-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
-
Det er mange mÃ¥ter Ã¥ gjøre dette pÃ¥. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vÃ¥r tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, sÃ¥ mannen hadde ham med pÃ¥ kontoret de dagene jeg var pÃ¥ jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for Ã¥ bruke tid sammen, bli kjent bÃ¥de med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. SÃ¥ bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. NÃ¥r man mÃ¥ tilbake pÃ¥ jobb er det mange muligheter. Det viktigste er Ã¥ ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall Ã¥ fÃ¥ en hund som ikke tÃ¥ler Ã¥ være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden pÃ¥ jobb. Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye pÃ¥ hundebarnehage, der trenger valpen ogsÃ¥ tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og pÃ¥virkning pÃ¥ slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene fÃ¥r nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som hÃ¥ndterer hundene til daglig, altsÃ¥ ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om sprÃ¥k og adferd hos hund, Ã¥ "bare være glad i hunder" er ikke nok pÃ¥ slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse pÃ¥ jobbtid slik at en kan dra tidlig pÃ¥ jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen pÃ¥ dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til Ã¥ være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man ogsÃ¥ bruke tid pÃ¥ Ã¥ bli kjent, og starte rolig og gÃ¥ forsiktig frem med alenetrening pÃ¥ nytt sted, men sÃ¥ lenge de er vant til (og komfortabel med!) Ã¥ være alene sÃ¥ bør treningen gÃ¥ ganske raskt. Â
-
Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
-
Har ikke egenerfaring, men omgÃ¥ttes en hÃ¥ndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det sÃ¥klart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. NÃ¥r det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst sÃ¥ vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) sÃ¥ du bør ha tilgang til Ã¥pne og/eller inngjerdede omrÃ¥der som hunden kan fÃ¥ løpe fra seg pÃ¥.Â
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts