Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt årets ulvejakt - splittet fra Akkurat nå, januar


Gjest
 Share

Recommended Posts

Just now, Krutsi said:

Så Fordi det er overproduksjon av sau så er det greit at sauen OG andre husdyr skal potensielt bli jaktet på hvis de er utenfor fjøset? Det ekke akkurat humant og snilt når en ulv tar feks en kalv. 

For det første, ikke spill dum. Hvis du alvorlig, seriøst, mener at du tror jeg synes det er ok så har du iallefall vært flink å spille mer intelligent enn du egentlig er over internett. Hvis det stemmer at du bare gjorde deg dum nå, så synes jeg det er en unødvendig argumentasjonsteknikk. Ingen har sagt, ment eller påstått det du sier.

Kom gjerne tilbake med problematikken den dagen det faktisk er en majoritet av frislipp av norske kyr og okser i skogen uten tilsyn, i ulvesonen/områder med ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bor midt i jakta. Det første bildet som var publisert i denne tråden er fra fjellet rett bak huset mitt. Jeg passerte jaktlaget for Julussaflokken på vei hjem fra jobb på torsdag.  Jeg vet hva det

Nei, ærlig talt! Du har da virkelig ikke mene at 2. Verdenskrig mot jødene er det samme som skjer med ulvene nå?  Det er ufattelig dårlig respekt ovenfor jødene og dems historie! 

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort.. Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså

Posted Images

Just now, spot said:

Et bra svar kopiert fra en annen gruppe:

Skremselspropaganda full av påstander uten kilder, fakta eller annet enn personlig føleri. Avsluttes med en ettersmak som sier meg at vedkommende virkelig tror at alle som ønsker vern om ulven tar alvorlig feil av virkeligheten - og det synes jeg er en skremmende virkelighetsoppfatning. I grunnen et skremmende eksempel på hvor fjernt man kan gå fra allmenn naturvitenskap og hvor langt vekk man har fjernet mennesket fra en plass i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er et problem at det ikke er sau i ulvesona, når det tydeligvis er rimelig grei overproduksjon av dem fra før. 
Skal vi utrydde ulveflokker fordi vi skal fortsette å dumpe kjøtt til utlandet? 
Ser virkelig ikke logikken, men igjen, som nevnt tidligere; vi er selvsentrerte og egoistiske her til lands.
De andre tingene skjønner jeg mer. 
Klarer fint å se for meg uro og utfordringer med å ha ulv tett innpå.

Synes det er aldeles fantastisk at man blir gruppert som "elsker" eller "hater", når det så åpenbart er så mye mellom de to tilstandene. 
Ekstremisme er ukult begge veier det.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

1513068072294.jpg?chk=C10ED8

 

 

1 time siden, spot skrev:

Det er en grunn til at det (nesten) ikke er verken sau eller andre husdyr i disse distriktene...  Så da blir det vel ikke så mange problemer med ulv og sau, ettersom sauen er borte..  Det er også i disse områdene hvor ulven bokstavelig talt kommer inn på gårdsplassen hos folk.  Forståelig at de tas ut.

Jeg bor midt mellom tallene 4 og 16 på kartet over. Midt i sona altså. Det er minst 3 besetninger sau i gangavstand fra gården min. Alle holdes bak vanlig sauenetting hele sommerhalvåret, minst en av besetningene er utegangere, så de er ute bak slikt gjerde også på vinteren. Her er også mye løse hunder i skogen, hunder i bånd på tunene, hester på sommerbeite langt oppi skauen (inn i skogen der ulven bor altså) osv. Må si det er langt større nyanser til det å bo i ulvesona enn det som ofte beskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig bare mer og mer sjokkert, jeg, over at det på et hundeforum kan finnes noen som støtter nedslakting av våre elsklingers aller nærmeste slektning. Nesten like sjokkert er jeg over at folk som jobber med dyr, altså bøndene, har så liten respekt for dyr. Begge deler er faktisk skremmende, og alle som havner i en av disse kategoriene, bør gå i seg selv, og finne ut om de faktisk er verdige det de driver med. Har man så liten respekt for dyr, så bør man faktisk ikke eie noen. Ferdig snakka, egentlig...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

For det første, ikke spill dum. Hvis du alvorlig, seriøst, mener at du tror jeg synes det er ok så har du iallefall vært flink å spille mer intelligent enn du egentlig er over internett. Hvis det stemmer at du bare gjorde deg dum nå, så synes jeg det er en unødvendig argumentasjonsteknikk. Ingen har sagt, ment eller påstått det du sier.

