Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund til turglad mann


tysker
 Share

Recommended Posts

Hei, er på leting etter hund men litt usikker på hvilken. Fra før har jeg noe erfaring med rottis og endel med golden retriever. Golden retriever er den hunden jeg har lyst på men erfaringsmessig er den altfor lat til min hverdag. Jeg vil ha en hund som helst kan trekke litt pulk, kickbike osv og bære kløv.

Har tenkt på alaska husky, sibirian husky og malamute. I tillegg har jeg vært inne på fuglehunder da jeg har drevet med fugljakt men det er snart 10 år siden og jeg jakter helst UTEN hund.

Disse polarhund rasene høres ganske greie ut, ulempen er at det virker som om det er veldig mye lyd? Jeg bor i ei leilighet på ca 60 kvadratmeter og om det er uling 12t i strekk blir det nok ikke så blide naboer.

Golden retriever hadde jeg med på en tur der vi gikk ca 1,5t og dagen etterpå gikk litt rundt i ei myr i ca 30min. Det resulterte i at den hunden lå å sov i ca 24t i strekk og snorka i teltet.

Når jeg er på tur går jeg fort 6-10t på en dag og da ville nok en golden falt av lasset.

Kan noen her hjelpe å peke meg i riktig retning? Har alt av tid da jeg ikke er i jobb lengre men i fysisk grei form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En golden skal ikke være lat, men uansett rase så må fysisk form trenes opp og vedlikeholdes. Og det er såklart lettere med noen raser enn andre.

Hvor ofte går du disse dagsturene dine? Det er ikke bra for noen hunder hvis de får en halvtime-times rusletur hver dag, og så plutselig 8 timers tur en gang i måneden eller så. Men om du regelmessig går lange turer tenker jeg at polarhund er et godt valg. Huskyene har ikke nødvendigvis mye lyd når de ikke er i flokk, så her ville jeg snakket med oppdretter og hørt hvordan foreldredyrene og andre avkom er.

Vorteh av trekklinjer kan kanskje også sjekkes ut? Aktive hunder som er avlet mer for trekk og fart enn for jakt. Siden du nevner fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 8t turene er ofte når jeg er ute ei uke i slengen med telt osv. I det daglige har jeg trøbbel med å sitte i ro og en halvtimes tur hver dag var nok for den golden jeg hadde men jeg kunne tenkt meg lengre turer. 2-3 ganger i uka er jeg vell ute å går kanskje 3t (kan være ute lengre men selve gåturen, men jeg har egentlig mulighet til å tilpasse meg nesten hvilket som helst aktivitetsbehov)

Jeg har snakket med endel folk som har hatt golden og prøvd den på tur men de sier at man kan bare trene den opp til en viss grad. Den golden jeg hadde her ble ikke noe sprekere til tross for at vi var mye ute. 1kg i kløven og 30min gange så var den ferdig for noen dager hehe. Muligens jaktgolden kan være et bedre alternativ. Jeg har faktisk tilgode og møte en golden som er sprek og utholden. Den jeg hadde hjemme her kunne gå turer men ble liggende i 1-3 dager der den nesten ikke rørte seg.

Jeg har også inntrykk av at polarhunder er relativt friske.

Vorsteh har jeg sett såvidt på før men kan titte litt nærmere.

Endret av tysker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut golden av dual- eller jaktlinjer? Utifra det du beskriver høres du dog ikke spesielt aktiv ut, skal du ha en brukshundrase burde du beregne rundt 2t daglig til tur og trening (og de krever naturlig nok mer som valper/unghunder). 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som definerer en aktiv person, men med en brukshundrase som polarhund regner jeg med kanskje lengre enn 2t aktivitet daglig. Jeg låner hund av og til og da er jeg ute med hunden og går så lenge den orker.

Rottisen jeg hadde var jeg ute med 2-3t daglig pluss hjernetrim uten at den viste antydning til sliten. Jeg er generelt mere ute enn inne og er på både ukesturer, dagsturer hvor jeg fisker, løper og bare går eller sykler en tur.

Har ca 4 uker i sovepose hittil i år og satser på iallfall det dobbelte neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville ikke gått for hund fra jaktlinjer som kun skal brukes til tur, og ikke noe sport/bruks som inkluderer mental aktivisering for hunden.

Nei, jeg har planer om å bruke hunden mest fysisk men har gått både lydighetskurs og nosework kurs + noe annet som jeg ikke husker så har nok av metoder til å stimulere psykisk også.

Huskyer har jo mye jaktinstinkt vet jeg, men sånn sett har jeg aldri likt å gått med løs hund uansett. 2-3t med daglig mosjon og aktivitet ser jeg på som relativt lite tatt min hverdag i betraktning.

Da jeg hadde hund før starta jeg ofte dagen med 1-2t luftetur.

Endret av tysker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opptrent hund med god helse burde tåle det aktivitetsnivået, spesielt hunder på retriever-størrelse.

Men som andre sier så er det viktig å opprettholde formen til hunden. Ikke bare gradvis tilvenning og vedlikehold av formen, men også vekt! Her er det nok mange som synder, spesielt hos raser som golden og labrador, som ofte blir representert med bilder av overvektige dyr i reklame og media. Mange tror hunden deres har rett vekt når den egentlig er overvektig. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pingeling skrev:

En opptrent hund med god helse burde tåle det aktivitetsnivået, spesielt hunder på retriever-størrelse.

Men som andre sier så er det viktig å opprettholde formen til hunden. Ikke bare gradvis tilvenning og vedlikehold av formen, men også vekt! Her er det nok mange som synder, spesielt hos raser som golden og labrador, som ofte blir representert med bilder av overvektige dyr i reklame og media. Mange tror hunden deres har rett vekt når den egentlig er overvektig. 
 

Den golden som bodde her var ca 37kg men ikke feit ifølge dyrlegen. Jeg har snakka med folk fra fjellforum som har prøvd golden som turkompis men den blir for lat når det er snakk om å være ut 7-14 dager med endel kløv og gåing/labbing.

Han også mente at man kan trene opp alle hunder men bare til en viss grad. Men en jaktgolden har jeg inntrykk av er mye mere energisk. Og på vinterstid trenger jeg en som trekker pulk og da er jeg litt mere skeptisk til golden så tåler den jo ikke kulda like bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Sjekket ut golden av dual- eller jaktlinjer? Utifra det du beskriver høres du dog ikke spesielt aktiv ut, skal du ha en brukshundrase burde du beregne rundt 2t daglig til tur og trening (og de krever naturlig nok mer som valper/unghunder). 

Dual? Er det en blanding mellom jaktlinjer og "familiehund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, tysker said:

Dual? Er det en blanding mellom jaktlinjer og "familiehund"?

Det skal ikke være en blanding mellom disse linjene helt konkret, men en oppdretter som fokuserer på at hundene både skal passe rasestandarden OG ha bruksegenskapene i behold. Ofte en mellomting i «heftighet» mellom rene brukslinjer og utstillingslinjer. 
 

Lagt til: Kennelene Jakira, Golden Solution, Pekanimo og Hempth tror jeg alle avler dual purpose-goldener (kjenner ikke til de personlig). 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2-3 timer fysisk mosjon hver dag er drit mye. ? Og jeg har brukshundrase. Men jeg bruker mer tid på mental trening, og når vi først gjør noe fysisk, så er det ofte ikke bare tur, men sykkeltur, kjettingtrekk osv. som tar kortere tid.

Jeg synes husky høres ut som en god match jeg, men da må du jo trene på, og være bevisst på dette med lyd fra starten. Eventuelt velge linjer med mindre lyd, hvis det finnes noe sånt?  Husky trives med mye fysisk mosjon og  krever ikke nødvendigvis så mye mental trening.  Mange golden er jo store og tunge, så skjønner at dem kanskje ikke er ideelle hunder for såpass lange tunge turer. Men det finnes kanskje lettere linjer? (Utenom jaktlinjene, for med jaktlinjer så må man nok være mye mer påpasselig med mental trening i tillegg til fysisk trening). 

Ellers finnes det jo sånn type greyster (blanding av vorsther og greyhound) eller lignende type hunder, hvis du ønsker en hund som er avlet for fart og utholdenhet, men er ganske enkel å ha med å gjøre ellers. Men de kan nok fremdeles ha en god del jakt i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, tysker said:

Den golden som bodde her var ca 37kg men ikke feit ifølge dyrlegen. Jeg har snakka med folk fra fjellforum som har prøvd golden som turkompis men den blir for lat når det er snakk om å være ut 7-14 dager med endel kløv og gåing/labbing.

Han også mente at man kan trene opp alle hunder men bare til en viss grad. Men en jaktgolden har jeg inntrykk av er mye mere energisk. Og på vinterstid trenger jeg en som trekker pulk og da er jeg litt mere skeptisk til golden så tåler den jo ikke kulda like bra heller.

Forskjell på feit og overvektig! Det skal faktisk ikke så veldig mye til før det blir betrakteligelig tyngre å bevege seg. 37 kg hannhund er ikke en liten golden, så vidt jeg vet, men det er selvfølgelig avhengig av bygning.

Men altså, det er forskjell på 1-2 ukestur i en ferie, og en fast helgetur på 6-10 timer. Skal man bo i skauen med hunden i 2 uker helt brått, så må den være ordentlig opptrent uansett rase, mens de fleste hunder tåler overnattingstur i telt en helg, selv uten å være godt trent. ?

Men det høres ikke egentlig ut som det er Golden du har lyst på, til tross for det du skriver i første innlegget. Det høres mer ut som du ønsker en polarhund, men er redd for lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pingeling skrev:

Forskjell på feit og overvektig! Det skal faktisk ikke så veldig mye til før det blir betrakteligelig tyngre å bevege seg. 37 kg hannhund er ikke en liten golden, så vidt jeg vet, men det er selvfølgelig avhengig av bygning.

Men altså, det er forskjell på 1-2 ukestur i en ferie, og en fast helgetur på 6-10 timer. Skal man bo i skauen med hunden i 2 uker helt brått, så må den være ordentlig opptrent uansett rase, mens de fleste hunder tåler overnattingstur i telt en helg, selv uten å være godt trent. ?

Men det høres ikke egentlig ut som det er Golden du har lyst på, til tross for det du skriver i første innlegget. Det høres mer ut som du ønsker en polarhund, men er redd for lyd.

Den golden på 37 var endel større i kroppen generelt enn andre golden's.

Liker golden fordi de er veldig enkle og rolige og krever veldig lite.

Golden er det jeg har lyst på men utifra erfaring passer den ikke min livsstil. Var ikke halvparten så mye ut da jeg hadde golden som nå. Jeg har aldri hatt lyst på polarhunder eller fuglehunder men når jeg ser hvor mye jeg er ute kan det passe behovet mitt. Er litt redd for lyd ja, men kan kanskje se for meg at man kan redusere bråket med å la den få kjørt seg skikkelig.

Ja at en hund må trenes opp før lengre turer tar jeg som en selvfølge. Til og med Roar Strand var ikke født med en fotball mellom beina.

Det blir ikke 1-2 ukestur i form av ferie men dette kommer til å gå igjen igjennom hele året der jeg er mest hjemme for å hvile etter en lengre tur.

Endret av tysker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis golden er rasen du egentlig har lyst på så ville jeg brukt litt tid på å prøve å finne en oppdretter som avler litt lettere typer med bedre utholdenhet ? eventuelt gått for en tispe, som er mindre enn hannhundene. Også har jo seff helse mye å si, når man skal bruke en hund mye fysisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

Hvis golden er rasen du egentlig har lyst på så ville jeg brukt litt tid på å prøve å finne en oppdretter som avler litt lettere typer med bedre utholdenhet ? eventuelt gått for en tispe, som er mindre enn hannhundene. Også har jo seff helse mye å si, når man skal bruke en hund mye fysisk 

Men hvordan er pelsen til golden mtp å være ute i 10-15 kalde over noen dager?

Jeg vil prøve å velge rase basert på behov og ikke hva jeg vil ha, det har jeg brent meg på før og sett nok folk gjort det. 
En malamute er jo igrunn stor men veldig bra arbeidsjern som kan bære tung kløv. Klarte kanskje 2kg kløv med vår golden på det meste over 30-45min tur og det stoppa litt der. 
men ulempen med en på den størrelsa er at jeg drar ofte med packraft/kano på lengre turer. I en kano har ikke størrelse så viktig men en packraft er endel mindre.

