bare for å kastrere hund, det er ett fett om det er tispe eller hannhund, det er kastrering som ikke er lov. Dette står det i Loven om dyrevern:

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

Det står ingenting der om at det er hannhund det ikke er lov å kastrere, eller? Det er neppe "særlege bruksgrunnar" at bikkja ikke skal gå i avl heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...