Elisabeth00 Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 Akkurat nå, Khela skrev: Er det ikke mer Tchærsti? Schæschti er..så..stygt. R'en uttales ikke pga rulle-r ja, føles ikke naturlig å uttale den at all Ikke i Bergen, der er det ch eller skj/sch lyd. Men f.eks Voss, Stord, Haugesund og Førde vil si tch lyd, eller øyene utenfor Bergen med strilamål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Khela Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 Akkurat nå, yurij skrev: Er du også forbannet med det navnet? Det er nesten så jeg ikke responderer på trass når folk uttaler det med s. Kjæsti på sørlandsk blir ikke værre. Dessverre, og det skjer ofte at jeg ikke svarer når folk sier det med skj-lyden Jeg har liksom lært meg å sette pris på navnet med åra, men så kommer det en jævel og sier Schæschti da Akkurat nå, Elisabeth00 skrev: Ikke i Bergen, der er det ch eller skj/sch lyd. Men f.eks Voss, Stord, Haugesund og Førde vil si tch lyd, eller øyene utenfor Bergen med strilamål Kjenner ikke så mange Bergensere kjenner jeg. Men fy, og stakkars Kjerstier i Bergen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laikamor Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 (endret) 39 minutter siden, Raksha skrev: Er han fra karmøy eller haugesundområdene? De har ofte den Tsj-lyden i dialekta. Nei, han er stril Men mulig det er mer ch-lyd enn tsj.. Litt vanskelig å skrive synes jeg Edit: Tch tror jeg faktisk er det som passer best i forhold til hvordan han snakker! Endret 21. April 2018 av laikamor 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 Just now, laikamor said: Nei, han er stril Men mulig det er mer ch-lyd enn tsj.. Litt vanskelig å skrive synes jeg Ah ja de har vel og tendensen med å putte T foran ord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 Akkurat nå, Khela skrev: Dessverre, og det skjer ofte at jeg ikke svarer når folk sier det med skj-lyden Jeg har liksom lært meg å sette pris på navnet med åra, men så kommer det en jævel og sier Schæschti da Kjenner ikke så mange Bergensere kjenner jeg. Men fy, og stakkars Kjerstier i Bergen Sørlendinger bytter gjerne ut sch lyd med ren s Men det er jo et folkeslag med medfødt talefeil https://www.youtube.com/watch?v=DRG9rpO1A-g 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 22 minutter siden, yurij skrev: Sørlendinger bytter gjerne ut sch lyd med ren s Det kjenner jeg meg ikke igjen i? Hilsen Kristiansanderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 14 minutter siden, Lillekrapyl skrev: Det kjenner jeg meg ikke igjen i? Hilsen Kristiansanderen. Mulig skillet går litt lengre øst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Midas Skrevet 21. April 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 2 timer siden, laikamor skrev: Nei, han er stril Men mulig det er mer ch-lyd enn tsj.. Litt vanskelig å skrive synes jeg Edit: Tch tror jeg faktisk er det som passer best i forhold til hvordan han snakker! Helt OT, men jeg leste steril og ikke stril Skjønte ikke helt hva det hadde i denne diskusjonen og gjøre! 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemi1 Skrevet 21. April 2018 Rapporter Share Skrevet 21. April 2018 2 timer siden, Khela skrev: Kjenner ikke så mange Bergensere kjenner jeg. Men fy, og stakkars Kjerstier i Bergen ikke noe stas å få navnet sitt radbrekket. Når det er sagt så opplever jeg det som at det ikke er generelt fenomen å ikke kunne si kj , men mer geografisk.Her i Bergen var det hovedsaklig loddefjordfolk som ikke klarte å utttale kj i starten, sier soga. Men siden har det bredd om seg. Jeg bor i Bergen og jeg syns det kan se ut som det er enkelte områder der dette fenomenet er mer utbredt enn ellers, da kan man jo undres om det har sammenheng med mange ting (tenker på både de sosiale og økonomiske forhold) Uansett så syns jeg det er underlig. Ellers har språkrådet også tanker om dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Synnikken Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Jeg sliter skikkelig med å høre hva som er rett når jeg tester meg selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 (endret) Ch/sj lyd for kj lyd er gjennomgående for hele Bergen. Selv unge folk som snakker penbergensk (jei, mei, dei) fra de fineste strøkene i Bergen, bruker ch /sj lyd fremfor kj. Selv har jeg gått på skole både på Laksevåg, Fana, sentrum og Åsane og det er samme uttale når det gjelder kj lyden overalt etter hva jeg har erfart, som forøvrig stemmer bra med hva