Endret av tysker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

Nå er ikke jeg noe ekspert på husky, men kanskje en sibirian hanne kan passe bedre? De tåler kulde godt, har god utholdenhet, men er litt lettere enn malamuten. Tror også sibirian er litt enklere i temperamentet? 

Jeg også har forstått det litt sånn at en alaska husky er "lettest" å ha med å gjøre av polarhundene. Malamute å siberian er litt vanskeligere å "ta ut" alt/motivere men en alaska husky er bedre egna for spann mens en siberian husky kanskje er bedre som kløv å trekkhund på f. eks pulk som jjeg skal bruke den til. Men skal ikke si det for sikkert. AH har også større variasjoner innenfor poter og pels vet jeg.

Men jeg har ingen hastverk med å skaffe hund men vil starte tidlig med å høre litt erfaringer fra folk som er mye ut på lengre turer og har generelt en aktiv hverdag. Jeg er mer og mer aktiv for hvert år men det har eskalert i år og sålenge jeg fortsetter med den hverdagen jeg har er jeg nesten ikke i tvil om at en husky er det rette.

Hadde jeg dratt ut i 3-4 uker i løpet av et år på tur og vært relativt rolig resten hadde jeg uten tvil valgt golden.

Vanskelig dette med å finne en perfekt hund hehe. Forøvrig liker jeg best hannhunder så det blir mest sannsynlig en hanne uansett rase tipper jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men når du leter etter oppdretter så bare husk at det kan være veldig stor forskjell på linjer, på show vs bruks på feks siberian, så vidt jeg har forstått. Mtp hva du skal bruke hunden til. ? Så finn en oppdretter som bruker hundene til det samme du skal bruke den til. 

Masse lykke til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, jma skrev:

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men når du leter etter oppdretter så bare husk at det kan være veldig stor forskjell på linjer, på show vs bruks på feks siberian, så vidt jeg har forstått. Mtp hva du skal bruke hunden til. ? Så finn en oppdretter som bruker hundene til det samme du skal bruke den til. 

Masse lykke til ?

Ja, uansett rase kommer jeg til og forhøre meg om akkurat det ;)

Erfaringsmessig er jeg vokst opp med hund og har hatt både rottis og golden etter jeg flytta alene Kan legge til at jeg er tidlig i 30 årene. Lærte vanvittig mye da jeg hadde golden også.

Endret av tysker
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et spesifikt behov for renraset hund? Alaska husky er (som regel alltid) avlet for bruksegenskapene og gemytt. Det er lite fokus med hvordan de ser ut. På renraset som Grønlandshund, SH, Samojed og Malamute er det ofte mange oppdrettere som ikke bruker hundene.

Hvis renraset er viktig for deg ville jeg tatt kontakt med avlsråd for de forskjellige hundeklubbene og fortalt hva du ønsker deg og bedt om tips. Besøk mange oppdrettere og vær kritisk! Det står nok best til på Grønlandshund og SH :)

Er du mye på tur vinterstid med overnatting ol? Da er kanskje tykk og varm pels viktigere enn om du ikke er det. Tykk og varm pels blir ofte begrensende når det er varmt. Jeg har samojed fra trekkhundkennel og er det -5 og sol vinterstid blir hu raskt daff "på jobb".

Hadde jeg valgt igjen hadde jeg nok valgt

1. Alaskan Husky som er ca godt pelset (Det går bra å bruke dekken)

2. Grønnlandshund

3. SH fra trekkhundkennel som driver mellomdistanse / sprint (tynn, langbeint og kortpelsa).

Jeg tror også jeg hadde tatt en voksen omplassering med mulighet for å ha hunden på prøve slik at jeg vet at hunden vil og kan jobbe. Du er aldri garantert å få en hund som vil jobbe. Det er mye late polarhunder rundt om kring :P Men det er lettere å få en valp til å jobbe hvis du allerede har en hund fra før.

Endret av O1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, O1234 skrev:

Har du et spesifikt behov for renraset hund? Alaska husky er (som regel alltid) avlet for bruksegenskapene og gemytt. Det er lite fokus med hvordan de ser ut. På renraset som Grønlandshund, SH, Samojed og Malamute er det ofte mange oppdrettere som ikke bruker hundene.

