Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2017-2018


Mirai
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Jeg tar master i antropologi, og det var helt tilfeldig at jeg havnet der. I utgangspunktet studerte jeg økonomiske fag i retning markedsføring. Så tok jeg et enkeltemne innen antropologi "for moro skyld", og innså at det egentlig var der jeg hørte hjemme. Personlig tror jeg det kan være lurt å prøve seg litt frem :) 

Takk for svar. Er litt der jeg er, har kommet sånn halveis inn i "et spor" med noe jeg ihvertfall har lyst til å forsøke, så kan jeg heller bytte hvis jeg ikke liker det...

7 minutter siden, Therese,Bonzo&Nemo skrev:

Jeg er nå på mitt 3. og siste år på Barnehagelærerutdanningen i Trondheim :) Når jeg var ferdig med vgs hadde jeg absolutt INGEN peiling på hva jeg ville! Tok meg et år på Folkehøgskole, fordi jeg var skolelei. Vår/sommer etter Fhs jobbet jeg på skole og på SFO. Etter det startet jeg på lærerutdanningen, men etter 2mnd og praksis fant jeg ut at det ikke var noe for meg! Ikke lenge etter fikk jeg meg vikar jobb i barnehage for å teste dette, noe jeg trivdes godt med, men var fortsatt ikke 100% sikker! Tok derfor et år med et årsstudie i Friluftsliv i Volda for å gjøre noe jeg interesserte meg for og samtidig samle noen gode studiepoeng! I løpet av dette året fant jeg ut at jeg ville jobbe med barn, og siden skole/lærer ikke var noe for meg ble det barnehagelærer, og hittil trives jeg veldig godt og tror jeg har landet på noe jeg kommer til å trives med! 

Generelt tenkte jeg litt over hvordan jeg ville jobbe, og var veldig klar på at jeg ville ha en jobb hvor jeg fikk være ute og kunne være kreativ!

Så som du kan se, er det ikke alltid man vet hva man vil, men å prøve seg fram er aldri dumt! og det er ingen skam med å slutte på et studie om du fort ser at dette absolutt ikke er noe for deg! 

Lykke til med valget!

Takk til deg også, veldig godt å høre at man kan finne noe man trives med selv om det ikke blir full klaff på første forsøk :) Noe må jeg gjøre så jeg har noe å leve av, så bedre å prøve ut noe som virker interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 330
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For en gangs skyld fikk vi karakteren innen sensurfristen! Det ble en A på eksamen i onkologi og stråleterapi  

Hahahahhahah.. Bestått, med toppkarakter. HVA F***?! Den skolen tar livet av meg. Vet ikke hva jeg skal si engang, og hvertfall ikke hva jeg skal gjøre nå  Biokjemi, kanskje? ALT ANNET ER BESTÅTT?!

Fikk min første standpunktkarakter idag, 6 i samfunnsfag  Godt å være ferdig med et fag, så har jeg "bare" 5 etter jul

Posted Images

ååå, egen studietråd, den har jeg ikke sett før! Passet godt å finne den nå her jeg ligger slått ut i senga med noe som minner mistenkelig mye om influensa, samtidig som jeg har smått panikk over hvor lang tid jeg kommer til å være i dårlig form... Var så utfor at jeg gikk hjem før anatomi-disseksjonen i dag, har ikke klart å finne roen siden :cry: Den laben går man bare ikke glipp av asså, med final exam nå til jul!! Så redd for at dette kommer å biter meg bak når det nærmer seg eksamen, men var liksom valget mellom å gå hjem eller svime av i disseksjonshallen :icon_confused: Skolesystemet i Ungarn er lite kult til tider, ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uka av praksis overstått. Vanvittig deilig å kjøre 7km til "opplæringsstedet" :D

Hyggelige folk, fått med meg en del nyttig info allerede. Dette blir nok bra fremover. Fått tilgang til elæringsportalen og kvalitetssystemet deres så jeg kan få tak i alle resursene de ansatte farmasøytene har. Kjempedigg. Mye nyttig info der. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i dag ut at jeg skal være på UiA tre hele dager neste uke. Er det mulig, klarer ikke følge med for tida. FIkk ordnet barnevakt, så da gjenstår det bare å gi beskjed på praksisstedet imorgen.

Fikk skrevet veiledningsnotat også idag. Har knapt gjort noe skolearbeid dette semesteret, men det skal leveres inn to veiledningsnotat i praksisrapporten, så måtte hive meg rundt. Følte det ble endel svada men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djises, at det skal gå an å være så umotivert.. Holder på med prosjekteksamen/hjemmeeksamen, og KLARER ikke å skrive et eneste ord. Kommer ikke i gang. Noen tips?? Jeg har nå sittet her siden 18-tida, og har fremdeles ikke kommet i gang.. Må ha produsert en viss del innen klokka 14 i morgen, for at jeg og medstudenten skal ha noe å jobbe videre med. Men jeg er helt blank :| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/27/2017 at 7:25 PM, Wilhelmina skrev:

Når man kjøper svindyre kompendier, men halvparten av pensumartiklene ikke står der fordi vi skal "lære oss å søke opp artikler på nett". Really? På master? Tror ikke universitetet at vi har søkt opp artikler selv gjennom hele bacheloren:gaah:

Så frustrerende! På mitt siste emne nå fikk vi beskjed 4 uker før eksamen at de har gitt oss feil pensumliste :huh: 2 bøker for mye...

Akkurat nå, Mirai skrev:

Samlivsbrudd er ikke så innmari bra for studiene kjenner jeg.. klarer ikke lære noe og utsetter alt. 