Kom gjerne tilbake med problematikken den dagen det faktisk er en majoritet av frislipp av norske kyr og okser i skogen uten tilsyn, i ulvesonen/områder med ulv.

Du, det er faktisk bare å sjekke opp litt i historikken bakover i tid der der har vært ulver, så vet du jo hvordan det har gått med beitedyrene.. 

så nå må ikke du heller leke dum ;) 

2 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg blir egentlig bare mer og mer sjokkert, jeg, over at det på et hundeforum kan finnes noen som støtter nedslakting av våre elsklingers aller nærmeste slektning. Nesten like sjokkert er jeg over at folk som jobber med dyr, altså bøndene, har så liten respekt for dyr. Begge deler er faktisk skremmende, og alle som havner i en av disse kategoriene, bør gå i seg selv, og finne ut om de faktisk er verdige det de driver med. Har man så liten respekt for dyr, så bør man faktisk ikke eie noen. Ferdig snakka, egentlig...

Ja, for det finnes jo ingen nyanser i bildet her. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Krutsi said:

Så Fordi det er overproduksjon av sau så er det greit at sauen OG andre husdyr skal potensielt bli jaktet på hvis de er utenfor fjøset? Det ekke akkurat humant og snilt når en ulv tar feks en kalv. 

Med slik argumentasjon kan man jo like gjerne si "Så du synes det er greit at alle de sauene som lider på beitet pga ubehandlede sykdommer og skader skal fortsette å lide? Ekke veldig humant å dø slik! ;) "

Nei jeg liker ikke denne unødvendig dumme "forvaltningen". Jeg skjønner ikke at det ikke foregår nøye seleksjon av de dyra som blir tatt ut. Her er det mere PLAFF ALT SOM RØRER SEG SOM PASSER BESKRIVELSEN ULV... Jeg synes det er kvalmt, og flaut å være norsk. Vi skal liksom være så glad i naturen vår men ikke søren om vi skal måtte tilrettelegge oss norsk natur...!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alt dette alvoret og med steile fronter, så følte jeg for å le litt. "Kanskje" ikke helt on topic, men det skader vel ikke å løse opp litt tenker jeg. Uansett, kom til å tenke på denne, at ulvesaken var brennhet for 20 år siden også, at Harald Eia begynner å bli gammel og med det jeg også ... Muligens ikke for alle, denne, men jeg ler så jeg brekker meg hver gang :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Meg skrev:

  

 Ulven har egentlig en stor feil den, og det er at den spiser det samme som oss.  Men det gjør også bjørn, jerv, gaupe og ørn. Vekk med dem også? Er grunnen til at de andre rovdyrene ikke er like forhatt blant (de fleste) jegerne det at de ikke går etter hundene deres? Eller er stemningen den samme der? Jeg sliter med å forstå hele greia jeg. Men så er jeg ikke jeger. 

Dette bør vel være ganske enkelt å forstå.  Det er ikke noe problem å jakte i terreng med verken bjørn, jerv eller gaupe.  Det er nærmest umulig å jakte med løs hund (særlig drivende hunder) i terrenger med ulv. 

For øvrig synes jeg at uttrykk som "forhatt" blir litt for dumt.  Ikke ønsket er ikke det samme som forhatt.  Personlig hater jeg slettes ikke ulven, Tror heller ikke at de fleste jegere hater ulv. Synes det er et flott dyr, men bestanden må likevel reduseres kraftig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort..

Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså ALT for mye kjøtt som fryses ned så lenge det kan før mye av det blir solgt til utlandet fordi vi ikke får solgt dette før datoen går ut på det. ALTSÅ har vi overproduskjon av sauekjøtt - som vil si at vi ikke TRENGER så mye sauekjøtt som blir produsert idag. Dette er en av grunnene til at ulven blir diskuetert - DEN FORSTYRRER SAUENÆRINGA... Men GJØR den egentlig det? Vi vet jo alle at det dør mer sau av skader og sykdom som et resultat av mangel på tilsyn. Det er ingen politikere som reagerer på de store tallene som kommer fra denne kanten når det gjelder sauenæringa, eller annen næring som driver med produksjonsdyr. Ulven er i forhold en liten trussel for sau. Det er lite humant å la sau og lam dø av ubehandlede skader og sykdommer. Bøndene vet at de kommer til å miste x antall sau når de sender de på utmarksbeite på denne måten, så hvorfor er det så vanskelig å godta at ulven såklart kommer til å forsyne seg av noe som er så lett å få tak i?

