Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en 1,5 år gammel border collie som jeg har trent til at jeg kan konkurrere i rallylydighet med.

Nå skal jeg på stevne i mai, men hunden er veldig reaktiv! Hun blir lett stresset, og bikker da over og bjeffer, knurrer og småbiter i beina mine. Dette er jo ikke så heldig i ringen, men jeg tror kanskje hun hadde fungert best om hun fikk starte helt først slik at hun ikke rekker å bli like stresset. Hun utagerer på andre hunder, og liker ikke fremmede. Så jeg tror nok hun hadde hatt godt av å starte så tidlig som mulig så det kanskje ikke er så mange andre hunder rundt. Er dette noe jeg kan sende forespørsel om til arrangør? Eller vil dem ikke ta noe hensyn til dette?

Skrevet

Det kan du godt gjøre, men for meg høres det ikke ut som at hunden din da er elt klar for å starte enda? De lave klassene er det også flest deltakere i, så med mindre du bor veldig usentralt så må du regne med at det er en del hunder og folk allerede før start i første klasse, særlig om det er to ringer.

Det beste for hunden din mener jeg er å få bedre selvtillig og trygghet rundt andre hunder før hun skal prestere på en stevneplass. Jeg regner med dette er noe dere jobber med på trening/klubb? Jeg ville jobbet målrettet med ro og kontakt rundt andre hunder på trening, og så på stevner, før jeg ville startet selv i det hele tatt. Hvis du vet at hunden blir så stresset at det bikker over så blir det ingen god erfaring i ringen for henne.

Noen arrangører tar hensyn, andre ikke, men det er ihvertfall bare å spørre.

• Like 5
Skrevet

Denne hunden ville jeg ikke tatt med på et stevne som deltager, på lenge enda. Du må nok jobbe mye med den for å gjøre den trygg og rolig i slike settinger, og jeg ville søkt hjelp hvis jeg var deg. Den er ennå en unghund, så det er ingen grunn til å forhaste seg med konkurransedeltagelse. Lykke til.

• Like 4
Skrevet
11 hours ago, maysofie said:

Å sortere på startlister til hundens fordel trodde jeg ikke de hadde lov til, uavhengig av sport?

Jeg kan ikke huske at det står noe om det i noe reglement som gjelder rally så lenge jeg har vært arrangør eller dommer ihvertfall. Og terskelen for å ta hensyn i rally er ganske lav. Man flytter jo på løpetispene, f.eks., det er jo også av hensyn til alle.

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg konkurrerte, men da mener jeg arrangøren strakk seg ganske langt for å tilrettelegge. Rally er (var?) jo en lavterskelaktivitet som skulle være tilgjengelig for "alle".

Skrevet

Personlig hadde jeg gitt hunden ett år til, så blir hunden mer moden, forhåpentligvis mer trygg, du får trent mer på problemene dere har, og du blir også bedre kjent med hunden. Og dere blir da mest sannsynlig mye mer klare for å starte ? 

• Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...