Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2017-2018


Mirai
 Share

Recommended Posts

6 minutes ago, Wilhelmina said:

Hvorfor står jeg som eneste student i Fronterrommet til masteremnene? :blink:

Hvorfor er det ikke mer naturlig for deg å spørre studiekonsulenten om det enn her? :lol: 

Vill gjetning: De andre har ikke meldt seg til emner enda, eller er nye studenter uten tilgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 330
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For en gangs skyld fikk vi karakteren innen sensurfristen! Det ble en A på eksamen i onkologi og stråleterapi  

Hahahahhahah.. Bestått, med toppkarakter. HVA F***?! Den skolen tar livet av meg. Vet ikke hva jeg skal si engang, og hvertfall ikke hva jeg skal gjøre nå  Biokjemi, kanskje? ALT ANNET ER BESTÅTT?!

Fikk min første standpunktkarakter idag, 6 i samfunnsfag  Godt å være ferdig med et fag, så har jeg "bare" 5 etter jul

Posted Images

7 minutes ago, Ozzy said:

Har hatt forkurs i matte siden onsdag og idag er det første skoledag! :shocked: Helt merkelig, har ikke gått på skole siden jeg var 16.  Jeg studerer dog ikke høgskole som alle andre i tråden,  men videregående. 

Det er en del som går på universiteter her også, altså, ikke bare høyskoler, og selvsagt kan du henge her sjøl om du er elev på videregående. :) Synes det er kjempekult at du gjør dette i voksen alder, og håper du liker det!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver oppgaver: ville dere brukt (sic) i et sitat der noen har brukt "i forhold til" i stedet for "med tanke på"? Slik det står nå må jeg lese sitatet to ganger for å bli sikker på hva de faktisk mener, men jeg er kanskje i mindretall? "Folk flest" (dvs veileder, sensor og evt. andre nerder som gidder å lese en masteroppgave, haha) henger seg kanskje ikke opp i en malplassert "i forhold til" her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du møter opp til forelesning 08:15 også er det ingen forelesning... Typisk første skoledag. 

Plutselig krasjer to av fagene mine også, hvor det ene faget skulle bli lagt inn kollisjonsfritt i timeplanen.. Ja, veldig kollisjonsfritt..IMG_2033.thumb.PNG.24c90d82ed634700d7af4c648e86bb04.PNG

Jeg har sendt Mail til studieadministrator, så får jeg håpe timeplanen løses tilslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2017 at 1:47 PM, Vims said:

Dere som skriver oppgaver: ville dere brukt (sic) i et sitat der noen har brukt "i forhold til" i stedet for "med tanke på"? Slik det står nå må jeg lese sitatet to ganger for å bli sikker på hva de faktisk mener, men jeg er kanskje i mindretall? "Folk flest" (dvs veileder, sensor og evt. andre nerder som gidder å lese en masteroppgave, haha) henger seg kanskje ikke opp i en malplassert "i forhold til" her og der?

Når folk ikke klarer å skrive riktig i publikasjonene sine, så må du dessverre sitere dem riktig med deres feil... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-08-18 at 1:47 PM, Vims said:

Dere som skriver oppgaver: ville dere brukt (sic) i et sitat der noen har brukt "i forhold til" i stedet for "med tanke på"? Slik det står nå må jeg lese sitatet to ganger for å bli sikker på hva de faktisk mener, men jeg er kanskje i mindretall? "Folk flest" (dvs veileder, sensor og evt. andre nerder som gidder å lese en masteroppgave, haha) henger seg kanskje ikke opp i en malplassert "i forhold til" her og der?

Spørs hvilket fagfelt du er i... Sånn typisk for de feiteste naturvitenskaplige emnene så går skriveferdighetene ned i takt med økt "nerdyness" i matte, fysikk eller liknende :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SandyEyeCandy said:

Når folk ikke klarer å skrive riktig i publikasjonene sine, så må du dessverre sitere dem riktig med deres feil... :( 

Ja. :( Men jeg kan ikke slenge på en "(sic)"? Kanskje tryggest å ikke gjøre det.

6 hours ago, Kangerlussuaq said:

Spørs hvilket fagfelt du er i... Sånn typisk for de feiteste naturvitenskaplige emnene så går skriveferdighetene ned i takt med økt "nerdyness" i matte, fysikk eller liknende :P 

Haha, ser den. Det er en såkalt tverrfaglig mastergrad (som også kan, men ikke trenger å inkludere matte), men tenker vi sier humaniora slæsh samfunnsvitenskap i dette tilfellet, jeg. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.8.2017 at 11:08 PM, Sona said:

@MegaMarie TEP4223 er et spennende fag, håper du har vært borti Matlab før :)

Nei, det har jeg ikke. Det er dessverre det faget som krasjer og som jeg dermed vurderer å bytte. Jeg skal snakke med veileder om det i morgen så får vi se hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, MegaMarie skrev:

Nei, det har jeg ikke. Det er dessverre det faget som krasjer og som jeg dermed vurderer å bytte. Jeg skal snakke med veileder om det i morgen så får vi se hva som skjer. 

Det går nok fint uten også, altså! :) De begynner forsiktig så folk får en sjanse til å lære seg det grunnleggende. Flink og engasjert foreleser, så får håpe det ordner seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sona said:

Det går nok fint uten også, altså! :) De begynner forsiktig så folk får en sjanse til å lære seg det grunnleggende. Flink og engasjert foreleser, så får håpe det ordner seg :) 

Ja. Veldig synd det skulle krasje. Det krasjer med et fag jeg virkelig vil ta også, så jeg kommer til å prioritere det. Jeg lærer mye av forelesninger også, så lenge foreleseren er god da. Så det hjelper ikke å bare ikke komme i den forelesningen liksom :hmm: Jeg ville jo veldig ha livssyklusanalyse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må finne to bøker, eller en bok og en film til særemne i norsk. Noen tips? Kjenner jeg er helt blank [emoji14]

Hva med mio min mio eller brødrene løvehjerte? Må den være skrevet eller utgitt på norsk? Da foreslår jeg elling, Beatles, tatt av kvinnen eller fatso! Alle er bok og film!

 

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Brev fra lånekassen her. Er det sånn og forstå at man må begynne og betale etter endt studie om man ikke fortsetter som fulltidsstudent? Hva med 20 studiepoeng i semesteret, er det da bedre å melde seg opp til et fag til for å ikke starte nedbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Brev fra lånekassen her. Er det sånn og forstå at man må begynne og betale etter endt studie om man ikke fortsetter som fulltidsstudent? Hva med 20 studiepoeng i semesteret, er det da bedre å melde seg opp til et fag til for å ikke starte nedbetaling?

Du betaler ikke hvis du er arbeidsledig. Første avdrag forfaller etter 6 mnd og du kan utsette nedbetalingen selv hos Lånekassen i ca 2 år hvis jeg husker rett. 

 

Endret: 7 mnd er det :) https://www.lanekassen.no/enklere-nedbetaling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, mushi skrev:

Du betaler ikke hvis du er arbeidsledig. Første avdrag forfaller etter 6 mnd og du kan utsette nedbetalingen selv hos Lånekassen i ca 2 år hvis jeg husker rett. 

 

Endret: 7 mnd er det :) https://www.lanekassen.no/enklere-nedbetaling

Husk også å sjekke om dere har rett til rentefritak og ikke bare betalingsfritak. Så slipper dere at gjelda vokser mens dere ikke kan betale. Studielånet er kjipt nok å betale på i utgangspunktet (Men det er en fin ordning mens en mottar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, MegaMarie skrev:

Ja. Veldig synd det skulle krasje. Det krasjer med et fag jeg virkelig vil ta også, så jeg kommer til å prioritere det. Jeg lærer mye av forelesninger også, så lenge foreleseren er god da. Så det hjelper ikke å bare ikke komme i den forelesningen liksom :hmm: Jeg ville jo veldig ha livssyklusanalyse også. 

Det er litt vrient å få alt sånt til å passe, ja. Hvis du er heldig passer det neste høst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...