I tillegg blir omtrent null gjort for å forhindre tap til rovdyr. Fordi dette får som regel ingen konsekvenser hos sauebøndene bortsett fra at man mister dyr. Man får jo betalt uansett, så hvorfor gidde å finne en løsning som ikke innebærer å kverke alle truslene... Det er slik det virker. Skulle tro at sauebøndene er en gjeng med sure, staute karer som nekter å løfte en finger for å endre på ting. Sauenæringa har ikke kommet videre når det gjelder utvikling. Her er det det samme gamle som gjelder, og går ikke det så skal man IHVERTFALL ikke gjøre noe for å endre ting til det bedre. Man er ikke villig til å prøve nye ting fordi det er "tungvint", upraktisk, man tjener lite på det, det koster for mye eller man ser negativt på forandring før man i det hele tatt har prøvd noe nytt. Kan dere se for dere om man skulle hatt det slik med kyr også? "Min famlie har drevet med sau i flere generasjoner" - joda, men tidene forandrer seg, det er kanskje slik at ikke alltid behovet for sau er like stort lengre, kanskje det er på tide å gjøre noe med det? Hva med å bruke alle pengene bønder får i erstatning for rovvilt tap til å BESKYTTE sauene istedet? Kunne sikkert kommet et godt stykke med de pengene...

Jeg husker jeg ble så glad da jeg leste om sauebondet som hadde sikret dyrene sine skikkelig med ordentlige rovviltgjerder. Han oppfordret andre til å gjøre dette også.

Jegerne.. Joda, makan til egoistiske individer skal man lete lenge etter (Selvfølgelig ikke alle!!). Her vil man jakte på alt i fred og ro, uten at naturen skal blande seg inn i hva mennesket bedriver med på fritiden sin. Jeg har vært med på jakt selv, jeg har familie og venner som stadig er ute på jakt. Jeg vet hva det vil si å jakte. Jakt er en hobby - noen ganger en jobb. Men når man jakter skal man ha respekt for naturen man befinner seg i, samt dyrene man tar livet av. Man skal ikke jakte for mye - det er en grunn til at man har kvoter. At ulven, eller gaupa, jerven osv for den del, ikke skal ha mulighet til å benytte seg av viltet i norsk natur er skikkelig bakvendt. Denne "jakten" som foregår nå gir meg frysninger. Og jeg skjønner hvorfor folk drar linjer til nazistene, Det er ikke sammenliknbart men jeg skjønner hvor de vil hen..

Å tro at ulven kan lese kart og holde seg innenfor visse områder er bare helt dust. Ulven VET ikke hvor den kan gå og ikke. Vi har funnet opp steder der "ulven har lov til å være" og går den utenfor der så er den sikkert mannevond og en lystmorder. Dette er et DYR som følger sine NATURLIGE instinkter. Man kan ikke forvente annet enn at en ulv vil oppføre seg som en ulv!

Å ta ut friske, viktige individer mtp innavl og sykdommer, er ihvertfall drøyt. Denne jakten som foregår nå har INGEN mål og mening. Det eneste som gjelder er å ta ut så mange individer som mulig før jakten blir avsluttet - hvis den i det hele tatt blir det...... Å ta ut alfapar som har etablert seg gjør bare vondt værre, men jegerne bryr seg lite om det. I en slik jakt skulle det ABSOLUTT ha blitt planlagt bedre og man skulle ikke hatt jegere som "hater" ulven med i jaktlaget. Enkelt og greit. For jo jeg tror virkelig det er mange folk som jakter i disse tider som misliker ulven sterkt... Desverre..

Så hele denne "Du bor ikke i ulveland og aner ikke hva det vil si å leve med ulven på trappeoppgangen". Ærlig talt, jeg skjønner at folk kan føle seg engstelige. Men den største trusselen er frykten. Har ulven noen gang vært en reell trussel for mennesker i de siste tidene? Har man forståelse for at ulven kan ta hunder den oppfatter som en trussel for sitt territorie? KAN man innfinne seg med å ta forhåndsregler når man lever i ulveland? Eller er det egoismen lenge leve der også? Skal man utrydde hvithaien fordi noen folk er redde for å bade når de er på ferie? Nei, man tar forhåndsregler og padler ikke ut på dypt vann med et surfebrett under seg.... Har man ulver som opptrer "unormalt" - mindre sky, mer aggressive, utfordrende - så for all del, bli kvitt dem. Men ikke forvent at ulven skal følge regler vi har satt opp.

