Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt årets ulvejakt - splittet fra Akkurat nå, januar


Gjest
 Share

Recommended Posts

Den største årsaken vi (eller foreldrene mine) har til døde sauer, er hunder som sprenger ihjel sauene. Til og med på områder som regnes som innmark, så mister vi sau en gang i blant der pga hunder. Hester får også svi pga det. 

Dette til tross for at det bor jerv i området.. 

det skal også sies at selv vi om tidvis mister en og annen sau for hund, så er det likevel rovdyrene som streifer innom som tar store grupper.. 

edit: og bare så det er sagt, av de ca 21000 gårdene som drev med sau i 2001, Så var det bare ca 30% som hadde over 50 sauer.. det har nok endret seg noe, men fortsatt er det veldig mange små gårder rundt omkring. Ingen bonde mister 100 sauer og ikke tar det tungt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bor midt i jakta. Det første bildet som var publisert i denne tråden er fra fjellet rett bak huset mitt. Jeg passerte jaktlaget for Julussaflokken på vei hjem fra jobb på torsdag.  Jeg vet hva det

Nei, ærlig talt! Du har da virkelig ikke mene at 2. Verdenskrig mot jødene er det samme som skjer med ulvene nå?  Det er ufattelig dårlig respekt ovenfor jødene og dems historie! 

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort.. Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså

Posted Images

Just now, spot said:

Som tidligere troppsjef i Hæren og eskadronssjef på flere rep. øvelser, synes jeg vel ikke det er en særlig god ide å plukke ut de som kanskje ikke er så veldig motiverte til en arbeidsoppgave... 

Og det samme kan vel sies om ulvejegere.  Godt motiverte folk vil vel mest sannsynlig gjøre en bedre jobb.  Men betyr ikke at disse jegerne hater ulven.

 

ikke så sikker på det. Men jeg ser faktisk ikke poeng i å diskutere dette mer ( her inne; tror muligens vi frekventerer samme treningsløyper da). Vi blir nok ikke enige, da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel også vært ikke mindre enn TRE skadeskytingstilfeller også, ett hvor de ikke gadd å lete etter det skutte dyret før formiddagen etter. Er det profft? Er det lov egentlig? Og så å gå å beskylde naturvernere for å sabotere iløpet av natten. Hvis disse jegerne er proffe og jobber godt hvorfor er det da om å gjøre å skyte flest mulig på kortest tid? Hvorfor ikke lavære å trykke på skytern før man er sikker på at skuddet treffer godt? Kan se for meg ulven er urolig mens den blir jaktet på, som gjør det vanskelig å treffe godt. Men da venter man til man har et godt utgangspunkt før man skyter. Tålmodighet er en fin ting, samme hvor dødt man ønsker dyret man jakter på. Respekt kalles det også. Det er noe av det viktigste man lærer på jaktkurset. Har man ikke klart skudd så skyter man ikke.

Jeg bare synes at måten dette hele blir gjort på er ufyselig og feigt, og uten mål og mening.

Hunder vil alltid være et problem for sauenæringa. Eller rettere sagt, eierne av hunder som "jakter" sau. Men man utrydder ikke potensielt farlige raser pga det. Dumskap kan heller desverre ikke utryddes...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, pippin said:

Nå har det vel også vært ikke mindre enn TRE skadeskytingstilfeller også, ett hvor de ikke gadd å lete etter det skutte dyret før formiddagen etter. Er det profft? Er det lov egentlig? Og så å gå å beskylde naturvernere for å sabotere iløpet av natten. Hvis disse jegerne er proffe og jobber godt hvorfor er det da om å gjøre å skyte flest mulig på kortest tid? Hvorfor ikke lavære å trykke på skytern før man er sikker på at skuddet treffer godt? Kan se for meg ulven er urolig mens den blir jaktet på, som gjør det vanskelig å treffe godt. Men da venter man til man har et godt utgangspunkt før man skyter. Tålmodighet er en fin ting, samme hvor dødt man ønsker dyret man jakter på. Respekt kalles det også. Det er noe av det viktigste man lærer på jaktkurset. Har man ikke klart skudd så skyter man ikke.

Jeg bare synes at måten dette hele blir gjort på er ufyselig og feigt, og uten mål og mening.

Hunder vil alltid være et problem for sauenæringa. Eller rettere sagt, eierne av hunder som "jakter" sau. Men man utrydder ikke potensielt farlige raser pga det. Dumskap kan heller desverre ikke utryddes...

det virket som om det var om å gjøre å ta flest mulig dyr før fredag i hvertfall. Hvor god jakta blir da vet jeg ikke. For alt annet sier man ofte hastverk er lastverk. 

