Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom Puppy til valp


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Vi har en liten Løwchen på snart 11 uker og hun veier 2,7 kg. Voksenvekt er ca 6-7 kg. Vi tenkte å gi henne vom til «middag» i tillegg til tørrfôr. Hvor mye bør vi gi henne?

Hun skal ha litt over 100g tørrfôr hver dag. Hvordan beregner vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gi halvparten VOM, blir jo regnestykket meget enkelt, 2% av vekten nå, og halvparten av veiledende dagsrasjoner tørt om dagen. Du kan skrive regnestykker direkte inn i Googles søkefelt.

Ingen ting som heter «skal ha», men veiledende mengde er et sted å starte, og justere opp/ned etter hold. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ivrig skrev:

Vi har en liten Løwchen på snart 11 uker og hun veier 2,7 kg. Voksenvekt er ca 6-7 kg. Vi tenkte å gi henne vom til «middag» i tillegg til tørrfôr. Hvor mye bør vi gi henne?

Hun skal ha litt over 100g tørrfôr hver dag. Hvordan beregner vi det?

Jeg ga 1/5 av en 500g pølse. Altså 100g vom til middag + ca 50g oppbløtet tørrfôr til frokost hver dag.  Justerte litt ettersom hvordan formen var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Skal du gi halvparten VOM, blir jo regnestykket meget enkelt, 2% av vekten nå, og halvparten av veiledende dagsrasjoner tørt om dagen. Du kan skrive regnestykker direkte inn i Googles søkefelt.

Ingen ting som heter «skal ha», men veiledende mengde er et sted å starte, og justere opp/ned etter hold. 

Hmmm... nå er ikke matte min sterkeste side... Så 2% av kroppsvekt i vom og så halvparten av anbefalt mengde tørrfôr daglig da? 
 

2% av 2,7 kg er 54g. Det blir ca 3 slike kjøttboller da. Og så rundt 50g tørrfôr. Høres det riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H til valp skal vel regnes annerledes enn til voksen. Mener å huske 3 - 4 % av nåværende vekt eller ca 1 - 2% av voksenvekt. Det begynner dog å bli lenge siden jeg leste meg opp på dette, så ville sjekket det ut nærmere hva som anbefales pr idag. :) 

Når jeg har fôret 50/50 med tørt/v&h så har jeg bare regnet ut hva hunden skulle hatt om jeg fôret 100% på hver av delene og så bare halvert mengden jeg kom fram til der. 

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g

EDIT: Ser dette står på V&H sine sider nå:
"Ved fullfôring med PUPPY, gi ca. 4-5% av valpens nåværende kroppsvekt frem til den veier ca. 40% av forventet normal voksenvekt. Dersom valpen veier 4 kilo vil 5% tilsvare ca. 200 gram.
Mellom ca. 40-80% av forventet voksenvekt gi ca. 3,5% av nåværende kroppsvekt daglig. Frem til hunden er utvokst trapper du ned til ca. 2% av kroppsvekten per dag.

Kombinerer du PUPPY med annet valpefôr må du ta det med i betraktningen i den totale mengden som gis."

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g. Om jeg ikke tar helt feil. :) 
EDIT 2: Det vil si at skal du gi 50/50 % tørt og rått så skal du gi 70g v&h. Og ish 50g tørrfôr.

Endret av Rocket
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rocket skrev:

V&H til valp skal vel regnes annerledes enn til voksen. Mener å huske 3 - 4 % av nåværende vekt eller ca 1 - 2% av voksenvekt. Det begynner dog å bli lenge siden jeg leste meg opp på dette, så ville sjekket det ut nærmere hva som anbefales pr idag. :) 

Når jeg har fôret 50/50 med tørt/v&h så har jeg bare regnet ut hva hunden skulle hatt om jeg fôret 100% på hver av delene og så bare halvert mengden jeg kom fram til der. 

