Gå til innhold
Hundesonen.no

Mål 2023


maysofie
 Share

Recommended Posts

Jeg driver ikke med hundesport eller fancy trening, men hiver meg med!
----

Hundemål for meg:
-skal lære meg å bruke target stick med klikker og trene inn i allefall ett triks ved bruk av dette.
-skal lære meg å reparere ødelagte leker, ikke sende dem videre til mamma. ?

Mål for lillefrøken på 1 år:
-skal lære å ikke hoppe på blondegardiner.
-skal lære å ikke røre oppvaskmaskinen når jeg setter inn eller tar ut.
-skal lære at "ingen labber på bord/benk" er en regel som inkluderer ALLE bord gjennom hele døgnet.

Mål for gamlemor:
-skal lære hvordan man oppfører seg som voksen hund igjen, etter å oppført seg som en pøbelvalp sammen men lillefrøken i et helt år. 
-skal lære å ikke røre oppvaskmaskinen. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største mål for 2023 er å kraftig minske bistanden til den lokale veterinærnæringen ?.

Hundemål:
Få de 2 siste nappene i AG2 så vi kan begynne i klasse 3 med Max.
Starte agilitytreningen med Yoshi.
Starte blåbærstevne med Yoshi.
Prøve å finne noe som passer en agilitypensjonist med Shero.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/1/2022 at 11:55 PM, Rocket said:


Mål for 2022:
Limit
1. Starte Rally ila året.
2. Starte CERT jakten i utstillingsringen.
3. Spor eller Smeller/Nosework kurs?
4. Røntge for HD/AD, genteste for MRD1 & DM samt øyelyse kanskje? 
5. Få tatt MH (eventuelt minst en K test).
6.  Trene jevnlig med venner/lokale klubbene.
7. Gå masse fine turer og kose oss sammen!

Meg selv
1. Komme i mål med alt jeg vil i leiligheten.
2. Ikke få korona!
3. Ta lappen.
4. Gå litt ned i vekt/trene jevnlig.

Får si som jeg sa i fjor, eeeeh ja, det gikk sånn noenlunde. :lol: 

1. Vi har starta rally, med 2 napp til klasse 2! 2. Hun er fullcerta og forhåpentligvis tar vi championatet nå i desember! ? 3. Ikke noe sånt kurs ble det dessverre. 4. Rønket fri for HD og AD, øyelyst fri. Ikke tatt gentestene. 5. MH gjennomført. 6. Eeeh, nei, det har vi ikke gjort. ?
 7. Så absolutt! Til og med hatt henne med på noen rideturer! ?
1.Absolutt ikke, har blitt nedprioritert når psyken min har vært dritt. 2. Ikke fått korona som jeg vet om hvert fall!. 3. Eh nei. Så langt kom jeg ikke. 4. Jepp, men også opp igjen. :lol: 


Mål for 2023: 
1. Trene mer/jevnlig med andre/forstyrrelser! 
2. Ikke dø av nerver på EDS eller Norsk Vinner. :lol: 
3. Siste nappet i Rally kl.1. 
4. Starte klasse 2 i Rally! 
5. Tørre å starte ett blåbærstevne i agility!
6. Ta lappen. Eller i det minste øvelseskjøre mer!
7. Forhåpentligvis bli utredet for ADHD, og kanskje få hverdagen hakket mer rutinert!
8. Fortsette med mealprepping og hive mindre mat! 
9. Kose oss masse! Både i og utenfor diverse ringer, samt på tur med og uten hest! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rocket said:


7. Forhåpentligvis bli utredet for ADHD, og kanskje få hverdagen hakket mer rutinert!

 


Hvis du klarer å gjennomføre dette, så blir alle de andre målene lettere å nå! 

Et lite tips, dersom du er interessert, er å søke på "ADHD friendly home." Jeg har også problemer med eksekutive funksjoner, og det gikk opp et lys for meg når jeg så en video om dette. Jeg har prøvd å organisere hjemme i mange år, men jeg har gjort det feil! Jeg har fulgt vanlige organiseringsråd som ser bra ut i teorien, men fungerer dårlig for meg i praksis. ADHD-tipsene gjorde at jeg bruker mye mindre energi på å gjøre enkle ting (som å lage kaffe), og mye mindre energi på å  bekymre meg for å ha glemt noe (som refleks og turutstyr).


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/28/2021 at 7:46 PM, jma skrev:

Målet vårt for 2021 var å gå masse spor, ta IGP1 og ta mentaltest. Vi har ikke fått tatt mental test pga corona, og har heller ikke fått tatt IGP 1 pga vi henger etter i sporet. Men vi fikk gått masse spor siste halvåret. 