Hvis renraset er viktig for deg ville jeg tatt kontakt med avlsråd for de forskjellige hundeklubbene og fortalt hva du ønsker deg og bedt om tips. Besøk mange oppdrettere og vær kritisk! Det står nok best til på Grønlandshund og SH :)

Er du mye på tur vinterstid med overnatting ol? Da er kanskje tykk og varm pels viktigere enn om du ikke er det. Tykk og varm pels blir ofte begrensende når det er varmt. Jeg har samojed fra trekkhundkennel og er det -5 og sol vinterstid blir hu raskt daff "på jobb".

Hadde jeg valgt igjen hadde jeg nok valgt

1. Alaskan Husky som er ca godt pelset (Det går bra å bruke dekken)

2. Grønnlandshund

3. SH fra trekkhundkennel som driver mellomdistanse / sprint (tynn, langbeint og kortpelsa).

Jeg tror også jeg hadde tatt en voksen omplassering med mulighet for å ha hunden på prøve slik at jeg vet at hunden vil og kan jobbe. Du er aldri garantert å få en hund som vil jobbe. Det er mye late polarhunder rundt om kring :P Men det er lettere å få en valp til å jobbe hvis du allerede har en hund fra før.

Er ikke grønnlandshund ganske mye mer krevende enn feks sibirian? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2023 at 1:55 PM, tysker said:

Liker golden fordi de er veldig enkle og rolige og krever veldig lite.

Golden er det jeg har lyst på men utifra erfaring passer den ikke min livsstil. Var ikke halvparten så mye ut da jeg hadde golden som nå. Jeg har aldri hatt lyst på polarhunder eller fuglehunder men når jeg ser hvor mye jeg er ute kan det passe behovet mitt. Er litt redd for lyd ja, men kan kanskje se for meg at man kan redusere bråket med å la den få kjørt seg skikkelig.



Hvis du virkelig ønsker deg en golden, så kan det hende du heller bør bruke tid på å finne en god oppdretter innenfor rasen. Jeg er helt enig at det viktigste er å skaffe en hund som passer inn i din livsstil, men det du beskriver er absolutt noe en sunn og frisk golden bør klare. Hadde vært spennende å høre fra flere Golden-eiere her inne.

Uansett burde du spørre deg selv om noen ting. Passer en polarhund deg og din livsstil utenom turgåing? Du skriver at du har erfaring med Rottweiler, men har hatt Golden før. Jeg vet ikke om Rottweiler var den du brente deg på med tanke på drømmehund? Var det fordi den ikke trivdes med en såpass aktiv livsstil? Eller var det andre ting du savnet eller skulle vært foruten?

For i motsetning til Golden, er Rottweiler en rase som har sterke meninger, og det er vanlig hos f.eks. husky. Rottweiler går ikke alltid bra sammen med fremmede hunder, og det er også noe den ha til felles med husky. Det er mange som har fordommer mot begge rasene, og synes de er skumle. En Golden vil nok være enklere å ta med "hvor som helt," sånn sett, og du er tryggere med tanke på hundeaggressjon.

Kanskje er hverken Golden eller polarhund rett for deg? Kanskje du kanskrive litt om hva slags egenskaper du liker/ikke liker?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/22/2023 at 12:05 PM, O1234 skrev:

Har du et spesifikt behov for renraset hund? Alaska husky er (som regel alltid) avlet for bruksegenskapene og gemytt. Det er lite fokus med hvordan de ser ut. På renraset som Grønlandshund, SH, Samojed og Malamute er det ofte mange oppdrettere som ikke bruker hundene.

Hvis renraset er viktig for deg ville jeg tatt kontakt med avlsråd for de forskjellige hundeklubbene og fortalt hva du ønsker deg og bedt om tips. Besøk mange oppdrettere og vær kritisk! Det står nok best til på Grønlandshund og SH :)

Er du mye på tur vinterstid med overnatting ol? Da er kanskje tykk og varm pels viktigere enn om du ikke er det. Tykk og varm pels blir ofte begrensende når det er varmt. Jeg har samojed fra trekkhundkennel og er det -5 og sol vinterstid blir hu raskt daff "på jobb".

