Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


mokken
 Share

Recommended Posts

1 time siden, 2ne skrev:

Hvis dårlig farge er eneste grunnen til at du tar henne ut av avl, så er det galskap. Ingen hund lider av å ha dårlig farge :aww: 

Nei, stort sett ikke. Men fargene er jo en del av rasestandarden da. En svart beardis skal ha svart snute, ikke fregnete, det vil en eksteriørdommer ofte gi trekk for.

Vi har hatt besøk av Sara og Selma. Nå skal vi bare nyte julefreden og leke med julegavene våre en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vakt. Far ringte akkurat vaktnummeret. "E det dyrlækjaren? Eg har Rudolf her. Han e raud på nasen. Kva ska me gjera?"   Nei, det er ikke fars vanlige dialekt.  

Ah, endelig ferdig med pynting av juletre! Ble litt budsjettre i år. Er dyrt å flytte, bytte jobb etc., så da måtte jeg bruke det jeg hadde. Jeg synes at det ble verdens søteste juletre da, om jeg ska

Hils på lille *insert fint tispenavn som jeg ikke har kommet på enda*:    Det første hun gjorde da vi kom dit var å stemple meg med alle fire beina sine, og bite meg i haka.  

Posted Images

1 time siden, Siri skrev:

Når du nevner det, så har vi vel strengt tatt en slik park ikke så langt herfra :lol: 

Vi kan si at det er så dyrt med jul å greier, at du valgte å kjøre en sightseeing rundt norske rovdyr og sånn på budsjett. :lol: 

1 time siden, Siri skrev:

Willy var ganske utvokst da han holdt på med det der :lol: 
De er søte da, disse små fanghundene våre :lol: 

 

Javisst! De er bittesmå. Inni sine egne hoder. :aww: 

1 time siden, Siri skrev:

Så kjipt... men har de noen sinne LAGET slike klokker uten bluetooth? Trodde kanskje de var basert på det allerede fra starten av? 

 

Nei, det har vel aldri vært laget uten. Da har det vært disse gammeldagse skrittellerne man festet i bukselinningen. :P 
Det er jo bluetooth på denne også. Men den kopler bare ikke til. Men den kan telle puls, skritt og sånn. Men det er jo ikke akkurat en smartklokke om man ikke kan kople til appen på mobilen :P 
Men akkurat denne modellen er kun å finne hos Power. Ikke en gang produsenten har den på nettsiden lengre. Så her er det Power som har bommet med sortimentet sitt. 
Men jeg bytter den nok inn i Fitbit i stedet. Der har jeg aldri hørt at ting ikke funker i hvert fall. Så sant Samsung sine ikke er på tilbud da. Da kan det være at jeg legger inn littegrann ekstra i mellomlegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Vi kan si at det er så dyrt med jul å greier, at du valgte å kjøre en sightseeing rundt norske rovdyr og sånn på budsjett. :lol: 

Javisst! De er bittesmå. Inni sine egne hoder. :aww: 

Nei, det har vel aldri vært laget uten. Da har det vært disse gammeldagse skrittellerne man festet i bukselinningen. :P 
Det er jo bluetooth på denne også. Men den kopler bare ikke til. Men den kan telle puls, skritt og sånn. Men det er jo ikke akkurat en smartklokke om man ikke kan kople til appen på mobilen :P 
Men akkurat denne modellen er kun å finne hos Power. Ikke en gang produsenten har den på nettsiden lengre. Så her er det Power som har bommet med sortimentet sitt. 
Men jeg bytter den nok inn i Fitbit i stedet. Der har jeg aldri hørt at ting ikke funker i hvert fall. Så sant Samsung sine ikke er på tilbud da. Da kan det være at jeg legger inn littegrann ekstra i mellomlegg. 

 

Vært borti en del tull med Fitbit også. Jeg gav opp Fitbit og gikk over til Garmin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Wilhelmina skrev:

Her er det kun Joker som er åpent i dag. Tror ingenting er åpent i morgen.

 

15 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Butikken her har alltid søndagsåpent, og som regel åpent alle dager ellers. Men ikke første juledag. 

 

9 timer siden, tutle skrev:

Jeg har en tante som har jobbet for-evig i matbutikk, og i følge henne er 1. juledag den mest hellige i butikk-verden :lol: Så tror du er heldig om du finner noe som er åpent.

