Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå oktober

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

30 minutter siden, Snøfrost skrev:

Ja, kan se den at turen til Finland og de bestilte hvite kanskje trumfer et Ali-kull akkurat nå. 
Og siden lille er sort så blir den jo kamuflert blant de andre, så da er den ikke egentlig der, er den vel? :P 

Så kjedelig da :( 
Går det bra med dere?

Agurken skal på toppen, får ikke hjelpe at det egentlig er mer praktisk å ha den under :aww: 

Og klart du får lov til å henge her :)

Jeg er sliten jeg, tar på å ikke være hjemme på 3 dager. I dag har jeg jo bare vært på jobb. Det skal jeg i morgen også. Jobben er topp, men helst ville jeg vært hjemme merker jeg. Fri i helgen, så da blir det hjemmekos på meg i alle fall :) (så sier vi ingenting om at huset hadde fortjent en god omgang med vaskeutstyr både her og der).

Ja veldig kjedelig. Det går greit. Men utrolig kjipt at det skjedde.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det var jeg som har vært snill i år Fikk tilbakebetalt for ungufør for alle årene jeg har vært på aap. Julaften kom tidlig i år, for dette var ikke forventet overhodet! Jeg er i sjokk for å si de

Nå syns jeg mannfolka trenger litt positiv omtale her! Min ødelegger aldri noe i sinne, nekter meg aldri å låne noe han betaler for av streamingtjenester - (WTF??) er verdens snilleste med både meg, b

Jeg smelter. Valpelyder  twiggy er naturtalent.  Da gikk ihvertfall tiden  

Posted Images

1 time siden, Siri skrev:

Sitter jeg og ser på strikkemønster :o Jeg har ikke tatt i en strikkepinne siden jeg studerte... jeg tror ikke engang jeg husker hvordan man legger opp? Men brått fikk jeg lyst til å strikke sauemønster :aww: 

Sinnasau-jakke! :D

Karoline er bortskjemt med oldemor som strikker til henne, så hun fikk sin i dag(riktig nok litt stor enda, så en liten stund til det passer). Jeg ønsker meg en lik! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Siri skrev:

Jeg ser ikke på bokstaven... jeg er bare fornøyd med at jeg får på meg str 40 :P 

Men når de da ikke går så langt oppi bokstavene... Aksjonisten for at klær skal passe flest mulig hever fanen sin og toger i vei. En dame i størrelse 40 er ikke large!! 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Teserere skrev:

Nå har tempen falt :frantics:bare dag 59 :fear:

Tuva fødte på dag 60, mammaen hennes begge gangene og halvsøstrene hennes :D Så oppdretter var rimelig sikker på at Tuva kom til å gjøre det og :lol:

Lykke til!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *Kat84* skrev:

Det positive er at det er sjokolade det går i denne helga. Da er det alltid masse å gjøre, og dagene flyr av gårde. Så kan jeg glede meg til neste helg. Da har jeg for en gangs skyld fri :) Da håper jeg det blir bra vær, slik at jeg kan ta lange turer både lørdagen og søndagen :D 

For en idiot!!! Men altså... har jeg nevnt at jeg alltid går en stor bue rundt dem som står og demonstrerer matvarer og sånt i butikkene? :lol: Jeg kan jo ikke smake på noe og risikere at jeg synes det er helt python - for det kan jeg jo ikke SI høyt :lol: 

9 timer siden, Annik skrev:

Sinnasau-jakke! :D

Karoline er bortskjemt med oldemor som strikker til henne, så hun fikk sin i dag(riktig nok litt stor enda, så en liten stund til det passer). Jeg ønsker meg en lik! :lol:

:lol: Hvordan ser en sinnasau ut? Vel - vi har jo møtt noen sinnasauer her og der, men de er jo veldig søte, da :lol: 

29 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Men når de da ikke går så langt oppi bokstavene... Aksjonisten for at klær skal passe flest mulig hever fanen sin og toger i vei. En dame i størrelse 40 er ikke large!! 