Hadde jeg valgt igjen hadde jeg nok valgt

1. Alaskan Husky som er ca godt pelset (Det går bra å bruke dekken)

2. Grønnlandshund

3. SH fra trekkhundkennel som driver mellomdistanse / sprint (tynn, langbeint og kortpelsa).

Jeg tror også jeg hadde tatt en voksen omplassering med mulighet for å ha hunden på prøve slik at jeg vet at hunden vil og kan jobbe. Du er aldri garantert å få en hund som vil jobbe. Det er mye late polarhunder rundt om kring :P Men det er lettere å få en valp til å jobbe hvis du allerede har en hund fra før.

Nei, renraset er ikke så viktig. Planen er å være like mye ut hele året.

 

1 time siden, Pingeling skrev:



Hvis du virkelig ønsker deg en golden, så kan det hende du heller bør bruke tid på å finne en god oppdretter innenfor rasen. Jeg er helt enig at det viktigste er å skaffe en hund som passer inn i din livsstil, men det du beskriver er absolutt noe en sunn og frisk golden bør klare. Hadde vært spennende å høre fra flere Golden-eiere her inne.

Uansett burde du spørre deg selv om noen ting. Passer en polarhund deg og din livsstil utenom turgåing? Du skriver at du har erfaring med Rottweiler, men har hatt Golden før. Jeg vet ikke om Rottweiler var den du brente deg på med tanke på drømmehund? Var det fordi den ikke trivdes med en såpass aktiv livsstil? Eller var det andre ting du savnet eller skulle vært foruten?

For i motsetning til Golden, er Rottweiler en rase som har sterke meninger, og det er vanlig hos f.eks. husky. Rottweiler går ikke alltid bra sammen med fremmede hunder, og det er også noe den ha til felles med husky. Det er mange som har fordommer mot begge rasene, og synes de er skumle. En Golden vil nok være enklere å ta med "hvor som helt," sånn sett, og du er tryggere med tanke på hundeaggressjon.

Kanskje er hverken Golden eller polarhund rett for deg? Kanskje du kanskrive litt om hva slags egenskaper du liker/ikke liker?
 

Da jeg hadde rottweiler var jeg ikke aktiv i det heletatt rent fysisk, deltok på noen utstillinger og trente lydighet osv men det var rimelig vanskelig å slite den ut. Kunne absolutt tenkt meg rottweiler men ser ikke bruken for det lengre.

Forøvrig hadde ikke rottisen min problem med andre hannhunder så kanskje jeg var heldig. Jeg likte golden for man fikk mye hund for lite arbeid. Den holder seg fint innafor gitte rammer å regler uten at man må gjenta seg og om man var dårlig i ei uke så ble ikke bikkja urolig av å ligge inne hele dagen med 30min gåtur per dag. Så den var veldig enkel.

Man kan bruke tid på å finne oppdretter men plutselig sitter man med en hund som man er glad i men ikke passer inn i livet. Og hvordan vil en golden klare å trekke pulk eventuelt meg på vinterstid?

Jeg har hatt kontakt med endel golden eiere og de fleste synes de er litt late men absolutt brukbar til lengre dagsturer. Så hørte jeg fra en på fjellforum som også ville ha golden og prøvde å trene opp utholdenhet men endte opp med at hunden ble igjen hjemme på tur og brukte AH eller SH tror jeg det var.

Av de jeg har snakket med personlig med golden har nesten samtlige en form for AD eller HD som gjør at de kan fungere i hverdagen men ikke gå med kløv eller trekke noe som også gjaldt den som var hos meg.

Jeg er først å fremst ut etter et arbeidsjern som også fungerer sånn noenlunde greit som familiehund osv.

 

Sa litt om hva jeg likte med golden litt ovenfor her men egenskaper jeg ikke vil ha er jeg litt usikker på men er redd for å få en litt lat hund. Har et familiemedlem som kjøpte seg hund fordi vi har hatt samme hund tidligere og den var sprek som **** men denne hunden har forkalkninger i store deler av kroppen og sover bare hele dagen å kan knapt gå ut.

Pga at den er såppass lat synes jeg det nesten er slitsomt å passe den.

Det er jeg litt redd for med golden at jeg kan skaffe en golden som viser seg etter 2 år å slite med trekk, kanskje HD og kulda på vinterstid.

Glemte kanskje å nevne det men en relativt voksen hund/omplassering er kanskje mest å foretrekke så kan man prøve å se hvordan det passer inn osv.