Det ordnet seg heldigvis. Fikk med rester fra julemiddagen i går:D

Hadde en såå fin kveld i går med masse god mat. Fikk nintendo 64 av samboer:shocked: SNES tror jeg den heter.. en ny, liten sak med 21 spill på. Så nå skal det spilles mario cart, donkey kong og zelda for alle penga:lol: og så fikk bikkja et hjemmestrikket lappeteppe i ull. Setter så stor pris på sånne hjemmelaga gaver. Selv om det var til bikkja og ikke meg:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et middagsproblem. Jeg har ikke majones til å lage waldorfsalat. Er det noe de har på bensinstasjonen? Orker jeg å skrape is av bilen for en potensiell bomtur? Skal jeg heller utsette den middagen til onsdag? Rekker jeg å tine ribbe for i kveld i stedet?

Jeg får vaske opp mens jeg pønsker videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SFX skrev:

Jeg har et middagsproblem. Jeg har ikke majones til å lage waldorfsalat. Er det noe de har på bensinstasjonen? Orker jeg å skrape is av bilen for en potensiell bomtur? Skal jeg heller utsette den middagen til onsdag? Rekker jeg å tine ribbe for i kveld i stedet?

Jeg får vaske opp mens jeg pønsker videre.

Har du et egg og litt olje og en stavmikser så fikser du majones :) er ikke vanskelig, bare  vær forsiktig når du heller oljen i egget og mixer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SFX skrev:

Jeg har et middagsproblem. Jeg har ikke majones til å lage waldorfsalat. Er det noe de har på bensinstasjonen? Orker jeg å skrape is av bilen for en potensiell bomtur? Skal jeg heller utsette den middagen til onsdag? Rekker jeg å tine ribbe for i kveld i stedet?

Jeg får vaske opp mens jeg pønsker videre.

Legg ribba i kaldt vann så kan du steke den litt senere.

Jeg gikk opp på taket for å sjekke hvorfor peisvifta ikke virket. "Power-uniten" lå i en plastpose som var halvfull av vann. Sånt er ikke så sunt for elektrisk utstyr har jeg hørt. Håper sånne ikke koster så mye da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Vært borti en del tull med Fitbit også. Jeg gav opp Fitbit og gikk over til Garmin nå.

Jeg har undersøkt litt nå, og jeg tror jeg bytter inn i Garmin Vivosmart som en start. Så får jeg heller oppgradere til en av Samsung sine på et litt senere tidspunkt. Når de ikke er større enn håndleddet mitt. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Har du et egg og litt olje og en stavmikser så fikser du majones :) er ikke vanskelig, bare  vær forsiktig når du heller oljen i egget og mixer.

Jeg fikk stavmikser i julegave! Fôr meg med kryddermål; hva gjør jeg?

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Legg ribba i kaldt vann så kan du steke den litt senere.

Takk for tips, jeg skal få unna oppvasken så jeg kan legge ribba der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg fikk stavmikser i julegave! Fôr meg med kryddermål; hva gjør jeg?

 

Gubben bruker denne oppskriften. Men han har i mindre hvitvinseddik eller så bytter han ut med sitron. 

https://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/

Også må du være forsiktig, og ikke ha for mye olje av gangen. Da blir det suppete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg har undersøkt litt nå, og jeg tror jeg bytter inn i Garmin Vivosmart som en start. Så får jeg heller oppgradere til en av Samsung sine på et litt senere tidspunkt. Når de ikke er større enn håndleddet mitt. :lol: 

Jeg har vivosmart 3 mener jeg, og er ganske fornøyd så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Ja, en voksen dame som har stått på kortison i over et tiår og har fått strålebehandling. Tanken har slått meg at det kanskje er en dum ide å teste ut om jeg tåler et fall eller ikke :lol: På den andre siden, en brukket kroppsdel utgjør neppe noen stor forskjell på aktivitetsnivået? :P 

Men om ei så sprø dame (bokstavelig talt) faller, så er det kanskje ikke bare lårhalsen som går heller vøtt :P Og da ligger du plutselig der og har vondt mange steder i tillegg til alt annet vondt :P Det kan være verdt det å koste på seg brodder eller piggsko :P 

1 time siden, 2ne skrev:

Så bra! Både at du har fått igjen livet ditt, og at de har fått til en paring :ahappy: 

Jepp - veldig bra begge deler :D 

1 time siden, 2ne skrev:

Ja, fader heller, klokka er straks ett, liksom :o 

Og nå er den halv tre og det er straks mørkt... :o 

47 minutter siden, SFX skrev:

Jeg mente ikke at Willy er syk, det var mer stein, grus, sølevann jeg forsøkte å spøke med :-P 

OMG... hahahahahah!!! Noen ganger er jeg bare så slow :pinch: Egentlig ganske ofte :aww: 

47 minutter siden, SFX skrev:

Han skal jo være veldig flink, Ragnar. Vi fikk fire valper av den elendige sæden, hvor en var dødfødt, og de tre andre var så raseutypiske at vi har lurt på om Sveits merket en sædtank feil. I to andre kull ble det singletons. Det ble tatt inn nok sæd til 40 kull for å få en del nytt blod. Det kunne vært 250 valper, men ble fem, og bare en av disse gikk videre i avl. Det var en gigasmell for klubbens økonomi. Mye morsomt en kan få oppleve i klubbarbeid...

Ragner er Gud :lol: Utrolig bra å få fire valper av sølevann, egentlig :lol: 
Egentlig ganske utrolig at en raseklubb i det heletatt går til innkjøp av sæd, tenker nå jeg - men det er jo interessant at det ble gjort også. 

47 minutter siden, SFX skrev:

Jeg skal lage den og mye annet i oktober neste år! :-D 

Gooood idé :D 

47 minutter siden, SFX skrev:

Neida, han har vært rolig. Vi skal prøve oss uten smertestillende i dag.

Håper det fungerer bra :D 

25 minutter siden, *Kat84* skrev:

Vi kan si at det er så dyrt med jul å greier, at du valgte å kjøre en sightseeing rundt norske rovdyr og sånn på budsjett. :lol: 

:lol: 

25 minutter siden, *Kat84* skrev:

Javisst! De er bittesmå. Inni sine egne hoder. :aww: 

De ER det :aww: 

25 minutter siden, *Kat84* skrev:

Nei, det har vel aldri vært laget uten. Da har det vært disse gammeldagse skrittellerne man festet i bukselinningen. :P 
Det er jo bluetooth på denne også. Men den kopler bare ikke til. Men den kan telle puls, skritt og sånn. Men det er jo ikke akkurat en smartklokke om man ikke kan kople til appen på mobilen :P 
Men akkurat denne modellen er kun å finne hos Power. Ikke en gang produsenten har den på nettsiden lengre. Så her er det Power som har bommet med sortimentet sitt. 
Men jeg bytter den nok inn i Fitbit i stedet. Der har jeg aldri hørt at ting ikke funker i hvert fall. Så sant Samsung sine ikke er på tilbud da. Da kan det være at jeg legger inn littegrann ekstra i mellomlegg. 

Høres vel ut som om den bare er litt defekt da, men sånt får man jo levere inn igjen. Jeg kan ingenting om sånne duppeditter da, skal innrømmes :aww: 

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg fikk stavmikser i julegave! Fôr meg med kryddermål; hva gjør jeg?

Google kan sikkert hjelpe deg :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Gubben bruker denne oppskriften. Men han har i mindre hvitvinseddik eller så bytter han ut med sitron. 

https://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/

Også må du være forsiktig, og ikke ha for mye olje av gangen. Da blir det suppete.

Takk for tips, jeg har mange egg og kan prøve meg fram :-D 

Akkurat nå, Siri skrev:

OMG... hahahahahah!!! Noen ganger er jeg bare så slow :pinch: Egentlig ganske ofte :aww: 

Du må sosialiseres så du lærer humor :-D 

Akkurat nå, Siri skrev:

Ragner er Gud :lol: Utrolig bra å få fire valper av sølevann, egentlig :lol: 
Egentlig ganske utrolig at en raseklubb i det heletatt går til innkjøp av sæd, tenker nå jeg - men det er jo interessant at det ble gjort også.

Ja, dette var jo før de åpne grensene, og det var et håp om at nytt blod ville forbedre helse og levealder. Ikke at det nødvendigvis var mye bedre i Sveits, men vi hadde lite avlsmateriale, og klubben gjorde derfor en kollektiv innsats - og skulle jo tjene inn igjen noen av utgiftene når tispeeierne betalte sprangavgift klubben hadde lagt ut. 

Om enn bare hadde krystallkule...