En dame i størrelse 40 må gjerne ha XXL i t-skjorter... selv uten å være særlig godt utstyrt i fronten :aww: Jeg har gitt opp størrelsesbetegnelser, jeg :aww: 

Sitter jeg med hjemmekontor igjen... Det er så himla mer praktisk enn å måtte stresse avgårde til jobb (eller - jeg stresser jo strengt tatt ikke engang. Jeg putler meg jo bare avgårde når morgenstellet er ferdig og hundene er lufta og har fått maten sin). Nå sitter jeg i solskinn og nyter en vakker høstdag. Da vi var ute på lurterunde, hørte jeg også det jeg regner med var elglos nedi skauen her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

En dame i størrelse 40 må gjerne ha XXL i t-skjorter... selv uten å være særlig godt utstyrt i fronten :aww: Jeg har gitt opp størrelsesbetegnelser, jeg :aww: 

Og det er da jeg blir galen. For de lager jo ikke flere "x'er" på klærne selv om de krymper størrelsene. (Ikke korstog mot deg, men mot klesprodusentene). Det er ganske mange som ikke passer inn og ganske få produsenter som ønsker en bit av det markedet. Gjelder begge ender av skalaen, både for lita og for stor. 

Ellers er det sol her også :-) Hvis det holder seg, er det best å komme seg tidlig hjem. Men det var kaldt på morraen, må snart finne frem vinterdekka på bilen...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det min tur til å være hysterisk hundemamma. Vilje ble røntget med grad 3 på begge albuene og er inne på Lillestrøm nå for artroskopi. Var nesten på gråten når jeg leverte han men jeg vet jo at de er flinke og at han blir godt fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Aha, så det var der sola ble av! :brr:

Jepp - og jeg har tenkt å beholde den litt også, for det er ikke sånn at vi har sett så veldig mye til den tidligere i år :D 

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Og det er da jeg blir galen. For de lager jo ikke flere "x'er" på klærne selv om de krymper størrelsene. (Ikke korstog mot deg, men mot klesprodusentene). Det er ganske mange som ikke passer inn og ganske få produsenter som ønsker en bit av det markedet. Gjelder begge ender av skalaen, både for lita og for stor. 

Jamen jeg er jo enig - dette med størrelser er jo håpløst. Jeg har vel bare innsett at min kropp ikke er skapt for dagens mote (men jammen er jeg glad for at de fleste som produserer fritidstøy fortsatt har normale størrelser :D)

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Ellers er det sol her også :-) Hvis det holder seg, er det best å komme seg tidlig hjem. Men det var kaldt på morraen, må snart finne frem vinterdekka på bilen...

Jeg vurderer om jeg må avspasere litt i dag, bare fordi det er fint vær :D Men det var kaldt her også - frost i gresset de to siste dagene :) 

Akkurat nå, Vilje skrev:

I dag er det min tur til å være hysterisk hundemamma. Vilje ble røntget med grad 3 på begge albuene og er inne på Lillestrøm nå for artroskopi. Var nesten på gråten når jeg leverte han men jeg vet jo at de er flinke og at han blir godt fulgt opp.

Æsj, så kjedelig :( Håper det går bra i dag :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 5 mnd gammel valp på jobb. Etter lek med en annen hund, ble hun rar og noe plaget henne i munnen. Så spyttet hun ut 2 tenner. Hun er jo alderen der de gjerne begynner med tannfelling, men siden jeg alltid må være litt hysterisk og tenke det verste: tenk hvis det ikke er valpetenner?:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat datter: "Det å dø merker man ikke selv. Det er bare de andre rundt deg som kjenner på det. Det samme er det om man er dum - det er et problem for andre og ikke for den dumme. Så dum og død er nesten det samme"

:D:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Perfect Image said:

Tar lett gråbein enn denne i skogen så nærme emoji58.pngc6b8eef91b456a5b1afd0881932017bd.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

På norsk side av grensa? Villsvinkjøtt skal være godt, har jeg hørt. Ikke smakt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kokospaniel said:

Er det, må bare trikintestes før en setter tenna i det

Det må alt svinekjøtt. Og er grunnen til at svinekjøtt skal gjennomstekes skikkelig. 

Greit å ha i bakhodet også når man spiser kjøtt i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vilje skrev:

:hug:Håper de ikke finne noe skummelt på artroskopien og at han ikke vil få plager av graden han har. Skjønner godt at du blir hysterisk hundeeier av det der :hmm:

Nå skal jeg snart spise lunsjen min, en veggis-burger fra middagen i går. Så skal jeg ta flere hørselstester før jeg drar for å handle hårfarge, etterveksten min er godt på overtid...Så skal gutta få tur i det fine været før vi tar livet med ro i sofaen i kveld. Jeg digger fredager!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 8 mnd har LIta hatt et "normalt" kosthold og ikke brydd seg med tekstiler. I går havna ho på kjøret igjen....oppdaga vi ved leggetid. Da kom ho trekkende med en av mors tunikaer, stjålet fra skittentøyet. En arm var borte (finner den ikke noe sted, så den har nok havna i sluket som heter "Lita"), og en stor bit av ryggdelen var borte...
I god form, så det kommer vel ut bak etterhvert...Men ho lever jo farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, enna skrev:

I 8 mnd har LIta hatt et "normalt" kosthold og ikke brydd seg med tekstiler. I går havna ho på kjøret igjen...oppdaga vi ved leggetid. Da kom ho trekkende med en av mors tunikaer, stjålet fra skittentøyet. En arm var borte (finner den ikke noe sted, så den har nok havna i sluket som heter "Lita"), og en stor bit av ryggdelen var borte...
I god form, så det kommer vel ut bak etterhvert...Men ho lever jo farlig.

En hel arm og en del av ryggen er borte og du har ikke litt hetta? Om alt det havna i magen på en hund hadde ikke jeg greid å slappe av hvertfall. Jeg vet av en schæfer som måtte opereres pga en liten kjøkkenklut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SFX skrev:

Det har gått rimelig bra her tidligere - et par døgn de må holdes atskilt for akles beste, men ellers relativt rolig og vanlig. Ikke at jeg stoler på dem blindt ellers i løpetiden, en tar jo forholdsregler for å unngå paring. Da Glam hadde damebesøk han faktisk skulle få pare, så overnattet de her, og han sov godt gjennom natta da også.

Nå holdes de atskilt av andre årsaker, så jeg har akkurat byttet så Foenix kan være litt på kjøkkenet og Glam i stua. Og jeg tror jeg skal tilbringe resten av kvelden i sofaen. Jeg hoster til jeg hyperventilerer eller brekker meg, så da er jeg fornøyd med å ha tettet tre pipehull med betong (håper det ser like greit ut når det har tørket), og fôret fryseren med et par middager. Jeg ble verre nå utover kvelden, jeg antar det kan være fordi huset kjøles ned.

Jeg blir alltid mer pjusk på kvelden, men ofte har jeg blitt bedre morran etterpå.

3 timer siden, Vilje skrev:

Usj, da har du lov til å være hysterisk.

Jeg som var så optimistisk i går, er litt mer negativ i dag. For selv om jeg faktisk har sovet fem timer i strekk i natt- så er jeg faktisk verre i dag igjen... o the joy...

Heldigvis så hadde noen lyst til å låne Prima litt. Og sånn sett er det greit med bedaglige hannhunder... han bare sover han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Tonje said:

En hel arm og en del av ryggen er borte og du har ikke litt hetta? Om alt det havna i magen på en hund hadde ikke jeg greid å slappe av hvertfall. Jeg vet av en schæfer som måtte opereres pga en liten kjøkkenklut...

Nei, jeg har levd m dette dyret i flere år og hun har spist utrolige mengder tekstiler siden hun var liten. Fikk tarmslyng i februar i år pga en sokk.  Ellers har alt kommet ut bak som tovede tau eller blitt kasta opp. Jeg får ikke gjort noe med det så lenge hun ikke har symptomer på at noe er galt. Jeg kan ikke løpe til vet hver dag for å "tømme" henne, og ofte spiser hun ting uten at vi vet det- før vi ser at det kommer ut bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...