som står i artiklene under. Det har vært en virkelig rask utvikling, startet på 70 tallet og er nå dominerende. Lurer på om det vil gå like raskt i Oslo https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/RmOO2/Skal-vi-ga-pa-sjino_-dere "Sj-lyd for kj-lyd vart oppdaga blant ungdom i Bergen på slutten av 1970-talet. I starten vart dette gjerne sett på som eit barne- og ungdomsfenomen, men i dag er uttalen vanleg og dominerer både blant unge og vaksne i heile Bergen." https://sprakprat.no/2016/12/01/er-det-et-sporsmal-om-skjonn-eller-kjonn/#more-561 "Det vi vet om Bergen, er at sammenfallet begynte å spre seg på cirka samme tid i ulike ungdomsgrupper i byen. Det var ikke særlige forskjeller mellom ungdommer med ulikt kjønn eller ulik sosial tilhørighet." http://www.uib.no/info/dialektleiken/skj-lyd.html "Å uttale skjønn og kjønn likt er eit dialektdrag som blei utvikla hos ungdomar fødde i Bergen tidleg på 1960-talet. På slutten av 1970-talet var det 2,5 % av sj- og kj-lydane hos bergenske ungdomar som var blanda saman. På slutten av 1990-talet var samanblandinga kommen opp i over 50 %! Det vil seie at det no er blitt "typisk bergensk" at Takk for sjyssen! faktisk kan bety Takk for kyssen!" Endret 22. April 2018 av Elisabeth00 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cookie Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Uttaler kjole,kino og kjøkken. Noe annet høres ut som talefeil for meg. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sprettballen Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 45 minutter siden, Cookie skrev: Uttaler kjole,kino og kjøkken. Noe annet høres ut som talefeil for meg. Jeg tenker egentlig det samme, men det er skremmende hvor fort du blir vant til det, når alle rundt deg sier sjole, sjino og sjøkken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Khela Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Folk må slutte å kalle barna sine Kjetil, Kjersti, Kjell, Kjartan, Kirsten, Kirsti 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Kirsti klare de vel ikke å ødelegge med sj-lyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sprettballen Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Akkurat nå, Raksha skrev: Kirsti klare de vel ikke å ødelegge med sj-lyd? Joda, null stress for stavanger-folk. Sjirsti. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Synnikken Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Kirsten sier jeg og «alle jeg kjenner» ordrett Kir-sten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Just now, Sprettballen said: Joda, null stress for stavanger-folk. Sjirsti. Øyh, jeg er stavangerfolk! Det blir jo et helt annet navn - håpløst. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Khela Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 (endret) Jeg har selv blitt kalt for Shishten, seinest i forigårs Edit: 1 minutt siden, Synnikken skrev: Kirsten sier jeg og «alle jeg kjenner» ordrett Kir-sten Mens jeg sier Kjishten. Østlandsk - vestlandsk? Endret 22. April 2018 av Khela Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Nordlening: Kir-s(lett sch)ten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene_S Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Utrolig romantisk å få denne slengte i fleisen: Hei skjære, jeg er hjemme 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sprettballen Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Akkurat nå, Lene_S skrev: Utrolig romantisk å få denne slengte i fleisen: Hei skjære, jeg er hjemme Åh, så kjønn hun er! 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 Akkurat nå, Sprettballen skrev: Åh, så kjønn hun er! Er jo det som er det rare. De sier skjære til kjære, skjole til kjole, skjino til kino. Men så heter det kjørt når det er skjørt som skal sies, kjip for skip. Skulle gjerne hatt en kampanje mot uttalefeil? 1 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Synnikken Skrevet 22. April 2018 Rapporter Share Skrevet 22. April 2018 5 hours ago, Khela said: Jeg har selv blitt kalt for Shishten, seinest i forigårs Edit: Mens jeg sier Kjishten. Østlandsk - vestlandsk? Sikkert dialekt ja jeg la nettopp merke til at kompisen min sier sjikkart og ikke kikkert ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 23. April 2018 Rapporter Share Skrevet 23. April 2018 Men sånn til en annet språklig ukultur. Hva synes dere om: I tradisjonen tro Takk, i like så Han er lik på faren sin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts