Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på å kunne hente hund i utlandet? Mattilsynet nye regler


Orca
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, yurij skrev:

Det vet ikke tollerne. De kan ikke de gamle reglene en gang. Lykke til med å lære dem de nye :/ Håper det er en sommervikar som har gjort tidenes brøler her. Gubbeluren jeg snakket med påstod NKK hadde vært med og utarbeidet disse reglene.

Kan ikke forestille meg hvorfor NKK skulle støtte slike regler? Høres ut som noe muffens helt klart. De vil jo verne om rasehunder, det går jo ikke an på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 229
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser ut som om Mattilsynet burde hatt et lite kurs i konsekvensvurdering? Dette blir litt sånn "velkommen gatehunder, farvel rasehunder".

Nettopp. Og hele poenget med å lage et strengere regelverk var jo å redusere muligheten til å importere gatehunder. Istedenfor så gjør de det vanskeligere å sørge for genetisk mangfold hos rasehunder.

Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fant

Posted Images

Akkurat nå, yurij skrev:

Det vet ikke tollerne. De kan ikke de gamle reglene en gang. Lykke til med å lære dem de nye :/ Håper det er en sommervikar som har gjort tidenes brøler her. Gubbeluren jeg snakket med påstod NKK hadde vært med og utarbeidet disse reglene.

Hadde jo vært interessant å høre NKK sin mening om reglene. Har de kommentert disse?

Edit: Ser at NKK ikke har svart på noen av henvendlesene på Facebook siden deres angående dette.

Endret av Smartingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hei Carina
De som skal eksportere til Norge og/eller andre EU/EØS-land må kontakte egne myndigheter. Har du nye spørsmål knyttet til reise med kjæledyr eller import av kjæledyr, svarer vi på dem.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet
"

 

Her viser de jo bare at de overhodet ikke har satt seg inn om dette faktisk går AN eller ikke. De innfører en ny regel, og lar det være opp til resten av verden om det faktisk i det hele tatt er mulig å oppfylle kravene Norge har om kommersiell import.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

" Hei Carina
De som skal eksportere til Norge og/eller andre EU/EØS-land må kontakte egne myndigheter. Har du nye spørsmål knyttet til reise med kjæledyr eller import av kjæledyr, svarer vi på dem.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet
"

Her viser de jo bare at de overhodet ikke har satt seg inn om dette faktisk går AN eller ikke. De innfører en ny regel, og lar det være opp til resten av verden om det faktisk i det hele tatt er mulig å oppfylle kravene Norge har om kommersiell import.

Dette er bare så fantastisk at jeg blir flau over å kalle meg byråkrat... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Siri skrev:

Det har de garantert ikke.

Det kommer sikkert an på hvordan man tolker utsagnet. Det lå et print screen i en fb gruppe der NKK helt tydelig har vært involvert i noe men muligens sovet litt i timen etterpå? Er på jobb men kan finne i kveld. Tror det var avl og oppdrett gruppahttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154156099995826&id=129172787092846&ref=m_notif&notif_t=group_comment_follow Gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Det kommer sikkert an på hvordan man tolker utsagnet. Det lå et print screen i en fb gruppe der NKK helt tydelig har vært involvert i noe men muligens sovet litt i timen etterpå? Er på jobb men kan finne i kveld. Tror det var avl og oppdrett gruppa

De uttalte seg til det som ble besluttet i Stortinget, mener jeg, om at NKK støttet Stortingets innstilling om å stramme inn på mulighetene for import av gatehunder. Mer tror jeg ikke de har vært involvert faktisk. Det var vel i mars en gang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Så igjen - de har innført en ordning de overhodet ikke aner omfanget av!!!! Så jo @Raksha jeg tillater meg å ikke puste med magen i dette tilfellet. 

Puste var myntet til at dere hang dere opp i et svar om at mt må ha kontroll av hundeholdet i norske hjem for å skrive ut exportsertvikat i et tenkt dersom-hvis scenario, så hiss deg i det minste opp over riktige ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

Greit nok, men synes faktisk ikke det er for mye forlangt at MT setter seg godt nok inn i regelverket til at de kan svare konkret.

De svarer vel greit nok mtp at de også får tredd nye direktiver ned fra EU. Det er uansett ikke dems jobb å informere om hvordan myndighetene fungerer i etthvert enkelt land i verden. Det blir det samme som når du reiser med hund, da må du selv sette deg inn i gjeldende regelverk. I dette tilfelle blir det jo opp til oppdrettere i det enkelte land. Verre er det ikke og om dere leser linken så er ikke dette noe unikt for norge som stiller norske valpekjøpere dårligere enn andre valpekjøpere mtp eksport/import. 

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
· Reply · 3 hrs
Carina Berentsen
Carina Berentsen Mattilsynet - Reise med kjæledyr Så med andre ord er det fullt mulig at det for mange land faktisk ikke finnes noe slikt system, så vi kan ikke kjøpe hund fra de landene?
· Reply ·
5
· 3 hrs
Mattilsynet - Reise med kjæledyr
Mattilsynet - Reise med kjæledyr Hei Carina
Det er riktig at land som ikke har etablert slikt register og myndigheter ikke kan utstede helsesertifikater fordi de ikke kjenner til oppdrettet og ikke fører tilsyn med det, kan det ikke eksporeres hunder fra.
i utlandet før du ble kjent med innskjerpingen av forvaltningen av importregelverket, kan du hente disse frem til 01.09.2017 etter gammelt forvaltningsregime.
Mvh Lars-Erik, veterinær i Mattilsynet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

De svarer vel greit nok mtp at de også får tredd nye direktiver ned fra EU. Det er uansett ikke dems jobb å informere om hvordan myndighetene fungerer i etthvert enkelt land i verden. Det blir det samme som når du reiser med hund, da må du selv sette deg inn i gjeldende regelverk. I dette tilfelle blir det jo opp til oppdrettere i det enkelte land. Verre er det ikke og om dere leser linken så er ikke dette noe unikt for norge som stiller norske valpekjøpere dårligere enn andre valpekjøpere mtp eksport/import. 