Nå virker det som om jeg er veldig "PRO ulv" i denne diskusjonen, men det er fordi det er nok av folk som er i andre enden av skalaen. jeg anser meg selv for å være et sted midt på skalaen. Men har litt problemer med nedskytningen av juluss og osdalflokken. Som tidligere nevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pippin skrev:

, ett hvor de ikke gadd å lete etter det skutte dyret før formiddagen etter.

Det er jo slike uttalelser som rett og slett blir for dumme.  Selv "hatefulle idioter av noen jegere" forstår at denne jakta følges særdeles nøye.  Å hevde at de ikke gadd  er lavmål.  Avgjørelsen ang ettersøk er tatt på et proffesjonelt grunnlag.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, spot said:

 Avgjørelsen ang ettersøk er tatt på et proffesjonelt grunnlag.

(det skrives forøvrig profesjonelt)

Det blir vel opp til retten å avgjøre, da flere mennesker har anmeldt skadeskytningene og ettersøket.

Jeg minner på om post:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

(det skrives forøvrig profesjonelt)

Det blir vel opp til retten å avgjøre, da flere mennesker har anmeldt skadeskytningene og ettersøket.

Jeg minner på om post:

 

Oj!!  Nå var du heldig.  Fant en skrivefeil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

(det skrives forøvrig profesjonelt)

Det blir vel opp til retten å avgjøre, da flere mennesker har anmeldt skadeskytningene og ettersøket.

Jeg minner på om post:

 

Det er stykke fra inngitt anmeldelse til rettsak da.  De fleste anmeldelser havner ikke i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎01‎.‎2018 at 3:30 PM, Kangerlussuaq skrev:

. De bagatelliserte hele saken med at "det er slik jakt er, av og til". Klokka 17:00 sies det: "Jegerne har nå gitt seg for dagen ettersom det har blitt mørkt". Det var altså årsaken til at de ikke fortsatte søket i går.

26173686_1835602176512510_88717467048595

 

 

5a522cf69ca2f_ScreenShot2018-01-07at15_01_01.png.21aefea67e926d295d0b6b18e729d85f.png

 

 

Forklaringen til jaktleder er vel grei den.  Ettersøk i mørket er svært vanskelig og kan gjøre vondt verre.  Synes ikke at de bagatelliserer dette, men de sier det som det er , ærlig og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

Som tidligere troppsjef i Hæren og eskadronssjef på flere rep. øvelser, synes jeg vel ikke det er en særlig god ide å plukke ut de som kanskje ikke er så veldig motiverte til en arbeidsoppgave... 

Og det samme kan vel sies om ulvejegere.  Godt motiverte folk vil vel mest sannsynlig gjøre en bedre jobb.  Men betyr ikke at disse jegerne hater ulven.

 

Men hva ER motivasjonen for å skyte ulv?
Rovdyr generelt om man vil.
Vi spiser jo ikke ulv. 
Får man beholde dyret man feller? Hvor ligger motivasjonen?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shokata said:

Men hva ER motivasjonen for å skyte ulv?
Rovdyr generelt om man vil.
Vi spiser jo ikke ulv. 
Får man beholde dyret man feller? Hvor ligger motivasjonen?


 

å kunne jakte med løshund, over hele landet, tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Shokata skrev:

Men hva ER motivasjonen for å skyte ulv?
Rovdyr generelt om man vil.
Vi spiser jo ikke ulv. 
Får man beholde dyret man feller? Hvor ligger motivasjonen?


 

Å holde bestanden på et realistisk nivå i forhold til plass, mattilgang, bebyggelse osv. For stor populasjon = dyr som lider.(og selvsagt blir unaturlig nærgående, og i værste fall farlige)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6855774

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Meg skrev:

å kunne jakte med løshund, over hele landet, tydeligvis. 

Det er bare ett av mange andre viktige faktorer som gjør at ulvebestanden må forvaltes, og holdes på et lavt nivå.

Man kan jo spørre f. eks. bøndene som mistet nesten 600 sau i Rendalen, eller bøndene på Hadeland som mistet 300 sau, eller småbarnsmora som har hatt ulv på gårdsplassen osv., osv.....  De har vel også en motivasjon for å holde bestanden av ulv nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, spot said:

,  Det er bare ett av mange andre viktige faktorer som gjør at ulvebestanden må forvaltes, og holdes på et lavt nivå.

jeg synes ikke at jakt med løshund i ulverevir er god nok grunn til å redusere/ta ut flokker med ulv. Spesielt ikke der de ikke er husdyr, og det derfor ikke er en konflikt med husdyrproduksjon. Landet er stort. Man MÅ ikke jakte overalt. Jeg trener ikke hundespann overalt- ikke i skiløyper, ikke midt i beiteland, ikke rundt i boligfelt, eller på fotballbaner etc. Jeg styrer unna hekkeområder osv på våren, og går ikke ut i terrenget under jakt, og trener om kvelden om jaktlagene ønsker det (elgjakt). Jeg forventer ikke at hele samfunnet skal tilpasses min hobby  (som tidligere insinuert i tråden). Når man vil redusere og holde en art på et lavt nivå pga konflikt med jakt på andre arter, det synes jeg ikke er en god nok grunn. Man kan jakte andre steder enn i ulvesonen. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
1 time siden, spot skrev:

Forklaringen til jaktleder er vel grei den.  Ettersøk i mørket er svært vanskelig og kan gjøre vondt verre.  Synes ikke at de bagatelliserer dette, men de sier det som det er , ærlig og greit.