Akkurat nå, Siri skrev:

Google kan sikkert hjelpe deg :D 

Noen ganger tror Google for godt om meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Jeg har vivosmart 3 mener jeg, og er ganske fornøyd så langt. 

Så bra! De har Vivosmart HR i lilla inne i butikken her, så det blir nok den jeg bytter inn til :) 
Har Garmin GPS i bilen, så jeg tar det som en selvfølge at andre ting de produserer er av like god kvalitet og er like enkelt i bruk. :) 

Akkurat nå, Siri skrev:

De ER det :aww: 

Jo større de er, dess mindre er de. Inni egne hoder. :lol: 

Akkurat nå, Siri skrev:

Høres vel ut som om den bare er litt defekt da, men sånt får man jo levere inn igjen. Jeg kan ingenting om sånne duppeditter da, skal innrømmes :aww: 

 

Den er nok det. Men jeg blir jo litt skeptisk når det ikke lenger oppgis som del av produktlinjen deres på nettsiden, og det heller ikke går an å finne noen bruksanvisning eller noen form for type support på nett. 
Så jeg går over til kjent merke heller tror jeg. :P 


Det var ikke mulig å få tak i aluminiumsfolie noe sted, men det får våge seg. Det funker jo like greit uten også. 
Ikke fikk jeg til dette fantastiske nye til Coop heller. Nemlig å få bonuspoeng på UnoX stasjoner. Coopkortet var nemlig ikke gyldig i den automaten, så der fikk jeg ikke registrert noe. 

Nå skal ribba snart inn i ovnen, og så blir det tur. Det har sluttet å regne så da er det endelig mulig faktisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SFX skrev:

Du må sosialiseres så du lærer humor :-D 

Jeg er sterkt i tvil om det vil fungere - men jeg kan jo forsøke :P 

11 minutter siden, SFX skrev:

Ja, dette var jo før de åpne grensene, og det var et håp om at nytt blod ville forbedre helse og levealder. Ikke at det nødvendigvis var mye bedre i Sveits, men vi hadde lite avlsmateriale, og klubben gjorde derfor en kollektiv innsats - og skulle jo tjene inn igjen noen av utgiftene når tispeeierne betalte sprangavgift klubben hadde lagt ut. 

Om enn bare hadde krystallkule...

Det var vel også den gangen man ikke hadde internett til hjelp... Pr i dag ville det ikke vært Frankrike som var det naturlige valge om man skulle tatt inn sæd for slik bruk på min rase - kvaliteten der er ikke en direkte høydare liksom. Jeg kjenner jeg er glad det har blitt mye åpnere grenser og lettere å se hvilke hannhunder som er bra og ikke... linjer og og og... :D 

11 minutter siden, SFX skrev:

Noen ganger tror Google for godt om meg.

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Vi kan si at det er så dyrt med jul å greier, at du valgte å kjøre en sightseeing rundt norske rovdyr og sånn på budsjett. :lol: 

:lol: 

 

Riktig god jul til alle soniser! :santa-s-sleigh:

Min nye svigerinne fikk mange plusspoeng her i går.. :banana-santa: Hun hadde kjøpt julegave til meg OG hundene, det siste var det som ga mest plusspoeng..:Laugh:

De fikk leker og godis og jeg fikk en flere kilo tung bok..RC's Hunde-encyklopedi.. :) Har allerede funnet et par raser som jeg ikke kan huske å ha hørt om før og som vi burde få inn til landet..store og effektive vokterhunder..for sånne trenger vi flere av her til lands..:P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, QUEST said:

:lol: 

 

Riktig god jul til alle soniser! :santa-s-sleigh:

Min nye svigerinne fikk mange plusspoeng her i går.. :banana-santa: Hun hadde kjøpt julegave til meg OG hundene, det siste var det som ga mest plusspoeng..:Laugh:

De fikk leker og godis og jeg fikk en flere kilo tung bok..RC's Hunde-encyklopedi.. :) Har allerede funnet et par raser som jeg ikke kan huske å ha hørt om før og som vi burde få inn til landet..store og effektive vokterhunder..for sånne trenger vi flere av her til lands..:P

God Jul! 
Og av nysgjerrighetsgrunner så må jeg jo spørre: Hvilken raser? :)

 

Jeg var på noe som føltes som en lang kjøretur i går, 3-ish timer inn og 3-ish timer på returen fra Oslo. Var hyggelig under middagen og gaveutdelingen. Fikk masse fint og nyttig + at det gikk bedre enn forventet mellom hundene. Svigers har en liten sak som er ganske skeptisk til sånne store polardotter + at svigerinne (of sorts) har en fra familien her. Dermed var jeg litt skeptisk til liten valp på 9 uker oppi det hele. Men det gikk fint. Lille saken var ikke sååå redd valpen etter en stund, og mellom de store polardottene gikk det helt fint også :) 

I dag har vært en slækk dag, deilig! 
og hundene har fått sitt "julebein" fra oss i dag. Det falt i smak hos de alle. 
Bildet er av Freke. 