Mål for 2022 er å ta IGP 1 og kanskje 2, og ta mentaltest ? Og for å klare det må vi fortsette med å prioritere spor ? Et annet mål må være å få vekk lyd i lydigheten. 

 

Vi har enda ikke tatt IGP1. ? Men vi har klart SL1! Så nesten da. Har enda ikke fått tatt mentaltest.. ? Vi har absolutt prioritert spor, og fikk 94 av 100 poeng i sporet på prøva vår, som jeg er ekstremt fornøyd med og stolt av! ? Lyden i lydigheten var veldig mye bedre i sommer. Så fikk jeg korona, og vi hadde treningsfri nesten en mnd, og da kom lyden tilbake. Nesten borte igjen nå, men det er nok en ting vi må jobbe bevisst med hele tiden. 

Er litt usikker på mål for 2023 ift hva som er realistisk. Lexi datt helt ut av det i lydigheten på prøva og jeg har blitt rett og slett litt usikker på hvordan vi skal løse det, da det er en adferd jeg kun ser i prøvesetting. Men vi må jo klare en IGP1! Og derfra er det forhåpentligvis kort vei til en IGP2. 

Men kan vel egentlig si at det største målet mitt nå er å gå en prøve hvor lydigheten er like bra som på trening! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2022 at 3:12 AM, Pingeling said:


Hvis du klarer å gjennomføre dette, så blir alle de andre målene lettere å nå! 

Et lite tips, dersom du er interessert, er å søke på "ADHD friendly home." Jeg har også problemer med eksekutive funksjoner, og det gikk opp et lys for meg når jeg så en video om dette. Jeg har prøvd å organisere hjemme i mange år, men jeg har gjort det feil! Jeg har fulgt vanlige organiseringsråd som ser bra ut i teorien, men fungerer dårlig for meg i praksis. ADHD-tipsene gjorde at jeg bruker mye mindre energi på å gjøre enkle ting (som å lage kaffe), og mye mindre energi på å  bekymre meg for å ha glemt noe (som refleks og turutstyr).


 

Så absolutt! Fikk dessverre avslag på henvisningen min, men av en som er godt kjent lokalt for å nettopp avslå slikt, gammel gubbe som ikke er spesielt oppdatert for å si det sånn. Jeg skrev en klage det omtrent sto flammer av, jeg har legen min i ryggen og også dokumentert fra tidligere behandling, behandler som nettopp foreslo utredning av ADHD. Min leges kollega skal uansett overta ADHD delen hos den lokale DPSn etterhvert, så jeg vet at når hun bare begynner der så kommer jeg og mange, mange fler inn til utredning ved ny henvisning om ikke klagen min går igjennom. :lol: 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg bør svare i denne tråden; mine mål for 2023 er fraværende. Men jeg kan kanskje lage meg noen likevel…

Hvis det blir mulig å få tittel i eliteklassen i rally, så kan det gi oss en grunn til å trene og starte flere ganger. Kommer uansett til å trene inn nye øvelser. Skal bli gøy med noe nytt. Ellers så kan jeg kanskje forsette å trene mer på kl 3 i LP. Men vet ikke om det er såpass gøy at jeg kommer til å starte. Siden hunden min kan lage lyd, så vil vi få mye i trekk. Uansett hvor flink og lydig han er ?

Hovedmålet blir å ha motivasjon for å trene og konkurrere litt i rally. Trives utrolig godt i hundeklubben, og hunden er utrolig herlig å trene ? Kanskje trene mer bruks?

Time will show
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor 2022 ble av, og føler meg ikke helt klar for å oppsummere enda, er tross alt litt igjen ?

MÅL 2022

Lita

️- Holde kroppen i gang, ikke skade seg...  - vel, fra sommeren til nå har det gått fint, men i starten av april pådro hun seg prolaps i ryggen etter et fall i søk, og fikk også påvist lumbosakral stenose, blitt lppensjonist, men går som redningshund

️- Vedlikeholde nivået

️- Prøve på RL3 tittel eller IBGH2? RL3 nei, da må man jo faktisk starte rally, men gått og bestått ibgh2?

Vill

️- Appell på høsten når han har blitt gammel nok? - bestått alt utenom bli på plass i 5 min med forstyrrelser, ligger veldig fint på trening, så kunne ønske snøen forsvant så vi kunne rukket et forsøk til før året er over...

️- At jeg overlever valpetid og unghundtid - kontinuerlig prosess 

️- Trene og få inn gode grunnferdigheter for NRH og LP - jeg synes ja, så får de som er uenig være uenig!

️- MH + HD/AD-røntgen - ikke skuddberørt, røntget fri!

 

MÅL 2023

Lita

- 1.re redningshund/modul 4??

