xxx12345 Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Raksha skrev: Litt tiltro må man vel ha vel? Har de noen gang gitt grunn til det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justisia Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Orca skrev: Håper vi bare tar sorgene på forskudd! Det jeg bekymrer meg for er om kravene til registrering er slilk at oppdrettere må være registrert som næringsvirksomhet, altså at det ikke holder å være registrert i kennelklubben eller Jordbruksverket. Og i flere land kan jo det bety å snu oppdrett helt på hodet vel? Vet ikke så mye om det, men tenker skatter, avgifter, kontroll av myndigheter hjemme hos seg selv osv... Hvis det blir for komplisert til at oppdrettere i utlandet gidder. Det gjør sikkert ikke så mange at de ikke kan selge valp til Norge liksom- I følge MT så er det ikke snakk om at de behøver registrere seg som næringsvirksomhet. Oppdretter må registrere sitt hundehold/oppdrett hos sitt lands Mattilsyn/Jordbruksverket og rekvirere de papirer som Norge krever for innførsel. Dette er da bl.annet eksportsertifikat. Da jeg spurte veterinæren hos Mattilsynet om hva som krevdes å registrere seg som eksportør her i Norge (i tilfelle andre land skulle få samme regler som oss) var dette svaret jeg fikk:"Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere." 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 6. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Justisia skrev: I følge MT så er det ikke snakk om at de behøver registrere seg som næringsvirksomhet. Oppdretter må registrere sitt hundehold/oppdrett hos sitt lands Mattilsyn/Jordbruksverket og rekvirere de papirer som Norge krever for innførsel. Dette er da bl.annet eksportsertifikat. Da jeg spurte veterinæren hos Mattilsynet om hva som krevdes å registrere seg som eksportør her i Norge (i tilfelle andre land skulle få samme regler som oss) var dette svaret jeg fikk:"Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere." Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justisia Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Orca skrev: Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt. Godt poeng. Skal forhøre meg med oppdrettere rundt om og høre hva som kreves hos dem for å registrere seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 6. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Og hvordan vet vi at alle land har noe tilstvarende som Mattilsynet? Alle har sikkert et slags mattilsyn, men slett ikke sikkert Mat og kjæledyr regulerer av samme instans i andre land... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Orca skrev: Hvis dette stemmer er det en lettelse. Men hvorfor sier de ikke bare det rett ut? Jeg har bladd gjennom gjestekommentarene på Facebooksiden og det er mange som gjentatte ganger spør hva det vil si at de må være registrert i hjemlandet, men ignen svar foreløpig. Derfor jeg enda føler det er noe muffens... Hvis det er så enkelt er det jo greit, men jeg tør ikke tro på at det er så enkelt. Da er jo igjen spørsmålet - vet MT hva som må til i de enkelte andre land?.. Eller tror de - kanskje vet de - at det er likt som i Norge/Sverige, men de vet det egentlig ikke helt sikkert og unngår derfor å svare på akkurat det? 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 6. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Line skrev: Da er jo igjen spørsmålet - vet MT hva som må til i de enkelte andre land?.. Eller tror de - kanskje vet de - at det er likt som i Norge/Sverige, men de vet det egentlig ikke helt sikkert og unngår derfor å svare på akkurat det? Ikke sant... Helt håløst. Alle land har sikkert en reguleringsinstans for mat og husdyr, men for meg er det hvertfall ikke en selvfølge at dette også inbefatter kjæledyr også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 35 minutter siden, Justisia skrev: "Du trenger ikke registrere deg som eksportør. Det holder med at du er registrert med hundehold hos Mattilsynet. Det vil være naturlig at Mattilsynet foretar et tilsyn i ditt hundehold før vi utsteder eksportsertifikat på hunden du vil eksportere." Så... da skal altså Mattilsynet, som allerede mangler ressurser til å føre tilsyn med dyrehold på gårder rundt omkring, nå i tillegg bruke tid og ressurser på å sjekke oppdrettere som skal sende valper ut av landet i tillegg? Aner de noe som helst om omfanget av slik eksport? Aner de egentlig hvilken jobb som ligger i dette? 