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g

EDIT: Ser dette står på V&H sine sider nå:
"Ved fullfôring med PUPPY, gi ca. 4-5% av valpens nåværende kroppsvekt frem til den veier ca. 40% av forventet normal voksenvekt. Dersom valpen veier 4 kilo vil 5% tilsvare ca. 200 gram.
Mellom ca. 40-80% av forventet voksenvekt gi ca. 3,5% av nåværende kroppsvekt daglig. Frem til hunden er utvokst trapper du ned til ca. 2% av kroppsvekten per dag.

Kombinerer du PUPPY med annet valpefôr må du ta det med i betraktningen i den totale mengden som gis."

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g. Om jeg ikke tar helt feil. :) 
EDIT 2: Det vil si at skal du gi 50/50 % tørt og rått så skal du gi 70g v&h. Og ish 50g tørrfôr.

Tusen takk! Så de ikke anbefalte fullfôring til valp, så vi kjører 50/50:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ivrig said:

Den testen om hundemat som nettopp var i avisen? Sto om den her inne også?

Stod vel bare noe om at man må passe på kalsium/fosfor-balansen til valper i vekst, det gjelder alle fôr og er noe man enkelt kan regne på selv, tørrfôr er slett ofte ikke noe bedre der og VOMs fôr er helt innafor normale verdier. Personlig tilsetter jeg litt ekstra kjøtt/fisk/egg uten bein nå og da til VOM for en enda mer ideell balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at VOM puppy ikke kan brukes som fullfor til valp? På hjemmesiden deres står det «VOM PUPPY kan gis alene som fullfor eller i kombinasjon med annet valpefor fra 3-4 ukers alder...»

Valpen vi har fått i hus har fått 50/50 VOM og tørrfôr. Naturlig nok er den ikke særlig interessert i tørrforet, lurer derfor på om det finnes gode grunner til å ikke gå over til fullforing med VOM for å sikre at den spiser nok. 
 

Beklager at jeg kupper tråden litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/17/2020 at 2:56 PM, Suxa said:

Er det noen grunn til at VOM puppy ikke kan brukes som fullfor til valp? På hjemmesiden deres står det «VOM PUPPY kan gis alene som fullfor eller i kombinasjon med annet valpefor fra 3-4 ukers alder...»

Valpen vi har fått i hus har fått 50/50 VOM og tørrfôr. Naturlig nok er den ikke særlig interessert i tørrforet, lurer derfor på om det finnes gode grunner til å ikke gå over til fullforing med VOM for å sikre at den spiser nok. 
 

Beklager at jeg kupper tråden litt ?

Nei, har aldri hørt før at næringssammensetningen i VOM puppy ikke er like bra som andre valpefôr. Finnes ganske mange valper som får VOM fra de er 3-4 uker hos oppdretter og sikkert enda flere som fullfôres med VOM fra de er 8-9 uker ved overtakelse, har aldri hørt at det skal være noe problem. Har en selv som er omtrent fullfôret med VOM puppy, merker ingen forskjell fra de som er fôret 50/50.

Det sagt finnes det mange grunner til å ikke gi VOM og andre råfôr i det hele tatt, som bekymringer rundt hygiene, oppbevaring, holdbarhet og risiko for patogene organismer (dette er grunnen til at mange veterinærer ikke er begeistret for råfôr). Vet også om oppdrettere som har klaget på at de mener det er for store beinbiter i valpefôret, men personlig har jeg aldri erfart eller hørt av de rundt meg at dette er et problem. Er heller ikke noen som har klart å bevise at rått er noe verre eller bedre enn tørrfôr, så det er i stor grad "tro" og trend som gjør at det er så populært som det er. Men skal man først fôre med VOM, kan man selvsagt fôre den prosentandelen man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Nei, har aldri hørt før at næringssammensetningen i VOM puppy ikke er like bra som andre valpefôr. Finnes ganske mange valper som får VOM fra de er 3-4 uker hos oppdretter og sikkert enda flere som fullfôres med VOM fra de er 8-9 uker ved overtakelse, har aldri hørt at det skal være noe problem. Har en selv som er omtrent fullfôret med VOM puppy, merker ingen forskjell fra de som er fôret 50/50.

Det sagt finnes det mange grunner til å ikke gi VOM og andre råfôr i det hele tatt, som bekymringer rundt hygiene, oppbevaring, holdbarhet og risiko for patogene organismer (dette er grunnen til at mange veterinærer ikke er begeistret for råfôr). Vet også om oppdrettere som har klaget på at de mener det er for store beinbiter i valpefôret, men personlig har jeg aldri erfart eller hørt av de rundt meg at dette er et problem. Er heller ikke noen som har klart å bevise at rått er noe verre eller bedre enn tørrfôr, så det er i stor grad "tro" og trend som gjør at det er så populært som det er. Men skal man først fôre med VOM, kan man selvsagt fôre den prosentandelen man vil.

Takk for utfyllende svar. 
Det hygieniske ved rått slakteavfall  og håndtering av dette bekymrer meg mest. Men det er fristende å gå for noe som valpen sluker unna, og dermed forhåpentligvis slippe unna problemene med å holde vekten som ligger til rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Suxa skrev:

Takk for utfyllende svar. 
Det hygieniske ved rått slakteavfall  og håndtering av dette bekymrer meg mest. Men det er fristende å gå for noe som valpen sluker unna, og dermed forhåpentligvis slippe unna problemene med å holde vekten som ligger til rasen. 

Om du bruker vom kjøttbollene kan de gis frossene også. Bare sånn til info 
Det beste er å ikke ta opp for mange boller, siden det å ligge for lenge i kjøleskapet ikke er bra. 
Forer selv med bollene fordi det er enkelt. Tar opp hver kveld til dagen etter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Om du bruker vom kjøttbollene kan de gis frossene også. Bare sånn til info 
Det beste er å ikke ta opp for mange boller, siden det å ligge for lenge i kjøleskapet ikke er bra. 
Forer selv med bollene fordi det er enkelt. Tar opp hver kveld til dagen etter. 

 

Jeg prøvde å gi bollene fryst til vår 16 uker gamle samojed. Hun svelget en hel og satte den fast i halsen. Det var ikke veldig artig ? Heldigvis kom den opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Litt gammel tråd, men vil slå et slag for "vitenskapen" i hundeforing. Finner mange artikler på hundehelse.no, bant annet denne:

https://hundehelse.no/hvor-mange-kalorier-skal-en-hund-ha/

Fint å ha en kalori tilnærming når man blander fortyper. De fleste oppgir kalorier / 100g for

Mange av oss har nok en tendens til å gi for mye for, ved å bruke dette tar man gjettingen ut av foringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, simira skrev:

Tja, det er stort sett greit å tilpasse mengde ut fra vekt på hunden og aktivitetsnivå. Ellers så er jeg jevnt over skeptisk til den nettsiden, jfr.

Synes det er flere gode artikler der, kan jo være greit om du sier hva som er feil der når du går ut mot de, at du siterer et av dine egne innlegg betyr jo ikke noe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Synes det er flere gode artikler der, kan jo være greit om du sier hva som er feil der når du går ut mot de, at du siterer et av dine egne innlegg betyr jo ikke noe

 

Du får lese gjennom tråden, det var flere innlegg der. Jeg nevner også konkret at de sier man må operere aterom for å bli kvitt dem, noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil-diagnostisering er ille, men tråden er et par år gammel. Jeg bruker aldri helsetjenester på nett hverken for meg eller hundene, men det kan fortsatt være gode artikler på sidene om helse for både dyr og eier. Tipset var om en enkel formel om man vil vite noe om energiforbruk i hund, kjekt når man blander for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...