Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt nødnummer for dyr - 114


mushi
 Share

Recommended Posts

 

Sitat

En fersk undersøkelse viser at 9 av 10 ikke vet hvor de skal henvende seg dersom eget eller andre kjæledyr trenger hjelp. DNB tar derfor initiativet til Norges første nødnummer for dyr, «Ja til 114», og etablerer inntil videre et midlertidige nødnummer 222 00 114 .  Dyrevernalliansen erfarer at mange nordmenn er usikre på hvor de skal ringe.

 

https://dnbfeed.no/privatokonomi/dnb-tar-initiativ-til-nodnummer-for-dyr/

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Maria_ skrev:

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra FB:
 

Sitat

Til alle dere med en 4-beint hjemme!
NØDNUMMER TIL DYR

DNB jobber på spreng for å få lansert sitt nye nødnummer til dyr ...114.

Så fantastisk tenker du kanskje, men før du blir for overbegeistret:

Jeg har stilt en del kritiske spørsmål til dette og ble fredag kontaktet av reklamebyrået til DNB, TRY. 
De har overhodet ingen oversikt over hvilke klinikker rundt om i landet som faktisk tilbyr vakt. De ante ingen ting om at vi på Jessheim Dyreklinikk er den eneste klinikken i Ullensaker som tilbyr akutthjelp til smådyr på natta, eller at Hønefoss Dyrehospital også har et akuttvakt-tilbud til smådyr, bare for å nevne noen. 
Før dette forarbeidet er gjort er det vel strengt tatt ingen god idé av DNB å få dere dyreeiere til å bruke tid på å ringe et nummer der det sitter personer i andre enden som ikke har minste peiling på hvor nærmeste hjelp befinner seg. 
De har per dags dato null oversikt over akuttvakttilbudet utover de 50 klinikkene de selv samarbeider med, som for det meste består av AniCura (Hva har de betalt for dette mon tro?). 
Og hva er planen? Dagen dette ble lansert hadde de ingen slik det hørtes ut...

Og hvilke interesser har DNB oppi det hele. Når folk ringer inn til dette nummeret huker de tak i kontaktinformasjon. Jeg antar at de kan benytte dette til å sende ut reklame for sin dyreforsikring i ettertid.

Så inntil videre, lagre og ring ditt lokale vaktnummer eller risiker å miste dyrebar tid på å ringe DNB først!!!

Det er lov å dele, så folk blir informert.

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Ja jeg leste det etter jeg svarte. Om det er slik det er er jo det skuffende. Men på generell basis synes jeg et nødnummer hadde vært veldig bra, så fremt det er organisert slik at de som tar telefonen har full oversikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det derimot fungerer som AMK gjør for folk, så er jo tanken super.

Å raskt etablere kontakt med en fagkyndig som kan veilede dyreeier gjennom den kritiske fasen til veterinær ankommer/man selv ankommer veterinær, det er jo helt konge.

Det bare virker ikke helt som om det er tanken, og da ser jeg heller ikke verdien. Alt det overstående får man jo ved å ringe direkte til vakthavende. 

Bare en tanke på sidelinjen- ingen av mine venner, bekjente eller kollegaer i veterinærbransjen har hørt om dette prosjektet før nå. Det synes jeg sier mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Har hatt dnb, kjempefornøyd med hundeforsikring. Aldri noe tull og utbetaler uten problemer. Byttet dessverre nå pga vi byttet alle andre forsikringer (må ha minimum 3 forsikringer for å forsikre hunden), men hadde vi hatt muligheten hadde vi beholdt dnb. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

Det er jo ikke bare når man reiser med dyr dette kan være en ressurs (selvfølgelig må kvaliteten heves til et nivå som gjør at det faktisk er en ressurs). F.eks.: Min kone er lastebilsjåfør, og rett som det er treffer hun på skadde eller døde dyr langs veien, ofte katter, på steder hvor hun ikke kjenner til lokale klinikker. En gang kjørte bilen foran henne over en katt, uten å stoppe, selvfølgelig, men det gjør kona. Fortvilet prøvde hun å få finne hjelp mens hun forøkte å ta seg av katten. Ringte til slutt politiet, som kjørte en "ikke vårt bord"-holdning. Nå døde denne katten i armene hennes, og hun hadde nok ikke rukket frem noe sted uansett, men det kunne vært håp i andre tilfeller. Og da hadde et slikt nummer vært kjekt å ha. 

