Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger man til hunden?


Colargol
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, tillien said:

Hva instruktører gjør og tenker rundt om i landet vet jeg ikke, men på det valpekurset jeg var på så var det definitivt ikke noen baktanker.

Det var heller ikke noe reelt krav på annen måte enn at man ble bedt om å ta med halsbånd og det ble brukt litt tid på det en av kurskveldene. Om man ikke hadde halsbånd så kunne man jo fint bare lære hunden å gå pent i sele i stedet. Prinsippet er jo det samme når det skal øves inn. Som sagt så ble dette skillet unaturlig for meg, jeg bruker sele uansett.

PS Leste gjennom kursmateriellet for å se om jeg fant begrunnelsen for å gjøre denne delingen. Så vidt jeg forstår så er det rett og slett ment som en hjelp i innlæringsfasen. Da kan man være 100% konsekvent når man velger å koble på halsbåndet og hunden skjønner ganske raskt hva som forventes, ellers så maser man ikke noe med det når selen er på og man kan være så slurven man bare vil uten å ødelegge treninga. Da formoder jeg at man etterhvert legger på verbal kommando slik at det å gå pent kan kreves uansett hva kobbelet er festet i - eller ikke i det hele tatt.

Jeg er klar over den holdningen der, at man skiller mellom det, men det bør nettopp være en anbefaling og ikke et krav. Og som deg har jeg erfart at det skillet ikke nødvendigvis er så viktig. Samtidig så har de fleste positive hundeskolene i Oslo (og det begynner å bli en del, er vel 20-30 i Oslo og en tredel eller drøyt det eksplisitt positive) derimot et forbud mot strup og gjerne anbefaling om sele (det er veldig lite konkurransekurs, mest valp og hverdagslydighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg synes det er et merkelig skille. Hunden vet da utmerket godt om den er på kurs/trening eller på tur uten slike kunstige signal.

Enig i det, men det finnes også ulike anledninger der man enten ønsker at hunden skal gå mer løst eller gå pent på samme tur for eksempel. 

Si man skal ut på skogstur og vil at hunden kan løpe rundt og snuse og ikke gå fot i skogen, men at den skal gå pent på veg til skogen når man for eksempel skal ta t-bane og gå blant masse folk. Så er tanken da at man kan skifte mellom halsbånd når man går pent, og sele når det er lov å dra mer. 

Tror nok de fleste hunder skjønner greia om du heller ønsker å gjøre dette med kommando, men poenget er vel bare at det å bytte mellom sele og bånd er én måte man kan signalisere forventet oppførsel til hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Enig i det, men det finnes også ulike anledninger der man enten ønsker at hunden skal gå mer løst eller gå pent på samme tur for eksempel. 

Si man skal ut på skogstur og vil at hunden kan løpe rundt og snuse og ikke gå fot i skogen, men at den skal gå pent på veg til skogen når man for eksempel skal ta t-bane og gå blant masse folk. Så er tanken da at man kan skifte mellom halsbånd når man går pent, og sele når det er lov å dra mer. 

Tror nok de fleste hunder skjønner greia om du heller ønsker å gjøre dette med kommando, men poenget er vel bare at det å bytte mellom sele og bånd er én måte man kan signalisere forventet oppførsel til hunden på.

Eller så kan man bare korte inn båndet i situasjoner der man vil at hunden skal gå pent  :icon_confused: Man rekker ikke nødvendigvis å klipse over hver gang det dukker opp en situasjon der man ønsker at hunden skal gå fot, passeringer for eksempel kommer gjerne ut av det blå. Det må da være mye bedre å lære hunden hva som forventes av den i ulike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Eller så kan man bare korte inn båndet i situasjoner der man vil at hunden skal gå pent  :icon_confused: Man rekker ikke nødvendigvis å klipse over hver gang det dukker opp en situasjon der man ønsker at hunden skal gå fot, passeringer for eksempel kommer gjerne ut av det blå. Det må da være mye bedre å lære hunden hva som forventes av den i ulike situasjoner.

Man gjør jo selvsagt det man mener fungerer best for seg selv. Jeg mente bare at dette er en måte å gjøre det på, og hensikten er som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Jeg er klar over den holdningen der, at man skiller mellom det, men det bør nettopp være en anbefaling og ikke et krav. Og som deg har jeg erfart at det skillet ikke nødvendigvis er så viktig. Samtidig så har de fleste positive hundeskolene i Oslo (og det begynner å bli en del, er vel 20-30 i Oslo og en tredel eller drøyt det eksplisitt positive) derimot et forbud mot strup og gjerne anbefaling om sele (det er veldig lite konkurransekurs, mest valp og hverdagslydighet).