- Holde seg relativt frisk

 

Vill 

- Opprykk til kl2 lp eller svensk klasse 1

- Få unna modul 2 i NRH, altså bli ferdig med appell/praktisk lydighet, meldingssjekk og mørkesøk

- Delta på utstilling? 

- Starte å huke av ting i modul 3 dersom Lita ikke kommer gjennom regodkjenning, evt kun rundering. 

- Eventuelt gå FA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 1/2/2022 at 3:18 PM, maysofie skrev:

Mål 2022:
Copy og paste fjorårets mål! + bli flinkere til nærarbeid, især deling, også på fremmede sau, samt mer turgåing.
Kurs - Et gjeterhundkurs ble det med Bits og Fern
Mer komfortabel i konkurranse og trening - Check, dog alltid et work in progress...
Motivasjon for skolegang - Yes! Skolegang er ferdig, og det med et godt resultat ☺️
Flinkere til nærarbeid - Work in progress det også.
Mer turgåing - Nei, det kan jeg vell ikke si.

 

Lyn:
- Cert i rally og debut LP2, rett og slett trene mer! - Eneste konkurransen i år var debut i LP2, så ingen cert i rally, og varierende trening utover året.
- Fortsette være en frisk og rask halvpensjonist - Frisk utenom litt gammeldame-kuler og en gammel bicepsskade, rask halvpensjonist alltid!

Floss:
- Holde seg i god form og være min høyre hånd i arbeid - Ja, hun er fantastisk ❤️
- Samle seg noen NM/NS-poeng - Neimen om hun gjorde! Vi debuterte i NM i bruk av gjeterhund i år, en nervepirrende og spennende helg med masse inntrykk! Et par fine runder og plassering i Norgesserien fikk vi også.
- Mer rally? - Nei.

Fern:
- Fortsette vokse seg stor og sterk - Vokst har hun, sterk er hun, men stor er hun ikke med sine 12,5kg ?
- Røntgen, øyelysing og DNA-testing - Check, frisk og rask i alle ender og kanter!
- Trene mer LP/RL med sikt på start etterhvert - Nei, kan vell telle antall treninger på en hånd...
- Tenne på sau og utvikle seg som gjeterhund. Noe prøvestart rekker vi nok ikke i år, men forberedelser kan påbegynnes - Vell, her får jeg spise mine ord, neimen om vi rakk prøvestart... Hun har vist seg smart og verdifull i arbeid, samt tidlig utviklet. Godkjent gjeterhund kun 10mnd gammel, 4/4 pallplasser i klasse 1, godkjent, prøvevinner og fylkesmester i klasse 2 og ikke minst både godkjent klasse 3 og deltalt på norsk unghundmesterskap i år, i tillegg til å skaffe seg noen NM-poeng og endte med å gruse Floss på siste prøven i år!
- MH? - Det ble ikke noe av, da det kræsjet med NM

Thi (deleie):
- Vi fikk unnagjort HD/AD og rygg i år, samt DNA-testing i fjor før levering, så nå gjenstår øyelysing
- Fortsette utvikle seg som gjeterhund, prøve seg på litt arbeid
- Godkjent gjeterhundprøve
- MH? 
Thi ble overført til deleier tidligere i år, hun fikk utvikle seg noe som gjeterhund, men øvrig ingen mål møtt dessverre. Deleier har jobbet en hel del bruks og lydighet med henne, så spent på hva de får til fremover! Jeg fikk dog gleden av å ha broren Bits på mellomstasjon i vår og sommer, som gikk fra introdusert til godkjent gjeterhundprøve og prøvevinner i juli, han jobber nå som arbeidshund i Vesterålen ❤️

 

Mål 2023:
Stadig bli flinkere til nærarbeid, lære kjøre litt heitere hund for å slippe gå ut på tid så ofte, kurs og mer komfortabel i slike situasjoner. I tillegg mer turgåing, jobbe med vektnedgang og egen helse. I år orker vi dog ikke satse på annen trening, det for å så tilfelle være bare bonus.

Floss:
- Fortsatt holde seg så frisk og rask som mulig
- Samle seg noen NS/NM-poeng
- Mer praktisk arbeid
Hårete ønskemål:
- Kvalifisere seg til NM (hun ledet tross alt årets kvalik frem til aller siste dag)

Fern:
- Utvikle seg enda mer som gjeterhund, mer praktisk arbeid
- Debutere i Norgesserien
- Delta i Norsk Nursery (unghundmesterskap)
- Noen små NS/NM-poeng
- Øyelyse og røntge rygg på nytt, deretter finne seg en date! ?
Hårete ønskemål:
- Kvalifisere seg til Nurseryfinale
- Kvalifisere seg til European Nursery

Lyn:
- Fortsette være verdens beste halvpensjonist
- Gå en siste gjeterhundprøve, sett at bicepsen hennes holder litt trening
- Trene litt annet

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...