Hvorfor ER det så vanskelig for oss i Norge og akseptere ulven som en del av norsk natur? Hvorfor klarer land med 3-4-5 ganger så mye ulv å leve med disse? En skulle jo tro det var umulig slik som vi holder på. Det er for tiden flaut å være norsk å lese hva utlandet skriver om oss. Vi har så vanskelig for å respektere livet og naturen rundt oss... Det er vanskelig å være positiv til endring visstnok.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spot said:

Dette bør vel være ganske enkelt å forstå.  Det er ikke noe problem å jakte i terreng med verken bjørn, jerv eller gaupe.  Det er nærmest umulig å jakte med løs hund (særlig drivende hunder) i terrenger med ulv. 

For øvrig synes jeg at uttrykk som "forhatt" blir litt for dumt.  Ikke ønsket er ikke det samme som forhatt.  Personlig hater jeg slettes ikke ulven, Tror heller ikke at de fleste jegere hater ulv. Synes det er et flott dyr, men bestanden må likevel reduseres kraftig.

"Problemet" med å jakte på den måten det gjøres nå, er at man må hate ulven for å gjennomføre noe sånt uten dårlig samvittighet eller vond ettersmak. Det henger ikke på greip å gå i mot forskning, vitenskap, kunnskap, sogar sunn fornuft og respekt for naturen - og samtidig påstå at man *ikke* hater ulven. Man må hate, for å holde på som man gjør pdd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, pippin skrev:

Med slik argumentasjon kan man jo like gjerne si "Så du synes det er greit at alle de sauene som lider på beitet pga ubehandlede sykdommer og skader skal fortsette å lide? Ekke veldig humant å dø slik! ;) "

Nei jeg liker ikke denne unødvendig dumme "forvaltningen". Jeg skjønner ikke at det ikke foregår nøye seleksjon av de dyra som blir tatt ut. Her er det mere PLAFF ALT SOM RØRER SEG SOM PASSER BESKRIVELSEN ULV... Jeg synes det er kvalmt, og flaut å være norsk. Vi skal liksom være så glad i naturen vår men ikke søren om vi skal måtte tilrettelegge oss norsk natur...!

Nei, jeg synes ikke det er riktig at sauen skal dø av slikt heller jeg. Det er derfor det er krav at sauebønder skal gå og sjekke dyrene sine.. det er ikke sånn at man slipper sauene på fjellet og ikke ser de på 2-3 mnd..

og det er ikke uvanlig at man gjør tiltak for å Berge dyrene sine. Feks i områder det finnes jerv, har man tidlig sanking slik at sauene er forhåpentligvis hjemme når jerven starter vintersankingen sin.. 

men helt klart; sauebønder vil jo bare ha pengene uansett.. så da det var slagbjørn i området vårt, satt jo folk bare hjemme og telte penger ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Nei, jeg synes ikke det er riktig at sauen skal dø av slikt heller jeg. Det er derfor det er krav at sauebønder skal gå og sjekke dyrene sine.. det er ikke sånn at man slipper sauene på fjellet og ikke ser de på 2-3 mnd..

og det er ikke uvanlig at man gjør tiltak for å Berge dyrene sine. Feks i områder det finnes jerv, har man tidlig sanking slik at sauene er forhåpentligvis hjemme når jerven starter vintersankingen sin.. 

men helt klart; sauebønder vil jo bare ha pengene uansett.. så da det var slagbjørn i området vårt, satt jo folk bare hjemme og telte penger ?

Men når det er såpass mange sauer som dør hvert år av skade og sykdommer så er det jo ganske åpenbart at slik sauenæringa holder på i dag ikke fungerer særlig optimalt?? Hvorfor gjør man ikke forandringer da? Ja det er et krav om at de skal sees etter, men dette er jo tydeligvis ikke nok da, når så mange dør. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å eie såpass mange sauer at jeg måtte påberegne meg å miste ihvertfall 100 stk iløpet av sommeren fordi de skader seg eller får sykdommer som ikke oppdages. Hvorfor i alle dager er det INGEN som kjimser av dette? Hvorfor er det slik at ulven må komme å ta et par sauer før det blir ramaskrik, mens ingen skriver noe om antall sau som dør pga manglende tilsyn?? Fordi det er normalt da eller? Eller at slikt er å forvente uansett, det er bare sånn det er? Det er dyreplageri i seg selv å holde på sånn.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tap av sau i utmark:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ld/prm/2004/0041/ddd/pdfv/205754-utviklig_tap_av_sau_utmarksb_1984-2003.pdf

Unbenannt.thumb.PNG.aac959a4e825b9085ae5aad77a5a9f53.PNG

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/August-2016/Paviste-rovviltskader-stadig-ned/

ff.PNG.020bb31ccb880c97d49c2fb7b2378d0c.PNG

 

https://www.nrk.no/okonomi/hvert-10.-lam-dor-pa-utmarksbeite-1.556647

Quote

Over én million lam slippes i sommer ut på utmarksbeite.

Hvert tiende lam dør på utmarksbeite, men det er ikke rovdyrene som har hovedskylden.

Ifølge en gjennomgang NRK har gjort viser at en større andel lam forsvinner i rovdyrfattige områder enn i fylker med mange rovdyr.

Sykdom og ulykker er hovedårsaken til at rundt 100.000 lam kommer til å dø i utmarka i sommer.

Direktoratet for Naturforvaltning fører kun statistikk over dyr som blir søkt erstattet på grunn av rovdyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

"Problemet" med å jakte på den måten det gjøres nå, er at man må hate ulven for å gjennomføre noe sånt uten dårlig samvittighet eller vond ettersmak. Det henger ikke på greip å gå i mot forskning, vitenskap, kunnskap, sogar sunn fornuft og respekt for naturen - og samtidig påstå at man *ikke* hater ulven. Man må hate, for å holde på som man gjør pdd.

Javel... det er såpass ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare til ettertanke: en bekjent av meg var i militæret i "utlandet"- der var de plaget av store løshundflokker (med og uten rabies), og det ble bestemt at disse skulle skytes ned. Det ble gjort på denne måten: Det ble på et stort møte spurt hvem som kunne tenke seg å bli med å skyte ned hundene. Mange rakk opp hånden. Men det var de som IKKE ville skyte som ble tatt ut til å skyte hundene. Fordi da visste de at hundene ville bli skutt på en ordentlig måte.

Ulvejakt kan ikke direkte sammenlignes med å skyte løshunder, men det er nå ikke så langt unna i disse dager der halve eller hele flokken er radiomerket og man bruker flaggliner, helikopter og snøscooter.

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

KAnger den artikkelen fra NRK er fra 2004... vil si "litt" har skjedd siden den tid?

 

ang tap av sau, jeg driver med sau i ikke rodyrutsatt område. Sendte opp 100 sau og 160 lam fikk hjem 100 sau og 159 lam. I fjor mistet jeg jeg fire mens begge naboene mine fikk hjem 100% av det de sendte opp. 

Når det var store ulveangrep i sommer var det folk ute i disse områdene hele tiden. Det ble ikke funnet sau og lam som hadde dødd  av andre årsaker enn ulv. Hvis så mange lam liksom skulle dødd på beite av andre ting enn rovdyr skulle det jo ligget strødd døde og syke dyr over alt der... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tap av sau på beite, før og etter gjeninnføring av store rovdyr. Det er vel faktisk klin umulig å ikke se sammenhengen?

FB_IMG_1498745637702.jpg.fcf7b9743efc55d6d67cbaf84b168a2f.jpg

Ellers er det maset om sau for mange ganske irrelevant. Det er ikke noe som helst hyggeligere i områdene hvor beitedriften for lengst er nedlagt for å gjøre plass til ulv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Tap av sau på beite, før og etter gjeninnføring av store rovdyr. Det er vel faktisk klin umulig å ikke se sammenhengen?

FB_IMG_1498745637702.jpg.fcf7b9743efc55d6d67cbaf84b168a2f.jpg

Ellers er det maset om sau for mange ganske irrelevant. Det er ikke noe som helst hyggeligere i områdene hvor beitedriften for lengst er nedlagt for å gjøre plass til ulv.

Alt synker ser det ut til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Tap av sau på beite, før og etter gjeninnføring av store rovdyr. Det er vel faktisk klin umulig å ikke se sammenhengen?

FB_IMG_1498745637702.jpg.fcf7b9743efc55d6d67cbaf84b168a2f.jpg

Ellers er det maset om sau for mange ganske irrelevant. Det er ikke noe som helst hyggeligere i områdene hvor beitedriften for lengst er nedlagt for å gjøre plass til ulv.

Kan du legge fram en link til beskrivelse av hva de faktisk døde av, og hva slags kilde du bruker som "start gjeninnføring"? Jeg var ikke klar over at vi har gjeninnført bjørn, kongeørn, gaupe og jerv i Norge (de som tar flere sau enn ulv, tidligere bevist i grafer ovenfor), så jeg lærer gjerne mer om dette

Man kan ikke ha en knekk på en graf og dermed si at "derfor er det sånn". Det må bevises en sakssammenheng mellom de to tallmaterialene, uansett. Ellers kan vi lage noen særdeles kreative grafer med sammenhenger:

https://www.themarysue.com/spurious-correlations-engine/

spuriouscorrelation2-640x223.png

spuriouscorrelation3-640x223.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, roxie88 said:

KAnger den artikkelen fra NRK er fra 2004... vil si "litt" har skjedd siden den tid?

 

ang tap av sau, jeg driver med sau i ikke rodyrutsatt område. Sendte opp 100 sau og 160 lam fikk hjem 100 sau og 159 lam. I fjor mistet jeg jeg fire mens begge naboene mine fikk hjem 100% av det de sendte opp. 

Når det var store ulveangrep i sommer var det folk ute i disse områdene hele tiden. Det ble ikke funnet sau og lam som hadde dødd  av andre årsaker enn ulv. Hvis så mange lam liksom skulle dødd på beite av andre ting enn rovdyr skulle det jo ligget strødd døde og syke dyr over alt der... 

Så da mener du at det er rovdyras feil at sauene får skader og sykdommer? Og du tror ikke det skjer at sau og lam skader seg i et større flertall enn hos deg? Hvor i alle dager har man alle disse "skade og sykdoms" - tallene fra da? Og er du virkelig overrasket over at ulven forsyner seg av et vandrende koldtbord som er enkelt å forsyne seg fra?

Alt dette er da logiskt? Man trenger ikke være vitenskapsmann for å skjønne at naturen og sykdommer er en større trussel for sau og lam, enn det ulven og andre rovdyr er - hvis man tar utgangspunkt i tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pippin skrev:

Så da mener du at det er rovdyras feil at sauene får skader og sykdommer? Og du tror ikke det skjer at sau og lam skader seg i et større flertall enn hos deg? Hvor i alle dager har man alle disse "skade og sykdoms" - tallene fra da? Og er du virkelig overrasket over at ulven forsyner seg av et vandrende koldtbord som er enkelt å forsyne seg fra?

Alt dette er da logiskt? Man trenger ikke være vitenskapsmann for å skjønne at naturen og sykdommer er en større trussel for sau og lam, enn det ulven og andre rovdyr er - hvis man tar utgangspunkt i tallene.

Ja når man blir jaget av rovdyr så mener jeg det er logiskt at man får mer skader, blir jaget ut i myra, utfor et stup osv. Det er logisk å få sår som man senere dør av. Når man ikke har noe å være redd er man stort sett roligere av seg så man slipper å skade seg. 

Om jeg er overrasket over at ulven forsyner seg av sau nei? Men jeg finner det overraskende at istedet for å ta sau og spise så hadde vi feks den ulvetispa i fjor sommer som drepte flere hundre sau uten å spise de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, roxie88 said:

Ja når man blir jaget av rovdyr så mener jeg det er logiskt at man får mer skader, blir jaget ut i myra, utfor et stup osv. Det er logisk å få sår som man senere dør av. Når man ikke har noe å være redd er man stort sett roligere av seg så man slipper å skade seg. 

Om jeg er overrasket over at ulven forsyner seg av sau nei? Men jeg finner det overraskende at istedet for å ta sau og spise så hadde vi feks den ulvetispa i fjor sommer som drepte flere hundre sau uten å spise de.