I tillegg, ikke alle er like organiserte, og planlegger hvor nærmeste dyreklinikk er om de er på dagstur med bikkja for å besøke bestemor noen mil unna. Med hester vil jeg tro man ofte planlegger langt mer om man reiser med hunder, og det er langt færre dyrleger som behandler hester, noe jeg vil tro de fleste som reiser med hester vet veldig godt, og derfor tar med i beregninga. Sånt tenker nok ikke folk flest på når det gjelder hunder, da vil enhver dyrlege som er ledig duge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Som jeg sa..billig reklamejippo..:thumbsdown:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lene_S said:

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Rent teoretisk har du rett, men det virker da mot sin hensikt om man skal settes over til en slags sentral med evt. ventetid og at et annet menneske skal google seg fram til vakthavende veterinær, når du kan gjøre det selv? :P Altså... Jeg ser overhodet ingen praktisk hensikt med mindre dette var en tjeneste som automatisk via et slags "geografisk filter" (men igjen... personvern osv..) satte deg over til vakthavende veterinær sitt telefonnummer så fort du ringte samlenummeret. Evt. må alle vakthavende veterinærer hele tiden sende inn aktuelt nummer til tjenesten slik at den konstant er oppdatert med vakthavendes telefonnummer på sekunder (men igjen, den tiden du bruker på å ringe inn kunne du jo evt. ha brukt på å ha googla tlfnret selv. Evt. henta det fram i adresselista på telefonen din, slik jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fungerer veldig fint å finne ut hvem som har vakt i det området jeg måtte befinne meg med mine hunder utenfor normal åpningstid hos veterinær. 

Kjører jeg på elg, ville jeg ringt viltnemd eller politi., Ser jeg vanskjøttede dyr, ja da ringer jeg mattilsynet. SÅ vanskelig er det vel ikke?? 

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Problemet er at det selges som en heltegjerning, når det egentlig bare er en salgsjippo for hundeforsikring. DnB selger det som om de har bragt noe vidunderlig til verden, det de egentlig gjør er å kjøre en reklamekampanje som lever på folks omtanke og nestekjærlighet. Det er kynisk og bedritent. Ingen ting galt i å selge noe gjennom reklame, men vær ærlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Problemet er vel at de som sitter der, ikke nødvendigvis har den nødvendige kunnskapen for å faktisk hjelpe vedkommende som ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer forvirra, jeg. For sånn jeg forsto startinnlegget, så prøver DNB å få opprettet et nødnummer 114 for akutthjelp til dyr, at det er det de ber folk å å signere opprop for. Tresifrede numre av denne sorten vil jo nødvendigvis være offentlig drevet, tenkte jeg. Av MT f.eks., kanskje med støtte fra private aktører. Og det tenker jeg i grunn fortsatt. At DNB har opprettet et midlertidig nummer ut fra egeninteresse, er en annen sak, og kritikkverdig,  spesielt på den måten det drives nå, ut fra det som har kommet frem. Men jeg forstår ikke kritikken Vetforeningen kommer med i forhold til ideen om et 114-nummer. Om dyrs helse og sikkerhet blir tatt så på alvor at det får eget offentlig nødnummer, så vil jo det bare være positivt, spesielt symbolsk. Det må jo helt klart være av samme kvalitet som man kan forvente for samme tjeneste for mennesker, at telefoner besvares at noen som kan bistå i akuttsituasjoner, til man kommer seg til veterinæren man blir sendt til, som selvfølgelig skal være den nærmeste tilgjengelige. Det vil jo lette jobben for nattevakter, som slipper å bli vekket for hver eneste henvendelse som ikke er så akutt likevel. 
Nei, jeg ser liksom ikke det gale med dette her, som idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...