Men det er likevel den som importerer som blir sittende med svarteper. La oss si at jeg prøver å gjøre alt rett, kontakter MT, får til svar at det må jeg spørre oppdretter om for det vet ikke de selv, snakker med oppdretter som presenterer meg for noen papirer og jeg reiser lykkelig hjem med valpen - om papirene ikke stemmer så står jeg på Gmoen med en valp jeg ikke får ta med inn. 

Poenget mitt er at MT ved henvendelser må kunne svare konkret - hvilken instans gjelder det i det spesifikke landet, hvilke godkjenninger veterinærene må ha osv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

Men det er likevel den som importerer som blir sittende med svarteper. La oss si at jeg prøver å gjøre alt rett, kontakter MT, får til svar at det må jeg spørre oppdretter om for det vet ikke de selv, snakker med oppdretter som presenterer meg for noen papirer og jeg reiser lykkelig hjem med valpen - om papirene ikke stemmer så står jeg på Gmoen med en valp jeg ikke får ta med inn. 

Poenget mitt er at MT ved henvendelser må kunne svare konkret - hvilken instans gjelder det i det spesifikke landet, hvilke godkjenninger veterinærene må ha osv.

Hvis oppdretter er ute av stand til å undersøke hva som gjelder i eget land hadde jeg kjøpt valp annensteds. Lykke til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Poenget mitt er at MT ved henvendelser må kunne svare konkret - hvilken instans gjelder det i det spesifikke landet, hvilke godkjenninger veterinærene må ha osv.

Ja men precis!
För om inte MT kan skaffa fram en sådan lista hur i helaste skall då de som skall kontrollera att dokumentationen på hunden stämmer veta vilka papper som är giltiga?
 

Jag menar, det måste ju finnas ett klart regelverk att ta i bruk när de kommer med sådana här påhitt?!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
6 minutter siden, yurij skrev:

Linken til Kåre Lise gjelder kommersiell import innen eu så da er vi like langt. Ikke kommersiell gjelder fremdeles innen EU

Gjør det? For ut fra hva MT har lagt ut tidligere så er ALL kjøp av hund utenfor Norge å anse som kommersiell import og skal derfor gjøres deretter. 

Og ellers synes jeg det er rart at MT ikke skal kunne besvare såpass grunnleggende spørsmål. Det er vel ikke helt nytt for dem heller at dette skulle implementeres, og da har de da hatt tid på seg til å sette seg inn i det. Eventuelt finne ut hvor slik informasjon enkelt kan hentes ut fra for å videre kunne henvise de som spør dit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, *Kat84* skrev:

Gjør det? For ut fra hva MT har lagt ut tidligere så er ALL kjøp av hund utenfor Norge å anse som kommersiell import og skal derfor gjøres deretter. 

Til Norge regnes det av MT som kommersielt - men ikke mellom EU-land, om jeg forstår @yurij korrekt. Dvs at det betyr spesielle regler for eksport til Norge, som ikke gjelder ellers mellom EU-land.

Edit: NKK svarte følgende på fb:

Norsk Kennel Klub (NKK) Hei! Vi i NKK er klare over endringen og skal i samtale med Mattilsynet denne uken. Vi kan kommer tilbake med mer informasjon etter dette 1f642.png:)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
14 minutter siden, Line skrev:

Til Norge regnes det av MT som kommersielt - men ikke mellom EU-land, om jeg forstår @yurij korrekt. Dvs at det betyr spesielle regler for eksport til Norge, som ikke gjelder ellers mellom EU-land.

Edit: NKK svarte følgende på fb:

Norsk Kennel Klub (NKK) Hei! Vi i NKK er klare over endringen og skal i samtale med Mattilsynet denne uken. Vi kan kommer tilbake med mer informasjon etter dette 1f642.png:)

Ja så klart. Det er bare så mye EU-direktiver å forholde seg til at jeg tilndet for gitt at det ble ment inn til Norge :P

Vi får håpe at NKK klarer å gi noe bedre informasjon etter hvert. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK var visst klar over at det kom nye regler, men de ventet at de ikke kom før 1 Juli. De ble tatt på senga i helgen, de som så mange andre. 

MT har blitt stilt en rekke spørsmål vedrørende de nye reglene som de ikke kan eller vil svare på (i alle fall har de ikke svart på dette enda) Fant dette i en gruppe, kopi fra en mail som en eller annen hadde sendt til MT: 
"Hva om oppdretter fra utlandet reiser til Norge med hunden og så finner ut at denne skal selge hunden her?
Og kan oppdretter selge hunden til en som er registrert som eksportør og så kan denne selge den videre til Norge? Altså at oppdretter A som kun har ett kull i året og to hunder selger hunden til oppdretter B som har tre kull i året (regler for Sverige) og 10 hunder og oppdretter B selger den videre til meg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
22 minutter siden, Justisia skrev:

"Hva om oppdretter fra utlandet reiser til Norge med hunden og så finner ut at denne skal selge hunden her?
Og kan oppdretter selge hunden til en som er registrert som eksportør og så kan denne selge den videre til Norge? Altså at oppdretter A som kun har ett kull i året og to hunder selger hunden til oppdretter B som har tre kull i året (regler for Sverige) og 10 hunder og oppdretter B selger den videre til meg?"

Kreativt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...