Så alle de sauene som dør på beitet utenfor rovdyrland, de har likevel blitt lagd og skremt av rovdyr? Alle sammen? Tror du helt ærlig talt at tallene stammer fra sau som har blitt skremt av rovdyr? Hvor stor andel av disse som har "blitt skremt" (det kan jo for all del være folk også) er umulig å si, men dette er dyr som er bevist ikke er rovdyrtatt. Ergo har det mest sannsynlig ikke vært rovdyr involvert i de fleste tilfeller derifra. Havner en sau på rygg så er jo løpet kjørt for den sauen, om ikke bonden tilfeldigvis finner den igjen.

Og nei, jeg synes faktisk ikke at det er så overraskende at ei tispe gjør sånt når alt er tilrettelagt for henne omtrent. Nei det er slettes ikke "normalt" å gå berserk i et område med sau på den måten, men fra ulvens synsspunkt så er det nok heller ikke "normalt" å treffe på 100 sau i et lite område. Men det er da jaggu ikke vanskelig for ulven å få tak i dagens eksempel av det som kalles sau... Desverre. Ingen mulighet til å forsvare seg, dumme nok til å ikke rømme skikkelig (for nei jeg mener ikke norsk hvit sau er smart nok til dette - de oppsøker jo til og med hunder som gjerne skulle hatt en smakebit av de på tur - det er ikke sunt). Mulig den tispa ble overvelmet av tilgangen på mat plutselig og ikke visste hva hun skulle gjøre. Hun reagerte nok litt urrasjonelt og tok det hun fikk tak i. Og når hun oppdaget at det var så lett, hvorfor stoppe da? Norsk sau blir jo servert på sølvfat her til lands. Å sende de ut for å så bli overrasket over at rovdyr tar de er lite logiskt...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor "vi" må sitte å forklare hvorfor ulv gjør det som er helt naturlig for den. Det er som tidligere skrevet i tråden: folk distanserer seg så fra naturen og naturlig atferd at de tror ulven er en IKEA-ulv som skal oppføre seg akkurat slik de forestiller. Ikke nok med at den skal holde seg til grenser mennesker setter på et kart, men den skal også opptre som et rasjonalt tenkende menneske?!

Denne diskusjonen har vi hatt før. En ulv er ikke et IKEA-kosedyr. Begrepet surplus killing har vært kjent siden 1970 når atferdsbiologi begynte å bre om seg. Det er helt normalt at en ulv dreper alt det byttet den kan komme over, om den plutselig ramler over et smörgasbord.

Quote

Surplus killing, also known as excessive killing and henhouse syndrome,[1][2] is a common behavior exhibited by predators, in which they kill more prey than they can immediately eat and then cache, or they abandon the remainder. The term was invented by Dutch biologist Hans Kruuk after studying spotted hyenas in Africa[3] and red foxes in England.[4] Other than humans, surplus killing has been observed among zooplankton, damselfly naiads, predaceous mites, martens, weasels, honey badgers, wolves, orcas, red foxes, leopards, lions, spotted hyenas, spiders, brown[5] and black and polar bears, coyotes, lynx, mink, raccoons, dogs, and house cats.[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing

https://snl.no/overskuddsdreping

Tragisk at sånne grunnleggende egenskaper hos ville dyr i skogen må fores inn med skje. Derfor må man hate ulven når man går i skogen og driver jakt på den, for man følger iallefall ikke fornuft, kunnskap og man viser ikke respekt for skogen og naturen slik den er i sitt uberørte og ekte jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Meg skrev:

bare til ettertanke: en bekjent av meg var i militæret i "utlandet"- der var de plaget av store løshundflokker (med og uten rabies), og det ble bestemt at disse skulle skytes ned. Det ble gjort på denne måten: Det ble på et stort møte spurt hvem som kunne tenke seg å bli med å skyte ned hundene. Mange rakk opp hånden. Men det var de som IKKE ville skyte som ble tatt ut til å skyte hundene. Fordi da visste de at hundene ville bli skutt på en ordentlig måte.

Ulvejakt kan ikke direkte sammenlignes med å skyte løshunder, men det er nå ikke så langt unna i disse dager der halve eller hele flokken er radiomerket og man bruker flaggliner, helikopter og snøscooter.

 

Som tidligere troppsjef i Hæren og eskadronssjef på flere rep. øvelser, synes jeg vel ikke det er en særlig god ide å plukke ut de som kanskje ikke er så veldig motiverte til en arbeidsoppgave... 

Og det samme kan vel sies om ulvejegere.  Godt motiverte folk vil vel mest sannsynlig gjøre en bedre jobb.  Men betyr ikke at disse jegerne hater ulven.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...