 

25des17_Freke.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, *Kat84* skrev:

Så bra! De har Vivosmart HR i lilla inne i butikken her, så det blir nok den jeg bytter inn til :) 
Har Garmin GPS i bilen, så jeg tar det som en selvfølge at andre ting de produserer er av like god kvalitet og er like enkelt i bruk. :) 

Regner med HR er eldre modell, men jeg vet ikke. For meg var det veldig viktig å ha stressmålingen + puls hele døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Symra&Pippin said:

Nei, stort sett ikke. Men fargene er jo en del av rasestandarden da. En svart beardis skal ha svart snute, ikke fregnete, det vil en eksteriørdommer ofte gi trekk for.

Dårlig pigmenter på utstående kroppsdeler som kan gi solbrenthet f.eks, er mer enn bare dårlig farge :) Så vidt jeg veit er det vel snakk om en hund som er grå-ish når den burde vært sort :) Det er ikke noe jeg tar en hund ut av avl for, når mentalitet og helse er over gjennomsnittet bra. Helse og mentalitetet påvirker en hunds hverdag, at den er støvete sort i stedet for kullsort, gjør ikke :) 

1 hour ago, Siri said:

Men om ei så sprø dame (bokstavelig talt) faller, så er det kanskje ikke bare lårhalsen som går heller vøtt :P Og da ligger du plutselig der og har vondt mange steder i tillegg til alt annet vondt :P Det kan være verdt det å koste på seg brodder eller piggsko :P 

Vel, hvis jeg faller og knekker en kroppsdel eller tre, så vil jeg antageligvis ha sterkere smertestillende enn Ibux og Paracet, så kanskje det faktisk lønner seg, sånn smertemessig sett? :P:teehe: 

1 hour ago, Siri said:

Jepp - veldig bra begge deler :D 

:ahappy: 

1 hour ago, Siri said:

Og nå er den halv tre og det er straks mørkt... :o 

Og nå er den ti over fire og det er mørkt som om natten.. Godt sola har snudd og det blir lysere og lysere :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snøfrost; fant ett par av dem igjen; Cimarron uruguayo, Rafaeiro do alentejo og Romanian carpathian shepherd dog og mallorcansk gjeterhund..den sistnevnte innbiller jeg meg å ha hørt om før, dog under et annet navn? De ovennevnte er vakt/vokt/gjeterhunder av en grei størrelse og jeg er ikke så sikker på at alle disse ville passe inn i mer urbane strøk..:P 

 

Edit; så forrsten et kull på Finn, som var blanding av akita inu og flat..gad vite hva slags hunder det blir..og da tenker jeg ikke først og fremst på eksteriøret..

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Dårlig pigmenter på utstående kroppsdeler som kan gi solbrenthet f.eks, er mer enn bare dårlig farge :) Så vidt jeg veit er det vel snakk om en hund som er grå-ish når den burde vært sort :) Det er ikke noe jeg tar en hund ut av avl for, når mentalitet og helse er over gjennomsnittet bra. Helse og mentalitetet påvirker en hunds hverdag, at den er støvete sort i stedet for kullsort, gjør ikke :) 

Vi er sikkert enig, langt på vei. Det som avgjør hvor pirkete man kan tillate seg å være når man driver med avl er selvsagt hvor stor populasjonen i den aktuelle rasen er, og hvor mange problemer man må tenke på før man kan tenke på farge.

Stekt lammekjøtt i curry er grei julemat, sant? Skulle ha reinsdyrstek i dag, men siden Sara fikk besøk får den vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er sterkt i tvil om det vil fungere - men jeg kan jo forsøke :P 

Jeg kan kjøpe vitsebok til neste gang vi sees?

37 minutter siden, Siri skrev:

Det var vel også den gangen man ikke hadde internett til hjelp... Pr i dag ville det ikke vært Frankrike som var det naturlige valge om man skulle tatt inn sæd for slik bruk på min rase - kvaliteten der er ikke en direkte høydare liksom. Jeg kjenner jeg er glad det har blitt mye åpnere grenser og lettere å se hvilke hannhunder som er bra og ikke... linjer og og og... :D 

Ja, det var da dommeren på spesialen måtte være sveitsisk fordi de visste best, importer fra Sveits var mest verdt, og feiltegnede valper i Sveits ble slått ihjel. Og da vi fikk denne trioen, hvor alle tre var feiltegnet, skrek hannhundeieren (som også dømte spesialen det året) til mamma at hun var en løgner som lot tispa gå løs med andre hannhunder når hun hadde løpetid, for HANS hannhund ga ikke sånt.

***** sjarmtroll...

Dessverre finnes den sorten i 2018 også.

36 minutter siden, QUEST skrev:

Min nye svigerinne fikk mange plusspoeng her i går.. :banana-santa: Hun hadde kjøpt julegave til meg OG hundene, det siste var det som ga mest plusspoeng..:Laugh:

De fikk leker og godis og jeg fikk en flere kilo tung bok..RC's Hunde-encyklopedi.. :) Har allerede funnet et par raser som jeg ikke kan huske å ha hørt om før og som vi burde få inn til landet..store og effektive vokterhunder..for sånne trenger vi flere av her til lands..:P

Hvis det er samme leksikon som jeg har lest, så er det mye interessant der. For eksempel stammer berner sennenhund fra labrador retriever. Jeg antar de svømte fra Canada til Frankrike, krysset Alpene og slo seg ned i Sveits. Jeg jobbet da med en historiebok om rasen, og mailet redaktøren for å få mer info om den canadiske historien. Underlig nok fikk jeg ikke noe svar, og mine kontakter i Sveits og Canada hadde heller ikke hørt om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Stekt lammekjøtt i curry er grei julemat, sant? Skulle ha reinsdyrstek i dag, men siden

Høres helt greit ut! :) Og når vi er inne på mat..fikk lyst til å prøve å steke en kalkun, noe jeg aldri har gjort før. Jeg har jo spist kalkun flere ganger men syns stort sett at det er bare lår/vinger/hale og skinn som er spiselig..resten er jo fryktelig tørt..:hmm: Så jeg tok en tur på nettet for å se etter steketips..oj.oj..Man kan jo miste motet av mindre..for det later til å være relativt stor uenighet om hvordan man best går frem for vellykket resultat..:huh:

 

@SFX; måtte jo se etter..nei, labrador er overhodet ikke nevnt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

@Snøfrost; fant ett par av dem igjen; Cimarron uruguayo, Rafaeiro do alentejo og Romanian carpathian shepherd dog og mallorcansk gjeterhund..den sistnevnte innbiller jeg meg å ha hørt om før, dog under et annet navn? De ovennevnte er vakt/vokt/gjeterhunder av en grei størrelse og jeg er ikke så sikker på at alle disse ville passe inn i mer urbane strøk..:P 

 

Edit; så forrsten et kull på Finn, som var blanding av akita inu og flat..gad vite hva slags hunder det blir..og da tenker jeg ikke først og fremst på eksteriøret..

Takk :)
Uruguayan Cimarron og Karpatisk gjeterhund har jeg sett, flest Cimmaron selv om rasen som sådan egentlig ikke interesserer meg noe nevneverdig. Rafaeiro do Alentejo kan jeg ikke huske å ha hørt om, men bildene viser noe jeg . Mallorcansk gjeterhund har jeg aldri sett, men utfra bilder ser den jo litt kjedelig ut :P Av de nevnte raser er det nok likevel den jeg ville hatt om jeg skulle hatt en av dem. 

 

 

Just now, SFX said:

Ja, det var da dommeren på spesialen måtte være sveitsisk fordi de visste best, importer fra Sveits var mest verdt, og feiltegnede valper i Sveits ble slått ihjel. Og da vi fikk denne trioen, hvor alle tre var feiltegnet, skrek hannhundeieren (som også dømte spesialen det året) til mamma at hun var en løgner som lot tispa gå løs med andre hannhunder når hun hadde løpetid, for HANS hannhund ga ikke sånt.

***** sjarmtroll...

Dessverre finnes den sorten i 2018 også.

 

Særdeles sjarmerende dommer... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...