:console:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, marjea said:

Djises, at det skal gå an å være så umotivert.. Holder på med prosjekteksamen/hjemmeeksamen, og KLARER ikke å skrive et eneste ord. Kommer ikke i gang. Noen tips?? Jeg har nå sittet her siden 18-tida, og har fremdeles ikke kommet i gang.. Må ha produsert en viss del innen klokka 14 i morgen, for at jeg og medstudenten skal ha noe å jobbe videre med. Men jeg er helt blank :| 

 

For min del hjelper det rett og slett å innse at man ikke kommer noen vei hvis man sitter å venter på motivasjon. Jeg har alltid tenkt at for å gjøre ting må man ha motivasjonen for det, men det stemmer ikke. Noen ganger må man bare være selvdisplinert nok til å tenke at nå skal jeg sette meg ned å jobbe med dette, og det er ikke aktuelt å la være. Jeg MÅ ha det ryddig og pent rundt meg når jeg jobber så jeg pleier å bruke 5 min på å gjøre arbeidsplassen min klar først. Så setter jeg gjerne på en study playlist, finnes masse på både youtube og spotify. På youtube er jeg fan av ASMR rooms sin Hogwarts ambient sounds, eksempelvis denne. Lager meg en kopp med te eller kaffe og generelt bare skaper en god atmosfære. Ville vanligvis ha tent lys men nå bor jeg i studentbolig hvor det ikke er lov. Det er ikke sikkert dette er noe som hjelper deg, men jeg merker på meg selv at jeg blir sykt mye mer produktiv når jeg på en måte setter stemningen for det. Da er det ikke like hat å sitte der hvis man egentlig ikke er motivert for det :) Et annet tips som kanskje egentlig høres ganske dust ut, er å sette på "study with me"-videoer på youtube. Syns det virket sykt teit i begynnelsen men må innrømme at det har hjulpet meg veldig et par ganger, fordi man føler man leser/jobber med noen andre, og får dermed litt ekstra "press" på at man MÅ jobbe, noe ala hva det blir hvis man går på biblioteket.  

Pomodoro-teknikken er også GULL! Det fungerer sånn at man jobber i intervaller på 25min, før man får en 5 min pause og fortsetter sånn. Det er så mye enklere å fortelle seg selv at nå skal jeg jobbe med dette i 25 min av gangen, i stedet for å tenke at "shit dette må jeg bruke timevis på". Jeg bruker appen Forest, den fungerer i tillegg sånn at man planter et tre når man leser i 25 min, men dersom man begynner å tukle med mobilen før de 25 minuttene har gått og man har pause, dør treet. Perfekt hvis man blir lett distrahert av mobilen og sosiale medier som meg, *kremt*. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet på påbygg til studiespesialiserende som nettstudie nå. Kjipt å ta vg3 som 25 åring med baby og alt, men det må til! Må være ekstra flink å jobbe også, siden alt er nettbasert. Heldigvis har jeg tilgang til skolelokaler så mye jeg vil!

Dette kan bli et spennende år :o 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg med en problemstilling? Skal bruke Bourdieu, habitus, social field etc. Det er et ped-emne, må omhandle barn eller education, kropp og sosial klasse. Vurderte å se på hvordan man kan bruke Bourdieu som en forklaringsramme for hvordan det fortsatt er sosiale klasseforskjeller på hvor mange minutter aktivitet pr dag for voksne. Dagens skole skal være en helsefremmende arena (og skal være klasseløs), og barn generelt er mer fysisk aktive (organisert idrett) enn tidligere. Men jeg klarer ikke snevre det inn til å passe på max 10 sider. 
Evt noe om hvordan den norske stat bruker utdanning med mål om å utjevne sosiale forskjeller, og bruke Bourdieu på å forklare hvorfor det ikke funker? Pokker ass, jeg er altfor sent ute med dette :hmm:

For extra bonus points; In english, please! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari, kanskje litt utenfor din "sektor", men vi hadde om Bourdieus teorier og den skandinaviske kulturtradisjonen. Bruker biblioteket som sosialt felt og det blir nevnt utrykkene du nevner. Du kan jo låne "Bibliotek og samfunn - Artikkelsamling". Kan se om jeg finner notatene mine og se om jeg finner noe fornuftig? Kultur på norsk! :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari skrev:

Kan noen hjelpe meg med en problemstilling? Skal bruke Bourdieu, habitus, social field etc. Det er et ped-emne, må omhandle barn eller education, kropp og sosial klasse. Vurderte å se på hvordan man kan bruke Bourdieu som en forklaringsramme for hvordan det fortsatt er sosiale klasseforskjeller på hvor mange minutter aktivitet pr dag for voksne. Dagens skole skal være en helsefremmende arena (og skal være klasseløs), og barn generelt er mer fysisk aktive (organisert idrett) enn tidligere. Men jeg klarer ikke snevre det inn til å passe på max 10 sider. 
Evt noe om hvordan den norske stat bruker utdanning med mål om å utjevne sosiale forskjeller, og bruke Bourdieu på å forklare hvorfor det ikke funker? Pokker ass, jeg er altfor sent ute med dette :hmm:

For extra bonus points; In english, please! 

Distinksjonen kan vel brukes på det meste, tenker jeg. Tror faktisk jeg har vinklet den inn i alle oppgaver jeg har skrevet etter at jeg leste den :P Utover det er jeg ikke venn med Bourdieu i det hele tatt, så jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å komme med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et veldig spennende tema, og vi har jo hatt om Bourdieu på bacheloren i forbindelse med forskjellige typer kapital, og at man kan også ha en fysisk kapital som har stor verdi i noen kretser. Men kjenner at hjernen er jo ikke med om dagen, så jeg klarer ikke dra frem noe -_- . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...