Ja, og det er jo det det i praksis er. En anbefaling. Det kan muligens oppfattes som et krav siden det står i kursmateriellet at man trenger hundebånd - prøvde å indikere dette ved å bruke hermetegn: «krav» - kunne nok vært tydeligere der jeg også.

På det valpekurset jeg var på ble sele i aller høyeste grad anbefalt og strup var et skjellsord. Verre på de retrieverjaktkursene jeg har vært på. Man må jo bruke retrieverbånd (helstrup), for da har man jo så mye bedre kontroll, må vite. Selv om utgangspunktet vel egentlig skal være en lydig hund og et bånd som er ekstremt enkelt å få av og på før og etter hver øvelse. Men mye gammelt og rart som henger igjen i de miljøene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 at 12:53 PM, Wilhelmina skrev:

Man kan helt fint lære hunden å gå pent  i sele, og et kurs som krever halsbånd hadde jeg styrt langt unna.

Mens der jeg jobber anbefaler vi alle valpekursdeltagere å ha sele på valpen sin og ikke halsbånd. Valper er uforutsigbare og hopper og spretter rundt forbi. Ikke spesielt heldig å få disse rykkene i halsbånd. Ser at de som kommer med halsbånd på valpene sine har valper som kaver mer(pga. ubehag når de får press i halsbåndet) enn de som har sele på sine valper.

Som du sier, halsbånd er ingen forutsetning for å lære hunden å gå pent i bånd. Personlig bruker jeg utelukkende sele på valper og unghunder når vi går tur eller er på kurs. 

Jeg fikk bruk for halsbånd for første gang nå på nyttår, da vi var på hotell der det var mye andre hunder. Da trengte jeg rett og slett det for å ha god nok kontroll på min ganske så sosiale schäferunghund på 8 måneder som når har tippet 30 kg. Hun ble for oppkavet av alle de potensielle bestevennene på både to og fire bein at sele gjorde henne for sterk og pga. forstyrrelser vanskelig å få kontakt med(jeg greier jo å holde henne igjen, men lettere å holde kontroll og holde stor hund tett ved seg med halsbånd enn sele). 

Halsbånd bruker jeg ellers bare til å ha navnetag i, eller ta tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Colargol said:

Skjønner at sele kan være lurt! 

Hvilken sele anbefaler dere til valp? Har sjekka i diverse nettbutikker, men utvalget er så himla stort så jeg går meg helt vill...

Dra innom din lokale dyrebutikk og prøv ulike modeller på, så finner du en som sitter passe godt. Gå for noe som er relativt rimelig og har flere justeringsmuligheter. Kjedelig å betale mye for noe du uansett må bytte ut etter relativt kort tid, men prøv å kjøpe noe du kan bruke lengst mulig!

Har kun kjøpt til voksen hund selv, det er sikkert andre her som har tips til merker du kan starte med å sjekke ut til valp i vekst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Colargol skrev:

Skjønner at sele kan være lurt! 

Hvilken sele anbefaler dere til valp? Har sjekka i diverse nettbutikker, men utvalget er så himla stort så jeg går meg helt vill...

Sjekk h-selene til Trixie, Rogz eller lignende merker. De er som regel veldig regulerbare. Velg en sele som passer bra på valpen når den er stilt inn på det strammeste, så har du litt å vokse i. 

59c371239a7ae_400x400.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: hør etter hva du får med i valpepakken. 

Jeg fikk med to puppia seler i to forskjellige størrelser, leiebånd, skåler, fôr og noen leker. 

Tror ikke mye av det jeg kjøpe når hun var valp er i bruk noe lengre (av oss). Kjøpte nettingbur og seng veldig billig på finn.no og solgte det igjen når det var for lite. Kjøpte etterhvert trixie H-sele. Halsbånd med regulering fra hooks (https://www.hooks.no/hund/kobbel-halsband/halsband-colour-4), det passer fremdeles også, 3,5kg når hun ble hentet, 14kg nå. Kjøpte billig tynt kobbel til valper på 3 meter, kjekt å ha noe å gå på. Av leker likte hun best ting som faktisk ikke var hundeleker, så gikk mye i gamle sokker, tøfler, tomme smørbokser, tresleive ect. Av bein brukte min over en uke på et lite griseører, så kjøpte ikke så mye av det i starten. Etterhvert kjøpte jeg keramikkskåler når de plastskålene vi fikk med hadde fått hard nok behandling, tror jeg tilfeldigvis plukket de opp på salg også. 

Min brukte ikke dekken. Men kjøpte refleksvest, fant det billig på clasholson om jeg ikke husker feil! 

Fôrdukk får man gjerne ved kjøp av mat. Klotang er en lur investering med en gang. 

Kjøpt mye brukt oppigjennom som hun har vokst ut av og solgt når det er for smått. 

Ordentlig bilbur kjøpte jeg når hun var nogenlunde utvokst. 

Lykke til med valp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...