Ikke rart folk lurer da. Ulven ble funnet noen hundre meter fra der den ble skadeskutt. De hadde godt 4 timer fra skadeskytingen til det ble mørkt på å lete/søke, og det er snø ( = spor). De klarte altså ikke spore opp en skadeskutt ulv i dagslys, i snø, noen hundre meter. Det er jaggu godt gjort!

Til sammenlikning kom det en mann med sporhund hit for å spore et rådyr jeg kjørte på en morgen. han kom etter det var blitt mørkt på kvelden, flere timer etter påkjørselen, og han og hunden sporet rådyret i flere km på kryss og tvers her i området (konklusjonen var at det kom uskadd fra sammenstøtet!). I mørket altså. Langt. Og uten blodspor å gå etter. Selv mennesker (uten hund) med litt trening (som jegere bør ha) bør kunne spore en skadeskutt ulv i snø noen hundre meter i dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, pippin skrev:

Nå har det vel også vært ikke mindre enn TRE skadeskytingstilfeller også,

Det er 1 dyr som er skadeskutt:
Dere som så hardnakket påstår dere vet at det har vært flere skadeskutt ulv, vet dere hva skadeskyting er og vet dere hva som er korrekt oppførsel på skuddplass? Ett dyr kan gå ut av syne etter ett perfekt treff. Når dette skjer skal dette behandles som ettersøk. Da ventes det den tid som er anbefalt å gjøre for å sikre at ettersøk skal ha best mulig forutsetninger for å lykkes. I de fleste tilfeller ender dette med at søket blir søk frem til felt vilt. Altså ikke noe skadeskyting. Så er også tilfelle her i denne saken. 1 dyr ble skadeskutt. Synd, men sant. De resterende ble skutt under jakten og fikk dødelige skudd og søk var frem til felt vilt.  Altså 1 skadeskyting. Ikke 2-3-4 som noen elsker å påstå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar på det jeg lurte på lengre opp her. 
Jeg synes igrunnen svaret til Pringelen var et godt et. Det eneste som føles feil med hele greia er antallet som tas ut av en allerede liten bestand (jeg synes ikke det er så sabla mange ulv i Norge, ut fra de tallene jeg har sett, og derfor føles det feil å kalle dette for forvaltning). Går ut fra at det er en viss kontroll på sykdom i flokkene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Det er 1 dyr som er skadeskutt:
Dere som så hardnakket påstår dere vet at det har vært flere skadeskutt ulv, vet dere hva skadeskyting er og vet dere hva som er korrekt oppførsel på skuddplass? Ett dyr kan gå ut av syne etter ett perfekt treff. Når dette skjer skal dette behandles som ettersøk. Da ventes det den tid som er anbefalt å gjøre for å sikre at ettersøk skal ha best mulig forutsetninger for å lykkes. I de fleste tilfeller ender dette med at søket blir søk frem til felt vilt. Altså ikke noe skadeskyting. Så er også tilfelle her i denne saken. 1 dyr ble skadeskutt. Synd, men sant. De resterende ble skutt under jakten og fikk dødelige skudd og søk var frem til felt vilt.  Altså 1 skadeskyting. Ikke 2-3-4 som noen elsker å påstå.

Nei, det er 2 bekreftede tilfeller (og et som de mente ulven overlevde, altså totalt 3) skadeskyting, eller er du uenig med din jakthelt Sindre Undseth? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Shokata skrev:

Går ut fra at det er en viss kontroll på sykdom i flokkene? 

Hvordan tenker du på kontroll? Andre dyr forsøker man å avlive, hvis man ser at de er skadde/syke. Hos ulv skal den i praksis være mer enn halvdød før det skjer. Eksempler: forrige østmarkhannen lå bak en låve i flere uker med sterkt skabbangrep. Først da den selv dro sine siste åndedrag, ble den skutt. En påkjørt ulv lå flere timer i vegkanten, for å vente på att de rette menneskene kunne komme til stedet og konstantere at den måtte avlives (et hvilket som helst annet dyr ville kunne avlives av hvem som helst som var til stede - politiet var på plassen og passet på at det ikke skjedde) Osdalshannen var stokk halt da forskerene jaget den inn med helikopter, merket den, og slapp den fri. 

Sånn er det når dyr vernes i hjel. Rev skyter man for å unngå at de blir for mange, og bla får skabb. En skabbrev er det en selvfølge at man skyter, for å la den slippe. Som det framgår av tilstandene i Sverige, er ikke ulven like heldig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Sånn er det når dyr vernes i hjel.

Herregud så j*****ig provoserende å lese, når FORSKNING viser at skandinavisk ulv er EKSTREMT INNAVLA samtidig som anti-vernerene plaffer ned ulver i fritt gehør uten hensyn til familieoppbygning, genetisk relevans eller noe annet enn "skytes det som skytes kan før noen stopper oss"-motivasjon. Snakk om å ha huet så dypt inni sitt eget navle (eller tilsvarende kavitet i kroppen med folder og sammensnurping) at man hverken ser fornuft, rasjonalitet, respekt, eller vitenskap.

Neida, her skal det krestes ut fra samme høl at det er VERNEN som er problemet. Jises effing christ... Det er direkte frastøtende at noen kan mene noe sånt.

Ser ellers at du stadig vekk snakker om ting du ikke linker til og ikke gir kilder til. Blir dumt i en tråd hvor jeg har lagt ekstrem vekt på å bekrefte alt jeg påstår gjennom links, bevis, kilder og ting som IKKE er linket fra NOAH, WWF eller noe annet. Kun uavhengige nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Hvordan tenker du på kontroll? Andre dyr forsøker man å avlive, hvis man ser at de er skadde/syke. Hos ulv skal den i praksis være mer enn halvdød før det skjer. Eksempler: forrige østmarkhannen lå bak en låve i flere uker med sterkt skabbangrep. Først da den selv dro sine siste åndedrag, ble den skutt. En påkjørt ulv lå flere timer i vegkanten, for å vente på att de rette menneskene kunne komme til stedet og konstantere at den måtte avlives (et hvilket som helst annet dyr ville kunne avlives av hvem som helst som var til stede - politiet var på plassen og passet på at det ikke skjedde) Osdalshannen var stokk halt da forskerene jaget den inn med helikopter, merket den, og slapp den fri. 

Sånn er det når dyr vernes i hjel. Rev skyter man for å unngå at de blir for mange, og bla får skabb. En skabbrev er det en selvfølge at man skyter, for å la den slippe. Som det framgår av tilstandene i Sverige, er ikke ulven like heldig.

stemmer ikke. Hadde en skabbrev her i fjor vinter og jeg ringte viltnemda for å spørre om de kunne komme å ta den. Det kunne de ikke. Den forsvant etter en måneds tid med stadig mindre pels. Sist vi så den var den helt naken på bakbein og hale og ryggen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hvordan tenker du på kontroll? Andre dyr forsøker man å avlive, hvis man ser at de er skadde/syke. Hos ulv skal den i praksis være mer enn halvdød før det skjer. Eksempler: forrige østmarkhannen lå bak en låve i flere uker med sterkt skabbangrep. Først da den selv dro sine siste åndedrag, ble den skutt. En påkjørt ulv lå flere timer i vegkanten, for å vente på att de rette menneskene kunne komme til stedet og konstantere at den måtte avlives (et hvilket som helst annet dyr ville kunne avlives av hvem som helst som var til stede - politiet var på plassen og passet på at det ikke skjedde) Osdalshannen var stokk halt da forskerene jaget den inn med helikopter, merket den, og slapp den fri. 

Sånn er det når dyr vernes i hjel. Rev skyter man for å unngå at de blir for mange, og bla får skabb. En skabbrev er det en selvfølge at man skyter, for å la den slippe. Som det framgår av tilstandene i Sverige, er ikke ulven like heldig.

Det er overhodet ikke greit.
Dette er heller ikke litt innafor det jeg tenker er en fornuftig forvaltning. 

(i parentes, siden jeg synser... kan det ha blitt sånn fordi ulv har blitt tatt ut grunnløst? At fordi det er så få, så lager man overdrevne regler rundt avliving? Jeg vet altså ikke, og ikke synes jeg det er greit, men noe må ha gjort at det har blitt sånn)

Har vokst opp med gaupe og rev utenfor døra (gaupa så vi ikke så ofte, men en av dem skambanka ene katten vår grundig like utenfor).
Det ble tatt ut skabbrev når de dukka opp, og lovligheten av dette aner jeg søren ikke, men det var en del av det å ha disse dyrene så nært (de så jo ikke ut i måneskinn når de var virkelig skabbete heller, så det levna ingen tvil :( ). 

Hadde vært innmari mye enklere om alt bare var sort/hvitt... enten eller... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...