Etter 4 dager i femund uten kløv så var golden heelt ferdig og lå i flere dager. Nå planlegger jeg 2-3 ukers tur til både hardangervidda og børgefjell neste år (blir jo endel flere men dette blir høydepunktet) og min erfaring med golden tilsier at det ikke hadde funka. Nå har ikke jeg erfaring med jaktgolden men er litt skeptisk til pelsen på golden når det kommer til vinteren og den skal sove ut. Om jeg må drasse med ekstra pledd, dekken osv vil det mest sannsynlig fylle kløven og sekken min som jeg kunne brukt til å ha med andre ting.

Stoler ikke helt på det som står på NKK, det var ingen tilfeller av AD eller HD på foreldrene på den golden jeg hadde men samtlige i kulle hadde grad B-C. Den som var her hadde grad C.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tysker skrev:

Nei, renraset er ikke så viktig. Planen er å være like mye ut hele året.

 

Da jeg hadde rottweiler var jeg ikke aktiv i det heletatt rent fysisk, deltok på noen utstillinger og trente lydighet osv men det var rimelig vanskelig å slite den ut. Kunne absolutt tenkt meg rottweiler men ser ikke bruken for det lengre.

Forøvrig hadde ikke rottisen min problem med andre hannhunder så kanskje jeg var heldig. Jeg likte golden for man fikk mye hund for lite arbeid. Den holder seg fint innafor gitte rammer å regler uten at man må gjenta seg og om man var dårlig i ei uke så ble ikke bikkja urolig av å ligge inne hele dagen med 30min gåtur per dag. Så den var veldig enkel.

Man kan bruke tid på å finne oppdretter men plutselig sitter man med en hund som man er glad i men ikke passer inn i livet. Og hvordan vil en golden klare å trekke pulk eventuelt meg på vinterstid?

Jeg har hatt kontakt med endel golden eiere og de fleste synes de er litt late men absolutt brukbar til lengre dagsturer. Så hørte jeg fra en på fjellforum som også ville ha golden og prøvde å trene opp utholdenhet men endte opp med at hunden ble igjen hjemme på tur og brukte AH eller SH tror jeg det var.

Av de jeg har snakket med personlig med golden har nesten samtlige en form for AD eller HD som gjør at de kan fungere i hverdagen men ikke gå med kløv eller trekke noe som også gjaldt den som var hos meg.

Jeg er først å fremst ut etter et arbeidsjern som også fungerer sånn noenlunde greit som familiehund osv.

 

Sa litt om hva jeg likte med golden litt ovenfor her men egenskaper jeg ikke vil ha er jeg litt usikker på men er redd for å få en litt lat hund. Har et familiemedlem som kjøpte seg hund fordi vi har hatt samme hund tidligere og den var sprek som **** men denne hunden har forkalkninger i store deler av kroppen og sover bare hele dagen å kan knapt gå ut.

Pga at den er såppass lat synes jeg det nesten er slitsomt å passe den.

Det er jeg litt redd for med golden at jeg kan skaffe en golden som viser seg etter 2 år å slite med trekk, kanskje HD og kulda på vinterstid.

Glemte kanskje å nevne det men en relativt voksen hund/omplassering er kanskje mest å foretrekke så kan man prøve å se hvordan det passer inn osv.

Etter 4 dager i femund uten kløv så var golden heelt ferdig og lå i flere dager. Nå planlegger jeg 2-3 ukers tur til både hardangervidda og børgefjell neste år (blir jo endel flere men dette blir høydepunktet) og min erfaring med golden tilsier at det ikke hadde funka. Nå har ikke jeg erfaring med jaktgolden men er litt skeptisk til pelsen på golden når det kommer til vinteren og den skal sove ut. Om jeg må drasse med ekstra pledd, dekken osv vil det mest sannsynlig fylle kløven og sekken min som jeg kunne brukt til å ha med andre ting.

Stoler ikke helt på det som står på NKK, det var ingen tilfeller av AD eller HD på foreldrene på den golden jeg hadde men samtlige i kulle hadde grad B-C. Den som var her hadde grad C.

 

Er det noen Trekkhundklubb i nærheten der du bor? Hvor bor du hvis du evt ikke vet?

Hvis du tar en omplasseringshusky på prøve kan du se an hunden før du bestemmer deg! Mange har har også livslang prøve med førsterett på å kjøpe tilbake hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...