Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt nødnummer for dyr - 114


mushi
 Share

Recommended Posts

 

Sitat

En fersk undersøkelse viser at 9 av 10 ikke vet hvor de skal henvende seg dersom eget eller andre kjæledyr trenger hjelp. DNB tar derfor initiativet til Norges første nødnummer for dyr, «Ja til 114», og etablerer inntil videre et midlertidige nødnummer 222 00 114 .  Dyrevernalliansen erfarer at mange nordmenn er usikre på hvor de skal ringe.

 

https://dnbfeed.no/privatokonomi/dnb-tar-initiativ-til-nodnummer-for-dyr/

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Maria_ skrev:

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra FB:
 

Sitat

Til alle dere med en 4-beint hjemme!
NØDNUMMER TIL DYR

DNB jobber på spreng for å få lansert sitt nye nødnummer til dyr ...114.

Så fantastisk tenker du kanskje, men før du blir for overbegeistret:

Jeg har stilt en del kritiske spørsmål til dette og ble fredag kontaktet av reklamebyrået til DNB, TRY. 
De har overhodet ingen oversikt over hvilke klinikker rundt om i landet som faktisk tilbyr vakt. De ante ingen ting om at vi på Jessheim Dyreklinikk er den eneste klinikken i Ullensaker som tilbyr akutthjelp til smådyr på natta, eller at Hønefoss Dyrehospital også har et akuttvakt-tilbud til smådyr, bare for å nevne noen. 
Før dette forarbeidet er gjort er det vel strengt tatt ingen god idé av DNB å få dere dyreeiere til å bruke tid på å ringe et nummer der det sitter personer i andre enden som ikke har minste peiling på hvor nærmeste hjelp befinner seg. 
De har per dags dato null oversikt over akuttvakttilbudet utover de 50 klinikkene de selv samarbeider med, som for det meste består av AniCura (Hva har de betalt for dette mon tro?). 
Og hva er planen? Dagen dette ble lansert hadde de ingen slik det hørtes ut...

Og hvilke interesser har DNB oppi det hele. Når folk ringer inn til dette nummeret huker de tak i kontaktinformasjon. Jeg antar at de kan benytte dette til å sende ut reklame for sin dyreforsikring i ettertid.

Så inntil videre, lagre og ring ditt lokale vaktnummer eller risiker å miste dyrebar tid på å ringe DNB først!!!

Det er lov å dele, så folk blir informert.

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Ja jeg leste det etter jeg svarte. Om det er slik det er er jo det skuffende. Men på generell basis synes jeg et nødnummer hadde vært veldig bra, så fremt det er organisert slik at de som tar telefonen har full oversikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det derimot fungerer som AMK gjør for folk, så er jo tanken super.

Å raskt etablere kontakt med en fagkyndig som kan veilede dyreeier gjennom den kritiske fasen til veterinær ankommer/man selv ankommer veterinær, det er jo helt konge.

Det bare virker ikke helt som om det er tanken, og da ser jeg heller ikke verdien. Alt det overstående får man jo ved å ringe direkte til vakthavende. 

Bare en tanke på sidelinjen- ingen av mine venner, bekjente eller kollegaer i veterinærbransjen har hørt om dette prosjektet før nå. Det synes jeg sier mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Har hatt dnb, kjempefornøyd med hundeforsikring. Aldri noe tull og utbetaler uten problemer. Byttet dessverre nå pga vi byttet alle andre forsikringer (må ha minimum 3 forsikringer for å forsikre hunden), men hadde vi hatt muligheten hadde vi beholdt dnb. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

Det er jo ikke bare når man reiser med dyr dette kan være en ressurs (selvfølgelig må kvaliteten heves til et nivå som gjør at det faktisk er en ressurs). F.eks.: Min kone er lastebilsjåfør, og rett som det er treffer hun på skadde eller døde dyr langs veien, ofte katter, på steder hvor hun ikke kjenner til lokale klinikker. En gang kjørte bilen foran henne over en katt, uten å stoppe, selvfølgelig, men det gjør kona. Fortvilet prøvde hun å få finne hjelp mens hun forøkte å ta seg av katten. Ringte til slutt politiet, som kjørte en "ikke vårt bord"-holdning. Nå døde denne katten i armene hennes, og hun hadde nok ikke rukket frem noe sted uansett, men det kunne vært håp i andre tilfeller. Og da hadde et slikt nummer vært kjekt å ha. 

I tillegg, ikke alle er like organiserte, og planlegger hvor nærmeste dyreklinikk er om de er på dagstur med bikkja for å besøke bestemor noen mil unna. Med hester vil jeg tro man ofte planlegger langt mer om man reiser med hunder, og det er langt færre dyrleger som behandler hester, noe jeg vil tro de fleste som reiser med hester vet veldig godt, og derfor tar med i beregninga. Sånt tenker nok ikke folk flest på når det gjelder hunder, da vil enhver dyrlege som er ledig duge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Som jeg sa..billig reklamejippo..:thumbsdown:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lene_S said:

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Rent teoretisk har du rett, men det virker da mot sin hensikt om man skal settes over til en slags sentral med evt. ventetid og at et annet menneske skal google seg fram til vakthavende veterinær, når du kan gjøre det selv? :P Altså... Jeg ser overhodet ingen praktisk hensikt med mindre dette var en tjeneste som automatisk via et slags "geografisk filter" (men igjen... personvern osv..) satte deg over til vakthavende veterinær sitt telefonnummer så fort du ringte samlenummeret. Evt. må alle vakthavende veterinærer hele tiden sende inn aktuelt nummer til tjenesten slik at den konstant er oppdatert med vakthavendes telefonnummer på sekunder (men igjen, den tiden du bruker på å ringe inn kunne du jo evt. ha brukt på å ha googla tlfnret selv. Evt. henta det fram i adresselista på telefonen din, slik jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fungerer veldig fint å finne ut hvem som har vakt i det området jeg måtte befinne meg med mine hunder utenfor normal åpningstid hos veterinær. 

Kjører jeg på elg, ville jeg ringt viltnemd eller politi., Ser jeg vanskjøttede dyr, ja da ringer jeg mattilsynet. SÅ vanskelig er det vel ikke?? 

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Problemet er at det selges som en heltegjerning, når det egentlig bare er en salgsjippo for hundeforsikring. DnB selger det som om de har bragt noe vidunderlig til verden, det de egentlig gjør er å kjøre en reklamekampanje som lever på folks omtanke og nestekjærlighet. Det er kynisk og bedritent. Ingen ting galt i å selge noe gjennom reklame, men vær ærlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Problemet er vel at de som sitter der, ikke nødvendigvis har den nødvendige kunnskapen for å faktisk hjelpe vedkommende som ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer forvirra, jeg. For sånn jeg forsto startinnlegget, så prøver DNB å få opprettet et nødnummer 114 for akutthjelp til dyr, at det er det de ber folk å å signere opprop for. Tresifrede numre av denne sorten vil jo nødvendigvis være offentlig drevet, tenkte jeg. Av MT f.eks., kanskje med støtte fra private aktører. Og det tenker jeg i grunn fortsatt. At DNB har opprettet et midlertidig nummer ut fra egeninteresse, er en annen sak, og kritikkverdig,  spesielt på den måten det drives nå, ut fra det som har kommet frem. Men jeg forstår ikke kritikken Vetforeningen kommer med i forhold til ideen om et 114-nummer. Om dyrs helse og sikkerhet blir tatt så på alvor at det får eget offentlig nødnummer, så vil jo det bare være positivt, spesielt symbolsk. Det må jo helt klart være av samme kvalitet som man kan forvente for samme tjeneste for mennesker, at telefoner besvares at noen som kan bistå i akuttsituasjoner, til man kommer seg til veterinæren man blir sendt til, som selvfølgelig skal være den nærmeste tilgjengelige. Det vil jo lette jobben for nattevakter, som slipper å bli vekket for hver eneste henvendelse som ikke er så akutt likevel. 
Nei, jeg ser liksom ikke det gale med dette her, som idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...