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 36 minutes ago, Line said: Da er jo igjen spørsmålet - vet MT hva som må til i de enkelte andre land?.. Eller tror de - kanskje vet de - at det er likt som i Norge/Sverige, men de vet det egentlig ikke helt sikkert og unngår derfor å svare på akkurat det? http://www.oie.int/links/national-authorities/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev: http://www.oie.int/links/national-authorities/ Hva skal jeg med den linken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shlush Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 1 time siden, Siri skrev: Så... da skal altså Mattilsynet, som allerede mangler ressurser til å føre tilsyn med dyrehold på gårder rundt omkring, nå i tillegg bruke tid og ressurser på å sjekke oppdrettere som skal sende valper ut av landet i tillegg? Aner de noe som helst om omfanget av slik eksport? Aner de egentlig hvilken jobb som ligger i dette? Var min tanke også ? Har de plutselig fått ekstra penger å rutte med for å dekke opp ekstra ressurser ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Akkurat nå, Shlush skrev: Var min tanke også ? Har de plutselig fått ekstra penger å rutte med for å dekke opp ekstra ressurser ? De har tydeligvis det Også lurer jeg litt på sammenhengen her med at det opprinnelig var å begrense problemet med import av gatehunder som var utgangspunktet - var det ikke det? Jeg kan ikke se ett eneste sted at dette vil ha noen begrensende effekt på annet enn normal import av rasehunder. Og hva har eksport av hunder FRA Norge med dette å gjøre liksom? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 6. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2017 Pust litt da damer, exportsertvikat trengs kun dersom mottakerlandet krever det. Altså ikke noe mt har innført i norge nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 7. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Det er full storm på FB-siden til MT. Og de kommer kun med copy-paste svar med vage greier som ikke svarer på spørsmålene folk stiller. Men de har altså ingen oversikt over hvordan dette faktisk skal gjennomføres i utlandet. De bare ANTAR at det ikke er noe problem for utenlandske oppdrettere å registrere seg i hjemlandet. Utdrag: Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss. Like · Reply · 2 · 19 hrs Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei CarinaDet er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 7. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Er det flere som har ringt eller sendt mail og fått mer svar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest *Kat84* Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Akkurat nå, Orca skrev: Utdrag: Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss. Like · Reply · 2 · 19 hrs Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei CarinaDet er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet Enda mer svada uten å oppklare noe. Tingen er at man vet ikke hvor mye styr det blir for oppdrettere, man aner ingenting om det koster noe i form av et engangsbeløp, årlig beløp, eller hva som helst. Ikke vet man noe om ressursene andre lands tilsvarende instanser har til å gjennomføre kontroller og registreringer heller. Hvis det allerede er komplisert for dem så blir det i hvert fall vanskeligere å få kjøpt hund til Norge. Hvis det er lite og ingen import de vil ha så kan de vel bare si det rett ut. Når de gir vage svar som det her vil det bare skape mer usikkerhet hos folk. De bør jo klare å gi konkret eksempel på hva det er som faktisk kreves nå i forhold til før. Kanskje de ikke vet det helt selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Hvordan blir det om man reiser ned og parer hund? Regnes det da som en reise eller blir det kommersielt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Just now, Orca said: Er det flere som har ringt eller sendt mail og fått mer svar? Sendt mail om spesifikt Sverige, men ikke fått svar enda. Skal informere når jeg har et svar. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 7. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Ang Sverige, som mange spør om på siden dems, svarer de bare at dette blir ikke noe problem, fordi svenske oppdrettere bare må registrere seg hos Jordbruksverket. De later til å ikke være klar over at Jordbruksverket er et HUNDEregister, og at for å registrere oppdrett der som virksomhet, må oppdretter ha 3 eller flere kull i året. Jeg FATTER ikke hvordan de kan tro dette er gjennomførbart. Skulle nesten tro de prøver å innskrenke muligheten til å ha hund i Norge. Til slutt vil jo populasjonene bli så innavlet at de sikkert dør ut. Så er de sikkert fornøyd. For å sette det på spissen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 48 minutter siden, Orca skrev: Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei CarinaDet er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet Så igjen - de har innført en ordning de overhodet ikke aner omfanget av!!!! Så jo @Raksha jeg tillater meg å ikke puste med magen i dette tilfellet. 8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Dette er ikke bra. Vi har lyst til å muligens importere hund fra Frankrike neste år og dette gjør det jo bare enda mer vanskelig. Ikke bare skal oppdretter ikke kupere hunden vår men skal registere seg i tillegg. Da gidder de ikke selge hund til Norge, når de har flust av andre land/kjøpere. Dette vil snevrere inn vårt material da rasen vår ikke er så stor. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest *Kat84* Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 (endret) For meg er kvalitetsoppdrett i en slikbskala at oppdretter har mulighet til å bruke tid på valpene, gjøre dem trygge, sosialisere dem, og gi dem gode opplevelser. Jeg lurer på hva MT mener med kvalitet, spesielt når man ser på hva som er kravet i Sverige for å registrere seg der. Enten 3 kull i året, eller 10 hunder hjemme. Det gir ikke mye rom for å gi valper gode opplevelser om det er v den litt mer krevende type rase. Hva kravene er og hvor enkelt det er andre steder blir et helt prosjekt å finne ut av, men hvis dette er veiledende for andre land ser det mørkt ut for import fra det jeg kaller kvalitetsoppdrett... (Og jada, jeg er fullt klar over at et oppdrett ikke nødvendigvis består av bare en person som tar på seg alt ansvar.) Endret 7. Juni 2017 av *Kat84* Lagt til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smartingen Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 1 time siden, Orca skrev: Det er full storm på FB-siden til MT. Og de kommer kun med copy-paste svar med vage greier som ikke svarer på spørsmålene folk stiller. Men de har altså ingen oversikt over hvordan dette faktisk skal gjennomføres i utlandet. De bare ANTAR at det ikke er noe problem for utenlandske oppdrettere å registrere seg i hjemlandet. Utdrag: Folk er jo interessert i hvor utenlandske oppdrettere må registrere seg for å kunne eksportere til Norge. Det er det som er det vanskelige i denne saken her, HVOR registrerer utelnakdske oppdrettere seg, og hva vil det koste dem? Dersom dette i de aktuelle landene er komplisert, vil dette umuligjøre kjøp av dyr fra disse landene for oss. Like · Reply · 2 · 19 hrs Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei CarinaDet er nok ulike løsninger i ulike land, og Mattilsynet har ingen oversikt over dette. Oppdretterne i de aktuelle landene må selv ta kontakt med egen veterinærmyndighet for å få korrekt informasjon om slik registrering.Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet Men hvis Mattilsynet ikke vet hvilke myndigheter som er gode nok i de forskjellige utlandene, hva skal tollerene sjekke da?! 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orca Skrevet 7. Juni 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Jeg fatter ikke hvorfor ikke det holder at oppdretter er registrert i landets kennelklubb. Hadde det vært slik hadde jeg bare vært positiv til en slik endring! Da hadde de faktisk luket ut gatehunder og. Men i det minstr burde det vært registrert virksomhet ELLER registrert i landets kennelklubb. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2017 Akkurat nå, Smartingen skrev: Men hvis Mattilsynet ikke vet hvilke myndigheter som er gode nok i de forskjellige utlandene, hva skal tollerene sjekke da?! Det vet ikke tollerne. De kan ikke de gamle reglene en gang. Lykke til med å lære dem de nye :/ Håper det er en sommervikar som har gjort tidenes brøler her. Gubbeluren jeg snakket med påstod NKK hadde vært med og utarbeidet disse reglene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts