Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September!

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Snoffe skrev:

Jeg liker best å fikse sånt uten bedøvelse. Da slipper man den ekkle følelse av å bli stukket med nål i munnen og den bedøvende følelsen som er i x antall timer. Bedre med litt vondt den lille tiden det tar å borre, en lenge sterkt ubehag etter bedøvelsen :aww:

Jeg merket ikke noe særlig til bedøvelsen når jeg trakk visdomstanna, eier sikkert ikke følelser i kjeften :lol:

Det er stusselig og tomt hjemme, C har tatt med bikkjene og dratt på hytta. Jeg har fått flekka litt på verandadøra og en vinduskarm da, skjønner ikke hvem som driver å skraper opp de :sleep: Fia har vært inne og sluppet ut igjen, den remjinga orker jeg ikke en fredagskveld! Hun fikk makrell i tomat og, men var det bra nok?? Ånei da... 

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

SÅH letta nå! Det var far og yngste sønn som var her, de likte Uno kjempegodt! Uno oppførte seg fint, selv om han stjal en sko... De var inne og kosa litt, så gikk vi ute en liten runde og kasta litt

Jeg er så lykkelig nå! Det første som møtte meg da jeg og søsteren min dro for å lete i dag var nøklene mine som hang på et gjerde rett ved bilen!!! [emoji3][emoji3][emoji3] Hadde egentlig mistet håpe

Hjemme fra jobbintervju - kryss fingrene for at de andre 5 som var til intervju har driti seg ut...

Posted Images

Skrevet
Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg merket ikke noe særlig til bedøvelsen når jeg trakk visdomstanna, eier sikkert ikke følelser i kjeften :lol:

Det er stusselig og tomt hjemme, C har tatt med bikkjene og dratt på hytta. Jeg har fått flekka litt på verandadøra og en vinduskarm da, skjønner ikke hvem som driver å skraper opp de :sleep: Fia har vært inne og sluppet ut igjen, den remjinga orker jeg ikke en fredagskveld! Hun fikk makrell i tomat og, men var det bra nok?? Ånei da... 

Jeg fikk 6 sprøyter med bedøvelse da jeg trakk den ene visdomstannen. Tannlegen gadd ikke å vente på at den først skulle begynne å funke, så hun satt sprøytet og begynte å trekke med en gang. Jeg protesterte :aww: så da satt hun 6 sprøyter og kalde meg noen mindre hyggelige ting :P var bedøvet i 12 timer etterpå :P

Har lyst å legge meg... Så tror jeg skal gjøre det... 

Også savner jeg hjemme og alle dyrene! Skulle egentlig ønske vi dro hjem i morgen...

Skrevet
Akkurat nå, Snoffe skrev:

Jeg fikk 6 sprøyter med bedøvelse da jeg trakk den ene visdomstannen. Tannlegen gadd ikke å vente på at den først skulle begynne å funke, så hun satt sprøytet og begynte å trekke med en gang. Jeg protesterte :aww: så da satt hun 6 sprøyter og kalde meg noen mindre hyggelige ting :P var bedøvet i 12 timer etterpå :P

Har lyst å legge meg... Så tror jeg skal gjøre det... 

Også savner jeg hjemme og alle dyrene! Skulle egentlig ønske vi dro hjem i morgen...

Ojda! Det hørtes ikke akkurat godt ut! :lol: Jeg liker tannlegen min, skravler og spør om jeg har det bra hele tiden :lol:

• Like 1
Skrevet
1 hour ago, *Kat84* said:

Han hadde fått valget mellom å rise et par perioder til Lofoten på jobb, eller å få permitteringsvarsel. Så det vi måtte snakke om kjapt var hva han skulle velge av de to. Selvfølgelig ba jeg ham om å reise til Lofoten. Det er bare 2 perioder hvor han er borte 12 dager. Det blir jo kjedelig på kveldene, men da får jeg trent enda mer hund :P På den tiden han er borte blir vi sikkert klar for både LP1 og bruks klasse D :lol: 

Hver gang du blir lei deg kan du tenke på at mannen min er borte i 2 perioder a 4 måneder hvert år... :pirate: 12 dager blir dermed a walk in a kindergarten :P 

Skrevet

Måtte ta meg i å ha dårlig samvittighet for å være lenge borte og ikke gå tur siste dagene... veeeeeel. Ganske ubegrunna nå gitt, rart hvordan slike vaner sitter i! :P Tur blir jeg jo å fortsette med da for min egen del, den firbente pinglepysen bryr seg ikke om hvor mange timer jeg er borte så lenge hun blir sluppet inn på kvelden. 

Skrevet
7 timer siden, Line skrev:

Glemte valnøttene, men tror kanskje jeg har... Må sjekke før jeg henter Freya, for om jeg ikke har så kan jeg stjæle en håndfull fra mamma :D 

Lykke til uansett! For meg er ca det eneste som funker å kutte karbohydratene, men det funker til gjengjeld suverent. Det eneste problemet med det er at det er vanskelig i lengden :P Men har holdt i snart 7 uker, og logger over 9 kg i minus, så da er det verdt det!

Kom hjem til en viss odør, og en kjempebajs på gulvet. Ikke sprutbajs heldigvis, så det hadde nok rett og slett bare vært stappfullt, for hun hadde jo ikke tid til å gjøre slikt i morres. Fillebikkje... Snart ut og klippe plen :) 

Jeg spiser så karboredusert som jeg får til, men spiser fortsatt en god del karbohydrater. Dropper pasta, ris og slike ting da, og spiser uhyre lite brødmat f.eks. Potet er ikke noe vi pleier å ha så ofte, så går mest i diverse grønnsaker her. Men jeg må følge nøye med på hva jeg spiser, for jeg er en sånn som gjerne putter mat i munnen uten å registrere det, samt spiser opp stress eller tristhet (noe det har vært fryktelig mye av det siste året, så har fått på 10 kg jeg håper å få bort før jul. I alle fall minst halvparten av dem. :)

Hjemme igjen etter å ha vært hos svigers. Jeg gikk dit, så hundene skulle få seg en god tur, og så hadde jeg da såpass med kalorier "til gode" at jeg kunne spise ei vaffelplate (og da har jeg enda litt kalorier til overs, om jeg kalkulerer inn det jeg har trimma). Ble litt mye karbo i dag i forhold til hva jeg har spist den siste uka, så fikk jo nesten et lite rush. :lol: 

• Like 1
Skrevet
53 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hver gang du blir lei deg kan du tenke på at mannen min er borte i 2 perioder a 4 måneder hvert år... :pirate: 12 dager blir dermed a walk in a kindergarten :P 

Jeg er vant med det egentlig. Men det blir liksom ikke mindre kjipt fra gang til gang.  Men du har absolutt min fulle sympati der :o

16 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Du verden, jeg har fått 37 nye, puppefagre FB-venninner! På tide å bli kjent, jeg tror jeg skal arrangere en venninnekveld!

:lol:

Etter å ha sett bilder fra hvordan det ser ut på Orre i dag har jeg fått mer å pakke. Jeg burde sett det komme... :pinch:

Skrevet

Hundeforum på FB er morro greier, i dag ble jeg blokkert fordi jeg linket til Mattilsynet om at rutinemessig/'bare fordi'-kastrering av hund er ulovlig i Norge :lol: 

• Like 4
Skrevet
10 hours ago, Perfect Image said:

Kjenner følelsen :P Her har ikke besøket svart på hvor de er/når de kommer, så i teorien kan de stå på døren nå eller om tre timer :aww: Jeg får håpe på tre timer :P

10 hours ago, Perfect Image said:

Der tok jeg feil :P De er her om ca 45 min. Da får jeg komme igang da...

Yaiks :lol:  Jeg rakk ting sånn ca - koblet akkurat hundene etter sprint på jordet da de svingte inn på tunet. Perfekt timing :ahappy:  Fikk tilogmed skravlet med bror i telefonen mens jeg småryddet inne. 

Nå er jeg trøtt i nepa, så skal egentlig bare sitte her og kope litt før jeg går ut og ordner vann til noen kaniner og så forer hundene og tusler i seng. 

• Like 1
Skrevet
Hundeforum på FB er morro greier, i dag ble jeg blokkert fordi jeg linket til Mattilsynet om at rutinemessig/'bare fordi'-kastrering av hund er ulovlig i Norge [emoji38] 
Og jeg fikk pekefinger på melding for at jeg likte posten din... Begynner å bli passe lei av den gruppa nå...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

• Like 1
Skrevet

Det er tomt her... Lady er på hyttetur med favorittfolkene sine og kommer ikke hjem før utpå mandagen siden jeg da jobber i valglokale og ikke er ferdig før nærmere midnatt. Hun blir levert før valglokalet stenger kl 9 om kvelden (ut og stem folkens!!!!) og blir sittende i bilen noen timer. Men i hvert fall... jeg er alene hjemme, helt alene! Det er ikke ofte altså. Men, da skal jeg få ryddet uten noen som følger etter meg hele tiden og løper forbi meg i trappa og slikt. Satser på å få gjort det i morgen, i dag kom jeg bare så langt at jeg satte meg i sofaen og drakk et par glass vin :D 

Skrevet
Akkurat nå, Bjornal skrev:

Og jeg fikk pekefinger på melding for at jeg likte posten din... Begynner å bli passe lei av den gruppa nå...

Hjelpe meg, av trådstarter eller admin? :lol: 

Skrevet
13 minutter siden, maysofie skrev:

Hundeforum på FB er morro greier, i dag ble jeg blokkert fordi jeg linket til Mattilsynet om at rutinemessig/'bare fordi'-kastrering av hund er ulovlig i Norge :lol: 

Jeg er så glad for å ha oppdaget, og vært med tidlig, i en gruppe som ikke er full av hysteriske tullinger! 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Jeg antar forkortelsen for denne gruppa er HPF...? Takler ikke admin der :lol:

Skrevet
Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg er så glad for å ha oppdaget, og vært med tidlig, i en gruppe som ikke er full av hysteriske tullinger! 

Neida, dette er vår 'raseside' :lol: 

Skrevet

Nope, BCN ;)

Synes det dog bare er trist at mange synes det er rutinemessig helt ok å kastrere friske dyr på 6-7 mnd :(

Skrevet
7 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jøss, isbilen kom rullende forbi for full musikk, og da begynte Symra plutselig å ule! Det har jeg faktisk aldri hørt før! Kan noen forklare psykologien bak det?

Hun trodde selvsagt at det var en hel ulveflokk som kom ulende forbi.

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, maysofie skrev:

Neida, dette er vår 'raseside' :lol: 

Nope, BCN ;)

Synes det dog bare er trist at mange synes det er rutinemessig helt ok å kastrere friske dyr på 6-7 mnd :(

Oi... trist hvis det er blitt normalen å kastrere. Jeg mener personlig at det ikke nødvendig om det ikke er veldig spesielle årsaker til det. 

Det er synd  å si at jeg har et generelt inntrykk av at den typiske BC eier ikke helt forstår hva de har. 

Men jeg kjenner også mange som er veldig klar på hva de har i andre enden av båndet ?

Skrevet

Oi... trist hvis det er blitt normalen å kastrere. Jeg mener personlig at det ikke nødvendig om det ikke er veldig spesielle årsaker til det. 

Det er synd  å si at jeg har et generelt inntrykk av at den typiske BC eier ikke helt forstår hva de har. 

Men jeg kjenner også mange som er veldig klar på hva de har i andre enden av båndet ?

Det kom ikke noe fornuftige svar på hvorfor som jeg så, og tråden er visstnok også slettet nå så får ikke sjekket det. 99% av de som er medlem av den siden burde aldri i verden fått lov til å ha en BC. Kanskje ikke engang en hund. Jo. En sånn tøyhund fra Ikea... Så hva jeg forventer av dem er ikke akkurat all verdens.

Skrevet

Det kom ikke noe fornuftige svar på hvorfor som jeg så, og tråden er visstnok også slettet nå så får ikke sjekket det. 99% av de som er medlem av den siden burde aldri i verden fått lov til å ha en BC. Kanskje ikke engang en hund. Jo. En sånn tøyhund fra Ikea... Så hva jeg forventer av dem er ikke akkurat all verdens.

Jeg fant ut at det er samme gruppa en bekjent la meg til i.  

Jeg er dessverre ikke overrasket det er så mange som tydeligvis ikke har forstått BC som er der... 

Det ser ut som å være vanlig å ikke forstå rasen blant eiere dessverre :ermm:

Skrevet

Jeg fant ut at det er samme gruppa en bekjent la meg til i.  

Jeg er dessverre ikke overrasket det er så mange som tydeligvis ikke har forstått BC som er der... 

Det ser ut som å være vanlig å ikke forstå rasen blant eiere dessverre :ermm:

Billig bikkje, vettu. Trenger bare et par timers tur om dagen og kaste ball eller frisbee i et par timer med ungene. Alternativ spise opp halve huset... :(

• Like 1
Skrevet

@Nathalie98 Var nettopp innom tråden, så kanskje du er blitt blokkert du også? :lol:

Og ja @*Kat84*, mesteparten av den gruppa vet ikke hva de har eller hva rasen egentlig er. Drar du opp gjeterhunden og avl på disse blir du flådd, fordi alle deres familiebikkjer fungerer utmerket! En stor andel er riktignok borderblandinger :P 

• Like 1
Skrevet

Billig bikkje, vettu. Trenger bare et par timers tur om dagen og kaste ball eller frisbee i et par timer med ungene. Alternativ spise opp halve huset... :(

Akkurat nå, maysofie skrev:

@Nathalie98 Var nettopp innom tråden, så kanskje du er blitt blokkert du også? :lol:

Og ja @*Kat84*, mesteparten av den gruppa vet ikke hva de har eller hva rasen egentlig er. En stor andel er riktignok borderblandinger :P 

:gaah:

Jeg ser den type folk hver dag på tur. 

Og en understimulert BC er den eneste Sjef har hatt konflikt med. Riktig stimulert BC liker jeg personligheten til veldig godt  (basert på hva jeg har sett). 

Skrevet

Jeg har spist masse i kveld, og er stappfull og oppblåst :P Jaja, fint lite karbohydrater lell da, men tipper det hverken blir frokost eller lunsj i morgen. Når jeg er så mett er jeg ikke sulten dagen etter.

Nå skal jeg imidlertid finne senga, før jeg sovner på sofaen...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...